Dolby, DTS, 4K televisies en draadloos in de knoop zitten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-12-2024
Hoi! Wie kan mij helpen met onderstaande vraagstuk? Het gaat over "true" surround, met een draadloze setup én 4K televisie.

TelevisieIk wil een draadloos systeem aanschaffen dat al mijn 4K films mooi in surround sound kan weergeven. Maar ik lees op diverse sites/blogs dat je heel goed moet opletten dat je TV wel een écht 5.1 geluid kan doorgeven aan je speakers. En dat daar nog eens verschillende standaarden voor zijn, zoals DTS, Dolby, enz.

Mijn voorkeur voor draadloos komt doordat mijn woning meer dan genoeg stroompunten heeft, maar geen loze leidingen. En ik wil absoluut géén kabels door mijn huis hebben lopen.

Hoe zit het nou? Waar moet ik écht op letten? Welke system zijn geschikt om aan te schaffen? Sonos bijvoorbeeld? Of Bluesound? Iets anders?

Of zit ik er helemaal naast met mijn ingewikkelde verhaal over DTS'en en Dolby's...

Ik dank u zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41

timovd

Voorsprong door techniek

Via toslink wordt alleen 2 kanalen doorgegeven op de tv's. Met jouw wensen kun je wellicht beter naar een soundbar en wireless sub kijken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
timovd schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:24:
Via toslink wordt alleen 2 kanalen doorgegeven op de tv's. Met jouw wensen kun je wellicht beter naar een soundbar en wireless sub kijken.
Thnx voor je reactie. Toslink is de optische kabel toch? Dan heb ik nog altijd HDMI bijvoorbeeld. Momenteel heb ik een vanaf mijn Xbox One S, Humax en Xbox 360 met HDMI verbinding naar de televisie gemaakt.

Wat zijn de mogelijkheden dan?

Ik wil heel graag wireless surround en lees er van alles over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:05
Zo'n beetje de eerste Google hit op 'Sonos' zou je al het gebrek aan bijv. DTS (dus laat staan de HD formaten/Atmos) laten zien.

Wanneer je bijv. een receiver zou aansluiten op je TV kun je daar vervolgens de speakers + je TV en randapparatuur aansluiten. Dan ben je verzekerd van meerdere audio formaten.
Anders zou je een soundbar kunnen nemen die meerdere audio formaten kan decoderen, zoals DD, DTS en Atmos. Ligt helemaal aan je wensen eigenlijk. Er bestaan soundbars met aparte HDMI inputs en soundbars zonder inputs/HDMI waarbij je alles op te TV moet aansluiten. Dan is het dus van belang te weten waar je TV mee kan omgaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
remzor schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:46:
Zo'n beetje de eerste Google hit op 'Sonos' zou je al het gebrek aan bijv. DTS (dus laat staan de HD formaten/Atmos) laten zien.

Wanneer je bijv. een receiver zou aansluiten op je TV kun je daar vervolgens de speakers + je TV en randapparatuur aansluiten. Dan ben je verzekerd van meerdere audio formaten.
Anders zou je een soundbar kunnen nemen die meerdere audio formaten kan decoderen, zoals DD, DTS en Atmos. Ligt helemaal aan je wensen eigenlijk. Er bestaan soundbars met aparte HDMI inputs en soundbars zonder inputs/HDMI waarbij je alles op te TV moet aansluiten. Dan is het dus van belang te weten waar je TV mee kan omgaan..
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik had dat inderdaad gelezen van Sonos en DTS, maar wat betekent het nou echt? Ondersteunt een film óf DTS óf Dolby? Kan het allebei zijn? Moet ik 't per film in mijn collectie checken?

Een aparte receiver is prima - als het maar goed werkt. Kan je me een beetje op weg helpen naar bedrijven die receiver + wireless speakers hebben? Of raad je aan een losse receiver/DAC aan te schaffen en daar weer ander draadloos materiaal bij te zoeken? Is dat wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:43

FeaR

In GoT we trust

XBWillem schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:50:
[...]
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik had dat inderdaad gelezen van Sonos en DTS, maar wat betekent het nou echt? Ondersteunt een film óf DTS óf Dolby? Kan het allebei zijn? Moet ik 't per film in mijn collectie checken?
Een film heeft een track. Bij minder legale films wil wel eens DTS en Dolby Digital 5.1 aanwezig zijn, maar ik vraag me altijd af hoe echt die tracks zijn. Maar in zo'n geval kan je met bijvoorbeeld een Sonos Soundbar uit de voeten die geen DTS ondersteunt omdat je dan over kan schakelen naar de Dolby Digital track. Legale media ondersteunen in de meeste gevallen slechts één van de twee tracks. In de meerderheid is DTS HD Master Audio (wat backwards compatible is met DTS) ten opzichte van Dolby TrueHD (wat dan weer backwards compatible is met Dolby Digital). Het wordt dus inderdaad per film checken welke track er is gebruikt. Indien je DTS af probeert te spelen op een apparaat wat dit niet ondersteunt heb je of geen geluid of ruis, in ieder geval niet het geluid wat je wilt hebben.

De beste oplossing is een receiver aangezien deze alle formaten ondersteunen. Aangezien je draadloos wilt zal je daarna met draadloze adapters moeten werken. Veelal gaan die via RCA. Daarbij dus opletten dat de receiver Pre Outs heeft op de kanalen die je draadloos wilt hebben. Dergelijke uitgangen zitten niet op de lagere modellen receivers. Voor alleen de receiver ben je denk ik al minimaal zo'n 500 euro kwijt. Plus daarbij nog speakers en de adapters om het geheel draadloos te maken. Waarbij ik niet weet hoe goed het zal werken aangezien draadloos altijd vertraging zal hebben.

Edit:
Schopje naar CEA aangezien het om een aankoopadvies gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
FeaR schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 07:33:
[...]

Een film heeft een track. Bij minder legale films wil wel eens DTS en Dolby Digital 5.1 aanwezig zijn, maar ik vraag me altijd af hoe echt die tracks zijn. Maar in zo'n geval kan je met bijvoorbeeld een Sonos Soundbar uit de voeten die geen DTS ondersteunt omdat je dan over kan schakelen naar de Dolby Digital track. Legale media ondersteunen in de meeste gevallen slechts één van de twee tracks. In de meerderheid is DTS HD Master Audio (wat backwards compatible is met DTS) ten opzichte van Dolby TrueHD (wat dan weer backwards compatible is met Dolby Digital). Het wordt dus inderdaad per film checken welke track er is gebruikt. Indien je DTS af probeert te spelen op een apparaat wat dit niet ondersteunt heb je of geen geluid of ruis, in ieder geval niet het geluid wat je wilt hebben.

De beste oplossing is een receiver aangezien deze alle formaten ondersteunen. Aangezien je draadloos wilt zal je daarna met draadloze adapters moeten werken. Veelal gaan die via RCA. Daarbij dus opletten dat de receiver Pre Outs heeft op de kanalen die je draadloos wilt hebben. Dergelijke uitgangen zitten niet op de lagere modellen receivers. Voor alleen de receiver ben je denk ik al minimaal zo'n 500 euro kwijt. Plus daarbij nog speakers en de adapters om het geheel draadloos te maken. Waarbij ik niet weet hoe goed het zal werken aangezien draadloos altijd vertraging zal hebben.

Edit:
Schopje naar CEA aangezien het om een aankoopadvies gaat.
toon volledige bericht
Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Dit zet wel mijn vraagtekens bij Soundbars i.c.m. losse speakers. Samsung heeft er net een gelanceerd en daar lees ik nu veel positieve dingen over. Zo'n apparaat ondersteunt bijvoorbeeld wel DTS, maar niet DTS:X. Alle Dolby standaarden inclusief Atmos zijn wel ondersteund.

Zie: https://www.hifi.nl/artik...Dolby-Atmos-soundbar.html

Een film DTS:X wordt dan semi-stereo uitgezonden?

Yamaha heeft er ook een die wel alles ondersteunt: https://www.hifi.nl/artik...ha-YSP-5600-soundbar.html

Maar die schijnt dan weer minder goed uitbreidbaar te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:48

servies

Veni Vidi Servici

FeaR schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 07:33:
[...]

Een film heeft een track. Bij minder legale films wil wel eens DTS en Dolby Digital 5.1 aanwezig zijn, maar ik vraag me altijd af hoe echt die tracks zijn.
Als ik kijk naar diverse DVD's van me dan zit er zowel een DTS als DD 5.1 track op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

servies schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:13:
[...]
Als ik kijk naar diverse DVD's van me dan zit er zowel een DTS als DD 5.1 track op.
Als ik hier in de collectie kijk dan zijn DVD's vooral Dolby Digital 5.1 met soms een DTS 5.1 track en Blu-rays vooral DTS HD Master Audio. Ik heb enkele films die beide surround-tracks bezitten, maar die zijn zeker in de minderheid. Het is dus aan TS om zijn collectie te inventariseren. Hoe dan ook zou ik nooit een product kopen wat niet minstens Dolby Digital en DTS ondersteunt. HD formaten zijn leuk, maar niet per se nodig maar het missen van DTS is toch wel kwalijk.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 20-01-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
Ja dat heb ik dus ook... net de specs gekeken van mijn 4K films. Eén film met zowel Dolby Atmos als DTS, en voor de rest is het 50/50. Sommige met DTS en sommige met Dolby Atmos of Dolby 5.1 en de andere met DTS.

Niet echt handig als high-end materiaal dan niet beide ondersteund. Hhhmmmm....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

XBWillem schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:00:
Niet echt handig als high-end materiaal dan niet beide ondersteund. Hhhmmmm....
Grote kans dat ik nu heel wat mensen op de tenen trap, maar ik vind apparatuur als Sonos of de kant-en-klare setjes van Sony, LG, et cetera nu niet echt bepaald high-end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
FeaR schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:14:
[...]

Grote kans dat ik nu heel wat mensen op de tenen trap, maar ik vind apparatuur als Sonos of de kant-en-klare setjes van Sony, LG, et cetera nu niet echt bepaald high-end.
Dat snap ik wel dat je dat zegt. Het is meer een makkelijk consumentvriendelijk systeem dan? Misschien kan ik anders formuleren wat ik wil:
  • Draadloze surround
  • Ondersteuning Dolby 5.1 en DTS Surrond op zijn minst
  • Dolby Atmos en DTS X is mooi meegenomen
  • Soundbar als receiver of losse receiver vind ik beide prima
Vraag ik nou iets wat niet bestaat?

[ Voor 5% gewijzigd door XBWillem op 20-01-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:53
Wat je vraagt bestaat. Pioneer en Onkyo hebben brengen eind van deze maand hun nieuwe serie soundbar uit die werkt met FIRECONNECT (multiroom en surround technology). Die set's zijn vrijwel identiek aan elkaar qua design. De soundbar komt met een receiver en een draadloze subwoofer. De achterspeakers moet je los lopen, maar kunnen via de FIRECONNECT technology worden aangesloten.

Daarnaast is er momenteel ook een set van BOSE en TEUFEL die dit allemaal kunnen, beide zijn zo'n 2000,-. De Onkyo en Pioneer kun je compleet, met achterspeakers, waarschijnlijk voor zo'n 1100 euro kopen.

BOSE:
pricewatch: Bose Soundtouch 300 Soundbar
pricewatch: Bose Acoustimass 300 wireless bass module (Zwart)
pricewatch: Bose Virtually Invisible 300 (Zwart)

Teufel:
https://www.teufelaudio.n...ios-5.1-set-l-p16270.html

Onkyo:
https://hificorner.nl/hif...anpid=2257451043292320769 (komt als het goed is eind januari beschikbaar)
pricewatch: Onkyo SKH-410 (Zwart)

Pioneer:
https://www.pioneerelectr...rs/Elite+Speakers/FS-EB70

Overigens - als je in het 'soundbar' topic had gekeken, had je bovenstaande ook kunnen vinden :).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
Hammetje schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:05:
Wat je vraagt bestaat. Pioneer en Onkyo hebben brengen eind van deze maand hun nieuwe serie soundbar uit die werkt met FIRECONNECT (multiroom en surround technology). Die set's zijn vrijwel identiek aan elkaar qua design. De soundbar komt met een receiver en een draadloze subwoofer. De achterspeakers moet je los lopen, maar kunnen via de FIRECONNECT technology worden aangesloten.

Daarnaast is er momenteel ook een set van BOSE en TEUFEL die dit allemaal kunnen, beide zijn zo'n 2000,-. De Onkyo en Pioneer kun je compleet, met achterspeakers, waarschijnlijk voor zo'n 1100 euro kopen.

BOSE:
pricewatch: Bose Soundtouch 300 Soundbar
pricewatch: Bose Acoustimass 300 wireless bass module (Zwart)
pricewatch: Bose Virtually Invisible 300 (Zwart)

Teufel:
https://www.teufelaudio.n...ios-5.1-set-l-p16270.html

Onkyo:
https://hificorner.nl/hif...anpid=2257451043292320769 (komt als het goed is eind januari beschikbaar)
pricewatch: Onkyo SKH-410 (Zwart)

Pioneer:
https://www.pioneerelectr...rs/Elite+Speakers/FS-EB70

Overigens - als je in het 'soundbar' topic had gekeken, had je bovenstaande ook kunnen vinden :).
toon volledige bericht
Hey! Super bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga op mijn gemak alles lezen.

Had al even gekeken in het Soundbar topic, maar mijn vraag gaat niet zozeer over soundbars alleen, vandaar even zo. Mijn weg vinden tussen Dolby en DTS, soundbar of losse receiver... het is allemaal nogal wat. :)

Wordt vervolgd.
Pagina: 1