Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellKampert
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-08 18:35
Ik heb afgelopen week een oude PC uit elkaar gehaald met een oude AMD Athlon processor. Ik heb ondertussen de processor van het moederboard gehaald, maar ik krijg de koeler er niet af.
Weet iemand misschien hoe ik hem er af kan krijgen zonder de koeler of processor kapot te maken?
Hulp zou fijn zijn!

Hieronder een afbeelding van de processor met koeler.

https://lh5.googleusercon...ktVt-kZRwew=w1366-h647-rw

Beste antwoord (via MitchellKampert op 26-02-2017 20:49)

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:15
De koelpasta is gewoon zo hard geworden dat het gewoon net lijm is. Pak ff een föhn erbij, moet werken ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je die 2 clips in het midden losmaakt dan kan het zo zijn dat je hem eraf kunt halen. Tenzij 't ding natuurlijk vastgelijmd is. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik dat zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellKampert
Heb ik al gedaan ja, maar gaat er niet af. Ik denk dan inderdaad dat hij vastgelijmd is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:15
De koelpasta is gewoon zo hard geworden dat het gewoon net lijm is. Pak ff een föhn erbij, moet werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellKampert
Oke, ik zal het binnenkort proberen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Koelblok heet maken, dan eraf trekken / wrikken. Kan ook goed opgedroogde koelpasta zijn in plaats van lijm (dit denk ik eerder dan lijm, welke Sjonnie gebruikt er nu lijm voor hitte overdracht..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:20
Soms wil de koelpasta zelf ook heel hard worden en daardoor heel moeilijk loslaten.

De boel wat opwarmen werkt meestal wel. Daarna met een wat heen en weer draaiende beweging de boel van elkaar losmaken.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellKampert
Inderdaad wel logisch ja nu ik erover nadenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:20
ToFast schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:38:
Koelblok heet maken, dan eraf trekken / wrikken. Kan ook goed opgedroogde koelpasta zijn in plaats van lijm (dit denk ik eerder dan lijm, welke Sjonnie gebruikt er nu lijm voor hitte overdracht..)
Er bestaat ook hitte geleidende lijm (meestal twee componenten spul)

Kost vaak wel wat, maar werkt prachtig en laat nooit meer los. Daardoor totaal ongeschikt voor cpu''s.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Grenco schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:43:
[...]

Er bestaat ook hitte geleidende lijm (meestal twee componenten spul)

Kost vaak wel wat, maar werkt prachtig en laat nooit meer los. Daardoor totaal ongeschikt voor cpu''s.
Zag je nog wel eens bij GPU's uit die periode (Slot1 en SlotA tijdperk zeg maar).
Videokaarten met een klein koelblokje dat vast zat door middel van lijm ipv clips/schroeven zoals tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ToFast schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:38:
Helaas genoeg Sjonnies gezien. Uitgedroogde pasta is een optie, maar vroeger werd er te vaak gewoon gelijmd. Dat loskrijgen (Zonder de chip te slopen) was vaak een rotklosje.

Met deze koelers is het overigens nog wel makkelijk koelpasta weer warm te krijgen. Gewoon bakje met heet water en daar het koelblok inleggen. Dan heb je 't ding er waarschijnlijk zo vanaf. (natuurlijk niet de CPU zelf in 't water gooien :P)
Pagina: 1