Omzetten HDMI naar Coax/BNC/SDI signaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:13
Ik wil een HDMI signaal omzetten naar Coax/BNC, daarvoor heb ik deze Delock HDMI naar SDI omvormer besteld, die jammer genoeg niet schijnt te werken.

Eerst had ik voor de zekerheid nagevraagd bij allekabels.nl nagevraagd of SDI wel het juiste signaal was.
Van wat ik begrepen heb is dat coax (tulp) en BNC connectoren zijn, en SDI het signaal.
Beste Allekabels, wij willen het HDMI signaal van een DVR/recorder ( https://www.bewakingscamera.nl/4-kanaals-hd-recorder-1757 ) om zetten naar BNC (coax)

Deze omvormer zet het om naar SDI, is dat nou hetzelfde als coax of is het iets anders? Zou dit wel werken voor ons?

BNC is enkel de connector, SDI is het video signaal welke gestuurd wordt over de kabel. Zodra u dus een HDMI signaal om wilt zetten naar BNC kunt u inderdaad gebruik maken van het door u gevonden product.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
  • Maar de HDMI->SDI omvormer schijnt dus niet te werken in deze testopstelling (en ook niet aan de DVR). Doe ik nu wat fout of moet ik deze maar terugsturen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gdtuiC5l.jpg

Lang achtergrondverhaal
Het doel is om het HDMI signaal van een Bascom DVR/recorder camerasysteem om te zetten naar een SDI signaal dat over het netwerk gestuurd wordt mbv zogenaamde video baluns naar 7" monitoren (RCA).

Dit omdat ze in het gebouw van een praktijk overal de bewakingsbeelden willen kunnen zien van de wachtkamers of er clienten zitten te wachten; dat het gebouw 2 verdiepingen heeft met elk een wachtkamer maakt dat in het verleden voor deze oplossing was gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cAxwhoTl.jpg

Dit werkte in het verleden prima met de oude kapotte DVR die een BNC video output had, maar met de vervangende DVR heeft die alleen VGA en HDMI video output ;(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OB3MMRel.jpg

Ook had ik gevraagd aan het bewakingscamera bedrijf (Bascom) of zij een oplossing hadden, maar die stuurden je dan door naar allekabels.nl :/
Onze recorders hebben tegenwoordig inderdaad enkel een VGA of HDMI aansluiting. Wij hebben zelf geen converters om dit signaal om te vormen. Ik weet wel dat www.allekabels.nl een zeer groot assortiment hebben. Ik raad u aan om even contact met hen op te nemen tot een passend product te komen.
Wat ik al gechecked heb:
  • Meerdere HDMI kabels getest
  • De juiste video output (1 of 2) genomen van de tulp connectoren, en ook het kanaal (AV1/AV2) in de monitor; alle combinaties geprobeerd voor de zekerheid
  • twee monitoren tegelijkertijd aangesloten (VGA en HDMI) aan de DVR; beiden kregen beeld
Ik vermoed nu dat die omvormer niet werkt, maar vraag me echt af of ik niet gewoon ergens de fout in ben gegaan.

Beste antwoord (via Ketho op 21-01-2017 17:49)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ketho schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:07:
[...]

Ik had idd wat beter onderzoek moeten doen want met wat allerlei dingen bestellen ben ik ook niets opgeschoten.

Om maar terug bij af te beginnen. De oude recorder had een video output met een BNC connector, die prima over het netwerk ging mbv de videobaluns. De monitoren hebben een RCA-Tulp aansluiting.

[afbeelding]

Alleen ontgaat het mij nu of dat nou composite, component, coax of iets anders is. Bij composite zie ik idd 5 kabels voor R, G, B, Hsync en Vsync. Dat lijkt me niet wat dat eerst was met een video output over 1 kabel.
Kijk, hier gaat het dus mis.

De gebruikte connector zegt (vrijwel) niets over welk signaal er overheen gaat. "BNC" is puur een connector waar werkelijk van alles (analoog composite, analoog breedband, digitaal SDI en zo nog tig andere) qua signaal overheen kan. Idem qua kabels. Binnen (vrij ruime) grenzen kun je vrijwel ieder signaal over vrijwel iedere kabel persen. Gewoon zorgen voor juiste connector of worst case weer een balun en klaar - zolang het signaal maar aan beide uiteinden van de verbinding hetzelfde dient te zijn.

Het is dus doodsimpel om met passieve verloopjes (zoals een balun) tussen verschillende connectoren te converteren met hetzelfde signaal, maar tussen verschillende signaalsoorten moet je actief omvormen wat veel ingewikkelder is, ongeacht connectoren.

Hier heb je blijkbaar de (foute) aanname gedaan dat BNC+coax = BNC+coax zonder je te verdiepen in welke signaal dan over die coax die met BNC aangesloten wordt gestuurd wordt/moet worden.

Als ik naar dit plaatje kijk...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gdtuiC5.jpg
...is het duidelijk zat: je converter gaat van HDMI naar SDI (beide digitale signalen, sterker nog, electrisch uitwisselbaar, dus erg simpele converter) dat toevaliig een BNC-connector heeft. Dat probeer je op een schermpje aan te sluiten via BNC-naar-IEC verloop dat over die IEC een analoge compositesignaal verwacht.

Je hebt dus de verkeerde converter. Wat je nodig hebt is een VGA of HDMI naar composite converter. Welke connector daarop zit is van totaal ondergeschikt belang: meestal zal het wel IEC zijn, maar ongeacht wat het is los je 'foute' connectorproblemen gewoon op met verloopje.

Allekabels heeft zo'n beestje voor EUR 60:
https://www.allekabels.nl...n-composiet-omvormer.html

Mogelijk kun je je huidige converter daarvoor omruilen.

Ben je niet aan allekabels.nl gebonden en heb je even de tijd, dan kun je het (incl verzendkosten) voor nog geen 1/10 van dat bedrag vinden:
https://www.aliexpress.co...rter-BOX/32693086077.html

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:03

rdejongjr

Gnome

Sdi is niet het composiet signaal wat je schermpie wil.
Moet van Sdi weer naar hdmi maar of dat ook na x meter kabel en baluns nog werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
rdejongjr schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 01:34:
Sdi is niet het composiet signaal wat je schermpie wil.
Moet van Sdi weer naar hdmi maar of dat ook na x meter kabel en baluns nog werkt...
Bedoel je dat het per scherm met een SDI naar HDMI omvormer weer terug omgezet moet worden?

Hoezo zou SDI niet het juiste composiet signaal zijn? Wat dan wel? Terwijl allekabels zei dat deze wel zou werken.

Er zijn overigens ook monitor varianten met HDMI/VGA aansluitingen maar dan zouden alle schermen en videobaluns vervangen moeten worden :-(

[ Voor 19% gewijzigd door Ketho op 21-01-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ketho schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:09:
[...]

Hoezo zou SDI niet het juiste composiet signaal zijn? Wat dan wel? Terwijl allekabels zei dat deze wel zou werken.
Wikipedia: Serial digital interface
Wikipedia: Composite video

Composite is een analoog signaal, SDI een digitale, in beginsel vergelijkbaar met HDMI. Als je monitor composite verwacht moet je dus een DAC hebben die SDI naar composite vertaalt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
dion_b schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:19:
[...]
Composite is een analoog signaal, SDI een digitale, in beginsel vergelijkbaar met HDMI. Als je monitor composite verwacht moet je dus een DAC hebben die SDI naar composite vertaalt.
Bedankt voor de opheldering.

Dan lijkt het me simpeler om de VGA video output te gebruiken. Ik had eerder een VGA naar BNC kabel geprobeerd, maar daar kwam ook geen signaal uit. Beide zijn analoog, dus dat zou toch moeten werken :?
https://www.allekabels.nl...2/vga-naar-bnc-kabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zo'n vga naar bnc kabel heeft wel alle bnc kanalen nodig om een signaal te kunnen geven. R,g,b, sync en nog eentje. Dus nogal wiedes dat dat bij jou niet werkte ;)

Maare, als ik de specs van die recorder en jou screenshot zie dan is die rode tulpaansluiting links op de achterkant een video uitgang en ik verwacht gewoon composiet. Dat moet rechtstreeks via die baluns kunnen. Test dat eens? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:15:
Zo'n vga naar bnc kabel heeft wel alle bnc kanalen nodig om een signaal te kunnen geven. R,g,b, sync en nog eentje. Dus nogal wiedes dat dat bij jou niet werkte ;)
VGA levert R, G, B, Hsync en Vsync, dus dat is alvast het probleem niet. Wat wel problemen kunnen zijn:
- niet alle toepassingen werken met losse sync. Sommige willen composite sync (dus Hsync en Vsync op zelfde lijn), andere voegen de sync signalen toe op de green (G) lijn, dus Sync-on-Green (SoG) waardoor je geen losse sync hebt. Als je iets anders wilt dan wat VGA standaard levert heb je simpele passieve convertertje nodig (of de VGA bron moet flexibel instelbaar zijn voor sync, wat allerminst sinecure is).
- de minimale 31.5kHz Hsync van VGA is een stuk hoger dan de (fixed) 15.75kHz PAL of NTSC sync rates (om precies te zijn het dubbele ervan). Dat gaat dus niet werken tenzij je ofwel de bron double-scanning uit laat zetten (lees: de VGA kaart instrueert TV-out te doen) of je een converterkastje ertussen hangt.

Al met al: zowel analoog als digitaal heeft video een stuk meer voeten in aarde dan "zorg voor passende connector en hang het er maar aan". Het is ook geen rocket science, maar dit zijn de soort dingen die je moet uitzoeken voor je overgaat tot aanschaf van onderdelen. Achteraf dingen die niet direct (of met makkelijke/goedkope conversie) met elkaar kunnen praten aan elkaar knopen kan frustrerend, duur en foutgevoelig worden :o
Maare, als ik de specs van die recorder en jou screenshot zie dan is die rode tulpaansluiting links op de achterkant een video uitgang en ik verwacht gewoon composiet. Dat moet rechtstreeks via die baluns kunnen. Test dat eens? :)
Idd.

Sowieso, als dat nog niet werkt, ga stap voor stap troubleshooten. Eerste stap is om te controleren (met een TV of ander apparaat dat analoge composite input heeft) of er wel goede composite uit komt. Is dat niet het geval, dan moet je dat eerst oplossen voor je met alles erachter gaat prutsen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
The Eagle schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:15:
Dat zal ik nog testen, maar vziw is dat een audio output...

[ Voor 3% gewijzigd door Ketho op 21-01-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou die ouwe kast terugsturen en deze kopen

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1182677-0/hdmi-naar-s-video-en-composiet-omvormer.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
dion_b schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:26:
[...]
VGA levert R, G, B, Hsync en Vsync, dus dat is alvast het probleem niet.
Ik had idd wat beter onderzoek moeten doen want met wat allerlei dingen bestellen ben ik ook niets opgeschoten.

Om maar terug bij af te beginnen. De oude recorder had een video output met een BNC connector, die prima over het netwerk ging mbv de videobaluns. De monitoren hebben een RCA-Tulp aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4drOcHkl.jpg

Alleen ontgaat het mij nu of dat nou composite, component, coax of iets anders is. Bij composite zie ik idd 5 kabels voor R, G, B, Hsync en Vsync. Dat lijkt me niet wat dat eerst was met een video output over 1 kabel.

[ Voor 11% gewijzigd door Ketho op 21-01-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat jij nodig hebt is

Composiet a.k.a. CVBS of ook wel vaker geen een VIDEO singaal

bnc, rca, stulp zijn type stekkers
coax is een kabelsoort

Iperf

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ketho schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:07:
[...]

[afbeelding]

Kijk, hier gaat het dus mis.

De gebruikte connector zegt (vrijwel) niets over welk signaal er overheen gaat. "BNC" is puur een connector waar werkelijk van alles (analoog composite, analoog breedband, digitaal SDI en zo nog tig andere) qua signaal overheen kan. Idem qua kabels. Binnen (vrij ruime) grenzen kun je vrijwel ieder signaal over vrijwel iedere kabel persen. Gewoon zorgen voor juiste connector of worst case weer een balun en klaar - zolang het signaal maar aan beide uiteinden van de verbinding hetzelfde dient te zijn.

Het is dus doodsimpel om met passieve verloopjes (zoals een balun) tussen verschillende connectoren te converteren met hetzelfde signaal, maar tussen verschillende signaalsoorten moet je actief omvormen wat veel ingewikkelder is, ongeacht connectoren.

Hier heb je blijkbaar de (foute) aanname gedaan dat BNC+coax = BNC+coax zonder je te verdiepen in welke signaal dan over die coax die met BNC aangesloten wordt gestuurd wordt/moet worden.

Als ik naar dit plaatje kijk...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gdtuiC5.jpg
...is het duidelijk zat: je converter gaat van HDMI naar SDI (beide digitale signalen, sterker nog, electrisch uitwisselbaar, dus erg simpele converter) dat toevaliig een BNC-connector heeft. Dat probeer je op een schermpje aan te sluiten via BNC-naar-IEC verloop dat over die IEC een analoge compositesignaal verwacht.

Je hebt dus de verkeerde converter. Wat je nodig hebt is een VGA of HDMI naar composite converter. Welke connector daarop zit is van totaal ondergeschikt belang: meestal zal het wel IEC zijn, maar ongeacht wat het is los je 'foute' connectorproblemen gewoon op met verloopje.

Mogelijk kun je je huidige converter daarvoor omruilen.

Ben je niet aan allekabels.nl gebonden en heb je even de tijd, dan kun je het (incl verzendkosten) voor nog geen 1/10 van dat bedrag vinden:
https://www.aliexpress.co...rter-BOX/32693086077.html

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
dion_b schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:57:
[...]

Ik zal dan proberen de andere omvormer om te ruilen voor deze HDMI naar composiet omvormer. Jullie merken wellicht dat ik er weinig verstand van heb, ik vind het serieus verwarrend.

Wel heb ik het in een schema gezet voor de volledigheid, hopelijk klopt het allemaal:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OrUR3tS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi plaatje, maar je meldt dus nog steeds nergens welke signalen over al die kabels/connectoren gaan. Ik vermoed dat het in dit geval goed zal gaan met de andere converter - maar het is voor iedereen, jij voorop, duidelijker als je dat ook uitzoekt. Als alles vanaf die converter met analoge composite video (met 15.75kHz Hsync en 50Hz Vsync Indien PAL, als je US apparatuur hebt kan het NTSC zijn, met zelfde Hsync en 60Hz Vsync) gebruikt is het iig OK.

Aangezien jij blijkbaar verantwoordelijk bent voor dit stukje techniek is het zeker geen onzinnige oefening om het voor jezelf duidelijk te krijgen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

he jaa waar komt dat netwerk(poe) eeneens vandaan met al die baluns, kun je die soms eeen ip adres geven?

of is er een directe verbinding met een utp kabel ?

zou me niet verbazen als je gewoon met een app gelijk op de recorder kan aansluiten en al die schermpjes gewoon via je telefoon te bekijken zijn

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 21-01-2017 16:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Fish schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:38:
he jaa waar komt dat netwerk(poe) eeneens vandaan met al die baluns, kun je die soms eeen ip adres geven?

of is er een directe verbinding met een utp kabel ?

zou me niet verbazen als je gewoon met een app gelijk op de recorder kan aansluiten en al die schermpjes gewoon via je telefoon te bekijken zijn
Het was een beetje overbodig PoE bij te zetten, het is al te zien dat de stroom over de netwerkkabel gaat. Volgens mij zijn het verbindingen met een utp kabel doorgepatched over het netwerk.

Dat is inderdaad mogelijk met een app, maar de infrastructuur en de 7" monitoren stonden er al. Het wifi netwerk heeft ook niet overal even goed bereik. Het is maar te bezien of iedereen die app dan op zijn smartphone wil open houden ipv eventjes te kijken naar het schermpje dat er staat.

Anders waren IP-camera's + NAS wellicht een betere optie.
dion_b schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:35:
Mooi plaatje, maar je meldt dus nog steeds nergens welke signalen over al die kabels/connectoren gaan. Ik vermoed dat het in dit geval goed zal gaan met de andere converter - maar het is voor iedereen, jij voorop, duidelijker als je dat ook uitzoekt.
Ik doe mijn best hoor, er was ook helemaal geen enkele documentatie aangeleverd (ook niet bij navraag bij Bascom of ze er nog een handleiding of datasheet van de oude recorder uit 2011 hadden).

Nu neem ik aan dat er een analoge composiet signaal kwam uit de oude recorder toen alles nog prima werkte; en het met deze omvormer weer het juiste composiet signaal kan krijgen. Meer kan ik er niet van maken :P

[ Voor 44% gewijzigd door Ketho op 21-01-2017 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
dion_b schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:35:
Mooi plaatje, maar je meldt dus nog steeds nergens welke signalen over al die kabels/connectoren gaan. Ik vermoed dat het in dit geval goed zal gaan met de andere converter - maar het is voor iedereen, jij voorop, duidelijker als je dat ook uitzoekt.
Nu blijkt dat je gelijk hebt. Om het verhaal maar af te ronden, alles werkt prima zodra het signaal van bijvoorbeeld mijn laptop komt, het beeld komt dan door het netwerk heen prima bij alle schermen aan.

In de directe testopstelling van Laptop -> Converter -> 7" Monitor komt het signaal ook netjes aan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RivsJd2.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oZj1P3xm.jpg

Maar zodra ik ipv een laptop de DVR recorder aansluit wordt het signaal niet juist omgezet / geen signaal :?

Ik denk dus dat het HDMI signaal van de recorder niet werkt icm de HDMI -> Composite converter, maar verder heb ik er geen verstand van.

(Recorded with a Potato)
[Video: https://gfycat.com/HighlevelAcclaimedGosling]
Voor de zekerheid had ik getest of het HDMI signaal van de recorder wel werkt (en ook tegelijkertijd met beide VGA en HDMI aansluitingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Overigens was het originele probleem waar het om ging dat de oude recorder geen beeld meer kon opnemen, de harde schijf werd niet gedetecteerd in de recorder. Daarvoor had ik contact opgenomen met Bascom of zij wellicht iets wisten, en heb ik de harde schijf van vervangen zonder success.

Het bleek dat er een verkeerde adapter stond, een 12V, 0.5A ipv 19V adapter. Vervolgens een 19V adapter (5.5*2.1mm connector) besteld en de oude recorder kon weer beelden opnemen.

Het is verbazingwekkend dat de recorder uberhaupt werkte met de verkeerde adapter. (Ik ben niet diegene die dat zo opgezet had, er was in het verleden een herinrichting) 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8YqEFdUm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8gSxFvYm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LkbXl20m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 21:51
Levert die nieuwe recorder een HD hdmi output dus met een vaste resolutie van 1920x1080 ... jou converter van allekabels.nl snapt die resolute niet en doet dan niets. Waarschijnlijk snapt je laptop wel dat ie een maximum van 480 p mag leveren en schakelt z'n resolutie terug naar het maximum van de converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
BMW_Gizzmo schreef op maandag 6 maart 2017 @ 17:34:
Levert die nieuwe recorder een HD hdmi output dus met een vaste resolutie van 1920x1080 ... jou converter van allekabels.nl snapt die resolute niet en doet dan niets. Waarschijnlijk snapt je laptop wel dat ie een maximum van 480 p mag leveren en schakelt z'n resolutie terug naar het maximum van de converter.
Dat zou kunnen, maar volgens mij was mijn laptop (15.6" Full HD) ook op 1920x1080 op dat moment als ik het me goed herinner, de resolutie (in het filmpje) zag er niet anders uit dan normaal.

De converter zou ook 1080p (50Hz / 60Hz) moeten kunnen volgens allekabels.nl als ik het goed lees. Ik zal het wel moeten nachecken voor de zekerheid.

[ Voor 44% gewijzigd door Ketho op 06-03-2017 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 21:51
Jou converter kan maximaal 480p volgens de website van allekabels. Over HDMI is er een soort van handshake mogelijk voor de resolutie. Op je laptop wordt die converter een 2e monitor. Kijk eens wat voor resolutie daar bij staat. Waarschijnlijk heb je dan de oplossing waarom het met je laptop wel werkt en met die nieuwe recorder niet (en 4 plaatjes van standaard SD kamera's passen precies in een HD 1920x1080 plaatje, dus dat is vrij makkelijk te bouwen in een omzetter). Converters die kunnen scalen bestaan ook, maar die zitten in een iets andere prijsklasse. Aan de andere kant als het nu weer werkt met die nieuwe/goede adapter (de oude was trouwens 12V 2A en geen 0.5A), lekker zo houden en niet meer aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Inderdaad verkeerd afgelezen dat het 0.5A was (6W really?), wellicht had ik dat toen wel goed afgelezen maar nu weer fout als je me gelooft O-)

Het werkt nu weer goed en ben ook van plan het af te ronden en te kijken of de nieuwe hopelijk teruggestuurd kan worden voor een deel van de aankoopprijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Ketho op 06-03-2017 20:38 ]

Pagina: 1