Suggesties voor gekozen onderdelen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 15:01

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Met behulp van Player-x en PilatuS heb ik onderhand al vrij veel van de theorie geleerd over watercooling. Aan de hand van hun suggesties, eigen voorkeuren en informatie op internet/youtube ben ik op de volgende onderdelen terecht gekomen voor mijn custom loop set.

Watercool HEATKILLER® IV PRO (INTEL processor) ACRYL
Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 240mm radiator
Phobya temperature sensor in / outer thread G1/4 - matte black
Aquacomputer aquaero 6 LT USB Fan-Controller
Aquacomputer D5 pump mechnics with USB- and aquabus interface
Watercool HEATKILLER® Tube 200 D5
Watercool HEATKILLER® Tube - Stand (short)
Alphacool Eiszapfen 16mm HardTube compression fitting G1/4 for plexi- brass tubes (rigid or hard tubes) - knurled - deep black sixpack
Noctua NF-F12 PWM ( 120x120x25mm ) (4 stuks)
Alphacool Eisrohr 16/13mm PETG HardTube 80cm - 4pcs
Totaalbedrag: € 507,90

Zowel de CPU waterblock als de radiator zijn beide van koper. Ik wil zelf gaan proberen de buizen te buigen, mocht dat absoluut niet willen ga ik een aantal 90 graden fittings kopen. Wat hier nog bij komt is een AMD Vega of een 1070GTX (misschien 1080) en de backplate die daar natuurlijk bijhoort.

Dit alles wordt geplaatst in een Fractal Node804. Een kleine kast, maar wel erg breed en goede ondersteuning voor radiatoren. Ik wil eigenlijk een zo stil mogelijk systeem draaien. Dat daardoor de temperaturen boven het normale liggen bij een watergekoeld systeem doet mij niet zoveel. Zolang de temperatuur veilig binnen de range van de max ligt voor de componenten ben ik tevreden.

Daarom is mijn idee om in het rechter compartiment van de kast (waar het raam dus niet zit) een dikke 60mm 240mm radiator te plaatsen en deze door middel van een push/pull configuratie met lage RPM te laten draaien. Maar ik kan zo niet bepalen of dit genoeg koeling gaat bieden om binnen de max range te blijven.

Een andere optie is 2 30x240mm radiatoren te plaatsen. Dan heb ik meer oppervlakte om warmte af te geven, maar door de hogere FPI van de dunnere radiatoren weet ik dus niet of de fans met een lage RPM dan alsnog voldoende kunnen afkoelen in enkel een push configuratie. Dus hier gaarne nog een suggestie over.

Voor de pomp/reservoir wilde ik dus gaan voor de Alphacool Eispumpe VPP755 - Single Edition pomp en de Watercool HEATKILLER® Tube 200 D5 reservoir. Maar het is nog niet duidelijk hoe ik dit installeer. Naar mijn idee schroef ik de pomp in de reservoir, en dan kan ik door middel van de mounting bracket het reservoir ergens aan monteren. Ik wil dit reservoir horizontaal installeren in de onderkant van mijn kast.

Ik wil zelf zo min mogelijk omkijk hebben naar de temperaturen en de fanspeed dus dat moet automatisch gebeuren. Hiervoor wil ik de Aquacomputer aquaero 6 LT USB Fan-Controller gebruiken in combinatie met de Phobya temperature sensor in / outer thread G1/4 - matte black om het temperatuur van het water te meten en aan de hand daarvan dus de fans sneller/langzamer laten draaien. De Noctua fans zeggen dat ze een minimale snelheid hebben van 300 RPM, is het mogelijk om de fans zo langzaam te draaien als ik ze aansluit op de Aquaero 6? Zelfde geldt voor de pompsnelheid, die wil ik ook nauwkeurig automatisch kunnen laten instellen door hem op de Aquaero 6 aan te sluiten.

Uiteindelijk flink bericht geworden, suggesties voor de onderdelen zijn zeker welkom want ik ga hier pas in mei/juni/juli mee bezig. Maar dan ben ik in ieder geval goed voorbereid ;).

// edit: Op advies de pomp (Alphacool Eispumpe VPP755 - Single Edition) vervangen door Aquacomputer D5 pump mechnics with USB- and aquabus interface, omdat deze beter zou werken met de aquaero 6 LT USB Fan-Controller.

Even voor de compleetheid mijn huidige setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4670K Boxed€ 259,-€ 259,-
1Asus Maximus IV GENE-Z/GEN3€ 0,-€ 0,-
1XFX R9 290X 4GB Black Edition Double Dissipation Edition€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 99,75€ 99,75
1Fractal Design Node 804€ 103,95€ 103,95
1Samsung Syncmaster T260 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro H75€ 92,41€ 92,41
1Corsair Hydro H80i€ 0,-€ 0,-
1NZXT Kraken G10 Rood€ 18,26€ 18,26
3Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 53,85
1Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/16€ 124,25€ 124,25
1Corsair AX860i€ 225,95€ 225,95
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 977,42

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Niet elke D5 PWM pomp werkt goed met een Aquaero 6!!, aangezien sommige een andere spec gebruiken.
Rev2 van EK werkt geloof ik, evenals aquacomputer hun eigen D5.
Alle DDC pompen werken met de Aquaero.

In principe kan je ook voor een D5 vario gaan, set en forget! Pompsnelheid hoef je echt niet te regelen op watertemperatuur. Het kán wel uiteraard.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
wiLLius schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 07:18:
Niet elke D5 PWM pomp werkt goed met een Aquaero 6!!, aangezien sommige een andere spec gebruiken.
Rev2 van EK werkt geloof ik, evenals aquacomputer hun eigen D5.
Alle DDC pompen werken met de Aquaero.

In principe kan je ook voor een D5 vario gaan, set en forget! Pompsnelheid hoef je echt niet te regelen op watertemperatuur. Het kán wel uiteraard.
Net even wat informatie opgezocht en het lijkt er inderdaad op dat die pomp soms wel/niet helemaal lekker werkt met de Aquaero, bedankt voor de tip. Dus even gekeken naar een Aquacomputer pomp, en daar zijn er drie van > http://www.overclock.net/...hich-aquacomputer-d5-pump legt wel aardig de verschillen uit. Ik denk dat ik dan voor deze unit ga. Had ik het concept van de pomp/reservoir bracket verder wel goed? Omdat de Watercool HEATKILLER® Tube 200 D5 met een adapter komt kan ik de pomp gewoon in de adapter van het reservoir draaien?

Deze kerel laat zien hoe hij zijn pomp/reservoir installeert YouTube: Installing D5 Pump and Pump top - Build Log #3 @ 12 minut mark. Ik vraag me een beetje af waar die ijzeren plaat vandaan komt om de pomp vast te klemmen aan het reservoir.

[ Voor 10% gewijzigd door MrVegeta op 20-01-2017 09:04 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
MrVegeta schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:52:
[...]

Net even wat informatie opgezocht en het lijkt er inderdaad op dat die pomp soms wel/niet helemaal lekker werkt met de Aquaero, bedankt voor de tip. Dus even gekeken naar een Aquacomputer pomp, en daar zijn er drie van > http://www.overclock.net/...hich-aquacomputer-d5-pump legt wel aardig de verschillen uit. Ik denk dat ik dan voor deze unit ga. Had ik het concept van de pomp/reservoir bracket verder wel goed? Omdat de Watercool HEATKILLER® Tube 200 D5 met een adapter komt kan ik de pomp gewoon in de adapter van het reservoir draaien?

Deze kerel laat zien hoe hij zijn pomp/reservoir installeert YouTube: Installing D5 Pump and Pump top - Build Log #3 @ 12 minut mark. Ik vraag me een beetje af waar die ijzeren plaat vandaan komt om de pomp vast te klemmen aan het reservoir.
Die 'zilveren' ring bedoel je? Die hoort bij die pump top/res combo. Bij jouw Heatkiller werkt het op dezelfde manier alleen ziet het er iets anders uit. (pagina 3)

Wat betreft je radiator. Ik zelf zou altijd kiezen voor het max rad oppervlak wat je in je kast kwijt kan, zeker in een kleinere case.
Over dat push/pull of alleen push zou ik me niet zo druk maken. Het zal natuurlijk iets schelen, maar beide configuraties zullen naar behoren werken. Het is aan jou om de balans te vinden tussen fan speed/temp/noise.

Je vraag m.b.t. noctua fan speed: ik zelf draai een combi van NF-F12's en NF-A14's en deze kan ik beide met speedfan op een Asus mobo tot max ~350rpm laten zakken, dus neem aan dat dat op een Aquaero ook wel moet lukken.

Pomp zoals eerder aangegeven gewoon fixed laten draaien, stand 1 of 1.5, dan hoor je hem eigenlijk niet en is meer dan voldoende. Dat je hem evt. via software wat harder kan zetten is natuurlijk wel handig als je gaat ontluchen oid, ik moet dan zelf met een schroevendraaier gaan friemelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
HammerNL schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:41:
[...]
Die 'zilveren' ring bedoel je? Die hoort bij die pump top/res combo. Bij jouw Heatkiller werkt het op dezelfde manier alleen ziet het er iets anders uit. (pagina 3)

Wat betreft je radiator. Ik zelf zou altijd kiezen voor het max rad oppervlak wat je in je kast kwijt kan, zeker in een kleinere case.
Over dat push/pull of alleen push zou ik me niet zo druk maken. Het zal natuurlijk iets schelen, maar beide configuraties zullen naar behoren werken. Het is aan jou om de balans te vinden tussen fan speed/temp/noise.

Je vraag m.b.t. noctua fan speed: ik zelf draai een combi van NF-F12's en NF-A14's en deze kan ik beide met speedfan op een Asus mobo tot max ~350rpm laten zakken, dus neem aan dat dat op een Aquaero ook wel moet lukken.

Pomp zoals eerder aangegeven gewoon fixed laten draaien, stand 1 of 1.5, dan hoor je hem eigenlijk niet en is meer dan voldoende. Dat je hem evt. via software wat harder kan zetten is natuurlijk wel handig als je gaat ontluchen oid, ik moet dan zelf met een schroevendraaier gaan friemelen :P
Bedankt, voor de manual. Ik zocht zelf op installatie en kreeg daar niet zoveel info uit. Goed om te weten dat het zo werkt. Altijd kiezen voor een maximale radiator oppervlakte is natuurlijk ook wel de andere kant van het extreme. Ik kan 4 x 240 radiators kwijt wat nogal overkill is voor een simpel systeem. Als ik voor de 2 x 30x240mm radiators ga dan heb ik wel een intake en exhaust en heb ik meer oppervlakte om hitte af te geven waardoor (lijkt mij) over het geheel het water koeler is waardoor de fans minder hard hoeven te draaien. Dit blijft wel een lastig puntje.

Maar voor de rest lijkt alles wel in orde? Dan ga ik nog kijken of ik zelf kabels wil gaan sleeven of dat ik ze ga gesleeved ga kopen.