Server samenstelling: hdd/controller/hotswap vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ayporos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-11-2025
Hallo,

Ik wil een server samenstellen maar ben tegen twee problemen/vraagstukken aangelopen.
Een daarvan gaat over hardware en de andere is een hardware/software compatibiliteits issue. Ik hoop dat het prima is dat hier te posten ;) .

Mijn plan is om de server zelf een bare-metal hypervisor te geven en dan de verschillende 'server' activiteiten te huisvesten in aparte VM's. De keuze voor Hypervisor is nog niet gemaakt.
Er moet sowieso een VM komen voor FreeNAS welke een array aan disks gaat bedienen voor massa-opslag en backup doeleinden.
Overige VM's is onderhevig aan mijn hobby enthousiasme (denk Firewall, mailserver, webserver via ASP.NET&MS-SQL, eventueel enkele gameservers/voip etc..).

Ik wil deze 3x5.25 to 5x3.5 hot-swap bays gaan gebruiken voor het huisvesten van mijn HDD's maar zoals je op deze afbeelding kunt zien heeft hij in totaal 10 aansluitingen. De omschrijving vermeld ook dat het om 'dual channel' SATA/SAS gaat, maar mij is nou niet geheel duidelijk wat dit inhoud en wat het doet. Betekent dit:
- 2x zo veel bandbreedte? Ondersteunt elke (SATA3) HDD dit?
- Enkel relevant voor SAS HDD's?
- Optioneel (en volstaat het om slechts 5 van de 10 poorten te gebruiken)?

Het tweede probleem dat ik heb is dat het moederbord welke ik wil gebruiken slechts 12 SATA3 poorten heeft en ik er minstens 15 nodig ga hebben gezien ik 3 van die hot-swap bays wil gebruiken.. en daar komen dan hoogst waarschijnlijk nog een paar SSD's bij voor VM's/ZFS Caching.

Wat ik dus zoek is een PCI-E controller kaart, maar niet zomaar een kaart. Hij moet de aangesloten HDD's correct als JBOD doorsturen met alle SATA3 functionaliteit intact zodat FreeNAS ze correct in een ZFS array kan gebruiken. Ik heb begrepen dat veel controllers niet goed samenwerken met FreeNAS maar echt een duidelijk lijstje met 100% ondersteunde kaarten kon ik niet vinden.
Kwa aansluitingen ben ik op zoek naar een kaart met 8 SATA3 poorten (als dat via een SAS connector moet prima zolang het maar echt 8 aparte SATA kanalen zijn).
Als iemand die ervaring heeft met FreeNAS en controller kaarten mij hierover kan adviseren zou dat helemaal top zijn. _/-\o_

PS ik neem aan dat via vt-d passthrough de 'kaart' doorgegeven word door de hypervisor aan FreeNAS en dat FreeNAS dan ook verantwoordelijk zal zijn voor de ondersteuning van betreffende controller kaart... dat is echter onder de aanname dat de kaart niet al gewoon zelf door het systeem aangemerkt word als 'een paar SATA3 poorten' wat ik me ook kan voorstellen.. Of zelfs dat de Hypervisor de kaart herkent en de 'schijven' door kan sturen aan FreeNAS (naar ik hoop met volledige SATA3 functionaliteit intact)... Wellicht dat iemand met ESXi of vergelijkbare hypervisor ervaring hier uitsluitsel over kan geven?

Bij voorbaat dank voor alle hulp/advies!

[ Voor 10% gewijzigd door Ayporos op 20-01-2017 00:38 ]