Vraag

• brian_Hattem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-07-2021
Mijn vraag
Nu zit ik te twijfelen wat ik zou halen, een nieuwe camera set of een 2e hands bijv. via tweakers, mijn budget zit tegen de 600-700 aan, ik heb al een ander topic gemaakt maar dat ging niet over deze vraag.
Ik wil graag landschapfoto's maken en ook macro foto's voor zo verder goed mogelijk is.
Overigens heb ik mezelf al wel redelijk verdiept in camera's en heb ook een paar via tweakers gevonden wat ik als 2e hands zou willen kopen als set zijnde.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik nu een nikon coolpix s2700 wat ik niet echt veel vind en wil graag naar spiegelreflexcamera overgaan omdat ik denk dat ik hier toch meer mogelijkheden me heb en graag ook langer wil gaan doen met zo'n camera.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via tweakers 2e hands:
V&A aangeboden: Canon EOS 1100D Zwart + 18-55 en 70-300 lens
V&A aangeboden: Canon EOS 1100D + Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III + Canon EF...

Ik hoop dat iemand me anders eventueel tips kan geven van hoe en wat mogelijk is, als het kan ook foto's van wat ik maximaal met deze sets kan bereiken of met andere zelfgenoemde sets.

Alvast bedankt,

Brian

Alle reacties

Verwijderd

Ik heb laatst de gok genomen en voor 250 euro een tweedehands Canon 5D Mark I gekocht, tot nu toe geen spijt van! Daarnaast ook een Canon 50mm 1.8 STM via Marktplaats gekocht voor 75 euro, momenteel een beetje aan het neuzen wat er nog meer voorbij komt. Wil er eigenlijk nog een 17-40 of 24-XX bij hebben.

Enige nadeel is dat je met de 5D (of welke full frame dan ook) 'beperkt' bent tot de EF lenzen. (aanbod EF-S is wat groter) Voordeel is dat je voor een prikkie een oerdegelijke full frame camera hebt :)

Wat betreft tweedehands in het algemeen; ik ben er nooit zo huiverig voor. Bijna iedereen laat je de spullen uitproberen voordat je het mee naar huis neemt en met wat recenter spul zit er soms nog wel fabrieksgarantie op. Daarnaast is veel spul gewoon voor de helft of minder van de nieuwwaarde te koop.

Ik kwam eigenlijk op het idee door deze video:
YouTube: Full Frame DSLR for Less than $300!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2017 08:59 ]

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zou ook wat hoger inschieten dan een 1100D met dit budget, zeker als je voor 2e hands gaat.

Zelf ben ik een tijdje terug voor een 50D gegaan, misschien dat je voordelig aan een 60D kunt komen. Dan hou je nog meer dan genoeg over voor een nieuwe 18-55 kitlens + 50mm 1.8 óf een nieuwe 10-18mm lens ivm je wens tot landschapsfotografie óf een nieuwe 18-135 als hele handige walkaround. Ik heb zelfs al gezien dat de 15-85 (wat echt een leuke lens is qua IQ) voor net onder de 300 weggaat op Marktplaats.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Als je toch voor het instap-segment ga, zou ik eerder voor Nikon gaan. Die presteren in dat segment echt beter. Of is er een speciale reden om voor Canon te gaan?

En als je (in het begin) vooral landschappen wil gaan doen, zou ik beginnen zonder telezooom maar meer geld investeren in een goede standaard lens (in de 18-70/100 mm range). Goede lenzen zijn sowieso belangrijker dan goede body.

Maar kennis is de allerbeste investering. Een goede fotograaf kan met crappy gear nog steeds hele mooie platen maken terwijl het omgekeerde juist veel slechter werkt. YouTube is zeer goede bron van info maar een workshop of cursusje is ook altijd nuttig.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• brian_Hattem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-07-2021
Niet echt een reden voor canon eigenlijk.

Ik wil ook graag macro foto's maken voor zover het mogelijk is.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Lenzen zijn belangrijker dan de body. Zodra je goed (d.w.z. geen kitlens en vakantielens spul) glaswerk hebt verzameld zit je eigenlijk vast aan dat merk. Mijn tip vaak aan mensen die willen instappen in of canon of nikon, is dus om 1) eerst te verzinnen welk glas je wilt en dan 2) kijken voor welk merk je dat glas kunt vinden (al dan niet 2e hands) en 3) daar dan de body bij te kopen.

Voorbeeld: je wilt macro fotografie gaan doen en fotograferen bij weinig licht. Dan zoek je naar een 17-55 f/2.8 lens (o.i.d.) en naar een macrolens (90-100mm is voor de meeste mensen een fijne macrolens).

Een flitser is ook fijn, hierin is Nikon heel ver mits je een niet-instap echte nikon flitser koopt (SB600, SB800 2e hands bv).

Alles kunnen vinden naar wens en naar prijs? Dan een bijpassende body kopen ;-)

Potentieel instinkertje bij zelf losse lenzen kopen: de instap body's van Nikon hebben geen ingebouwde motor die moet dus in de lens zitten. Voor macro zeer zeker geen probleem want dan stel je toch altijd handmatig scherp, voor groothoeklenzen ook niet zo'n issue, maar voor je standaardzoom en telelenzen wel irritant als dat er niet op zit.

Nog een tip: als je graag een grip op je camera wil, dan moet je het niet zoeken in de instap camera's maar zoek je beter een (al dan niet 2e hands) pro-sumer body, of zelfs een pro-body (dus met vaste grip) als je dat wil.

En grofweg gezegd, hoe nieuwer de body hoe hoger de ISO waarde kan zonder al te veel ruis problemen, dat kan fijn zijn bij bv in een zaal een sportwedstrijd fotograferen, o.i.d.

Verder maakt een body niet zo gek veel uit, houdt hem wel even vast zodat je weet of hij niet te groot/klein/zwaar/licht is.

Ik ga zelf altijd voor de (Nikon) pro-sumer body's en heb ook weleens pro-body's gehad. De enige 'instapper' die ik heb is me te klein, knoppen zitten er te weinig op alles moet via %^&* menu's, en een fatsoenlijke grip kun je ook vergeten dus. Plus mijn flitsers kunnen niet draadloos aangestuurd worden door deze camera (irritant bij macro fotografie). Voordelen heeft ie ook: klein, licht, goedkoop, goede ISO, zit video functie op voor het geval dat. En toch ligt ie eigenlijk altijd niks te doen... M'n veel oudere D300 gebruik ik veel vaker!

[ Voor 4% gewijzigd door dragon2 op 20-01-2017 15:17 ]

Pagina: 1