Frequentieregelaar doet aardlek schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:40

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik heb een danfoss VLT2815 frequentieregelaar, die werkt op 230V

Helaas heb ik een probleem met de aardlekschakelaar, als ik de aarde netjes op de regelaar aansluit dan knalt de aardlek hier thuis.

Ik heb gemeten wat het voltage de spanning is tussen de nul en de aarde: 85 volt (varieert een beetje tussen de 82 en de 87)

Ik heb met Danfoss gebeld om uitleg te geven. Hun zeiden dat er een storingsfilter inzit en dat die voor lekstroom zorgt en dus de behuizing onder spanning zet. dat is normaal. Ze raden een 50mA aardlek aan voor deze apparaten al hebben ze ook een een andere variant frequentieregelaar met een speciaal storingsfilter die minder lekstroom geeft, maarja die heb ik hier niet voor mn neus staan.

Het probleem is: Ik was nou niet van plan om in de meterkast te rommelen en de 30mA aardlek te vervangen voor een 50ma. Ook een beetje omdat ik nog niet helemaal zeker ben waar ik de regelaar in huis wil plaatsen.

Een nieuwe groep plaatsen, en wat draden trekken heeft de voorkeur, maar ik vraag mij af of er niet een methode is dat ik m toch kan gebruiken.
mogelijkheden (welke ik nog niet heb getest)

• aarde en nul omdraaien
• Weerstand tussen de aarde en nul zetten zodat ie ~20mA afsnoept en de aarlek niet laat springen (evt met diode extra)
• andere frequentieregelaar kopen

Grote kans alleen dat met een andere regelaar ik tegen dezelfde problemen aanloop.

dus kan iemand hier iets zinnings over zeggen?

ora et labora

Beste antwoord (via mrc4nl op 25-01-2017 11:27)

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:53
jeroen3 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:53:
[...]

Als hij aan is ja, dan filtert de hoogfrequent componenten weg. Als hij stand-by is mag dat niet. Want dan is het gewoon een gelijkrichter met een condensator.

Remmen is ook een probleem voor je aardlek. Maar dat kunnen ze vaak beperkt.
Nee het netfilter is ook een probleem, hoeft een regelaar echt niet voor in run te zijn, wanneer je de spanning er op zet valt de aarlek al uit.
Thuis al eens meegemaakt met een 1,5kw Hitachi, inderdaad zonder aarde aangesloten blijft de aardlek wel in, maar dit is uiteraard geen oplossing.
En recent nog op het werk met een montageplaat met 5 splinternieuwe SEW Movitracs, zijn niet aan te zetten achter een aardlek, zonder aardlek geen centje pijn.
En die draaien nu inmiddels bij de klant toch echt 24/7 en zijn zeker niet defect.
Het komt echt door de opbouw en heeft niets met kapot zijn te maken, het is normaal gedrag bij sommige merken/types regelaars.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Illusion

(the art of)

Dat is nogal een "forse" regelaar. Wat wil je daar op aansluiten?

De kwaliteit van het netfilter bepaalt inderdaad voor een groot deel de lekstroom. Daar zelf mee rommellen is een slecht idee, dis op zoek naar een andere frequentieregelaar lijkt me de beste optie.

Welk vermogen en welk stuursignaal heb je nodig?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
Zomaar een 50mA aardlekschakelaar gebruiken in een woonhuis is ook niet handig. Die beschermt niet tegen fatale elektrocutie, alleen tegen brand.

Nieuwe groep plaatsen, speciaal voor de VFD lijkt me dus het beste idee. En die groep zet je dan niet achter een aardlekschakelaar (wel op de aarde aansluiten natuurlijk). Of achter een aardlekschakelaar voor industriële toepassingen.

Let ook op dat je het kabelscherm van de kabel tussen de motor en de VFD goed moet aarden.
En goed de manual lezen :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Illusion schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:49:
Dat is nogal een "forse" regelaar. Wat wil je daar op aansluiten?

De kwaliteit van het netfilter bepaalt inderdaad voor een groot deel de lekstroom. Daar zelf mee rommellen is een slecht idee, dis op zoek naar een andere frequentieregelaar lijkt me de beste optie.

Welk vermogen en welk stuursignaal heb je nodig?
Ik wil een 1.5KW motor kunnen aansturen. Stuursignaal heb ik nog niet echt aandacht aan besteed. maar ik wil mn arduino gebruiken. (PWM)
Mar.tin schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:50:
Als ik hier kijk melden ze het direct al in de handleiding bij op de voorste pagina bij punt 2.

Ik denk niet echt dat je, als je het netjes op wil oplossen, retourneer je deze en koop je een ander, of vervang je je aardlek :).
Ja dat zijn de opties die ik ook al noemde :+ komt alleen wel van marktplaats, dus retourneren zal niet makkelijk gaan, en een nieuwe kost mij meer dan mij lief is. dan pluk ik nog liever een "Made in China" VFD van ebay/amazon.
RocketKoen schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:05:
Zomaar een 50mA aardlekschakelaar gebruiken in een woonhuis is ook niet handig. Die beschermt niet tegen fatale elektrocutie, alleen tegen brand.

Nieuwe groep plaatsen, speciaal voor de VFD lijkt me dus het beste idee. En die groep zet je dan niet achter een aardlekschakelaar (wel op de aarde aansluiten natuurlijk). Of achter een aardlekschakelaar voor industriële toepassingen.

Let ook op dat je het kabelscherm van de kabel tussen de motor en de VFD goed moet aarden.
En goed de manual lezen :P
Ik weet dat 50mA niet veilig is tegen elektrocutie, daarom ben ik ook huiverig om een andere aardlek te gebruiken.Is mij eigenlijk ook teveel werk om een nieuwe groep aan te leggen

Manual had ik al een beetje doorgelezen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Het is kiezen tussen een VFD met filter of je buren PLC adapters gunnen.
Aarde moet je aansluiten tegen RF storing, anders krijg je daar ook nog last van.

Tip: de enige valide optie is een extra groep met een grotere of gèèn aardlek.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 19-01-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Een oplossing hiervoor bestaat niet omdat elke oplossing (Scheidingstransformator, 50 of 100mA aardlekschakelaar, aardingsweerstand verhogen,...) tegenstrijdig is met de vereiste van lekstroom >30mA.

Het is ook niet zo dat dit per definitie onveilig zou zijn. Op een correct geaard toestel kan nooit spanning staan. Indien dat toch het geval dreigde te zijn valt die 50,100 of 300mA ALS af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je wel afgeschermde kabels gebruikt die aan 1 kant (!!!), doorgaans onder een metalen klem in de VFD, aan aarde ligt?
En wat meet je als er geen motor aan hangt?

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 20-01-2017 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
_ferry_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 04:31:
Heb je wel afgeschermde kabels gebruikt die aan 1 kant (!!!), doorgaans onder een metalen klem in de VFD, aan aarde ligt?
Ik heb nog geen afgeschermde kabels gebruikt, en dit alles is zonder dat ik een motor heb aangesloten.

Wat ik wel heb gevonden is dat een aardlek type b minder gevoelig is voor lekstromen van regelaars.Dan kan ik gewoon een nieuwe 30mA aardlek kopen en de type a hier thuis vervangen. Dat lijkt mij beter dan een 50mA aardlek

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 20-01-2017 08:42 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Zolang je die VFD volledig aanraakveilig opbouwt is er geen probleem om een >30mA aardlek te plaatsen. Die heb je hoe dan ook nodig omdat de lekstroom van je netfilter al groter is dan 30mA.

Ik vraag me wel af waarom een scheidingstransformator geen optie zou zijn, zolang je de aarding van het toestel waar je aan werkt maar niet aan de 'hoofd' aarde legt. Lijkt me voor een proefopstelling waar je aan sleutelt eigenlijk de meest veilige optie.

Vergeet ook de HF-ontstoorfilters naar de kabels van je motor niet. Daar komen anders ook nog een hele partij lekstromen vanaf. En een regelaar waar geen motor aan hangt (nullast) loopt te lekken als een malle.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Stoney3K schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:47:
Zolang je die VFD volledig aanraakveilig opbouwt is er geen probleem om een >30mA aardlek te plaatsen. Die heb je hoe dan ook nodig omdat de lekstroom van je netfilter al groter is dan 30mA.

Ik vraag me wel af waarom een scheidingstransformator geen optie zou zijn, zolang je de aarding van het toestel waar je aan werkt maar niet aan de 'hoofd' aarde legt. Lijkt me voor een proefopstelling waar je aan sleutelt eigenlijk de meest veilige optie.

Vergeet ook de HF-ontstoorfilters naar de kabels van je motor niet. Daar komen anders ook nog een hele partij lekstromen vanaf. En een regelaar waar geen motor aan hangt (nullast) loopt te lekken als een malle.
Ik zal dan wel eerst zorgen dat ik een motor netjes aansluit met bekabeling voordat ik de aardlek weer ga testen of nieuw schakelmateriaal koop.

Ik heb alleen nog geen motor gekocht :+

Scheidingstransformator lijkt mij duurder dan een nieuwe aardlekschakekaar.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 20-01-2017 13:10 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

_ferry_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 04:31:
Afscherming altijd* aan 2 kanten aansluiten. Je wil dat de storing zsm terugkeert naar de bron. De bron is in dit geval de frequentieregelaar. Storing die bij de motor 'weglekt' wil je het kortst mogelijke pad naar de regelaar geven, en dat is de afscherming. Vandaar, bij de motor een EMC wartel gebruiken waar je de afscherming onder aansluit, en op de regelaar zit er een klem waar de afscherming onder past. Bij Danfoss tenminste zeker.

*: Zo'n beetje de enige uitzondering is als je verschillende voedingen met elkaar gaat koppelen, zoals een kabel tussen 2 gebouwen.

Ik ben overigens wel nieuwsgierig waar je een 1,5 kW motor voor gaat gebruiken. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het zal geen simpel garagepoortje zijn. :+

[ Voor 8% gewijzigd door DrivinUCrazy op 20-01-2017 13:13 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:11:
[...]
*: Zo'n beetje de enige uitzondering is als je verschillende voedingen met elkaar gaat koppelen, zoals een kabel tussen 2 gebouwen.
De andere uitzondering is als er stuurstroom-bekabeling loopt tussen de motor en de regelaar (bijvoorbeeld temperatuursensor of impulsgever) die ook is afgeschermd. Dan moet je die kabels NIET aan twee kanten afschermen, als je dat wel doet krijg je namelijk aardlussen en allerlei ellende door inductiestromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Stoney3K schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:47:
Dat is niet zo eenvoudig. Dit netfilter lekt op het chassis van de omvormer. Dat is nu net het probleem. Als er dus een "secundair lek ontstaat heb je daar natuurlijk geen weet van en staat dit chassis onder spanning.

Je kan natuurlijk de secundaire aarden en van 50mA ALS voorzien, maar dan kan je net zo goed de ALS in de groepenkast vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
[...]
Vandaar, bij de motor een EMC wartel gebruiken waar je de afscherming onder aansluit, en op de regelaar zit er een klem waar de afscherming onder past. Bij Danfoss tenminste zeker.
Mijn VFD heeft een speciale plaat die je aan de aarde pool vastmaakt met daarop 2 metalen trekontlastingen die in de mantel van de kabel moet grijpen
Ik ben overigens wel nieuwsgierig waar je een 1,5 kW motor voor gaat gebruiken. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het zal geen simpel garagepoortje zijn. :+
CNC spindle ;) weet alleen nog niet waar ik m ga neerzetten, op zolder of in de schuur.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Merion schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:48:
[...]

Dat is niet zo eenvoudig. Dit netfilter lekt op het chassis van de omvormer. Dat is nu net het probleem. Als er dus een "secundair lek ontstaat heb je daar natuurlijk geen weet van en staat dit chassis onder spanning.

Je kan natuurlijk de secundaire aarden en van 50mA ALS voorzien, maar dan kan je net zo goed de ALS in de groepenkast vervangen.
De scheidingstrafo gebruik je dan ook niet om lek op te vangen, maar om je voedingscircuit galvanisch te scheiden. Mocht je dan onbedoeld (met gereedschap of met je handen) één van de voedingsdraden aanraken dan is er niets aan de hand. Zolang je natuurlijk het chassis van je omvormer maar zwevend houdt.

Nul is secundair gescheiden van aarde dus daar heb je geen last van. Je hebt een verbinding naar fase EN nul nodig om een stroomkring te maken (elektrocutiegevaar): Bij een normale huisinstallatie ligt de nul aan aarde en daar ben je meestal elektrisch mee verbonden, dus dan is de fasedraad op zich al gevaarlijk.

In de definitieve installatie kun je er een andere aardlek opzetten, zolang je dat circuit maar compleet geïsoleerd afwerkt en er geen verlichting of WCDs op aansluit.

De secundaire voorzien van een ALS heeft trouwens geen zin, want de ALS in de meterkast is gevoeliger en die zal dus eerder afslaan.

Wat je wel kan doen is een zware ALS in de meterkast monteren (50mA-300mA) vóór de rest van je bestaande installatie, zodat je bestaande installatie nog altijd achter een (selectieve) 30mA ALS is beveiligd.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 20-01-2017 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Stoney3K schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:18:
[...]

De andere uitzondering is als er stuurstroom-bekabeling loopt tussen de motor en de regelaar (bijvoorbeeld temperatuursensor of impulsgever) die ook is afgeschermd. Dan moet je die kabels NIET aan twee kanten afschermen, als je dat wel doet krijg je namelijk aardlussen en allerlei ellende door inductiestromen.
offtopic:
Als je de afscherming aan beide zijden aansluit, ook bij die stuurstroomkabel, dan gaat de storing aan de buitenkant langs de kabel terug. De storing dringt dan niet op je signaaldraden binnen. Niets aan de hand dus.

Als je de afscherming maar aan één kant aansluit, kan je storing op je signaaldraden terecht komen omdat dit de weg van de minste weerstand vormt, en je stuursignalen storen. Nog erger, je encoder-ingang kan daar zelfs van stuk gaan.

Ik ben geen expert op het gebied van EMC, maar bovenstaande info heb ik onder andere van Dekra die EMC testen doen. Ik kan het ook gewoon verkeerd begrepen hebben. Wat ik wel zeker weet is dat er over dit onderwerp veel indianenverhalen rond gaan, vooral bij de oudere garde monteurs. Althans, dat merk ik bij ons in de werkplaats.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Afscherming altijd* aan 2 kanten aansluiten.
Nope.
Heb heel wat regelaars gezien, en aangestuurd (aansluiten gebeurde door derde partij of collega's), en dat zat altijd aan 1 kant. Is ook iets wat er ongeveer in wordt gehamerd als je op cursus gaat bij bijvoorbeeld van der Ende pompen voor de Vacon regelaars. En die mannen weten waar ze het over hebben ;)
Maargoed, bij een 1500w (edit :+ ) motortje speelt dat iets minder dan bij de units met 2 a 3 x 5kw pompen waarbij er nog diverse sensoren en kabeltjes in de buurt zaten.

Heb er nooit aan gemeten qua EMC, maar ik mag aannemen dat de mensen die roepen dat het aan 1 kant moet daar een reden voor hebben om af te wijken van de standaard. Zou mij kunnen voorstellen dat er stromen gaan lopen door de mantel als hij aan 2 kanten vast zit.

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 20-01-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
_ferry_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:17:
[...]

Nope.
Heb heel wat regelaars gezien, en aangestuurd (aansluiten gebeurde door derde partij of collega's), en dat zat altijd aan 1 kant. Is ook iets wat er ongeveer in wordt gehamerd als je op cursus gaat bij bijvoorbeeld van der Ende pompen voor de Vacon regelaars. En die mannen weten waar ze het over hebben ;)
Maargoed, bij een 1500kw motortje speelt dat iets minder dan bij de units met 2 a 3 x 5kw pompen waarbij er nog diverse sensoren en kabeltjes in de buurt zaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vpjr9c3zZmjB7toz9khOlio8/full.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:15:
[...]

[offtopic]Als je de afscherming aan beide zijden aansluit, ook bij die stuurstroomkabel, dan gaat de storing aan de buitenkant langs de kabel terug. De storing dringt dan niet op je signaaldraden binnen. Niets aan de hand dus.

Als je de afscherming maar aan één kant aansluit, kan je storing op je signaaldraden terecht komen omdat dit de weg van de minste weerstand vormt, en je stuursignalen storen. Nog erger, je encoder-ingang kan daar zelfs van stuk gaan.
offtopic:
Dat is dan ook onder de voorwaarde dat je stuurdraden in de buurt van afgeschermde motorkabels liggen... Als dat niet zo is dan inderdaad aan beide kanten afgeschermd afwerken. En bij ons werd er altijd met grote stukken aardlitze gewerkt tussen het frame van de motor en de regelaarkasten, zodat inductiestromen altijd via de constructie weg konden vloeien en niet op de zwakstroomdraden terecht kwamen.

Vanuit de podiumtechniek ben ik altijd geleerd: Aan beide kanten aarden is vragen om brommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

_ferry_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:17:
[...]

Nope.
Maargoed, bij een 1500kw motortje speelt dat iets minder dan bij de units met 2 a 3 x 5kw pompen waarbij er nog diverse sensoren en kabeltjes in de buurt zaten.

Heb er nooit aan gemeten qua EMC, maar ik mag aannemen dat de mensen die roepen dat het aan 1 kant moet daar een reden voor hebben om af te wijken van de standaard. Zou mij kunnen voorstellen dat er stromen gaan lopen door de mantel als hij aan 2 kanten vast zit.
offtopic:
EMC technisch boeit het niet als die stromen gaan lopen. Je wil voorkomen dat die stromen (want die gáán lopen) een pad kiezen waar je het niet wil hebben. Liever die stromen buiten langs de afscherming, of via de constructie inderdaad, dan er binnenin. Vandaar ook dat de afscherming altijd intact moet blijven; vaak gaat het fout dat er kunststof wartels worden gebruikt, en de afscherming niet netjes rondom wordt aangesloten.
Zelf werk ik tegenwoordig bijna altijd met servo's. Die kabels zijn juist altijd prefab, en afgeschermd. Die kún je niet eens zonder afscherming aansluiten, omdat de afscherming tot in de stekkers doorloopt.

Ik heb nooit met pompen/blowers te maken, misschien dat hem daar het verschil zit. Vloeistoffen en stof dat veel statische lading opwekt in de leidingen.

Dit onderwerp maar even laten rusten tot TS zijn motor in beweging heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Begrijp die post misschien verkeerd.
Stoney3K schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:03:De scheidingstrafo gebruik je dan ook niet om lek op te vangen, maar om je voedingscircuit galvanisch te scheiden.
Net het probleem. Dit lek is er al, is het netfilter in de omvormer.
De secundaire voorzien van een ALS heeft trouwens geen zin, want de ALS in de meterkast is gevoeliger en die zal dus eerder afslaan.
Hoe kan een ALS in de primaire afvallen vanwege een lek in de secundaire?
Nul is secundair gescheiden van aarde dus daar heb je geen last van. Je hebt een verbinding naar fase EN nul nodig om een stroomkring te maken (elektrocutiegevaar): Bij een normale huisinstallatie ligt de nul aan aarde en daar ben je meestal elektrisch mee verbonden, dus dan is de fasedraad op zich al gevaarlijk.
Niet enkel bij een normale installatie. Over nul en fase kan je niet meer spreken in een zwevende installatie en "Aarding" krijgt dan een gans andere betekenis .

Igv die omvormer bv is de kans aanzienlijk (bewust of onbewust) dat de secundaire polen via dit netfilter aan de aarde ligt. De secundaire polen zijn dan de-facto fase terwijl je dacht dat dit niet kon. Nog ingewikkelder wordt het wanneer een "echt" lek optreedt in de motor. Die kan toevallig geïsoleerd zijn tov de omvormer en kan dus spanningsvoerend zijn tov die laatste. Fundamenteel is dit een discussie TT-net/IT-net, onlangs nog ergens gevoerd samen met Techneut in een ander topic. Kan het echter niet meer terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:20
je kan het RFI filter vaak wegknippen bij de frequentie regelaar dan is het probleem opgelost. Andere oplossing is speciale aardlekschakelaar te nemen maar die zijn vaak duurder dan de frequentie regelaar.

Gebruik je nu een type A of type B aardlek schakelaar?

[ Voor 12% gewijzigd door wouter.N op 22-01-2017 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
wouter.N schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:04:
je kan het RFI filter vaak wegknippen bij de frequentie regelaar dan is het probleem opgelost. Andere oplossing is speciale aardlekschakelaar te nemen maar die zijn vaak duurder dan de frequentie regelaar.

Gebruik je nu een type A of type B aardlek schakelaar?
Ik heb eens gekeken hier in huis en ik denk dat daar een type A opzit (30mA, IEC61008) Maar ik zag ook een 400V 40A groep met een 300mA aardlek :o

Ik was even vergeten dat de schuur een 380V aansluiting heeft, voor industriële machines.
Kans lijkt mij groot dat ik daar geen aardlek problemen ga krijgen. Alleen is hier thuis beetje houtje touwtje qua elektriciteit en staat een deel van de schuur (verlichting en stopcontacten) op de huis aansluiting, en dus een gewone 30mA aardlek.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mrc4nl schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:32:
[...]

Ik heb eens gekeken hier in huis en ik denk dat daar een type A opzit (30mA, IEC61008) Maar ik zag ook een 400V 40A groep met een 300mA aardlek :o

Ik was even vergeten dat de schuur een 380V aansluiting heeft, voor industriële machines.
Kans lijkt mij groot dat ik daar geen aardlek problemen ga krijgen.
Tja, dan vraag ik me wel af waarom je een 230V regelaar hebt genomen en geen 400V regelaar. De 400V variant heeft sowieso al minder lekstroom omdat er minder troep van de hoofdgelijkrichter af komt.

Het scheelt je ook nog eens een enorme partij in blindstroom die naar de regelaar loopt.

RFI filter er uit halen moet je niet doen, dat levert weer een hele bak andere problemen op. Het zou best lullig zijn als het hele huis ineens niet meer kon bellen als je je CNC aanzet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Stoney3K schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:01:
[...]

Tja, dan vraag ik me wel af waarom je een 230V regelaar hebt genomen en geen 400V regelaar. De 400V variant heeft sowieso al minder lekstroom omdat er minder troep van de hoofdgelijkrichter af komt.

Het scheelt je ook nog eens een enorme partij in blindstroom die naar de regelaar loopt.
Vraag en aanbod. ik zocht gewoon een regelaar die 1.5KW deed. en heb eentje van marktplaats gevist.
RFI filter er uit halen moet je niet doen, dat levert weer een hele bak andere problemen op. Het zou best lullig zijn als het hele huis ineens niet meer kon bellen als je je CNC aanzet ;)
Was ik ook niet van plan ;)

Ik heb nog steeds geen spindlemotor trouwens. Degene die ik op het oog heb heeft heeft een as diameter van 11mm, wat ik aan de kleine kant vind. en de grotere zijn dan meteen weer 2.2KW, wat lastig is met de huidige VFD. En je hebt ook ook een 1.5KW met 20mm, maar dan betaal je ook meteen 2x zoveel.
Dus moet nog de knoop doorhakken zeg maar.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Een kleine mismatch tussen VFD en motor is meestal niet zo'n punt, de VFD begrenst zelf zijn stroom. In jouw geval zal de VFD maar 1,5kW van de totale 2,2kW kunnen leveren (de motor is dus geknepen) maar sinds je zelf al een 1,5kW motor wilde gebruiken lijkt me dat geen probleem.

Zolang de andere motorgegevens (maximum spanning, frequentie, aantal polen, enz.) niet veel anders zijn dan kan een 2,2kW motor prima op een 1,5kW VFD. Je zal alleen de motor niet tot 100% kunnen belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Stoney3K schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:36:
Een kleine mismatch tussen VFD en motor is meestal niet zo'n punt, de VFD begrenst zelf zijn stroom. In jouw geval zal de VFD maar 1,5kW van de totale 2,2kW kunnen leveren (de motor is dus geknepen) maar sinds je zelf al een 1,5kW motor wilde gebruiken lijkt me dat geen probleem.

Zolang de andere motorgegevens (maximum spanning, frequentie, aantal polen, enz.) niet veel anders zijn dan kan een 2,2kW motor prima op een 1,5kW VFD. Je zal alleen de motor niet tot 100% kunnen belasten.
Bedankt voor de info. d:)b

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik heb vandaag wat spulletjes gehaald uit de bouwmarkt waaronder een 380V stekker.De boel netjes aangesloten, toen was het tijd om te testen. ik deed de stekker erin en... Het licht ging uit.

Was de 300mA aardlek eruit geknald. -O-

Ik belast de 3 fasen niet evenmatig (slechts 1) is aangesloten maar dat zou toch geen reden moeten zijn om een aardlek te schakelen :?

Ik zal zo eens proberen wat er gebeurd als ik de aarde weer van de VFD afhaal.

Jup, vfd zonder aardedraad doet het gewoon

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 23-01-2017 20:51 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Ter info: een 3fase lenze vector 8200 van 3kw met 3kw motor, heeft een lekstroom van ca 15mA. 1 daarvan op een 30mA aardlek gaat in mijn ervaring goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mrc4nl schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:42:
Ik heb vandaag wat spulletjes gehaald uit de bouwmarkt waaronder een 380V stekker.De boel netjes aangesloten, toen was het tijd om te testen. ik deed de stekker erin en... Het licht ging uit.

Een 300mA aardlekschakelaar die er uitknalt? En dat blijft (logisch) achterwege als je de aarddraad verbreekt. Dan lijkt me een gestelsluiting hoogst waarschijnlijk, een levensgevaarlijke situatie! Bij een 30mA aardlekschakelaar kan ik me een lekstroom die tot uitschakelen leidt, zonder een werkelijk defect, nog enigszins voorstellen. Let wel, enigszins, want normaal vind ik het niet. Maar bij 300mA kan ik me dat absoluut niet voorstellen, dat duidt overduidelijk op een aardsluiting. Of die 300 zou een typefoutje moeten zijn, d.w.z. 300 in plaats van 30. Maar dan nog zou hij volgens mij niet mogen aanspreken. Ik zou als ik jou was toch dat ding eens openschroeven of dat laten doen door iemand die er verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Techneut schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:00:
[...]
Een 300mA aardlekschakelaar die er uitknalt? En dat blijft (logisch) achterwege als je de aarddraad verbreekt. Dan lijkt me een gestelsluiting hoogst waarschijnlijk, een levensgevaarlijke situatie! Bij een 30mA aardlekschakelaar kan ik me een lekstroom die tot uitschakelen leidt, zonder een werkelijk defect, nog enigszins voorstellen. Let wel, enigszins, want normaal vind ik het niet. Maar bij 300mA kan ik me dat absoluut niet voorstellen, dat duidt overduidelijk op een aardsluiting. Of die 300 zou een typefoutje moeten zijn, d.w.z. 300 in plaats van 30. Maar dan nog zou hij volgens mij niet mogen aanspreken. Ik zou als ik jou was toch dat ding eens openschroeven of dat laten doen door iemand die er verstand van heeft.
Die 300mA is geen typfout, het is echt een industriële aardlek. En openschroeven van de vfd gaat m niet worden, ik heb het geprobeerd, maar het is allemaal plastic fantastic dat niet bedoeld is om opengemaakt te worden.

Ik weet het even niet meer. verkopen of zonder aarde gebruiken. :| Maar verkoop zal wel veer verlies opleveren, iets waar echt mee geplaagd wordt. :| ik kan geld echt laten verdampen :|

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:09:
[...]

Die 300mA is geen typfout, het is echt een industriële aardlek.
De vraag in die richting kwam voort door het bij herhaling opnoemen van een aardlekschakelaar van 30mA. Maar terloops meldde je ook eentje van 300MA. Met deze 300mA is de diagnose overduidelijk, dat ding is levensgevaarlijk beschadigd van binnen en naar het zich laat aanzien onherstelbaar.. Het zonder dit nadrukkelijk erbij te vertellen verkopen zou ronduit misdadig zijn. je weet namelijk niet half waartoe dit zou kunnen leiden. Weer zo'n geintje van kopen via marktplaats waar je waarschijnlijk geen aanspraak op verhaal kan hebben. Verkopen met die vermelding lijkt me dan nog de enige kans om nog een klein deel van je geld terug te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
mrc4nl schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:42:
Koop een rol met rood AFGKEURD tape, wikkel een paar rondjes om dat ding, en breng het naar de electronica recycler.

Ding zou niet mogen slagen voor isolatietest met een megger.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 25-01-2017 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Waarom zou die naar de recycler moeten? Dit is een lekkende component, hoogstwaarschijnlijk een condensator in datzelfde EMI-filter, en meestal perfect herstelbaar in een frequentieregelaar.

EDIT: De enige locatie in deze VFD waar m.i. zo'n lekken realistisch (tenzij dat ding vol met vocht zit) kunnen optreden zijn:
- EMI filter
- Isolatiefout tussen IGBT/MOSFETS/Transistoren en koelplaat
- Eventueel primaire laagspanningsvoeding voor sturingselektronica

Relatief eenvoudig te lokaliseren. Als vocht effectief de oorzaak is kan een droogproces al een oplossing zijn.
mrc4nl schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:09:
Die 300mA is geen typfout, het is echt een industriële aardlek.
Wat is een industriële ALS?

[ Voor 61% gewijzigd door Merion op 25-01-2017 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
De marktplaats verkoper geeft aan dat ie niet defect is en ik maar een 0.5A aardlek moet gebruiken. :')
Of nog beter: Gewoon de aardlek verwijderen en een zekering plaatsen bij het apparaat
Merion schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 07:54:
[...]
Wat is een industriële ALS?
Gewoon een zwaardere aardlek, die aan de 400V groep zit.

[ Voor 62% gewijzigd door mrc4nl op 25-01-2017 09:46 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
Er is waarschijnlijk niets mis met je frequentieregelaar, het is volstrekt normaal dat sommige types je aardlekschakelaar af laten vallen.
Ze zijn dan ook niet gemaakt om achter een aardlekschakelaar geplaatst te worden, of dachten jullie allemaal dat de voeding van besturingskasten achter een aardlek zit?
Een oplossing is er niet direct, behalve een scheidingstrafo of een ander merk/type frequentieregelaar die toevallig wel achter een aardlek kan(trial and error, dit wordt meestal niet gespecificeerd omdat ze hier niet op gemaakt zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Jorn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:37:
Er is waarschijnlijk niets mis met je frequentieregelaar, het is volstrekt normaal dat sommige types je aardlekschakelaar af laten vallen.
Ze zijn dan ook niet gemaakt om achter een aardlekschakelaar geplaatst te worden, of dachten jullie allemaal dat de voeding van besturingskasten achter een aardlek zit?
Een oplossing is er niet direct, behalve een scheidingstrafo of een ander merk/type frequentieregelaar die toevallig wel achter een aardlek kan(trial and error, dit wordt meestal niet gespecificeerd omdat ze hier niet op gemaakt zijn)
En wat als ik nou een nul aan de aarde van het apparaat schroef? stroom kan netjes weg, en de aardlek zal niet klagen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
mrc4nl schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:41:
[...]

En wat als ik nou een nul aan de aarde van het apparaat schroef? stroom kan netjes weg, en de aardlek zal niet klagen.
Nee dat is een heel slecht idee, dat betekend dat wanneer je de behuizing van de regelaar of de motor aanraakt je dus de 0 aanraakt en dat mag beslist niet.
Je kunt ook nog eens kijken naar aardlekschakelaars die wel met frequentieregelaars overweg kunnen, maar reken op 200+ euro dus imo niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Jorn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:03:
[...]

Nee dat is een heel slecht idee, dat betekend dat wanneer je de behuizing van de regelaar of de motor aanraakt je dus de 0 aanraakt en dat mag beslist niet.
Je kunt ook nog eens kijken naar aardlekschakelaars die wel met frequentieregelaars overweg kunnen, maar reken op 200+ euro dus imo niet de moeite waard.
Voor dat geld heb je makkelijk een andere VDF en is het niet mij niet waard inderdaad.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:56

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Het probleem is dat sommige typen aardlekschakelaars niet (goed) functioneren als er een frequentieregelaar aan staat. Uit dat oogpunt is een type B aardlekschakelaar wel een goed idee, of in ieder geval een aparte groep/aardlek voor de frequentieregelaar.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Jorn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:37:
Als hij aan is ja, dan filtert de hoogfrequent componenten weg. Als hij stand-by is mag dat niet. Want dan is het gewoon een gelijkrichter met een condensator.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
jeroen3 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:53:
[...]

Nee het netfilter is ook een probleem, hoeft een regelaar echt niet voor in run te zijn, wanneer je de spanning er op zet valt de aarlek al uit.
Thuis al eens meegemaakt met een 1,5kw Hitachi, inderdaad zonder aarde aangesloten blijft de aardlek wel in, maar dit is uiteraard geen oplossing.
En recent nog op het werk met een montageplaat met 5 splinternieuwe SEW Movitracs, zijn niet aan te zetten achter een aardlek, zonder aardlek geen centje pijn.
En die draaien nu inmiddels bij de klant toch echt 24/7 en zijn zeker niet defect.
Het komt echt door de opbouw en heeft niets met kapot zijn te maken, het is normaal gedrag bij sommige merken/types regelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Met die aardlekschakelaar is niets mis, met de regelaar wel. Een 300mA (let wel) schakelt nooit zomaar uit. Een veronderstelling in die richting in één van de reacties getuigt van gebrekkige kennis van zaken. Het is overduidelijk dat dat ding keihard onder spanning staat. Je zou het zelfs kunnen aantonen met (voorzichtig!!) loshalen van de aarddraad en een voltmeter tussen de behuizing en de aarddraad. Moderne multimeters zijn zeer hoogohmig, dus ter overtuiging zou je nog een gloeilamp parallel aan de meter kunnen zetten. Repareren zou dus de enige oplossing zijn, ware het niet dat het ding volgens TS van alle kanten onmogelijk open te schroeven is. Dus ook niet rond de aansluitingen.

Dan kun je vervolgens heel veel stuntwerk bedenken, maar je dient je wel heel ernstig af te vragen of dat verantwoord is. Iedereen met een elektrotechnische opleiding zal heel hard roepen van NEE. Ik verbaas me dat er toch nog dergelijke adviezen worden geplaatst.
Welnu, dan lijkt er me inderdaad maar één echte oplossing voor de hand liggen. Nou ja, behalve dan helemaal dubbel geïsoleerd maken, echt honderd procent dubbelop. Maar ik vind dat geen serieuze optie.

Edit:
Let wel, wat betreft dat netfilter. Zou er misschien tussenuit kunnen, wil ik niet over discussiëren. Maar TS geeft aan dat hij het apparaat met geen mogelijkheid kan openen, dus .......
Goed, dat even terzijde, het is waar dat zo'n netfilter een lekstroom naar de aarde veroorzaakt, elke desktop computer heeft er ook eentje. Gezien het hoger vermogen acht ik het aannemelijk dat dit bij deze omvormer meer is dan de gebruikelijke 30mA. Dat komt ook wel overeen met dat werd geadvisseerd om een te nemen van 50mA. Maar nogmaals, dat is een ander verhaal dan wat hier het geval is met 300mA.

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 25-01-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
Techneut schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:58:
Met die aardlekschakelaar is niets mis, met de regelaar wel. Een 300mA (let wel) schakelt nooit zomaar uit. Een veronderstelling in die richting in één van de reacties getuigt van gebrekkige kennis van zaken. Het is overduidelijk dat dat ding keihard onder spanning staat. Je zou het zelfs kunnen aantonen met (voorzichtig!!) loshalen van de aarddraad en een voltmeter tussen de behuizing en de aarddraad. Moderne multimeters zijn zeer hoogohmig, dus ter overtuiging zou je nog een gloeilamp parallel aan de meter kunnen zetten. Repareren zou dus de enige oplossing zijn, ware het niet dat het ding volgens TS van alle kanten onmogelijk open te schroeven is. Dus ook niet rond de aansluitingen.

Dan kun je vervolgens heel veel stuntwerk bedenken, maar je dient je wel heel ernstig af te vragen of dat verantwoord is. Iedereen met een elektrotechnische opleiding zal heel hard roepen van NEE. Ik verbaas me dat er toch nog dergelijke adviezen worden geplaatst.
Welnu, dan lijkt er me inderdaad maar één echte oplossing voor de hand liggen. Nou ja, behalve dan helemaal dubbel geïsoleerd maken, echt honderd procent dubbelop. Maar ik vind dat geen serieuze optie
Met de aardlekschakelaar is niets mis inderdaad, maar met de regelaar ook niet!
Een normale aardlekschakelaar is gewoon niet geschikt om i.c.m. frequentieregelaars te gebruiken.
Dat sommige merken een grotere lekstroom(veroorzaakt door condensatoren in het netfilter) hebben dan anderen en dat een aardlek soms dus wel in blijft doet daar niets aan af.
Danfoss is net een merk wat er om bekend staat een wat hogere lekstroom te hebben dan sommige andere merken.

Lees dit eens door voordat je begint over gebrekkige kennis:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/30637
https://www.circuitsonline.net/forum/view/105803

Ik heb trouwens een elektrotechnische opleiding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je hebt gelijk als de lekstroom via dat filter binnen de perken blijft. Maar nogmaals spreek je bij 300mA nog van "binnen de perken"? Zie advies van een exemplaar van 50mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Techneut schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:53:
Je hebt gelijk als de lekstroom via dat filter binnen de perken blijft. Maar nogmaals spreek je bij 300mA nog van "binnen de perken"? Zie advies van een exemplaar van 50mA.
Nee, het advies van een 0.5A volgens de marktplaats verkoper 8)7

Al meende ik dat danfoss het zelf over 50mA had, maar dat weet ik niet zeker meer.

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 25-01-2017 13:57 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
In dat geval trek ik me terug uit de discussie. Ik ben overigens wel heel erg benieuwd of een aardlekschakelaar van 0,5A er dan wel in blijft. Want 300mA of meer is wel heel fors, meer dan de helft van die 500mA! En geaard moet zo'n apparaat toch zeker zijn, het is tegen de veiligheidsvoorschriften om dat achterwege te laten. Maar goed, succes er mee.

Edit:
Je schreef er later onder in je bericht "volgens de marktplaats verkoper, Danfoss zelf adviseerde 50mA", die marktplaats verkoper zou dus deskundiger zijn dan de fabrikant?

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 25-01-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik weet het ook niet wat ik nou moet doen, ik heb eigenlijk geen zit om nog geld in dit misbaksel te steken.

maarja wat is het alternatief? alle goede alternatieven kosten geld.

1.scheidingstrafo
2.nieuwe aardlek
3.nieuwe frequentieregelaar.

Dan sta ik voor de keuze om een goedkope made in china VFD te kopen, of om weer een danfoss van marktplaats te plukken in de hoop dat die het beter doet. (maarja geen garantie)

Goedkoopste is om de aarde dan maar weg te laten en eerst kijken hoe goed de vfd het doet zonder aarding. :/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Moeilijk re zeggen. Ik kreeg het advies om wegens mijn opmerking "gebrekkige kennis" een paar artikelen even door te lezen. Welnu, daar werden waarden genoemd waar we het eigenlijk wel over eens waren, namelijk lekstromen in de orde van 25 tot 30 mA. Bij verre dus geen 300mA.

Vergis je niet, ik las iets over een vermogen van 1,5kW, een scheidingstrafo van dat vermogen is een enorm groot zwaar ding. Nieuwe aardlek? Je kan het proberen, heel misschien blijft een 500mA er wel in, maar ik heb mijn twijfels. Je zou voor je verder gaat dat proefje dat ik je voorstelde kunnen doen. Dan weet je duidelijk wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
Ik vind niets over 50mA in de manual?
If RCD relays are used, they must be:
- Suitable for protecting equipment with a DC
content in the faulty current (3-phase bridge rectifier)
- Suitable for a pulse-shaped, brief discharge on power-up
- Suitable for a high leakage current (300 mA)
Dus een type B aardlek, want gelijkstroom en hoge piek met inschakelen(condensatoren in het netfilter moeten opladen)

Je kunt eens proberen of hij wel in wil blijven wanneer je wanneer de aardlek uitvalt deze direct weer inschakelen en dit een aantal keer achter elkaar proberen, de lekstroom wordt namelijk lager wanneer deze condensatoren opgeladen zijn, als dit werkt, het blijft een lapmiddel en je hebt eigenlijk een verkeerd type aardlek voor een frequentieregelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bedenk wel dat de condensatoren waar het over gaat in een wisselspanningscircuit zitten, dus opladen?
Nogmaals, let op die 300mA, spelen die gelijkstroomcomponenten daar dan nog een rol van betekenis? Weet je dat zeker? Een lekstroom van 0,3A bij netspanning is niet gering! In die artikelen waar je me op wees werden waarden rond 25 tot 30mA genoemd. Dat is waar ik over val, ik geloof best dat een gewoon exemplaar van 30mA er dan uitvliegt en dat het speciale type het wel houdt, maar 300mA?.Lees je daar over heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
Techneut schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:11:
Bedenk wel dat de condensatoren waar het over gaat in een wisselspanningscircuit zitten, dus opladen?
Nogmaals, let op die 300mA, spelen die gelijkstroomcomponenten daar dan nog een rol van betekenis? Weet je dat zeker? Een lekstroom van 0,3A bij netspanning is niet gering! In die artikelen waar je me op wees werden waarden rond 25 tot 30mA genoemd. Dat is waar ik over val, ik geloof best dat een gewoon exemplaar van 30mA er dan uitvliegt en dat het speciale type het wel houdt, maar 300mA?.Lees je daar over heen?
Daar heb je zeker een punt waar ik even niet aan gedacht heb dat het dus inderdaad geen kwestie van opladen is, dus dat gaat dan waarschijnlijk ook niet werken.
En die 300mA, uiteraard weet ik dat niet zeker, in de industrie is het zeer ongebruikelijk aardlekschakelaars toe te passen, er wordt dan ook niet gemeten wat de werkelijke lekstromen zijn, ik vermoed dat die door harmonischen veroorzaakt door de hoge schakelfrequentie inderdaad wel eens best hoog kunnen zijn, wanneer de mantel bij de regelaar niet aan gesloten is en dan met draaiende motor de mantel vastgepakt wordt kun je een beste optater krijgen, niet zelf ondervonden, wel bij anderen meegemaakt.

Uiteraard is dit bij een regelaar die in bedrijf is, dus nog niet van toepassing voor de TS.
Maar het stukje wat ik quote komt rechtstreeks uit de manual, er zal niet niet voor niets een bepaald soort aardlek voorgeschreven worden, duidelijk is in ieder geval dat het met een 300mA type A nu niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
mrc4nl schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:17:Goedkoopste is om de aarde dan maar weg te laten en eerst kijken hoe goed de vfd het doet zonder aarding. :/
Die doet het net zo goed, enkel is de common mode storing waarschijnlijk veel hoger en niet meer binnen de norm.

Verder ben ik het met Techneut eens, 500mA is niet niks, zelfs naar industrienormen en al zeker niet als dat hier over harmonischen zou gaan.

Heb je toevallig geen meettoestel? Niet echt moeilijk om die lekstroom te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Merion schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:17:
[...]
Die doet het net zo goed, enkel is de common mode storing waarschijnlijk veel hoger en niet meer binnen de norm.

Verder ben ik het met Techneut eens, 500mA is niet niks, zelfs naar industrienormen en al zeker niet als dat hier over harmonischen zou gaan.

Heb je toevallig geen meettoestel? Niet echt moeilijk om die lekstroom te meten.
Ik kan wel mm multimeter in ampere mode zetten, alleen heeft dan ding geen mode om de hooggste waarden te noteren. En een aardlek springt vrij snel, dus ik vraag mij af of t gaat lukken om af te lezen.

Dan zal ik ook proberen wat er gebeurt als ik de aardlek omhoog blijf forceren. Wat ik al wel heb getest is de vfd 10 seconden aanzetten en daarna pas de aarde te verbinden, ook dan springt de aardlek.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 25-01-2017 17:01 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Stel, je koopt een los filter voor je filterloze VFD. Dit zoek je bijvoorbeeld bij Schaffner.
http://www.schaffner.com/...-and-power-drive-systems/
Maximale lek wat je dan kan krijgen is 30mA.
Klik je nog wat meer rond, dan krijg je de FN3100, met 70mA, maar dat is al een filter voor minstens 75A, en dat is een "high attenuation". Daadwerkelijke demping is natuurlijk afhankelijk van je last.

Wat er bij mij dus niet in gaat is dat een <3kW invertertje meer dan 300mA lek veroorzaakt. Als hij stand-by is.
Als je nu een 20kW soft-starter hebt, dan maak je bij mij meer kans.

Wellicht heb je gewoon pech, en moet je hem zonder aardlek gebruiken. Maar dan moet je wel netjes een permanente installatie maken. Zodat niemand hem per ongeluk gebruikt op een stopcontact zonder aarde. Het zijn immers gevaarlijk apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat dat laatste betreft dan behoudens de vrij grote kans dat hij werkelijk defect is. Ik acht de kans groot dat dan de stoppen je om de oren gaan vliegen. Verder volledig eens met je uitleg. Komt overeen met waar ik meteen al op aanstuurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Oke. Ik moet mij een klein beetje verontschuldigen.
Ik heb zojuist even gemeten aan een danfoss 0.5kW één fase VFD'tje met filter.

Deze lekt -tromgeroffel- 112 mAdc inrush, en 7 mAac continu.

Als je dit doorschaalt zou het best kunnen dat een 1.5kW meer dan 300mAdc piek lekt bij het inschakelen.
Daarom dus een B-klasse RCD.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 26-01-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
In dat geval geef ik me gewonnen. Ik wist niet dat die DC-component zo hoog kon zijn. Blijkbaar unipolair op alle drie de fasen en de nulleider, anders zou alsnog de som van de stromen altijd nul blijven. logisch overigens dat die gelijkstroomcomponent alleen bij inschakelen van invloed is, later als hij er nog steeds is niet meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 26-01-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Officieel".... moet je bij alles wat een stekker heeft, een ALS inzetten. Echter, als deze regelaar GEEN stekker heeft (lees: rechtstreeks en permanent aan de muur), dan hoeft de ALS niet. Een rechtstreekse aardedraad is beter in dat geval. Vergeet niet: lekstromen MOGEN gewoon voorkomen, en ze zijn niet gevaarlijk of zo. De stroom kiest toch de weg van de kortste weerstand (in die geval de aarde draad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:48:
"Officieel".... moet je bij alles wat een stekker heeft, een ALS inzetten. Echter, als deze regelaar GEEN stekker heeft (lees: rechtstreeks en permanent aan de muur), dan hoeft de ALS niet. Een rechtstreekse aardedraad is beter in dat geval. Vergeet niet: lekstromen MOGEN gewoon voorkomen, en ze zijn niet gevaarlijk of zo. De stroom kiest toch de weg van de kortste weerstand (in die geval de aarde draad).
ja t probleem is alleen dat er teveel stroom wegloopt :+

Ik heb trouwens voor de goedkope oplossing gekozen. klasse b aardlekschakelaars zijn $$$ en een andere VFD kopen vond ik onzin. hen dus een 435 ohm weerstand a 17Watt en een paar diodes.
ik moet de boel nog aanlsluiten om te kijken of t werkt maar ik verwacht van wel :)

die kan maximaal 200mA doorlaten. (volgens mn berekeningen) heb ook nog een 270 ohm weerstand om te proberen

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 29-01-2017 23:57 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom is het een "probleem", dat er iets weglekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:56:
En waarom is het een "probleem", dat er iets weglekt?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
mrc4nl schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:53:
[...]

ja t probleem is alleen dat er teveel stroom wegloopt :+
Als dat lek inderdaad geen gevolg is van een defect, maar de normale werking van het netfilter, dan is dit "verlies" grotendeels reactief en kost je dus ook niets of toch bijna niets.
mrc4nl schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:53:
[...]hen dus een 435 ohm weerstand a 17Watt en een paar diodes.
Begrijp hiervan de bedoeling niet. Ga je die tussen chassis en aarde plaatsen? 435 x 300mA = 130V!!!!!. Met die weerstand maak je dit lek trouwens actief. En dat kost je wel geld, weliswaar een bescheiden bedrag.

[ Voor 9% gewijzigd door Merion op 30-01-2017 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:59:
[...]

Daarom, ook zonder aardlek aansluiten. Eventueel, kan je NA de frequentieregelaar de aardlek aansluiten.

En dan doe je de regelaar in een kunsstof kast, zodat er niet aangeraakt kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2017 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Merion schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:17:
[...]

Juist als het grotendeels wordt veroorzaakt door harmonischen heb je een HF stroommeter nodig. Deze probes bestaan gewoon, maar deze zijn dus echt iets anders dan je normale multimeter. (Ook al heb je een Fluke)
De DC component kun je uiteraard wel gewoon meten.
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:21:
[...]

Daarom, ook zonder aardlek aansluiten. Eventueel, kan je NA de frequentieregelaar de aardlek aansluiten.

En dan doe je de regelaar in een kunsstof kast, zodat er niet aangeraakt kan worden.
Ik snap het niet, wat wil je na de frequentieregelaar nog met een aardlekschakelaar doen? Aan de frequentieregelaar hang je de motor, en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies. aardlek NA de regelaar, en VOOR de motor. Zodat als er een storing is in de motor (en de aarde faalt), en als jij de motor aanraakt, dat de aardlek eruit zal gaan. Omdat de lekstroom van de motor minimaal is, zal de ALS niet eruit gaan bij normaal gebruik.

Een aardlek is alleen nodig om bij directe aanraking de persoon te beschermen. Dus als een apparaat met een metalen omhulsel is, liefst een ALS.

Echter, als deze apparaat niet aangeraakt KAN worden (omdat deze in een kuntsstof kast is gemonteerd), dan is een ALS niet nodig voor DAT apparaat, want het enige wat je kan aanraken is een plastic kast, en daar zijn geen ALS voor nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2017 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:56

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De meeste frequentieregelaars willen geen schakelaars tussen regelaar en motor. Een plotseling uitschakelen van de motor terwijl deze draait kan de frequentieregelaar beschadigen.

Mocht je echt de diepte in willen over de relatie tussen netfilter en lekstroom (en redelijk Duits spreken): http://www.all-electronics.de/achtung-ableitstroeme/

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:10:
Precies. aardlek NA de regelaar, en VOOR de motor. Zodat als er een storing is in de motor (en de aarde faalt), en als jij de motor aanraakt, dat de aardlek eruit zal gaan. Omdat de lekstroom van de motor minimaal is, zal de ALS niet eruit gaan bij normaal gebruik.
Een extra ALS gaat niets veranderen bij de eerste. Het netfilter in de VFD lekt nog meer dan een bejaarde. En dat vind ALS#1 niet fijn. en ik ga in mn thuisinstalatie de ALS niet verwijderen, upgraden zou ik nog wel willen, voor een paar tientjes. maar gaan geen 200-300 aan een nieuwe aardlek uitgeven als de VFD mij slechts 125 heeft gekost.
Een aardlek is alleen nodig om bij directe aanraking de persoon te beschermen. Dus als een apparaat met een metalen omhulsel is, liefst een ALS.
Ik snap dat metalen behuizingen geaard horen te zijn, en als ie afgeschermd is het gebrek aan aardlek geen probleem is. Ik kan natuurlijk de aarde van de motor niet op de VFD aansluiten maar direct aan de aarde verbinden.En evt op de vfd geen aarde aansluiten, echter als ik afgeschermde motorkabels gebruik en die met netjes met de speciale plaat gebruik, gaat de mantel ook onder spanning komen,omdat ie nergens heen kan.

Mijn idee was om met een kleine weerstand de lekstroom zo te beperken dat de 300mA aarlek net niet springt, maar de lekstroom wel netjes wegkan. Het netfilter zit niet voor niets in de VFD, dan wil ik m aansluiten ook. Mocht je de per ongeluk toch de behuizing van de vfd aanraken dan zou de aardlek moeten activeren.nouja in theorie dan. Deze week krijg ik de onderdelen binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 30-01-2017 12:25 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
mrc4nl schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:23:
[...] Ik kan natuurlijk de aarde van de motor niet op de VFD aansluiten maar direct aan de aarde verbinden.En evt op de vfd geen aarde aansluiten, echter als ik afgeschermde motorkabels gebruik en die met netjes met de speciale plaat gebruik, gaat de mantel ook onder spanning komen,omdat ie nergens heen kan.

Mijn idee was om met een kleine weerstand de lekstroom zo te beperken dat de 300mA aarlek net niet springt, maar de lekstroom wel netjes wegkan. Het netfilter zit niet voor niets in de VFD, dan wil ik m aansluiten ook. Mocht je de per ongeluk toch de behuizing van de vfd aanraken dan zou de aardlek moeten activeren.nouja in theorie dan. Deze week krijg ik de onderdelen binnen.
Een aardlek meet of de stroom tussen Fase en Nul gelijk is. Zit hier meer dan X mA verschil tussen, dan schakelt hij af. De aarde op een andere plek aansluiten lost je probleem niet op.

Als je een weerstand in de aarde zet maak je het filter onklaar. Die heeft dan geen nut meer.

Je enige* oplossing is hem permanent aansluiten. Netjes B16 in de meterkast naar een werkschakelaar (en een klemmenstrookje) in een doosje.

*wettelijk en elektro-ethisch correcte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
jeroen3 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:41:
[...]

Een aardlek meet of de stroom tussen Fase en Nul gelijk is. Zit hier meer dan X mA verschil tussen, dan schakelt hij af. De aarde op een andere plek aansluiten lost je probleem niet op.
Het aarden van de motor stond los van het aardlek probleem, als ik geen aarde op de vfd aansluit zoals in dit topic is geadviseerd, dan kan de motorbehuizing ook onder spanning komen te staan. Door de motorbehuizing niet op de aarde van de vfd maar direct op een aardedraad aan kan de vfd zonder aarde werken en is de motorbehuizing dat wel netjes, omdat de motorbehuizing moeilijk in een kast kan gaan plaatsen zodat er geen gevaar is voor aanraking.
Als je een weerstand in de aarde zet maak je het filter onklaar. Die heeft dan geen nut meer.
niet aansluiten van de aarde geeft een weerstand van ~oneindig.Dan heeft het filter al helemaal geen nut.
Je enige* oplossing is hem permanent aansluiten. Netjes B16 in de meterkast naar een werkschakelaar (en een klemmenstrookje) in een doosje.

*wettelijk en elektro-ethisch correcte
Ja als ik 2000 euro over had, huurde ik een installateur, kwam er een nieuwe groep aan met type b aardlek in de meterkast, met nieuwe kabels naar de schuur die 30 meter verderop staat, en plaatste in de schuur een een mooie kast met werkschakelaar en een kast voor de vfd. maarrre dat geld heb ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 30-01-2017 16:50 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-10 11:47
Als installateur heb ik hiermee ook nog problemen gehad, het probleem was ongeveer hetzelfde. Dan wel met een machine waar verschillende regelaars inzaten. Wanneer die onder spanning werd gezet, viel de aarlekschakelaar uit. Bij mij ging het toen na een 2e poging wel.

Dit hebben we toen opgelost door een differentieel type A SI te plaatsen. Zou dit geen oplossing voor u kunnen zijn?

Op pagina 79 vind je hierover meer info: http://www.schneider-elec...uments/acti9/32AC167N.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Llouizzz schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:49:
Als installateur heb ik hiermee ook nog problemen gehad, het probleem was ongeveer hetzelfde. Dan wel met een machine waar verschillende regelaars inzaten. Wanneer die onder spanning werd gezet, viel de aarlekschakelaar uit. Bij mij ging het toen na een 2e poging wel.

Dit hebben we toen opgelost door een differentieel type A SI te plaatsen. Zou dit geen oplossing voor u kunnen zijn?

Op pagina 79 vind je hierover meer info: http://www.schneider-elec...uments/acti9/32AC167N.pdf
Ja, een andere aardlek, die minder gevoelig is voor frequentieregelaars zou de oplossing zijn, maar de vraag is waar koop je die (3P+n)?
en ten tweede zijn die goedkoper dan 100 euro? ;)

Ik heb inmiddels een motor van marktplaats geplukt (moet nog binnenkomen) en mijn vfd geisoleerd van de rest in mijn regelkast opgehangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/exxrpCX5G9jn2k33IsuOxQnB/full.jpg

aardlek knalt er niet meer uit, maarja is ook niet op de aarde aangesloten

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-10 11:47
mrc4nl schreef op zondag 5 februari 2017 @ 01:45:
[...]
Ja, een andere aardlek, die minder gevoelig is voor frequentieregelaars zou de oplossing zijn, maar de vraag is waar koop je die (3P+n)?
en ten tweede zijn die goedkoper dan 100 euro? ;)
[...]
Ik denk dat je deze best kunt krijgen op bestelling bij een installateur in jou buurt ofwel via een webshop? In lokale doe het zelf winkels ga je dit niet direct vinden denk ik (hier bij mij toch niet :P )

Omdat dit al een specifieker type is, ga je die niet vinden onder de 100 euro, als ik rap eens kijk, kan je bvb type A9R35440 van Schneider nemen (40A, 3P+N, 300mA), deze kost ongeveer 230 euro (gevonden via Google). Uiteraard bestaan er nog andere merken die type A SI maken.
[...]
[...]
Zou ik persoonlijk zeker zo niet laten, in verband met de veiligheid...

[ Voor 14% gewijzigd door Llouizzz op 05-02-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

<knip>
Ik was bezig een antwoord te schrijven, toen het bericht van Llouizzz binnen rolde m.b.t. de leverancier met dezelfde strekking. Mee eens, voor een aanbevolen type zou je b.v. kunnen zoeken op de site van ABB Nederland in Rotterdam. Ze leveren alleen aan de groothandel en aan bedrijven.

Blijft dus over dit laatste punt. Misschien bedoel je het ook niet zo, in dat geval is deze opmerking overbodig, maar op een aardlekschakelaar zit natuurlijk nooit een aarde aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 05-02-2017 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan wel aan een type B komen. Heb ik ook gebruikt voor de lader van mijn auto. Is wel van ABB.

Niet goedkoop, maar onder de 100 euro dacht het. Maar dat was ook een één fase variant.

Ik heb een mooi boekwerkje in PDF van ABB, waarin dat allemaal uitgelegd wordt, mét type nummers

Stuur maar een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Llouizzz schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:37:
[...]
Ik denk dat je deze best kunt krijgen op bestelling bij een installateur in jou buurt ofwel via een webshop? In lokale doe het zelf winkels ga je dit niet direct vinden denk ik (hier bij mij toch niet :P )

Omdat dit al een specifieker type is, ga je die niet vinden onder de 100 euro, als ik rap eens kijk, kan je bvb type A9R35440 van Schneider nemen (40A, 3P+N, 300mA), deze kost ongeveer 230 euro (gevonden via Google). Uiteraard bestaan er nog andere merken die type A SI maken.
mmm 230 euro, misschien wat tientjes goedkoper bij een ander merk maar t zal duur blijven
Zou ik persoonlijk zeker zo niet laten, in verband met de veiligheid...
Ok. dan zal ik binnenkort wel een verbinding met aarde maken (met weerstand ertussen,al weet ik dat het niet hoort)Al is de vfd nu redelijk afgeschermd tegen aanraking.
Techneut schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:55:
Blijft dus over dit laatste punt. Misschien bedoel je het ook niet zo, in dat geval is deze opmerking overbodig, maar op een aardlekschakelaar zit natuurlijk nooit een aarde aangesloten.
Zo bedoel ik het niet, ik bedoelde dat je op de foto kon zien dat er slechts 2 draden naar de vfd gingen en geïsoleerd was met een plankje hout.

UPDATE

Ik heb mn motor eindelijk binnen, ik heb m in driehoek aangesloten op de vfd. en toen de vfd aangezet, ingesteld en de bediening gefixed.

Maar dacht je dat de motor ging draaien? ho maar :') Of ook maar enig meetbare spanning op de U V W terminals stonden ? Nope :')

Poging om de motor zonder vfd te draaien resulteerde helaas in een gesprongen stop, of ik had kortsluiting of U V W door elkaar gehaald. ik ga morgen nog èèn keer proberen de motor draaiend te krijgen, eerst zonder vfd en daarna met.

Als de motor werkt, maar de vfd het vertikt krijg ie van mij een gratis vliegles. Ik ben hem ZOOOOO zat.
Dan is de oplossing simpel: fatsoenlijke 3 fase VFD kopen. Geen gedoe meer met aardlek. of houtje-touwtje oplossingen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Die regelaar heeft niet zomaar een handleiding van 170 paginas. Heb je hem wel geconfigureerd?
En wat zijn de specs van de motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je U V en W door elkaar hebt gehaald, moet niets uitmaken. Dan draait ie gewoon de andere kant op. Maar is de motor wel geschikt voor 400V?

Kijk even op het type plaatje. Wat staat daar?
Hoeveel kVA is de motor? Hoe groot is je stop? En welke karakteristiek is die automaat? Waarschijnlijk een type B? Voor motoren heb je type C of D nodig (in verband met hoge aanloopstromen) als je ze rechtstreeks aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
In aanvulling op haik01:
Op drie fasen in driehoek betekent in Nederland inderdaad 400V op je wikkelingen. Best mogelijk dat de motor wel geschikt is voor 400V, maar vragen ze doorgaans wel om in ster ingeschakeld te worden en om pas als het nominale toerental is bereikt om te schakelen naar driehoek. Anders is de inschakelstroom veel te groot, geen wonder dat dan de stoppen je om de oren vliegen. Ster-driehoekschakelaar dus, afhankelijk van het type handmatig of automatisch. Gesneden koek voor onderhoudsmonteurs in fabrieken.

Let op, want dit geeft voor niet ingewijden wel eens verwarring, 220/380 (oud) of 230/400V op het plaatje betekent voor een 230/400V net dat je hem alleen maar in ster mag zetten. Voor wikkelingen voor 400V moet op het typeplaatje 380/660V staan, of 400/690V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Laten we de aandacht niet teveel op de motor richten, die doet het nu zonder vfd. Had m vorige keer niet netjes aangesloten. Nu met contactor doet ie het prima zonder dat de stoppen om de oren vliegen :+

Op het typeplaatje staat duidelijk (driehoek) 230v 5.9A (ster) 380v 3.4A met een kastje op de motor met de 6 polen en schema.

Dus t is echt een 230/380 motor

Aangezien de vfd maar op èèn fase is aangesloten denk ik dat de output ook niet hoger gaat zijn dan 230 v en ik m in driehoek kan laten.

Vfd is nu "netjes" op de aarde aangesloten (107 ohm weerstand) en bij inschakelen springt de aardlek net niet. Dus dat is goed.

Ik wil de vfd nog gaan resetten en alle parameters en aansturing checken voordat ik m vliegles ga geven.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 10-02-2017 19:52 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mrc4nl schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:25:
Laten we de aandacht niet teveel op de motor richten, die doet het nu zonder vfd. Had m vorige keer niet netjes aangesloten. Nu met contactor doet ie het prima zonder dat de stoppen om de oren vliegen :+

Op het typeplaatje staat duidelijk (driehoek) 230v 5.9A (ster) 380v 3.4A met een kastje op de motor met de 6 polen en schema.

Dus t is echt een 230/380 motor
Tja op een slordigheid bij het voorlopig aansluiten is men met de antwoorden doorgaans niet bedacht. Niettemin verandert het antwoord er niet door. Dus, om misverstanden te voorkomen, de motor is toch echt bestemd om in geval van een gewoon 230/400V net in ster geschakeld te worden. De driehoekschakeling is voor netten met 230V tussen de fasen (komt volgens mij in Nederland niet meer voor), Dat de stoppen niet meer doorslaan bij het inschakelen in driehoek moet dan wellicht komen doordat hij onbelast wordt ingeschakeld.

Edit:
Let wel, voor aansluiting op de netspanning in driehoek krijgen de wikkelingen van de motor een veel te hoge spanning, Laat hem dus op die manier nooit langer draaien dan heel kort.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 10-02-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Techneut schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:31:
[...]
Tja op een slordigheid bij het voorlopig aansluiten is men met de antwoorden doorgaans niet bedacht. Niettemin verandert het antwoord er niet door. Dus, om misverstanden te voorkomen, de motor is toch echt bestemd om in geval van een gewoon 230/400V net in ster geschakeld te worden. De driehoekschakeling is voor netten met 230V tussen de fasen (komt volgens mij in Nederland niet meer voor), Dat de stoppen niet meer doorslaan bij het inschakelen in driehoek moet dan wellicht komen doordat hij onbelast wordt ingeschakeld.

Edit:
Let wel, voor aansluiting op de netspanning in driehoek krijgen de wikkelingen van de motor een veel te hoge spanning, Laat hem dus op die manier nooit langer draaien dan heel kort.
Je hebt gelijk, 3 fasen á 230v moet gewoon in ster. ik dacht dat het anders zat:
dat in driehoek er 230 volt over de spoelen kwamen, en in ster just 380, maar het is andersom.

Wel kende ik sterdriehoekschakeling van houtbewerkingsmachines (die hier ook staan) Met driehoek om een zware motor op gang te krijgen en daarna in ster te zetten als ie op toeren was. Ik heb mn motor in driehoek ook maar heel kort getest (paar korte pulsen met een schakelaar)

De motortoepassing hier heeft helemaal geen last van grote massatraagheid, in het ergste geval moet ie een frees van 10mm op gang brengen (van 120 gram oid :Z )

Ik ga straks nog proberen om de VFD met motor aan de praat te krijgen :)
dan moet de motor wel in driehoek,omdat de vfd op 230v is aangesloten

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mrc4nl schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:44:
[...]
Wel kende ik sterdriehoekschakeling van houtbewerkingsmachines (die hier ook staan) Met driehoek om een zware motor op gang te krijgen en daarna in ster te zetten als ie op toeren was.
Net andersom, zelfde misverstand. Dus bestemd om bij het op gang komen (nog geen tegen-emk) de aanloopstroom te onderdrukken door middel van een lagere spanning op de wikkelingen. Nog zwaardere motoren hebben aanvullende middelen om die aanloopstroom nog meer te onderdrukken, zoals rotor-aanloopweerstanden in combinatie met een gewikkelde rotor in plaats van de gebruikelijke kooiankermotor of een aanlooptransformator in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Kleine update: ik heb de VFD gereset en heel goed de handleiding bestudeerd. Externe bediening via de klemmen is nog steeds zonder resultaat }:| Maar de parameter lokale referentie laat de motor draaien, en in snelheid variëren , eindelijk dat domme ding aan de praat gekregen *O*

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan-B
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:47
Om nog even terug te komen op de ALS perikelen;

De reden waarom de aardlekschakelaar tript is niet omdat er stroom weglekt. Een aardlekschakelaar meet namelijk niet direct of er stroom weglekt.
De aardlekschakelaar meet een VERSCHIL in stroom tussen de fase en de nul, vandaar dat het eigenlijk ook een differentiaalschakelaar heet.

Dit verschil wordt gemeten door een spoel om de fase en een spoel om de nul, zolang de stroom door de fase en nul even groot zijn is de spanning in deze spoelen allebei even hoog en is er niets aan de hand. Als er nu stroom weglekt zal de stroom door de 0 lager zijn en de differentiaalschakelaar uitschakelen (boven een ingestelde waarde).

Bij een frequentieregelaar is echter iets anders aan de hand. In de regelaar zit een chopper welke de inkomende spanning opdeelt in iets waar de regelaar de motor mee kan gaan regelen. Deze chopper draait meestal op een frequentie van 2 - 4 kHz oid. Deze chopper frequentie heeft als gevolg dat er eigenlijk altijd wat harmonischen terug het net op lekken. Deze harmonischen zorgen er bij elkaar voor dat er een soort van DC component in het net komt, de DC component zorgt er vervolgens voor dat de spoelen in de aardlekschakelaar al een beetje voorgemagnetiseerd worden waardoor ze hun eigenlijke werk niet meer (voldoende) doen.

In eerste instantie lijkt het er dus op dat er stroom weg lekt terwijl er iets heel anders aan de hand is.

Dit is dan oo de reden waarom dergelijke regelaars altijd zonder aardlekschakelaar aan worden gesloten, echter dan wel in een ander type installatie en met andere automaten dan er meestal in je huis te vinden zijn.

De leveranciers van regelaars hebben er meestal al een netfilter ingebouwd om heel veel van deze ellende weg te nemen maar er blijft altijd ellende over die het net opgestuurd wordt.

Het is maar net van het gebruikte merk en type regelaar afhankelijk of je ermee kunt werken in een thuisinstallatie maar achter een 30mA gaat het bijna altijd mis. Zelf heb ik verder eigenlijk alleen ervaring met Nord regelaars en deze gaan nog wel redelijk oké op een 300mA aardlekschakelaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan-B op 14-02-2017 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Arjan-B schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:50:
Om nog even terug te komen op de ALS perikelen;

De reden waarom de aardlekschakelaar tript is niet omdat er stroom weglekt. Een aardlekschakelaar meet namelijk niet direct of er stroom weglekt.
De aardlekschakelaar meet een VERSCHIL in stroom tussen de fase en de nul, vandaar dat het eigenlijk ook een differentiaalschakelaar heet.

Dit verschil wordt gemeten door een spoel om de fase en een spoel om de nul, zolang de stroom door de fase en nul even groot zijn is de spanning in deze spoelen allebei even hoog en is er niets aan de hand. Als er nu stroom weglekt zal de stroom door de 0 lager zijn en de differentiaalschakelaar uitschakelen (boven een ingestelde waarde).

Bij een frequentieregelaar is echter iets anders aan de hand. In de regelaar zit een chopper welke de inkomende spanning opdeelt in iets waar de regelaar de motor mee kan gaan regelen. Deze chopper draait meestal op een frequentie van 2 - 4 kHz oid. Deze chopper frequentie heeft als gevolg dat er eigenlijk altijd wat harmonischen terug het net op lekken. Deze harmonischen zorgen er bij elkaar voor dat er een soort van DC component in het net komt, de DC component zorgt er vervolgens voor dat de spoelen in de aardlekschakelaar al een beetje voorgemagnetiseerd worden waardoor ze hun eigenlijke werk niet meer (voldoende) doen.

In eerste instantie lijkt het er dus op dat er stroom weg lekt terwijl er iets heel anders aan de hand is.

Dit is dan oo de reden waarom dergelijke regelaars altijd zonder aardlekschakelaar aan worden gesloten, echter dan wel in een ander type installatie en met andere automaten dan er meestal in je huis te vinden zijn.

De leveranciers van regelaars hebben er meestal al een netfilter ingebouwd om heel veel van deze ellende weg te nemen maar er blijft altijd ellende over die het net opgestuurd wordt.

Het is maar net van het gebruikte merk en type regelaar afhankelijk of je ermee kunt werken in een thuisinstallatie maar achter een 30mA gaat het bijna altijd mis. Zelf heb ik verder eigenlijk alleen ervaring met Nord regelaars en deze gaan nog wel redelijk oké op een 300mA aardlekschakelaar.
Bedankt voor je verhelderende uitleg. Ik snap dus dat bij het inschakelen een dc piek op het net komt die mn aardlek tript.(alleen komt die piek door het aarden van het netfilter)

En een magnetisch veld kan alleen maar worden opgewekt door verandering van stroom. Dc is constant en zal na de piek geen veld opwekken.

Ik heb de piek met een weerstand kunnen inperken maar (als ik het goed begrijp) zou na de piek de weerstand niet meer nodig zijn. Ik zou er dus bijvoorbeeld een tijdschakelaar kunnen tussenzetten , die na 1s een directe aarde vebinding maakt zonder weerstand.
(heb een Omron tijdschakelaar hier liggen)

Tuurlijk, een selectieve aardlek is de enige nette oplossing, en dat zou ik ook wel willen, maar ja portomemee laat het niet toe.

[ Voor 27% gewijzigd door mrc4nl op 14-02-2017 01:45 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan-B
En een magnetisch veld kan alleen maar worden opgewekt door verandering van stroom. Dc is constant en zal na de piek geen veld opwekken.
De DC component is niet constant, deze wordt aan de fase opgedrongen en zal dus ook op 50hz mee veranderen van positief naar negatief. Het is ook niet helemaal een DC component, de schijnbare DC is opgebouwd uit de hogere harmanonischen van de netspanning. Hoe hoger de orde van de harmonischen is die de regelaar terug het net opstuurd hoe meer de optelling bij elkaar op een blokgolf (dus DC) gaat lijken. Zoek maar eens op fft analyse van harmonischen.
Ik heb de piek met een weerstand kunnen inperken maar (als ik het goed begrijp) zou na de piek de weerstand niet meer nodig zijn. Ik zou er dus bijvoorbeeld een tijdschakelaar kunnen tussenzetten , die na 1s een directe aarde vebinding maakt zonder weerstand.
(heb een Omron tijdschakelaar hier liggen)
Dat de weerstand werkt in dit specifieke geval is mooi maar de weerstand staat nu in serie met je netfilter waardoor je netfilter nu een andere eigenschap heeft dan waar hij op ontworpen is, zolang er geen andere apparatuur is die er geen last van heeft niks aan de hand natuurlijk.
De tijdschakelaar gaat dus niet helpen ( zie hierboven)
Tuurlijk, een selectieve aardlek is de enige nette oplossing, en dat zou ik ook wel willen, maar ja portomemee laat het niet toe.
gaat dus ook niet werken met een selectieve aardlek, je blijft het probleem houden van de voorgemagnetiseerde spoelen. De oplossing is een volledig custom netfilter als je 1 specifieke setup gebruikt (qua belasting en toerental).
Of je aardlek dusdanig overdimensioneren dat hij niet tript met de regelaar, dan kijkt hij nog wel naar verschil-stroom alleen is het niet echt meer te zeggen wanneer hij tript (al zal het altijd (veel) minder dan de ingestelde waarde).
Of een installatie zonder aardlek, al zal dit afhangen van het feit of dat norm-technisch mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan-B op 14-02-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 01:42:
[...]

Toch nog even een kleine correctie, alleen maar voor nog een beetje vermeerdering van het begrip.
Een constante gelijkstroom wekt gewoon een elektrisch veld op, net zoals elke andere stroom. Je kan als je geïnteresseerd bent zien d.m.v. een proefje met een kompas naast een stroom voerende draad. Het gaat om de wederzijdse inductie op de andere spoelen en de spoel van het uitschakelmechanisme,
Je hebt de clou bijna te pakken met de constatering dat het gaat om de verandering van dat veld, waarvan na het inschakelen inderdaad geen sprake meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan-B
Techneut schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:42:
[...]
Je hebt de clou bijna te pakken met de constatering dat het gaat om de verandering van dat veld, waarvan na het inschakelen inderdaad geen sprake meer is.
Niet helemaal waar, elke 1/50e seconde veranderd het veld van richting omdat met de fase mee veranderd. De (schijnbare) DC component is namelijk opgebouwd uit de hogere harmonischen van de netspanning en zal ook met dezelfde frequentie ala de netspanning mee veranderen.

Zie ook:Afbeeldingslocatie: https://www.euro-index.nl/media/wysiwyg/Afbeeldingen/golfvorm_met_harmonischen.jpg
Dit is alleen de 3e harmonische maar hier is al wel te zien dat het met optelling bij elkaar wel op een blokgolf gaat lijken. En dat het dus van richting veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Toch even een kleine correctie. Het is namelijk niet de DC-component die opgebouwd is uit hogere harmonischen, dat is een contradictie van de bovenste plank. Die harmonischen en gelijkstroomcomponent zijn afzonderlijke onderdelen van een vervorming. Het is heel goed mogelijk dat een stroom/spanning een groot aantal harmonischen bevat, een geheel apart hoofdstuk van de elektrotechniek, een heel complex verhaal waar ik hier niet verder op in ga, maar zonder enige gelijkstroom component. Wat je hier schetst bevat ook geen gelijkstroomcomponent, dat zou alleen het geval zijn als de nullijn naar boven of naar beneden verschoven zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan-B
Klopt helemaal, beetje ongelukkige woordkeuze. Wat ik bedoelde te zeggen is dat de optelling van de harmonischen op een blokgolf begint te lijken waarmee het voor de spoelen in een ALS op een gelijkstroom lijkt en ze daarmee niet zo goed om kunne gaan.
Edit:
Dit plaatje zocht ik, dat is een stuk duidelijker
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/Synthesis_square.gif

[ Voor 25% gewijzigd door Arjan-B op 15-02-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat is inderdaad een ander verhaal, heel aardig weergegeven trouwens.
Niettemin blijft het wisselstroom zonder ook maar enige gelijkstroomcomponent. En hij begint geleidelijk ook niet op gelijkstroom te lijken. Even terzijde, een aardlekschakelaar wordt ook wel differentiaalschakelaar genoemd, een beetje verouderde naam, voor het zelfde zou je hem ook somstroomschakelaar kunnen noemen, want het principe is dat de som van de stromen nul is in gezond bedrijf. Maar hoe dan ook, alle stromen fase en nul of de drie fasen en eventuele nul zullen waarschijnlijk dezelfde vervorming vertonen, maar het blijven wisselstromen. waarvan de som nul is, er is volgens mij geen aanleiding om aan te nemen dat er ergens verschil optreedt.

Om precies te zijn oneven harmonischen met afnemende amplitude omgekeerd evenredig met het getal van de harmonsche. Dus met de verhouding 1. 1/3, 1/5, 1/7 enz. Tot een blokgolf zal het in de praktijk overigens
nooit komen. Van een gelijkstroomcomponent is ook hier echter nog steeds geen sprake. En die heeft indien aanwezig alleen effect bij het inschakelen, later niet meer. En dat is de aanleiding geweest dat men hiervoor een aparte klasse aardlekschakelaars heeft ontwikkeld.
Pagina: 1