Modereren in reviews is in haar huidige vorm een wassen neus. Een functie die waarschijnlijk bij die reviews is terecht is gekomen omdat ze op het platform bestond al voor nieuwstopics. Of modereren beantwoordt aan een behoefte bij review is denk ik een vraag die opnieuw gesteld kan worden.
Ben ook wel voorstander van het verlengen (of loslaten) van de moderatietermijn. Bij reacties in een topic is het te begrijpen dat de moderatietermijn beperkt is tot een periode die is te koppelen aan de actualiteit van nieuws en de aandachtscurve van de meeste nieuwslezers.
Een product review is vlot tussen de 3 en 10 jaar actueel. Afhankelijk van het producttype. Reacties onder een review zijn dus minder dan een procent van die periode te modereren.
Zonder analyse neig ik naar een van de de volgende twee benaderingen:
- hang geen tijdslimiet aan review moderaties. Is het product niet meer relevant wordt de review toch niet meer gelezen. Wil je modereren mogelijk maken dan geef je iedereen die de review bezoekt de gelegenheid om te modereren.
- maak de afweging of moderatie van reacties op reviews iets brengt. Een argument om het te willen is dat een betekenisvolle reactie die wat toevoegt aan de review zo kan worden aangemoedigd. Zou het antwoord negatief zijn dan is het misschien beter om moderaties op review reacties helemaal weg te laten.
Even los van alles is denk ik een analyse van belang om te bepalen of er nadelen zijn aan onbepaalde tijd moderaties van review reacties (kijkend naar reacties in reviews waarin dit mis kan gaan).