Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PPPoE passthrough modem gezocht voor VDSL2

Pagina: 1
Acties:

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Topicstarter
Momenteel probeer ik een internetverbinding te realiseren, maar er zit wat termen waar ik niet uitkom. Allereerst een situatieschets:

Invoer KPN > "aan te schaffen modem" > 150m ethernet kabel (CAT5E) > FRITZ!Box Fon WLAN 7360

De fritzbox op het eind is waar de VDSL verbinding moet worden opgezet, ik heb contact gehad met Solcon en zij geven aan dat dit de enige manier is om stabiel internet te krijgen en ook de telefoon te laten draaien (de locatie heeft een gedeelde invoer, netjes afgemonteerd op een LSA strook).

Dan nu de termen waar ik vast loop. Als ik het goed begrepen heb dan moet ik een modem aanschaffen die VDSL2 (ITU G.993.2) PPPoE passthrough ondersteund, maar is dit nou hetzelfde als bridge modus( RFC1483 Bridge) ? Veelal word in de specificaties bij passthrough gepraat over VPN.

Daarnaast, of het nou passthrough of bridgen is, wil ik het liefst een zo simpel mogelijke modem aanschaffen, omdat alle functies erop uitgeschakeld worden, dus WiFi firewall etc. zijn allemaal opties die ik niet nodig heb, maargoed dit is meer luxe. Daarnaast moet de WAN port minimaal 100Mbit ondersteunen, omdat het een 30/3 Mbit internet abonnement betreft.

Uiteraard heb ik zelf gezocht en het een en ander aan apparaten gevonden, maar ik weet dus niet helemaal zeker welke optie ik nodig heb.

Mijn oog viel dan ook op de TP-Link Archer 400 (http://static.tp-link.com...Archer_VR400_(UN)_1.0.pdf) heeft wel alle extra meuk, dus wie weet heeft iemand nog advies voor mij op dat vlak?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 20:34
De Draytek 130 ondersteund dit allemaal, deze draai ik icm een edgerouter pro

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 13:36
Ethernet gaat niet werken over een koperkabel van meer dan 100 meter (maximum lengte van een segment) dus daar zul je een switch tussen moeten zetten.

Het lijkt mij een beter idee om het VDSL signaal over de CAT5E kabel van de KPN invoer naar je Fritzbox te laten lopen. Je hebt dan namelijk geen extra modem en switch nodig. Je voegt dan wel 150 meter toe aan je VDSL kabel lengte waardoor je internet snelheid lager word.

Eventueel kun je de Fritzbox aansluiten bij het KPN invoer punt. Dan moet je echter nog steeds een switch gebruiken in het midden van de kabel van 150 meter. Daarnaast zul je ook een switch/accesspoint aan het einde willen plaatsen.

Indien je graag een modem wil aanschaffen kan ik de Draytek Vigor 130 aanraden, ongeveer 120 euro. Een redelijke switch voor in het midden kost je 15-25 euro (5 poorten is meer dan voldoende.)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:56
Met 150 meter Cat5E ertussen ben je compleet out of spec bezig. Kans is redelijk flink dat het niet goed gaat werken over zo'n afstand.

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:51
.Maarten schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:55:
Met 150 meter Cat5E ertussen ben je compleet out of spec bezig. Kans is redelijk flink dat het niet goed gaat werken over zo'n afstand.
Mwah. Het is inderdaad de theoretische max snelheid, maar in de praktijk werkt het na 100 meter ook prima.
Wellicht zakt de snelheid iets, maar als je een degelijk geïsoleerde kabel pakt verwacht ik weinig problemen.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:17
Clavis schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:03:
[...]

Mwah. Het is inderdaad de theoretische max snelheid, maar in de praktijk werkt het na 100 meter ook prima.
Wellicht zakt de snelheid iets, maar als je een degelijk geïsoleerde kabel pakt verwacht ik weinig problemen.
Zelf toch al geregeld tegen het probleem aangelopen dat een wall-outlet stuk leek, terwijl het met een kortere ethernet kabel wel goed ging. Dan lijkt de oplossing van luxan toch een stuk stabieler, mits de afstand tot de centrale/wijkkast niet zo groot is zul je daar met een 30/3 verbinding totaal geen snelheidsvermindering in merken.

• luxan
Clavis schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:03:
[...]

Voor een VDSL signaal, ja.

Voor een Ethernet signaal, nee. Ethernetsegementen van meer dan 100 meter over een koperkabel worden niet ondersteund en zal in de regel niet werken (er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn op deze regel.) En met ethernet is het een alles of niets deal. Een kabel werkt niet op een deel van de snelheid, een kabel werkt op 10, 100 of 1000Mb/s.

• Herby

Herby

Stalknecht

Topicstarter
luxan schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:55:
Het lijkt mij een beter idee om het VDSL signaal over de CAT5E kabel van de KPN invoer naar je Fritzbox te laten lopen. Je hebt dan namelijk geen extra modem en switch nodig. Je voegt dan wel 150 meter toe aan je VDSL kabel lengte waardoor je internet snelheid lager word.

Eventueel kun je de Fritzbox aansluiten bij het KPN invoer punt. Dan moet je echter nog steeds een switch gebruiken in het midden van de kabel van 150 meter. Daarnaast zul je ook een switch/accesspoint aan het einde willen plaatsen.
Sowieso gaat het modem op de eindlocatie komen, want er worden telefoons op aangesloten, hier ga ik niets meer aan kunnen veranderen.

Mijn eerste optie was precies wat jij aanraadde, de afstand tot de centrale (volgens speedtest) is 339m ,dus met 150m interne bekabeling blijf je netjes onder de 500m en dat zou naar mijn inzicht geen problemen mogen opleveren. Echter is dit volgens Solcon vragen om problemen en kwamen zij juist met de config die ik aan het begin schetste, vandaar dat ik ook niet goed weet wat nou wijsheid is in deze.

Los van dit alles, vind ik de aanbeveling voor de Draytek prachtig, maar ik snap nog steeds het verschil niet tussen PPPoE passtrough en bridge modus, is dat nou hetzelfde of niet?

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:51
Herby schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:34:
[...]

Sowieso gaat het modem op de eindlocatie komen, want er worden telefoons op aangesloten, hier ga ik niets meer aan kunnen veranderen.

Mijn eerste optie was precies wat jij aanraadde, de afstand tot de centrale (volgens speedtest) is 339m ,dus met 150m interne bekabeling blijf je netjes onder de 500m en dat zou naar mijn inzicht geen problemen mogen opleveren. Echter is dit volgens Solcon vragen om problemen en kwamen zij juist met de config die ik aan het begin schetste, vandaar dat ik ook niet goed weet wat nou wijsheid is in deze.

Los van dit alles, vind ik de aanbeveling voor de Draytek prachtig, maar ik snap nog steeds het verschil niet tussen PPPoE passtrough en bridge modus, is dat nou hetzelfde of niet?
PPPoE mode:

User id and password stored inside the Modem.
Multiple PCs can be connected. For example most of the basic ADSL Modems having at least one ADSL port and one USB port. In PPPoE mode, can connect one PC to Ethernet port and one PC to USB port which enable simultaneous internet usage in both the PCs.
PPPoE mode is more secured.
For Torrents download, appropriate ports need to be forwarded.

Bridge Mode:

In bridge mode user id and password to be entered in the dialer of computer.
Only single PC can be connected.
For torrents download port forwarding is not required.
Less secured because all the ports are open need good firewall to avoid virus infection.

• Herby

Herby

Stalknecht

Topicstarter
Clavis schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:36:
[...]

PPPoE mode:

User id and password stored inside the Modem.
Multiple PCs can be connected. For example most of the basic ADSL Modems having at least one ADSL port and one USB port. In PPPoE mode, can connect one PC to Ethernet port and one PC to USB port which enable simultaneous internet usage in both the PCs.
PPPoE mode is more secured.
For Torrents download, appropriate ports need to be forwarded.

Bridge Mode:

In bridge mode user id and password to be entered in the dialer of computer.
Only single PC can be connected.
For torrents download port forwarding is not required.
Less secured because all the ports are open need good firewall to avoid virus infection.
Ja dat is PPPoE geen passthrough he en ik stel die vraag dus vanwege verwarring met bijv VPN passthrough, ik kan het niet beter uitleggen ,omdat ik dus ff niet snap wat wat is....

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:38
Waarom niet iets zoals dit:

Invoer KPN > "aan te schaffen modem" > Switch met Glas aansluiting > 150Meter Glasvezel, > switch met Glas aansluinting> FRITZ!Box Fon WLAN 7360

• luxan
Herby schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:34:
[...]

150 meter extra ga je wel merken op een kabel van 339. Dus als je problemen hebt met je snelheid zal Solcon (terecht) vertellen dat je je modem op het ISRA punt aan moet sluiten. In hoeverre dat een probleem is zul je zelf moeten bepalen.

Wat betreft PPPoE passthrough vs bridge modus het volgende.
PPPoE is een layer 2.5 protocol. Een modem met PPPoE passthrough fungeert als een proxy tussen de internet provider en een apparaat aan de andere kant. In dit geval zou dat dan de Fritzbox moeten worden.

Bridge modus geeft over het algemeen aan dat het apparaat zich als layer 2 bridge gedraagd. Hier kun je vervolgens PPPoE overheen draaien maar ook gewoon IP of een ander layer 3 protocol.

Wat je nodig hebt hangt af van de eisen die je internet provider aan een modem stelt en je eigen wensen mbt inrichting van je netwerk. Op basis van de gegeven informatie is het voor mij echter moeilijk om een advies te geven.

Let er trouwens op dat je bij gebruik van een extra modem een van je LAN poorten (om precies te zijn LAN1) zult moeten gebruiken om de verbinding tussen het modem en de fritzbox tot stand te brengen.

Ik zou gewoon 150 meter aan de KPN lijn toevoegen en de snelheidsval voor lief nemen.

• Herby

Herby

Stalknecht

Topicstarter
Ik denk ook dat dat hem word, qua netwerk inrichting stelt het weinig voor, 2 werkstations voor office werkzaamheden en 1 vaste telefoon. Maargoed, ik ga de CAT5E als verlenging gebruiken, zal als het draait (duurt nog even tot levering) het topic updaten met wat lijntesten ter referentie voor toekomstige zoekers.
Rolfie schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:58:
Waarom niet iets zoals dit:

Invoer KPN > "aan te schaffen modem" > Switch met Glas aansluiting > 150Meter Glasvezel, > switch met Glas aansluinting> FRITZ!Box Fon WLAN 7360
Uiteraard is dit de netste oplossing, maar ook de duurste, ik heb helaas te werken met het stuk koper wat er ligt, je kan soms advies geven wat je wil ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Herby op 20-01-2017 16:13 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:36
Wat ook kan, 75m UTP - switch - 75m UTP en dan ben je er ook. Alleen één extra switch nodig ergens onderweg :).

My favorite programming language is solder.

• Herby

Herby

Stalknecht

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:47:
Wat ook kan, 75m UTP - switch - 75m UTP en dan ben je er ook. Alleen één extra switch nodig ergens onderweg :).
Helaas is dit echt zeer lastig te realiseren, want dan moet ik een wandcontactdoos gaan maken bij de buren in een loods op 15 meter hoogte, vandaar dat ik ook niet onder het gebruik van het koper uitkom ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
30/3 op <500m stelt niets voor. Die 150m zal niet het probleem zijn, mits het fatsoenlijke kabel is.

Ok, de max snelheid daalt, maar of het nu 80 of 70Mbit is.. maakt bij een 30/3 verbinding geen f*ck uit.

Een UTP kabel >100m kan best werken, maar je garantie is 0.0. En met 150m ga je er niet een klein beetje overheen. Nu kun je wel wat creatief doen door bv een link op 100Mbit te forceren, maar dat moet je niet willen. Glas is dus geen optie, dus dan is verlengen van de isra de beste optie.

Solcon zal het niet aanraden, omdat dit een situatie is die niet voor hun te supporten is.
KPN kabel is bekende kwaliteit, dus kan een monteur dat ook garanderen, makkelijk fixen enz.
150m kabel in klantdomein van onbekende kwaliteit is niet iets wat een ISP wil supporten.

Zorg wel dat die kabel goed is: Dus niet een ingedeukt stukje aluminium crapkabel. Koper, en zonder koppelstukken, is essentieel.
Als er een storing is: modem direct op de isra hangen, dan nogmaals testen en dan pas bellen. Zonder dat zul je (terecht) niet geholpen worden omdat ze simpelweg niet weten wat er aan meuk tussenhangt. Vandaar de 'eis' van <1m op het isra. Technisch onzin (of minimale impact), maar procedureel zeker verstandig.

wat betreft passthrough enz: VPN passthrough is PPtP, jij vraagt om PPPoE.

RFC1483 enz heb je niets mee te maken, dat is bij een ADSL verbinding. Daar wordt gewerkt met PPPoA (over ATM), PPPoE is over ethernet.
VDSL maakt gebruik van vlans, en optioneel hierover PPPoE.

De genoemde draytek kan het prima. Vlan op de DSL zijde en bridgen naar de LAN. Je router kan dan een PPPoE verbinding maken met de provider. De 130 is prima geschikt daarvoor.

Alternatief is om het vlan van je dsl 1:1 door te zetten, en je router de rest te laten doen (PPPoE in het vlan). Dat wordt ook aangeraden hier:
https://www.haroldschoema...s4all-vdsl-aansluiting-2/

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 20-01-2017 18:28 ]

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Solcon doet normaal gesproken ook niet moeilijk met het vrijgeven van VoIP gegevens + lijn gegevens. Je zou dus prima een Draytek of juist de FritzBox als modem kunnen neerzetten, en vervolgens op de locatie zelf een andere oplossing voor VoIP. Maar zoals gezegd is de makkelijkste oplossing gewoon om die CAT5e kabel op de LSA strook te doggen, goedkoopste oplossing en die 30/3 is prima haalbaar

• Herby

Herby

Stalknecht

Topicstarter
Zoals belooft het resultaat, helaas geen tijd meer gehad voor een lijnmeting. De CAT5e kabel gebruikt als verlenging van de invoer en op locatie de Fritzbox neergezet, haal netjes 30/3,4 Mbit en de verbinding is stabiel. Prima werkbaar dus!

Pagina: 1