ok ..zat met stijgende verbazing deze thread te lezen ..heb nog nooit in zulks een weinig aantal messages zoveel FABELS gezien .
Dat was nog de tijd dat niemand internet had en dat iedereen van zn vrienden of buurman hoorde van "die is goed" , meestal gebaseerd op 1 enkele ervaring , totaal niet lettend op andere combinaties hardware etc, laat staan dat ze vroeger 5 systemen hadden staan met vergelijkbare bordjes van concurenten.
Bij deze even alle fictie er uit, en de feiten er in ..komen ze ! :
1) Ali V (Asus P5A) chipset heeft welbekende problemen met TNT2 en GF1. Het AGP slot in deze moederbordjes kan niet gewoon stroom leveren . Terugzetten op AGP1x kan soms relaas bieden. Mocht je niet zo'n kaart willen gebruiken, erg mooie borden .
(en nee, met een 300 watt voeding krijg je het zelfde probleem..)
2)"tx ondersteund MMX cpu's... hx en vx niet." - Dat is natuurlijk onzin. Zowel de HX als de VX als de TX ondersteunen allemaal Pentium MMX , K5, Cyrix 6x86 en K6 processoren. Vele van deze bordjes zijn ook nog perfect te "upgraden" naar een Centaur / IDT processortje
3) Hx chipset was bedoeld voor servers, en zn cacheable memory area was 512mb. Dat is echter afhankelijk van de tag-ram die de moederbord producent geadd heeft.
Vx en Tx chipset hadden 64mb cacheable memory , alhoewel ze dus even veel max cache (512kb) hebben. Alleen minder tag-ram dus.
Vx chipset was de opvolger van de suc6volle maar aftandse 430FX chipset. Sdram maakt zn intrede.
Tx chipset was de "multimedia" chipset, vergelijk het met de oorspronkelijke i815 (dus niet alle subrevisies erna;) qua markt positionering.
Als ik zou kunnen kiezen zou ik voor de Tx of de Hx gaan, afhankelijk van t geheugen wat ik er in wil gaan doen (Sdram of EDO).
Als je edo hebt pak de HX, als je sdram hebt pak de TX.
Vx is niet slecht maar ook niet beter dan eerder genoemde.
Voor overclocken zou ik absoluut een Tx chipset aanraden, op 83 mhz is die sneller dan de HX vanwege Sdram timings versus edo timings .
Als alternatieve chipset kan ik je de MVP3 aanraden, ik heb zelf erg lang gedraaid als backup systeempje met een Chaintech 5AGM2 moederbord, met een pentium 233mmx @ 292 er in (83 bus) , zonder enige stabiliteits problemen. (ok, niet waar, behalve met een ATI videokaartje