Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over "zelf gemaakte" netwerk kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 22:15
Hallo,

Ik heb in de meterkast een patchpaneel hangen, daar heb ik een cat6 kabel op aangesloten die naar onze slaapkamer loopt, nu heb ik anders dan in de andere kamers in ons huis deze kabel direct op een plug aangesloten, en het werkt (130mb down / 20mb up) Maar toen ik de verbinding ging testen met de netwerk tester zag ik al dat er iets niet helemaal goed is gegaan, alle kanalen werken maar niet netjes in de juiste volgorde zeg maar.

Nu kwam ik er achter dat ik eigenlijk een "crosskabel" verbinding heb gemaakt tussen het patch paneel en de plug. Kan dit nog voor problemen gaan zorgen ?

De snelheids test heb ik gedaan op een laptop waar ik de kabel direct op aansloot (en dit werkte)
Het is de bedoeling de kabel op een swich aan te sluiten achter de tv voor de overige apparaten in onze slaapkamer.

Alle reacties

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Welke volgorde heb je gebruikt? (aan beide kanten)
Als het een crossover is dan is het in principe geen probleem, zo goed als alles (op een handjevol enterprise apparatuur na wat toch niet thuis staat...) heeft MDI-X autosensing dus crossover of normaal maakt geen verschil.
Als 130Mb/20Mb (let op de hoofdletters, 10MB is iets anders dan 10Mb of 10mb....) in lijn ligt met je internetabonement dan lijkt het prima te werken.

Fixing things to the breaking point...

• KunDun
RGAT schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 01:01:
Welke volgorde heb je gebruikt? (aan beide kanten)
Als het een crossover is dan is het in principe geen probleem, zo goed als alles (op een handjevol enterprise apparatuur na wat toch niet thuis staat...) heeft MDI-X autosensing dus crossover of normaal maakt geen verschil.
Als 130Mb/20Mb (let op de hoofdletters, 10MB is iets anders dan 10Mb of 10mb....) in lijn ligt met je internetabonement dan lijkt het prima te werken.
Ik heb het als volgt aangesloten

Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/images/cross-kabel-voorbeeld.jpg

Links het schema op het patchpaneel rechts zoals aangesloten op de plug.

En ik had hem over Mbit geen MB inderdaad :) mijn abbo is 200/20.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Met ^^; dat gaat wel goed.
Wat wel voor problemen gaat zorgen is dat je een plug hebt aangesloten i.p.v. een (wand)contactdoos.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Normaalgesproken kies bij voorkeur voor je patch een ander type kabel dan voor rj45 plugs. Maar goed... Zolang het werkt, werkt het :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• KunDun
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 01:09:
Met ^^; dat gaat wel goed.
Wat wel voor problemen gaat zorgen is dat je een plug hebt aangesloten i.p.v. een (wand)contactdoos.
Reden dat ik dat heb gedaan, heeft te maken met het feit dat als er iets fout gaat met aansluiten op de wandcontactdoos, ik die kabel er nooit van zijn leven meer door ga krijgen.

Maar waarom denk je dat het een probleem gaat worden dan ?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

KunDun schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 01:13:
[...]
Reden dat ik dat heb gedaan, heeft te maken met het feit dat als er iets fout gaat met aansluiten op de wandcontactdoos, ik die kabel er nooit van zijn leven meer door ga krijgen.
Kwestie van wat speling laten in de meterkast. Nooit kabel op de centimeter nauwkeurig afknippen.
Maar waarom denk je dat het een probleem gaat worden dan ?
Voor leidingwerk gebruik je een stugge kabel en voor het dagelijkse in- en uitplugwerk een flexibele. Een stugge kabel is minder geschikt om rj45 plugs op te krimpen. Verbinding zal dus wellicht wat 'slapper' zijn en daardoor minder geschikt door dagelijks in- en uitpluggen. Blijft de rj45 24/7 aangesloten op een vaste pc dan heeft deze weinig te lijden en zal het niet zo snel problemen opleveren.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• KunDun
Switchie schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 01:20:

Kwestie van wat speling laten in de meterkast. Nooit kabel op de centimeter nauwkeurig afknippen.
Ik heb hier een keer veel pech mee gehad (Had redelijk wat speling gelaten en toch problemen)
Daarom heb ik in de slaapkamer voor deze oplossing gekozen op dit moment
Switchie schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 01:20:

Voor leidingwerk gebruik je een stugge kabel en voor het dagelijkse in- en uitplugwerk een flexibele. Een stugge kabel is minder geschikt om rj45 plugs op te krimpen. Verbinding zal dus wellicht wat 'slapper' zijn en daardoor minder geschikt door dagelijks in- en uitpluggen. Blijft de rj45 24/7 aangesloten op een vaste pc dan heeft deze weinig te lijden en zal het niet zo snel problemen opleveren.
Was me inderdaad bewust van het verschil in kabels en waar ze voor gebruikt kunnen worden.
Maar de kabel zal op een switch worden geprikt, en zal daar blijven zitten.
Heb wel een plug gebruikt trouwens die speciaal voor stugge kabels is.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

KunDun schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 01:28:
[...]

Ik heb hier een keer veel pech mee gehad (Had redelijk wat speling gelaten en toch problemen)
Daarom heb ik in de slaapkamer voor deze oplossing gekozen op dit moment
Een kabel een halve meter langer of korter kan nooit het verschil maken tussen wel of niet werken. Waarschijnlijk dus een kwestie geweest van een slechte aansluiting.
Was me inderdaad bewust van het verschil in kabels en waar ze voor gebruikt kunnen worden.
Maar de kabel zal op een switch worden geprikt, en zal daar blijven zitten.
Heb wel een plug gebruikt trouwens die speciaal voor stugge kabels is.
Dan kan er in principe weinig misgaan.

Desalniettemin zou ik er altijd voor zorgen dat een kabel vervangbaar is. Sowieso dus een stuk speling laten om een eventueel nieuwe kabel aan te kunnen bevestigen om door te trekken.

[ Voor 34% gewijzigd door Switchie op 20-01-2017 02:22 ]

Pagina: 1