Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumbleWood
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-10-2017
Hallo Tweakers!

Na 7 jaar stilzwijgend meekijken op Tweakers nu maar eens tijd voor wat eigen input... Maar laat ik toch nog even beginnen met dit feedback topic ;) .

De afgelopen 5+ jaar heb ik gewerkt als incident-/problemmanager bij een Nederlandse ISP. Het gaat niet al te best met deze ISP dus er moest bezuinigd worden. Problems en incidents zijn een overbodige luxe, dus ik sta nu per 1 januari op straat ;) . Het is me last-minute nog wel geluk er een betaalde ITILF certificering uit te slepen.

Nu kan ik natuurlijk op zoek gaan naar vergelijkbare functies: problem management, IT service operations, applicatiebeheer etc. Maar ik realiseerde me ook dat dit het moment kan zijn voor verandering.

Vanuit het UWV heb ik recht op een scholingsvoucher/tegemoetkoming van max € 2.500. Dit is niet niks, vooral niet omdat ik zelf absoluut niet dit soort geld heb liggen om te besteden aan een cursus/omscholing.

Vanuit mijn omgeving kreeg ik vaak te horen dat ik naar Java development moest kijken. Nou dat heb ik gedaan en ik ben aardig enthousiast.
Echter:
Is hier werk in te vinden? Kan ik als beginnende Java developer (zeg na een OCA certificaat) ergens aan de slag voor een 'normaal' salaris? (Ter aanvulling: Ik heb geen afgeronde MBO of HBO).

Waar doe ik goed aan?
  • Ga ik verder binnen de 'processen' van IT en zo ja, waar geef ik mijn € 2.500 dan aan uit? :P
  • Ga ik inderdaad kijken naar Java development en besteed ik mijn scholingsvoucher om een Oracle certificaat te halen.
  • Heb je een beter idee..?
Alle (inhoudelijke ;) ) input is welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
TumbleWood schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:23:
Is hier werk in te vinden? Kan ik als beginnende Java developer (zeg na een OCA certificaat) ergens aan de slag voor een 'normaal' salaris? (Ter aanvulling: Ik heb geen afgeronde MBO of HBO).
Wat is een normaal salaris? Je zal als junior moeten beginnen dan ergens en je salaris zal dat weerspiegelen. Indien je aangenomen wordt bij een van de grote detacheerders van dit land zal je moeten rekenen op rond de 2200 euro bruto plus een leaseauto. Officieel zijn dat wel HBO posities, maar als je al met wat certificaten komt willen ze je misschien een kans geven.

Je zal dan echt moeten kijken wat je geboden krijgt en of je dan nog alle rekeningen kan betalen.
Ga ik verder binnen de 'processen' van IT en zo ja, waar geef ik mijn € 2.500 dan aan uit? :P
Je kan opleidingen doen als ITIL, Prince2 (of een verdiepingscursus daarvan), BiSL of eventueel iets over Scrum of Agile. Je ziet dat veel werkgevers daar nu mee experimenteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Ik krijg een beetje deja-vu gevoel, onlangs was er namelijk een vergelijkbare topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1747501

Zelf ben ik 4 jaar geleden een carrière switch doorgaan toen ik op straat kwam te staan na 5-6 jaar Functioneel beheer te hebben gedaan.

Toen was er volgens mij geen tegemoetkoming van UWV, maar ik had de ontslag-premie van mijn oud-werkgever gebruikt om zelf wat cursussen te volgen op het gebied van JAVA (want ik wilde leren programmeren).
Het was toen echter een moeilijke tijd, omdat bedrijven op zoek waren naar ontwikkelaars, maar geen tijd hadden om iemand het vak te leren.

Na een half jaar zoeken ben ik uiteindelijk voor een grote detacheerder gaan werken, waar ik een opleidingstraject heb gevolgd (samen met 19 andere vnl. schoolverlaters en enkele andere zij-instromers).
Dat traject heb ik overigens glansrijk doorstaan, door met name veel te blokken voor de examens.

De meeste van hen kreeg het standaard starters-salaris van rond 2050-2150. Omdat ik al meerdere jaren ervaring had in een IT organisatie kon ik er wat meer uitslepen, maar dat bleef ook op 2450 haken (ongeveer mijn WW-niveau). Gelukkig had ik een riante ontslagvergoeding gekregen om zo'n terugval in salaris op te vangen.
Sindsdien heb ik wel meerdere salarisverhogingen gehad al is de snelle groei er nu wel uit en nu (na 3,5 jaar voor dat bedrijf te hebben gewerkt) ben ik aan het rondkijken of ik elders een stap vooruit kan maken.

Maar dat was 4 jaar geleden en in die periode namen weinig bedrijven het risico om iemand zonder programmeer ervaring (en zonder relevante IT-opleiding) het vak proberen te leren.

Tegenwoordig is dat wel anders, door het schijnbare tekort aan Javanen zijn er tegenwoordig veel meer bedrijven die een of ander opleidingstraject hebben voor juniors, zonder relevante ervaring.

Dus om je vragen te beantwoorden:
- er is genoeg werk te vinden in Java. Er is kennelijk een tekort aan (al zie ik dat overigens nog niet terugkomen in exorbitante salaris-aanbiedingen) en veel IT-detacheerders of software bedrijven hebben een soort junior-programma met opleidingstraject waar ze breed voor recruteren.
- OCA/OCP/andere certificaten zijn een pré, je leert de syntax, regeltjes en wat standaard libraries, maar je leert er niet van programmeren, daarvoor moet je echt ervaring op doen. Maar met een certificaat op zak ben je vast een stuk interessanter voor werkgevers die mensen zoeken voor hun junior-programma.
- MBO-javanen kom ik zowiezo weinig tegen, de meeste hebben toch HBO gedaan of WO. Ook al hebben veel grote IT-namen nooit een vervolg opleiding afgerond, denk ik dat het nog lastig voor je zal zijn om zonder MBO/HBO/WO papiertje een baan te vinden als ontwikkelaar. Detacheerders willen toch vaak minimaal HBO hebben.
- Qua startsalaris begin je als junior, met HBO opleiding kan je bij grote detacheerders beginnen voor 2100-2400 afh van hoe ze je werkervaring waarderen, zonder vervolgopleiding denk ik dat 2100 het hoogst haalbare is.

die scholingsvoucher heb je niet perse nodig voor het behalen van je OCA. Met het meermaals doornemen van een goede Study Guide en examen-training software van Enthuware kom je een heel eind.

Als ik jou was zou ik eerder kijken of je misschien alsnog kan beginnen aan HBO (richting Software Engineering). Dit kan je deeltijd doen aan een HBO-instelling of via iets als LOI. Vooral detacheerders willen HBO+, want zij moeten richting hun klanten kunnen verkopen dat jij toch echt de beste keus bent voor hun project en dat gaat makkelijker als je de juiste papieren hebt.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-03-2023
Metaalhoofd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:04: Dit kan je deeltijd doen aan een HBO-instelling of via iets als LOI.
Ik vraag me altijd af, nemen werkgevers een LOI HBO Bachelor serieus? Voor mij hebben ze altijd een beetje het "leer op afstand autotechniek!" gehalte gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Nu online
Dartillus schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:30:
[...]

Ik vraag me altijd af, nemen werkgevers een LOI HBO Bachelor serieus? Voor mij hebben ze altijd een beetje het "leer op afstand autotechniek!" gehalte gehad.
Tja, weet ik niet. Er zijn natuurlijk andere leer-op-afstand aanbieders naast LOI die misschien een betere uitstraling hebben (bijv, omdat ze geen cursus autotechniek, gitaar voor beginners oid aanbieden, maar enkel MBO/HBO opleidingen).
Anderszijds voldoen ze blijkbaar wel aan bepaalde wettelijke normen, anders mag het geen HBO opleiding heten.

Waarschijnlijk zal een werkgever een HBO-diploma van een fysieke HBO-instelling hoger waarderen dan die van de LOI, maar die van de LOI wel weer hogere waarderen dan geen.

TS heeft vast niet de tijd of het geld om een voltijdse studie te doen en ook een deeltijdse studie kost belachelijk veel geld aan een reguliere HBO-instelling, dus het is een afweging die TS moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumbleWood
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-10-2017
Bedankt al voor jullie reacties. Dat eerdere topic had ik nog niet gezien.. Ga ik ook even lezen. :)

Als ik deze eerste reacties zo peil krijg ik de indruk dat er wel mogelijkheden zijn, maar dat het wel (voor mij) een terugval in salaris gaat zijn naar zo'n € 2100 - € 2300 als ik bij een detacheerder aan de slag ga.

Naar HBO heb ik inderdaad ook gekeken en dan zit ik toch bij de LOI bijvoorbeeld al boven de € 8000. En dit vraag ik me inderdaad ook altijd af:
Dartillus schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:30:
[...]
Maar dus niet mijn tegemoetkoming uitgeven aan OCA, maar eerder aan een vervolg op ITIL of aan Prince2, BISL, ASL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Nu online
TumbleWood schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:48:

Maar dus niet mijn tegemoetkoming uitgeven aan OCA, maar eerder aan een vervolg op ITIL of aan Prince2, BISL, ASL?
In je huidige vakgebied zijn die laatstgenoemde certificeringen wel interessant, maar als java-ontwikkelaar geven ze volgens mij weinig meerwaarde.

Maar je kan van dat geld misschien beste een soort introductie cursus java doen, waar je de basics leert, vervolgens OCA boek kopen en examen-training software. Maar mogelijk dat dit soort 5-daagse cursussen ook al gericht zijn op OCA en dat boek en software al meeleveren.

[ Voor 14% gewijzigd door Metaalhoofd op 20-01-2017 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je bereid bent te werken via een detacheerder als leer/werk traject zijn er misschien wel mogelijkheden, en het UWV heeft nog wel meer subsidie mogelijkheden als alleen het scholingsvoucher. Ik denk dan aan subsidies voor werkgevers, om jouw in dienst te nemen.

Ik heb gewerkt bij een bedrijf waar ook iemand met zo'n leer/werk traject kwam via Cimsolutions. Volgens mij is er een afspraak gemaakt dat hij er een half jaar zou werken tegen een lager salaris. De eerste 2 a 3 maand heeft het bedrijf er weinig aan, maar daarna kende hij de taal en had het bedrijf iemand goedkoop ingehuurd.
Je kunt misschien met de detacheerder afspreken dat je daarna een marktconform salaris krijgt, mits je minimaal een bepaalde tijd in dienst blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 653952

Ik heb mezelf 2 a 3 jaar geleden vanuit een totaal ander vakgebied ook omgeschoold naar Java developer.
Toen ik wilde starten met een cursus kwam ik ook bij de LOI terecht maar daar moest ik eerst een 21+ toets voor doen. Na het zakken voor deze toets ben ik naar een andere opleider gaan zoeken en kwam toen bij de OU terecht.
Daar heb ik een aantal cursussen gedaan en ben inmiddels 9 maanden aan de slag bij een detacheerder.
Ik werk intussen ook voor klanten.
De cursus Java 1 en 2 van de OU leert je niet alleen de syntax en regeltjes van Java maar je leert er ook goede programma's te schrijven in de vorm van vele kleine projectjes die je in de loop van de cursus uitbreidt.
Verder worden er ook nog wat design patterns behandeld.

Deze cursus certificaten zijn voor mijn werkgever dus van voldoende waarden geweest om mij aan te nemen.

Succes met je omscholing!

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 653952 op 29-01-2017 09:31 ]

Pagina: 1