Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-07 00:50
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag voor jullie. Ik heb vandaag een Panasonic HC-V770 aangeschaft na de nodige research. De camera gaat gebruikt worden voor het filmen van instructiefilmpjes vanuit de bakkerij. Dit is uiteindelijk voor mijn studenten. Ik ben alleen op zoek naar een externe microfoon. De camera zal hooguit 2 a 2.5 meter van mij of mijn collega afstaan. De filmpjes gaan opgenomen worden in onze lokalen op de school waar ik werkzaam ben.

Ik heb wat research gedaan, ook hier op het forum. Een lavalier microfoon lijkt hier op eerste gezicht het meest geschikt voor. Maar als ik op YouTube rondkijk dan zie ik toch ook regelmatig een shotgun microfoon gebruikt worden. Ik ben benieuwd naar eigen ervaringen van jullie. Het geluid moet gewoon een stuk beter zijn dan wanneer ik de microfoon van mijn nieuwe camera gebruik. Hoeft ook zeker geen professioneel niveau te zijn.

Misschien dat sommigen hier ook enkele microfoons kunnen aanraden.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-07 15:31
de videomicro is een leuke shotgun mic die goede recenties krijgt.

zeker omdat de afstand zo kort is is deze een aanraden omdat hij geen externe batterijen vraagt.
Makkelijk op de bergen omdat hij zo klein is en schijnt minder ruis te produceren dan zijn grotere broertje de videomic.

ik heb hem zelfs ook maar eigenlijk nog niet genoeg gebruikt om een eerlijk oordeel te geven.

zeker even waard om naar te kijken.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-07 00:50
madmaus schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:32:
de videomicro is een leuke shotgun mic die goede recenties krijgt.

zeker omdat de afstand zo kort is is deze een aanraden omdat hij geen externe batterijen vraagt.
Makkelijk op de bergen omdat hij zo klein is en schijnt minder ruis te produceren dan zijn grotere broertje de videomic.

ik heb hem zelfs ook maar eigenlijk nog niet genoeg gebruikt om een eerlijk oordeel te geven.

zeker even waard om naar te kijken.
Bedankt voor je antwoord. Niemand anders hier op dit drukbezochte forum die mij verder kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Het is maar de vraag of je wel of geen batterijen wilt.
Ik heb geen ervaring met batterijloze mic, maar ik kan me voorstellen dat de kwaliteit wat minder is dan met batterij. Dat gezegd hebbende: Alle externe microfoons zijn altijd beter dan de interne.

Ik heb de Canon DM-100, deze heeft een proprietary hotshoe, het nadeel is dat je alleen maar Canon kan gebruiken. Het voordeel is dat het geen batterijen nodig heeft, maar gebruik maakt van de voeding in de hotshoe.

Verder: Rode Videomic Pro met een 9V batterij erin.
Nadeel: als je de batterij erin laat zitten, zelfs al staat de microfoon uit, zal het de batterij gebruiken ?????
Ik haal nu elke keer de batterij eruit als ik het niet gebruik.
In het begin soms ook vergeten om te kijken of het wel aan staat, het nadeel is dat je dan helemaal geen geluid hebt. Op het scherm zie je ook geen melding staan.
Nu ben ik eraan gewend om de batterij telkens erin te stoppen en te controleren of het wel aan staat, inclusief de levels.

De keus tussen Lavalier of shotgun is natuurlijk: voorbereiding.
Shotgun is direct te gebruiken met minimale voorbereiding.
Lavalier heb je veel meer voorbereiding nodig.
Shotgun kan je snel filmen op meerdere personen.
Lavalier is beperkt tot 1 persoon, tenzij je iedereen er 1 geeft, maar dan heb je ook een mixer nodig.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.