Wat is nu de bedoeling van "RAID" ondersteuning, daar er een hoop engels te lezen valt begrijp ik er niks meer van...
RAID staat voor Redundant Array of Inexpensive Disks.
Het idee voor RAID is al vreselijk oud. Vroeger waren er kleine schijven en grote schijven (net zoals nu). Alleen voor extreme toepassingen waren de grootste schijven bij lange na niet groot genoeg. Zo kwamen er extreem grote en extreem dure schijven.
Totdat iemand op het idee kwam om meerdere kleine schijven te bundelen, waardoor een grote schijf werd gemaakt mbv een aantal kleine schijven. Dit is vele malen goedkoper dan 1 grote schijf. Zo werd RAID geboren.
Nu zijn er een aantal varianten
RAID 0: striping
RAID 1: mirrorin
RAID 0+1 (of 10): stripe + mirror
RAID 2: onbekend (weet ik niets van)
RAID 3: onbekend (weet ik niets van)
RAID 4: parity disk
RAID 5: striping en parity.
Ik zal de belangrijkste ff toelichting.
RAID 0. Geen echte RAID omdat er geen sprake is van redundancy. alle blokken worden continue verspreid over alle schijven. Hierdoor worden alle schijven simultaan gebruikt en is de performance het hoogst.
RAID 1. 2 identieke schijven bevatten exact dezelfde data. de ene schijf is een perfecte kopie van de ander. Lezen van simultaan van beide schijven (hogere performance), maar schrijven moet naar beide schijven in mirror (geen hogere performance). Valt 1 van de 2 schijven uit, is er nix aan de hand.
RAID 0 + 1. een mirror van een stripe.
RAID 5. door 1 schijf extra toe te voegen kunnen parity en stripe over de schijven worden verdeeld. Technisch hoogstaand. als 1 willekeurige schijf uitvalt (van een set van 5 bijvoorbeeld) kan het hele systeem (meestal, afhankelijk van controller) doordraaien zonder problemen. Gewoon defecte schijf verwisselen en de nieuwe schijf wordt automatisch in gebruik genomen. Dit geeft een hoge performance tijdens lezen en schrijven en tevens een goede redundancy.
Het idee voor RAID is al vreselijk oud. Vroeger waren er kleine schijven en grote schijven (net zoals nu). Alleen voor extreme toepassingen waren de grootste schijven bij lange na niet groot genoeg. Zo kwamen er extreem grote en extreem dure schijven.
Totdat iemand op het idee kwam om meerdere kleine schijven te bundelen, waardoor een grote schijf werd gemaakt mbv een aantal kleine schijven. Dit is vele malen goedkoper dan 1 grote schijf. Zo werd RAID geboren.
Nu zijn er een aantal varianten
RAID 0: striping
RAID 1: mirrorin
RAID 0+1 (of 10): stripe + mirror
RAID 2: onbekend (weet ik niets van)
RAID 3: onbekend (weet ik niets van)
RAID 4: parity disk
RAID 5: striping en parity.
Ik zal de belangrijkste ff toelichting.
RAID 0. Geen echte RAID omdat er geen sprake is van redundancy. alle blokken worden continue verspreid over alle schijven. Hierdoor worden alle schijven simultaan gebruikt en is de performance het hoogst.
RAID 1. 2 identieke schijven bevatten exact dezelfde data. de ene schijf is een perfecte kopie van de ander. Lezen van simultaan van beide schijven (hogere performance), maar schrijven moet naar beide schijven in mirror (geen hogere performance). Valt 1 van de 2 schijven uit, is er nix aan de hand.
RAID 0 + 1. een mirror van een stripe.
RAID 5. door 1 schijf extra toe te voegen kunnen parity en stripe over de schijven worden verdeeld. Technisch hoogstaand. als 1 willekeurige schijf uitvalt (van een set van 5 bijvoorbeeld) kan het hele systeem (meestal, afhankelijk van controller) doordraaien zonder problemen. Gewoon defecte schijf verwisselen en de nieuwe schijf wordt automatisch in gebruik genomen. Dit geeft een hoge performance tijdens lezen en schrijven en tevens een goede redundancy.
yep, ik heb raid 5 draaien en er is een schijf gestorven maar ik kan toch blijven werken. alleen ff moregen nieuewe schijf halen zodat de raid set weer compleet is en ik weer beschermd ben tegen de volgende crash.RAID 5. door 1 schijf extra toe te voegen kunnen parity en stripe over de schijven worden verdeeld. Technisch hoogstaand. als 1 willekeurige schijf uitvalt (van een set van 5 bijvoorbeeld) kan het hele systeem (meestal, afhankelijk van controller) doordraaien zonder problemen. Gewoon defecte schijf verwisselen en de nieuwe schijf wordt automatisch in gebruik genomen. Dit geeft een hoge performance tijdens lezen en schrijven en tevens een goede redundancy.
ik kan overigens iedereen aanraden een aparte snell raid controller te kopen. die kan je tenminste meenemen naar je volgende mobo.