Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werewood Elf
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-03 10:00
Een korte situatieschets:
Ik ben 26 jaar, single, WO opgeleid, heb een vaste baan in IT consultancy en woon bij mijn ouders in Maastricht. Ik ben benaderd voor een zeer uitdagende baan bij een grote bank met uitstekende arbeidsvoorwaarden maar hiervoor zal ik wel naar Amsterdam/Utrecht moeten verhuizen.

In mijn vrije tijd ben ik fervent wielrenner en zodoende fiets ik veel in de Belgische Ardennen. Daarnaast hecht ik veel waarde aan natuur; ik kan ook echt genieten van een wandeling door de bijvoorbeeld Voerstreek of Eperheide.

Gedurende mijn studieperiode heb ik een tijd in de Pijp in Amsterdam gewoond en in Eindhoven. Daarna toch besloten om terug naar Maastricht te gaan en hier, voordat ik goed en wel afgestudeerd was een baan aangeboden gekregen. Ik werk op deze consultancy baan nu al een paar jaar met veel plezier, echter mis ik échte uitdaging in mijn werk.

Mijn dilemma:
Voor werk weer naar de Randstad, mijn vorige uitstap naar Amsterdam was geen groot succes, echt leuk vond ik het daar niet. Het werk is wel erg uitdagend en mijn inschatting is ook dat dit een goede stap/sprong is voor mijn carrière. Als ik deze kans aangrijp moet ik woonruimte zoeken en een nieuw sociaal leven opbouwen.
OF
In Maastricht blijven, overstappen op een iets uitdagendere baan in de regio. Wellicht minder spectaculair voor de CV en een iets minder steile leercurve. Aan de andere kant kan ik wel het huidige sociale leven behouden. Ander voordeel is dat ik een huis dat binnenkort vrijkomt binnen de familie, voor een zeer schappelijk tarief kan overnemen. Of ik de hypotheek kan betalen als ik daarnaast ook nog in de Randstad iets moet huren is natuurlijk maar de vraag, laat staan dat ik voldoende geld overhoud om verbouwingen/klussen te financieren.

Ik ben erg benieuwd of andere mensen ervaring hebben in een dergelijke situatie en/of hier een specifieke visie op hebben.

Ik hoor het graag!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-03 15:41
Persoonlijk ben ik van mening dat het in de IT (zeker op HBO en WO niveau) nooit echt nodig hoeft te zijn om te verhuizen voor je carriere. Naast het voor de hand liggende thuiswerken zit je ook in eigenlijk de enige sector waar de banen voor het oprapen liggen.

Tuurlijk, er zijn meer banen in de randstad. Daar zijn de woon- en leefkosten echter ook een stuk hoger, en aangezien je aangeeft dat je op korte termijn voor een goede prijs een huis kan kopen, kan ik mij niet voorstellen dat je in de randstad beter af gaat zijn.

Je werkt in de IT: ga werken waar je woont (en wil wonen), niet wonen waar je werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Je zit met een conflict tussen gebondenheid aan zuid-Limburg en gebondenheid aan een andere plaats (Amsterdam bijvoorbeeld).

Kijk ook naar de mate waarin het werk flexibel is qua locatie. Als je niet elke dag hoeft te reizen, kun je een veel grotere afstand aan.

/me werkt nu voor een project in Duitsland, maar is slechts 1 of 2x per week in Duitsland.

En Maastricht ligt eigenlijk best centraal voor het bankenwezen. Precies tussen AMS en FRA in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
De vraag is dus wil je ergens wonen waar je niet gelukkig bent of wil je ergens werken waar je niet gelukkig (meer) bent en zoek je in de regio waar je graag woont naar een nieuwe uitdaging.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Als je leeft om te werken, verhuizen naar Amsterdam.
Als je werkt om te leven, lekker in Maastricht blijven.

Op basis van jouw verhaal hecht je volgens mij meer waarde aan je omgeving, wielrennen in de Ardennen en op sociaal vlak het gegarandeerd naar je zin hebben en houden.

Daarnaast komt er nog een huis 'vrij' waar je goedkoop kan wonen. Vooral met het goedkope huis denk ik niet dat je netto dan veel opschiet, omdat Amsterdam verschrikkelijk duur is.

Ten slotte vind ik 'uitdaging' een loze term die veel te veel wordt gebruikt voor mensen die iets anders/beters zoeken maar nog niet exact weten wat. Tenzij je écht weet wat je wilt doen en wat je méér wilt kunnen doen, en waarom Amsterdam de enige optie is voor zo'n 'uitdaging', denk ik dat je prima bij jou in de regio een baan kan vinden waar je nieuwere dingen leert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:53
Als ik je argumentatie zo doorlees, dan denk ik dat je in Maastricht moet blijven. Ja, leuk en uitdagend werk is belangrijk, maar een sociaal leven met hobbies en je privé goed voelen is vele malen belangrijker.

Ik heb zelf een soortgelijke keuze gehad en ben geswitched naar een grote uitdaging bij een ander IT bedrijf, echter brak de reistijd (uur enkele reis) en de impact daarvan op mijn gezin en sociale leven mij dusdanig op dat ik weer terug ben bij een ander bedrijf op 15 mintuen fietsen van mijn woonplaats. Super leuk met uitdagingen maar dan "om de hoek".

Zijn er geen uitdagingen te vinden in je huidige baan? Het is weer 'evaluatie tijd', dus wellicht bij je huidige werkgever ook eens aangeven dat je een uitdaging zoekt, wie weet wat daar te bereiken is.

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Leuk die uitstekende arbeidsvoorwaarden... totdat je ze tegen de hogere levenskosten aanhoud... Dan blijft er echt nog maar weinig over.

Als jij gelukkig bent met de inhoud van je werk. Lekker blijven zitten :) geld is ook maar geld

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:37

JaQ

Om in Amsterdam of Utrecht te werken, hoef je natuurlijk niet in Amsterdam of Utrecht te gaan wonen.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werewood Elf
t_captain schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:34:
Kijk ook naar de mate waarin het werk flexibel is qua locatie. Als je niet elke dag hoeft te reizen, kun je een veel grotere afstand aan.

En Maastricht ligt eigenlijk best centraal voor het bankenwezen. Precies tussen AMS en FRA in.
Helaas moet ik wel daar aanwezig zijn omdat ik veel zou moeten schakelen met andere afdelingen. Internationaal is het (nog) niet, dus het is ook alléén maar in Nederland.
LordSinclair schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:42:
De vraag is dus wil je ergens wonen waar je niet gelukkig bent of wil je ergens werken waar je niet gelukkig (meer) bent en zoek je in de regio waar je graag woont naar een nieuwe uitdaging.
In essentie komt het hier wel op neer ja.
Divak schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:00:
Daarnaast komt er nog een huis 'vrij' waar je goedkoop kan wonen. Vooral met het goedkope huis denk ik niet dat je netto dan veel opschiet, omdat Amsterdam verschrikkelijk duur is.

Ten slotte vind ik 'uitdaging' een loze term die veel te veel wordt gebruikt voor mensen die iets anders/beters zoeken maar nog niet exact weten wat. Tenzij je écht weet wat je wilt doen en wat je méér wilt kunnen doen, en waarom Amsterdam de enige optie is voor zo'n 'uitdaging', denk ik dat je prima bij jou in de regio een baan kan vinden waar je nieuwere dingen leert.
Vanwege een flinke sprong in salaris is woonruimte in de Randstad wel goed te betalen, maar of ik er netto echt (veel) op vooruit ga blijft dan natuurlijk afwachten.
Ik zou het inderdaad puur en alleen doen om de ervaring en "CV building".
jckw schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:11:
Ik heb zelf een soortgelijke keuze gehad en ben geswitched naar een grote uitdaging bij een ander IT bedrijf, echter brak de reistijd (uur enkele reis) en de impact daarvan op mijn gezin en sociale leven mij dusdanig op dat ik weer terug ben bij een ander bedrijf op 15 mintuen fietsen van mijn woonplaats. Super leuk met uitdagingen maar dan "om de hoek".

Zijn er geen uitdagingen te vinden in je huidige baan? Het is weer 'evaluatie tijd', dus wellicht bij je huidige werkgever ook eens aangeven dat je een uitdaging zoekt, wie weet wat daar te bereiken is.
Mijn insteek zou ook zijn om voor 2/3 jaar naar de Randstad te gaan om vervolgens weer terug naar Maastricht te gaan. Jij hebt dus iets soortgelijks gedaan, maar als ik je bericht zo lees zou je deze keuze dus niet opnieuw maken.
Extra uitdaging op het huidige werk gaat hem helaas niet worden, of ik zou zelf ook als "Sales" moeten gaan fungeren om de opdrachten zelf binnen te halen, maar dat zie ik zelf niet zo zitten.

Een "regionale" optie die ik momenteel bekijk is werken bij de Smart Services Campus die in Heerlen is opgericht. Zou dit qua ervaring even waardevol kunnen zijn als een grote bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je dan toch na een paar jaar weer terug zou komen met alleen een bedrijf erbij op je CV, waarom kijk je niet of je nu direct een baan kan vinden bij één van die bedrijven waarvoor je blijkbaar terug zou komen om weer in Maastricht te werken.

Zoals je het beschrijft zou ik gewoon eerst eens in de omgeving gaan rondzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik ben anderhalf jaar geleden zelf voor een carrière start naar de andere kant van het land verhuisd, 2 tot 2,5 uur reistijd naar wat ik soms nog steeds "thuis" noem.

Eerst ging ik bijna stelselmatig om het weekend terug, soms zelfs vaker als er verjaardagen of feestjes waren. Dit was op de lange termijn moeilijk vol te houden want omdat ik in de weekeinden zo veel weg was kreeg ik gewoon geen rust. Hierdoor ben ik flink minder vaak naar het oude thuisfront gegaan waardoor ik veel relaties nu zie verwateren. Aan de andere kant bouw ik nieuwe relaties op in mijn nieuwe omgeving, en als ik nu na een paar jaar toch weer terug ga dan raak ik weer heel veel relaties kwijt.

Persoonlijk zou ik zeggen: blijf lekker waar je nu gelukkig bent, al dan niet met een nieuwe werk uitdaging in de omgeving. Of eventueel iets uit je omgeving, maar wel < 1 uur reistijd van je oude "thuis".Als je geen fijn "thuis" hebt na het werk dan worden het lange dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:14
Blijf lekker zitten waar je zit. Volgens mij heb je het hartstikke goed voor elkaar en stel je tot nu toe de juiste prioriteiten in je leven.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Hou er ook rekening mee dat verhuizen makkelijker gezegd is dan gedaan. Ik heb nu ook sollicitaties lopen in Amsterdam maar ook internationaal zoals omgeving Londen, Zurich, Stuttgart, Munchen en hoewel er werk genoeg is in de IT is het vinden van geschikte woonruimte op korte termijn overal een vrijwel onmogelijke opgave. Ik zou al ruim meer dan 100k moeten vragen in de regio Amsterdam om te kunnen wonen zoals ik nu woon. In de praktijk gaan bedrijven daar niet in mee en ga ik ook geen compromissen sluiten dus tot nu toe blijf ik zitten waar ik zit. Ik zou ook zeggen, blijf lekker zitten waar je zit :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Divak schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:00:
Als je leeft om te werken, verhuizen naar Amsterdam.
Als je werkt om te leven, lekker in Maastricht blijven.

Op basis van jouw verhaal hecht je volgens mij meer waarde aan je omgeving, wielrennen in de Ardennen en op sociaal vlak het gegarandeerd naar je zin hebben en houden.

...
Ik zie de toegevoegde waarde ook niet om in Amsterdam te werken.

Netjes wonen betaal je de hoofdprijs voor dus dat beetje meer dat je gaat verdienen verlies je net zo hard.

En ik weet niet hoe sterk je in talen bent,
je kunt in België werken zoals bijvoorbeeld Liège ( Luik :P ) , Duitsland is ook grotendeels op rijafstand, iets verder heb je Luxemburg, is minder extreem dan Amsterdam, maar net niet op rijafstand, misschien om de dag.

Maastricht is zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:03
Ik sluit me aan bij wat anderen al aangeven, lekker blijven zitten waar je nu zit.

Persoonlijk denk ik dat de toegevoegde waarde van een grote bank op je CV minimaal gaat zijn, ook omdat je zelf aangeeft dat het echt je intentie is om dat maar een paar jaar te doen. Ik denk dat je dan over een paar jaar toch wat pittige vragen gaat krijgen bij sollicitaties omdat een volgend bedrijf zich toch af zal vragen of je je voor langere tijd wilt binden, of dat je na een paar jaar met je opgepoetste CV weer verder gaat naar iets anders.

Daarnaast ben je van plan om op korte termijn die vrijkomende woning te kopen, wat qua financiering betreft toch iets makkelijker gaat met een vast contract. Dus dat zou ik sowieso afwachten, en daarna pas van baan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430237

Ik zou ook lekker in Maastricht blijven.

Goede IT banen zijn daar ook in de regio te vinden. Vooral als je het over de grens zoekt. Keulen, Düsseldorf en Aken zijn niet al te ver weg voor je en wellicht is Leuven/Brussel ook nog wel te doen.

Zelf heb ik altijd geweigerd om naar de Randstad te verhuizen (kom zelf uit Eindhoven). Ik heb niks met die regio, wonen/leven is daar veel duurder, en je krijgt daar niet perse meer salaris/betere arbeidsvoorwaarden om de meerkosten daarvan te rechtvaardigen.

Ben in plaats daarvan naar onze oosterburen vertrokken en ben nog steeds van mening dat ik dat veel eerder had moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 22:58

Barrycade

Through the...

Zo te lezen ben je een huismus. Niets mis mee.

Maar als je niet toe bent om je vleugels uit te slaan, niet doen. Dan kan het zelfs tegen je werken als je terug wil komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Werewood Elf schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:00:

In Maastricht blijven, overstappen op een iets uitdagendere baan in de regio. Wellicht minder spectaculair voor de CV en een iets minder steile leercurve. Aan de andere kant kan ik wel het huidige sociale leven behouden. Ander voordeel is dat ik een huis dat binnenkort vrijkomt binnen de familie, voor een zeer schappelijk tarief kan overnemen.
Wat is de reden waarom een eerdere uitstap naar de randstad mislukte...?
Was dat puur omdat je je sociale kader verloor en geen nieuwe vriendkring wist op te bouwen of had het ook met de natuur en omgeving te doen? Misschien ook de wat geslotener en calvinistische hollandse omgangscultuur?

Als het je ook grotendeels wegens de natuur en omgeving, Ardennen te doen is..
Waarom kies je dan niet je carriere eerder te richten op Luxembourg?

De financiele sector is ook daar sterk aan het groeien, sowieso al een sterk europees financieel centrum en ook momenteel in een sterke economische groei (vorig jaar 4,5% economische groei).
De reis-afstand tov Maaastricht is ongeveer gelijk aan die naar de Randstad, maar qua Cultuur en Natuur is het wel een duidelijk meer bourgondische atmosfeer, waar je als Maastrichtenaar mogelijk je sneller thuisvoelt.

Natuurlijk zal je ook dan een woning moeten hebben in de buurt (Luxemburg-stad/-omgeving zelf is flink duur, prijzen zijn daar hoger dan in amsterdam en stijgen sneller)), maar dan kan je kijken rondom de Belgische Ardennen (Arlon is redelijk optimaal, al is de file tussen Arlon en Luxemburg 's morgens best heftig wegens alle forensen)

[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 20-01-2017 11:52 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Mijn eerste gedachte: blijf in Maastricht want daar word je gelukkiger van.

De vraag is wel wat voor soort IT consultancy je doet. Sommige mensen roepen hier wel dat je overal een baan in de IT kan vinden, maar IT consultancy is een containerbegrip. Als jij bijv. graag strategisch IT advies wil geven aan multinationals dan is dat vanuit de Randstad een heel stuk makkelijker dan vanuit Zuid-Limburg. Als je daarentegen ERP pakketten configureert (om maar iets te noemen) dan maakt regio minder uit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:54

P_Tingen

omdat het KAN

Eigenlijk denk ik dat je diep in je hart stiekem wel weet wat je het liefste zou doen. Je wilde het alleen ook nog even van medetweakers horen. Of niet?

Lekker in Maastricht blijven; mooie stad.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Laatst online: 01-05 15:52
Ik weet natuurlijk niet wat het aanbod was. Maar ik woon zelf in Amsterdam en de woningmarkt is compleet overspannen.

Als je binnen de ring A10 wilt wonen en 75+ m2 wilt dan zijn de vraagprijzen op dit moment tussen de 375 en 400k. Hierbij is het ook zo dat het vrij normaal is om 40 tot 50k over te bieden. Dan heb je dus een netto hypotheek van 1500 euro per maand, alleen om te wonen.. En er is een grote kans dat we woningen dan qua WOZ-waarde zoveel verschillen van de vraagprijs dat de bank geen volledige hypotheek wilt geven en vraagt of je zelf een gedeelte voorschiet.

En van wonen in Nieuw-West of de Bijlmer worden ook niet veel mensen blij ;)

Ik wil zelf verhuizen naar iets groters, maar dan zou ik maandelijks zoveel betalen dat ik zou werken om te wonen. Zelfs mijn huidige appartementje van 42m2 zou volgens de makelaar 260.000 kk. moeten opbrengen.

Als je nu lekker ruim in Maastricht woont en van natuur houdt dan zou ik je niet aanraden om in een hokje in Amsterdam te gaan wonen :).

Edit: Als je toch besluit naar Amsterdam te gaan. Er zijn net nieuwe appartementen opgeleverd voor de verhuur, die niet overdreven duur zijn. Misschien interessant: http://hurenindebellamy.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door yeehaw op 20-01-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:41
Ik ben een fanatiek fietser (beetje mtb, vooral racer) die toevallig in Amsterdam is beland en ik ben juist weer aan het kijken om in het oosten aan de slag te gaan (omgeving Arnhem/Nijmegen). Helaas liggen de uitdagende banen daar niet voor het oprapen, maar ik zou dus lekker in Maastricht blijven als hobby > werk.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
_vision schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:56:
Mijn eerste gedachte: blijf in Maastricht want daar word je gelukkiger van.

De vraag is wel wat voor soort IT consultancy je doet. Sommige mensen roepen hier wel dat je overal een baan in de IT kan vinden, maar IT consultancy is een containerbegrip. Als jij bijv. graag strategisch IT advies wil geven aan multinationals dan is dat vanuit de Randstad een heel stuk makkelijker dan vanuit Zuid-Limburg. Als je daarentegen ERP pakketten configureert (om maar iets te noemen) dan maakt regio minder uit inderdaad.
Als je in de strategische consultancy zit, dan ben je sowieso veel op reis naar klanten. Maakt het dan zoveel uit of je van AMS of van DUS opstijgt?

En als je richt op de klanten die wat dichterbij zitten, in een cirkel van 200 km rond Maastricht zitten heel wat meer inwoners en hoofdkantoren dan in 200km rond Amsterdam.

Alleen de directe omgeving (20 km) is in Amsterdam een stuk rijker voorzien van grote bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Er zit natuurlijk nog ruim 200km tussen Maastricht en Amsterdam. Je hoeft niet in Amsterdam te wonen om er een baan te hebben, maar iets meer in de regio zou wel helpen. Verhuizen voor één baan zou ik niet snel aanraden, maar in de randstad (anywhere; genoeg natuur en betaalbare huizen te vinden, maar idd niet in hartje centrum) heb je wel meer mogelijkheden dan in Maastricht.

Heb zelf als starter de stap gemaakt, en daarna nog weer eens de kans gehad om terug te keren. Ondanks dat de verleiding groot was, uiteindelijk niet gedaan en geen moment spijt van gehad want ik ben nu alweer twee banen verder. Twee banen die ik daar nooit had kunnen vinden (tenzij ik minimaal anderhalf uur enkele reis zonder file acceptabel zou vinden). Nu heb ik misschien een wat kleinere afzetmarkt qua mogelijke banen, maar doorgaans is het aanbod gewoon een stuk kleiner buiten de randstad. Uiteraard zijn er ook wel mogelijkheden om in je eigen regio een baan te vinden, maar als die ene mogelijkheid die op je pad komt niet bevalt, dan heb je vaak een stuk minder overige opties. Heb je geluk met die ene baan (of met die overige opties) dan is dat natuurlijk meer dan prima, maar qua kansen spreiden zul je vaak beter in de randstad zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 20-01-2017 21:08 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Dat hangt ook erg van je persoonlijke keuze af, je kan het natuurlijk ook een periode proberen in de Randstad werken en op een rustigere plek wonen. Het reizen zal op een gegeven moment gaan opbreken.

Oorspronkelijk kom ik uit het oosten en heb de overstap in 2008 gemaakt, mijn carrièremogelijkheden in het oosten waren wel opgedroogd en de liefde lonkte. Uiteindelijk een carrière switch gemaakt door nog een opleiding te doen en hier een bestaan op te bouwen.
Qua sociale kringen heb ik mijn oude vriendenclub regelmatig nog gezien, alleen sommige wel wat minder vanwege een startend gezin. Je kan je sociale kring opzoeken en zij jou, contacten zullen toch verwateren/veranderen.

Voor mij heeft het op alle fronten meer gebracht. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
t_captain schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:01:
[...]

Als je in de strategische consultancy zit, dan ben je sowieso veel op reis naar klanten. Maakt het dan zoveel uit of je van AMS of van DUS opstijgt?

En als je richt op de klanten die wat dichterbij zitten, in een cirkel van 200 km rond Maastricht zitten heel wat meer inwoners en hoofdkantoren dan in 200km rond Amsterdam.

Alleen de directe omgeving (20 km) is in Amsterdam een stuk rijker voorzien van grote bedrijven.
Als je vooral internationaal opereert niet inderdaad, dan heb je gelijk. Los van de tijd die je op kantoor doorbrengt (wat zeker gebeurt).

Als je binnen Nederland blijft zeker wel, want de meeste activeit bevindt zich zeker in de randstad. Collega van mij heeft een tijd in Maastricht gewoond met vooral klanten uit NL en reizen was zijn core business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justVR
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
Werewood Elf schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:00:
Een korte situatieschets:
Ik ben 26 jaar, single, WO opgeleid, heb een vaste baan in IT consultancy en woon bij mijn ouders in Maastricht. Ik ben benaderd voor een zeer uitdagende baan bij een grote bank met uitstekende arbeidsvoorwaarden maar hiervoor zal ik wel naar Amsterdam/Utrecht moeten verhuizen.
Grappig, ik ben juist voornemens om de omgekeerde variant te doen: van de randstad naar Limburg. Ik hoop op meer natuur en iets minder chaos. Hoewel ik de vacatures op Linkedin goed in de gaten hou, vraag ik mij af hoe het aanbod van de IT sector in Limburg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je hebt een aantal grote werkgevers, DSM, Sabic, VDL Nedcar, zit ABP nog in Heerlen?

Binnen de ICT sector zitten er wat bedrijven in Beek. KPN bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:23
Interessant topic, zag afgelopen jaar veel mensen na hun afstuderen op mijn opleiding (NID Heerlen) naar de randstad vertrekken voor carriere en zulks. Ik ben zelf altijd al een ''zuiderling'' geweest en mij trekt het totaal niet. Ik zou daarom lekker doen wat vele anderen hier al zeggen: gewoon in Maastricht blijven wonen.

Mijn ervaring heeft mij geleerd dat als je een beetje connecties op kunt bouwen via LinkedIn e.d. je ook genoeg in België of Duitsland kunt vinden.

Leuk detail, ik liep vorig jaar stage in de Belgische Kempen en woonde in Heerlen. Mijn baas, eigenaar van het bedrijf, is geboren en getogen in Maastricht. Hij woont daar nog steeds, rijdt elke dag op en neer 90km, meestal zonder file. Prima te doen als je er positief in staat, denk dat dat een mooi voorbeeld is voor jouw situatie. :) Maastrichtenaar in hart en nieren die man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

je kunt tegenwoordig ook steeds meer remote werken. Dat scheelt enorm. Soms kun je regelen dat je standaard 1 dag in de week in een hotel zit. Ikzelf woon voor een prikkie in t noorden, met flink grond, vrij uitzicht, heide en bos om de hoek, nul criminaliteit. Ik rij twee a drie keer per week de ring Amsterdam af. Lijkt afzien, maar door het thuiswerken en de lage woonlasten kan ik een grotere leaseauto rijden. Als t glad wordt ga ik met de trein of leg ik een noodpakketje in de auto.Vrienden genoeg in de buurt. jij waarschijnlijk ook als je in de Pijp hebt gewoond.

Dus wat hiervoor al gezegd is. Ga wonen waar je wilt en werken waar je kunt. In overleg is veel mogelijk, zeker als ze je echt willen hebben. Je kunt t hebben over langere dagen als je thuis werkt, beetje goochelen met salaris (salarissen in t westen liggen hoger dan in noord of zuid), of een van de items die ik boven aangaf.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Precies. En kijk vooral ook over de grens. In Duitsland worden technische functies ook nog eens veel beter beloond dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werewood Elf
Ik ben aangenaam verrast door het grote aantal reacties op mijn vraag _/-\o_

Voor mij speelde een soort sluimerende gedachte in mijn achterhoofd:"als je niet in de Randstad werkt, dan speel je eigenlijk 2de klas". Maar als ik de reacties lees dan is dit niet (meer) het geval.

De Duitsland optie ga ik zeker ook eens bekijken, mijn Duits is redelijk alleen "technisch" Duits ontbreekt, in hoeverre dit in de Duitse IT wereld vereist is daar heb ik geen idee van.

Ik blijf in ieder geval zitten waar ik zit, vanaf volgend jaar in een mooi vrijstaand huis met een grote tuin én de Ardennen om de hoek!

Tweakers, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 22:31
Zit er rond Eindhoven ook niet het nodige op IT gebied? Dat lijkt me als tussenoplossing nog wel bereikbaar vanuit Maastricht?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430237

Werewood Elf schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:47:

De Duitsland optie ga ik zeker ook eens bekijken, mijn Duits is redelijk alleen "technisch" Duits ontbreekt, in hoeverre dit in de Duitse IT wereld vereist is daar heb ik geen idee van.
Technisch Duits heb je zo onder de knie als je de basis al beheerst. En dat laatste is normaal gesproken geen probleem voor Limburgers. Als je het bijvoorbeeld in de regio Keulen gaat zoeken, zal het je verbazen hoe ver je daar kunt komen met plat Maastrichts ;)

Ik had de Duitse vakbegrippen in elk geval binnen 2 maanden onder de knie en als er daarna dan nog iets ontbrak zocht ik het op. In het begin gebruikte ik gewoon de Engelse vaktermen als ik er zo snel niet uitkwam (en geen tijd had het Duitse equivalent op te zoeken). Meestal werden die ook wel begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:26
Gras, buren, groener...

Werken bij een bank lijkt mij sowieso al een gruwel. Het zijn ambtelijke organisaties, ze stoppen hun medewerkers niet voor niets in een gouden kooi. Het verschil met een goede consultancybaan (dus niet detachering) is echt enorm.

Daarnaast: voor iedereen geldt dat het verlaten van je 'geboortegrond' een hele stap is. Maar in mijn ervaring is die stap voor Mestreechtenaren extra groot.

Moraal van het verhaal: wacht niet op die fantastische baan die je wordt aangeboden, maar maak er zelf wat van op je huidige plek. Dat gaat je veel meer voldoening geven, zowel zakelijk als privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
Een pied-à-terre geen optie? Al is het maar een hokje. Misschien kun je het zo regelen dat je de maandag heen gaat en donderdag avond terug. Scheelt een boel in reistijd, en je blijft thuis houden in het zuiden des lands.
Pagina: 1