Kan je een HDD plaatsen bij meterkast ivm magnetisch veld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mic2000
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 17:04
Hallo allen,

Mijn vader wilt een HDD met Raspberry Pi aansluiten bij de meterkast omdat daar ook de router staat. Zijn vraag is of het problemen oplevert als je een externe hdd (van Western Digital bijvoorbeeld) bovenop de meterkast legt rondom de stroomkabels die het huis ingaan?

Zou de data verloren kunnen gaan door het magnetisch veld rondom de meterkast?

Thnx alvast!

Beste antwoord (via Mic2000 op 19-01-2017 22:03)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het effect van magnetisme op harde schijven is vrij minimaal. Anders gezegd: Je moet een dijk van een magneet hebben om je harde schijf te beinvloeden en dat red je dus niet met het minimale magnetisme van de kabels in en rond je meterkast. Dat is echt volkomen veilig. Als het niet veilig zou zijn, heb je een groter probleem in je meterkast :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 17:31
Boven op de meterkast is volgens mij geen probleem. Ik zou echter in principe niet iets boven/ voor de groepenkast zetten.

Maar het magnetisch veld van je bedrading is verwaarloosbaar en zal je hardeschijf data niet beschadigen.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Het effect van magnetisme op harde schijven is vrij minimaal. Anders gezegd: Je moet een dijk van een magneet hebben om je harde schijf te beinvloeden en dat red je dus niet met het minimale magnetisme van de kabels in en rond je meterkast. Dat is echt volkomen veilig. Als het niet veilig zou zijn, heb je een groter probleem in je meterkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mic2000
Oke helemaal goed, dankjewel!
Boven op de meterkast is volgens mij geen probleem. Ik zou echter in principe niet iets boven/ voor de groepenkast zetten.
Wat bedoel je exact met in principe boven / voor, waarom niet in jouw principe? Mijn vader heeft een houten kast om de meterkast heen, boven op deze houten kast wil hij deze plaatsen.

[ Voor 113% gewijzigd door Mic2000 op 20-01-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mic2000
Grenco schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:10:
Wat bedoel je exact met in principe boven / voor, waarom niet in jouw principe? Mijn vader heeft een houten kast om de meterkast heen, boven op deze houten kast wil hij deze plaatsen.

Modbreak:Gebruik voortaan de 'Wijzig' link als je iets wilt toevoegen terwijl jij als laatste hebt gereageerd. Kortom, twee berichten achter elkaar plaatsen is meestal ongewenst op dit forum, behalve als het om heel lange berichten gaat en het duidelijker is om ze te scheiden.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 20-01-2017 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
Mic2000 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:04:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel. Boven op zo'n ombouw is prima. Maar de ruimte rond je echte groepenkast (waar de zekeringen/automaten in zitten en dus niet de houten ombouw) hoor je netjes en bereikbaar goed te houden.

Ik zie de meterkast als de houten kast en de zekeringkast of groepenkast als het echte technische/ schakelende deel dat binnen in de houten kast hangt.

[ Voor 12% gewijzigd door Grenco op 19-01-2017 22:10 ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mic2000
Hann1BaL schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:13:
Dus ook niet als er 3 tot 4 kiloWatt door de kabels heen gaat? Hij gaat namelijk een berg zonnepanelen aanschaffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-06 18:36

g0tanks

Moderator CSA
Mic2000 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:21:
[...]

Dus ook niet als er 3 tot 4 kiloWatt door de kabels heen gaat? Hij gaat namelijk een berg zonnepanelen aanschaffen.
Ik heb snel gezocht op Google en je blijkt een magnetisch veld van ongeveer 1-1.5 tesla nodig te hebben om een hardeschijf te demagnetiseren. Dat is ongeveer even sterk als een MRI scanner.

Die 4 kW, is dat met 230 V? Dan gaat er ongeveer 18 A door zo'n kabel en kan je het magnetisch veld berekenen met de wet van Ampère. Dat blijkt slechts 0.000036 tesla te zijn op 10 cm afstand.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Mic2000 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:21:
[...]

Het komt er op neer dat je met een echte electromagneet aan de slag moet.
3-4 kW is niet veel :)

Het magnetisme moet echt al zeer sterk zijn, maar dan ga je krijgen dat je sleutels uit je handen worden getrokken terwijl je de voordeur open wilt doen (even uitgaande van meterkast in de buurt van de voordeur :)) Dat bedoelde ik met "je hebt dan een groter probleem"

Dit artikel vertelt wel wat:
https://www.kjmagnetics.c...?p=hard-drive-destruction

en
http://www.pcworld.com/article/116572/article.html

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 20-01-2017 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
In de hardeschijf zelf worden grotere magnetischevelden gebruikt (zeer krachtige neodymium magneten) en opgewekt (voor het bewegen van de armen waar de koppen op gemonteerd zijn) dan dat je bedrading in je huis-installatie ooit zal opwekken.

Ik heb met kleine (10x10mm) neodymium magneten wel eens getracht om data op een schijf corrupt te maken en dit lukte mij simpelweg niet. Met een grotere neodymium magneet (+- 40x40mm en 60kg-kracht) kreeg ik de hardeschijf wel stuk, echter was de schade mechanisch en kon de schijf dus niet meer gecontroleerd worden op data-corruptie (al zou die d'r zeker geweest zijn) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 20:31
Hann1BaL schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:13:
Een dijk van magneten? Denk het niet. Wij hebben het meegemaakt dat er een handveger voor whiteboards op iemands laptop werd gelegd, maar die hdd was wel kapot hoor.

Verder verwacht ik dat het in de meterkast niks uit zal maken, waarom hebben anders zoveel mensen een NAS in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Rik. schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:40:
[...]

Een dijk van magneten? Denk het niet. Wij hebben het meegemaakt dat er een handveger voor whiteboards op iemands laptop werd gelegd, maar die hdd was wel kapot hoor.

Verder verwacht ik dat het in de meterkast niks uit zal maken, waarom hebben anders zoveel mensen een NAS in de meterkast?
Mooi verhaal, maar dit is gewoon te testen heb ik zelf ook nog wel eens getest met een laptop schijf, niet in een behuizing een een luidsprekermagneet, die wel wat sterker is dan een whiteboardwisser. Er gebeurde niets. Ik wil en ga niet beweren dat wat jij zegt niet is gebeurd, maar ik beweer wel dat het niet komt door de magneet in de wisser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 20:31
Hann1BaL schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:44:
[...]

Mooi verhaal, maar dit is gewoon te testen heb ik zelf ook nog wel eens getest met een laptop schijf, niet in een behuizing een een luidsprekermagneet, die wel wat sterker is dan een whiteboardwisser. Er gebeurde niets. Ik wil en ga niet beweren dat wat jij zegt niet is gebeurd, maar ik beweer wel dat het niet komt door de magneet in de wisser.
Het zou toeval kunnen zijn, maar het is toch echt gebeurd. Iemand dacht voor de lol die wisser op iemands laptop te leggen (in de pauze) en had er niet over nagedacht dat er een magneer in zou zitten. Hij heeft er denk ik max. 2 minuten op gelegen en de hdd begon herrie te maken en was defect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Rik. schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:46:
[...]

Het zou toeval kunnen zijn, maar het is toch echt gebeurd. Iemand dacht voor de lol die wisser op iemands laptop te leggen (in de pauze) en had er niet over nagedacht dat er een magneer in zou zitten. Hij heeft er denk ik max. 2 minuten op gelegen en de hdd begon herrie te maken en was defect..
Ik zeg ook niet dat de actie niet heeft plaats gevonden en dat het resultaat er niet was.
Het feit dat 2 dingen waarneembaar zijn, maakt het nog geen causaal verband.

Echter, de magneet in een wisser is zelfs al vele malen sterker dan wat voor magnetisch veld je ook zou kunnen krijgen in een meterkast in een woning en daarmee verandert er voor de vraag voor de TS niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
[...]

De wetenschap hierachter is vrij duidelijk, ik denk dat er toch iets anders aan de hand was. Ik vermoed dat er al een mechanische zwakte was in de laptop zelf.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het is heel goed mogelijk, zelfs waarschijnlijk, dat de wisser statisch geladen was. Als deze zich dan ontlaadt via de laptop, kan er iets stuk gaan.

Een meterkast kan echt wel een routertje/raspberry/netwerkschijfje hebben. Niets aan de hand. Houd je installatie netjes en goed bereikbaar, en dan is alles in orde.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mic2000
[...]

Je zegt het zelf, herrie maken, mogelijk dat de magneet in de wisser de leeskop beïnvloeden qua positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:10
Als die magneet de kop maar een beetje opgetild had en de schijf in gebruik was heb je een head-crash

Maar de bedrading in een meterkast kan in verre niet het veld opwekken om de leeskop te beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-06 14:52
Ik heb een paar jaar lang mijn schijven in de meterkast gehangen, in eerste instantie losse usb hdd's maar snel vervangen door een volwaardige xpenology bak (zelfbouw synology).
Nooit problemen ervaren met de schijven, op eentje na draaien ze nu nog steeds, 6 jaar later.

Ik kan je echter de externe hdd wel afraden, in mijn ervaring is dit altijd langzamer dan een 'echte' nas. Het hangt uiteraard wel af van de hardware die je gebruikt, maar ik zat met een een gbit router ( type even vergeten ) via usb op 20/30mb/s, en dezelfde schijf in een xpenology bak leverde de volle 100mb/s.
Ook zette hij de schijven, merkte ik achteraf, constant in spindown na 5 minuten inactiviteit. Met een beetje normaal gebruik op een dag gebeurde dit een keer of 50. Uiteindelijk heeft die bewuste schijf dan ook de geest gegeven.

Ik zou zelf voor een tweedehands synology kijken, deze zijn voortaan ook vrij goedkoop. Zit gelijk een dijk aan functies en apps op zoals een mail/web/sql/dns server, en eventueel sickbeard en couchpotato voor het managen van je series en films.
Eventueel kan je ook een xpenology bak bouwen als je een oude pc over hebt. Dan heb je in feite een synology die zo snel en uitgebreid is als je wilt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:08:
Het is heel goed mogelijk, zelfs waarschijnlijk, dat de wisser statisch geladen was. Als deze zich dan ontlaadt via de laptop, kan er iets stuk gaan.

Een meterkast kan echt wel een routertje/raspberry/netwerkschijfje hebben. Niets aan de hand. Houd je installatie netjes en goed bereikbaar, en dan is alles in orde.
Lijkt me eerder erg onwaarschijnlijk. Een laptop behuizing moet statische ontladingen prima aankunnen. Anders heb ik een nieuwe laptop nodig elke keer dat ik mijn favoriete trui aan doe.

En gezien hij daarna geluid maakte is er wat mechanisch kapot / verkeerd gegaan. Niet dat de oorzaak uiteindelijk heel veel uitmaakt, maar het is niet dat de data gewist is door het magnetisch veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb hier een lading zonnepanelen en gebruik af en toe een dubbele krachtstroom aansluiting.
Er staat gewoon een NAS, die heeft nog nooit ergens last van gehad - de schijven draaien zonder probleem, geen corruptie, geen bad sectors, nada.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Een meterkast heeft amper een magneetveld. Neem een willekeurig magnetisch metaal in de meterkast en probeer het maar. Elektrische velden zijn er wel, en die zijn waarschijnlijk in een huishouden het meest geconcentreerd in de meterkast. Ook daar heb je geen last van, want een metalen behuizing is een kooi van Faraday. Houdt overigens ook magneetvelden tegen. Alleen wifi in de meterkast kun je beter niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaMaZitten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 18:46
offtopic:
Pater91 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:56:
...vergeten ) via usb op 20/30mb/s, en dezelfde schijf in een xpenology bak leverde de volle 100mb/s...
Ik neem aan dat je met 'mb/s' megabyte/sec bedoelt? Mag ik je adviseren om voor het aanduiden van snelheden de correcte afkortingen te gebruiken? Dus 'MB/s' voor megabyte/sec en 'Mb/s' voor megabit/sec. Heel strikt genomen betekent 'mb/s' namelijk millibit/sec. Niet dat dat doorgaans wordt gebruikt om een overdrachtssnelheid aan te duiden natuurlijk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mic2000
Pater91 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:56:

Ik kan je echter de externe hdd wel afraden, in mijn ervaring is dit altijd langzamer dan een 'echte' nas. Het hangt uiteraard wel af van de hardware die je gebruikt, maar ik zat met een een gbit router ( type even vergeten ) via usb op 20/30mb/s, en dezelfde schijf in een xpenology bak leverde de volle 100mb/s.
Ook zette hij de schijven, merkte ik achteraf, constant in spindown na 5 minuten inactiviteit. Met een beetje normaal gebruik op een dag gebeurde dit een keer of 50. Uiteindelijk heeft die bewuste schijf dan ook de geest gegeven.
Het is puur voor een Macbook te backuppen via TimeMachine en op een externe hdd wat foto's / bestanden los te plaatsen. Niet hele fancy stuff.

Ik heb mijn hdd ook op spindown staan van 5 minuten. Ik gebruik bij mij ook TimeMachine en heel af en toe een bestandje overzetten. TimeMachine gaat elk uur een keertje aan (gemiddeld 4-5 keer per dag) en bestandjes er op zetten gebeurd nauwelijks. Dus wat is dan beter, een spindown van 5 minuten, een uur, of het apparaat een hele dag laten draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Gewoon uitschakelen wanneer mogelijk, tenzij dat tot absurde hoeveelheden spinups leidt op een dag. 5x per dag noem ik niet ernstig, met mijn desktop ga ik daar waarschijnlijk overheen (sleepmode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Jarenlang een Synology in de meterkast gehad (netjes een plankje in geklust voor modem en Synolgoy - net onder de groepenkast). Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Alle disk error counts (3x2TB) staan nog allemaal op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-06 17:21
Ik zou me in de meterkast meer zorgen maken over vocht/schimmelvorming. Een ssd heeft hier minder last van. Meestal bevindt de meterkast zichbin een niet of slecht verwarmde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Flake schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:40:
Ook daar heb je geen last van, want een metalen behuizing is een kooi van Faraday. Houdt overigens ook magneetvelden tegen.
Volgens mij niet helemaal waar. Doorgaans schermt een metalen behuizing magnetische velden nauwelijks af, tenzij het gemaakt is van wat exotischere materialen of speciale legeringen zoals mu-metaal.

Pagina: 1