MSI K7T Pro (Via KT133) incompatibel met linux?

Pagina: 1
Acties:

• Victor78
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 20:53
Ik had dit eerst bij Audio en Video gezet, maar ik denk dat een mobo probleem is dus daarom staat ie nu hier..;-)

Hoi

Ik heb een beetje een gek probleem met linux. M'n geluidkaart stoort, ik heb daar al eerder over gepost. De kaart stoort alleen in Linux bij grote processor belasting. Hardeschijf en videokaart belasting geven geen problemen. De geluidskaart is een Creative PCI128 en heeft al eerder perfect gewerkt in mijn systeem onder linux, met m'n oude moederbord.

Om te kijken of het aan de geluidskaart lag heb ik de PCI128 eruit gegooid en de ingebouwde geluidskaart ingeschakeld. Dit loste niets op. Dus het ligt niet aan de geluidskaart.

Toen dacht ik dat misschien m'n voeding (230w) niet zwaar genoeg was. Ik heb m'n Asus V6800 Pure (geforce) eruit gegooid en m'n oude Voodoo3 er weer in. Ook dit loste niets op.

Verder heb ik kernel 2.2.16 en 2.4.0-test7 geprobeerd, net als de alsa-drivers 0.5.8b en 0.5.9a: het maakt niets uit. Voor de duidelijkheid in Windows98 heb ik geen enkel probleem.

M'n bios heb ik geupdate naar versie 1.4, das de nieuwste.

Er is nog iets geks. In de bios en windows kan ik de temperatuur en voltages aflezen, en ook in Linux. Op het moment dat in de Bios en Windows de Vcore bijvoorbeeld op 1.53 volt staat, staat ie in linux op 1.47! Bij elke instelling geeft ie een lagere waarde aan in linux. Zou die het gewoon verkeert meten of zet linux om een een-of-andere reden het voltage lager?

Kan het dan zijn dat linux nog niet helemaal goed overweg kan met de Via KT133 chipset? Het lijkt me namelijk geen hardware probleem omdat windows geen enkel probleem vertoont.

Nog even m'n totale systeem:
MSI K7T Pro met Duron 600
128MB (2x 64MB PC100)
Asus V6800 Geforce DDR Pure
8.4 GB Western Digital UDMA66
20 GB Seagate UDMA66
48x cdrom Aopen UDMA33
Creative PCI128
Winbond 10mbit netwerkkaart
230w voeding.

Een heel verhaal, maarja. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

• Victor78
Ik heb nu ook 2.2.17pre20 geprobeerd, nog steeds geen verandering!

HELP!!!

Verwijderd

Heb je ook Windows erop staan? Heb je hier geen probleem met het geluid bij zware processorbelasting?

• Victor78
Ja ik heb windows98 er ook op staan. Nee het probleem doet zich hier niet voor.

Om het zeker te weten heb speciaal de seti@home client voor windows gedownload.

Winamp, WinTune98, Seti@home, ZD Cpumark 99 1.0 samen leverde geen probleem op. Dat zit dus wel goed dacht ik.

Ik heb in een ander forum gelezen dat er meer mensen zijn die problemen hebben met geluidskaarten en dit moederbord. Iemand een oplossing gevonden?

• Victor78
Hmmmm, ik geloof dat ik toch op m'n woorden moet terug komen. Ik zit nu een kwartiertje te surfen in Windows98 (normaal surf ik in Linux), leuke mp3tjes met Santana en de Seti@home client meedraaiende, begint de muziek toch af-en-toe licht te storen. Niet zo erg als in Linux maar toch.

Geen Linux specifiek probleem dus. Iemand een idee? Ik denk dat ik MSI maar eens ga meelen...

Verwijderd

Het zou kunnen zijn dat je voeding (230 W) niet zwaar genoeg is. Een Duron, een paar pittige HD's en een Geforce lusten wel wat watjes (ha,ha)...

• Victor78
Ik heb gisteravond nog een keer m'n halve pc leeg gehaald.

Alleen dit zo er nog in:
Mobo incl onboard sound
proc
1 dimm (ipv 2)
voodoo3 (ipv geforce)
2x hd (geen cdrom, floppy)

Dat moet die voeding zeker kunnen trekken...

Maar het probleem was niet weg...

Verwijderd

Bij mij werkt het perfect...

SB 128 PCI, MSI K7T Pro, dorum 600.

geen enkel probleem, ik heb dan wel een 300 W voeding.

Drivers?
Pagina: 1