Beste Socket 7 moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Libertarian
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wat is het beste socket 7 moederbord, bedoel dus welke chipset is dat nu de HX, TX, VX of misschien een andere

ik denk persoonlijk de TX maar heb een meningsverschil hier over met een vriend van mij>:)

Ja..ik weet het dat het ouder meuk is:)

Verwijderd

Het beste super socket 7 moederbord vind ik nog steeds de ASUS P5a met de ALI V AGP chipset. Lekker veel overclockmogelijkheden (I/O en core voltage per .1 volt omhoog), kan tot een FSB van 133 Mhz. Heeft USB, AGP, UDMA/33 en een heleboel kleine extra's die voor die tijd toch best wel modern waren (2 temp sensors, ACPI compatible, voltage/temperature monitoring, enz).

Jammer is alleen dat die ATX stekker zo dicht in de buurt van de socket zit waardoor het een ramp is om er een flinke koeler op te plaatsen, en sommige jumpers zitten echt op klote plaatsen (FSB zowat tussen AGP en PCI slot)...

• Libertarian
  • Niet online
ik bedoel van de oudere intel chipsets

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
ALi was altijd ultra brak, neem dan de DFI bla bla bla vp5+ ofzo, (ik weet niet meer hoe ie heette), die vond ik altijd wel goed en heeft de via chipset , ook die epox was toenertijd errug goed als super socket 7, van die epox weet ik dat je de fsb wel kan verhogen, bij die dfi kan dat d8 ik maar tm 100 :(

• Carel
Ow, hmmm zie ik opeens een reply ....

• Carel
TX was vetter ,... de HX is de oudste,
Het verschil was vooral dat die TX vaak wel op 83 fsb kon.. en die VX vaak ging flippen, een vriend en ik hadden toenertijd hetzelfde systeem, behalve het mobo , en hij gon met de tx toen wel op 83, en ik maar op 75 :(((

• Libertarian
  • Niet online
ik had begrepen dat de HX chipset verder cached dan 64 mb RAM en de TX en de rest maar tot 64 MB

Verwijderd

idd, de hx kon +64m geheugen cachen, maar de tx en de vx hadden dimm support wat de hx niet had.

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 16:50 schreef Carel het volgende:
ALi was altijd ultra brak, neem dan de DFI bla bla bla vp5+ ofzo, (ik weet niet meer hoe ie heette), die vond ik altijd wel goed en heeft de via chipset , ook die epox was toenertijd errug goed als super socket 7, van die epox weet ik dat je de fsb wel kan verhogen, bij die dfi kan dat d8 ik maar tm 100 :(
waar haal je die wijsheid vandaan?
ali 5 is vind ik persoonlijk en ook psyflux de beste chipset.. lever jij eerst maar eens (lees:) GOEDE argumenten waarom je ali "brak" vindt!

ik denk toch eerder wel dat psyflux en ik wat meer ervaring op dit gebied hebben en daar veel beter over kunnen oordelen.

Het bord is hartstikke stabiel, mensen staan altijd met verbazing te kijken als ze soms mn 98se uptime zien.

ik werk ook veel met BEos 5 pro en daar heb ik in het afgelopen half jaar nog niet 1 crash ondervonden.

en als je naar de hoogste 3dmark scores gaat kijken bij madonion zie je ook dat de hoogste scores op een ali bordje zijn :)

vroeger in de beginperiode waren er problemen met nvidia chipsets wat nou zo goed als opgelost is.. (ik kreeg ze altijd goed werkend) behalve met de geforce 1 maar dat komt ook bij de via chipsets voor ligt aan het feit dat de at voedingen uit die tijd niet sterk genoeg zijn.

als je speciaal voor een socket 7 bord wil gaan (ik raad super socket 7 ten zeerste aan) moet je een HX betere stabilieit en verdere overclock en je hebt support voor dimmetjes. (scheelt je weer in het geld.)

in een super socket 7 bord kun je nog een mooie amd k6-2+ 550@600mhz doen bijvoorbeeld.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 16:16

Kirpeknots

Wazzup!

De Ali alladin 5e van mijn MSi boardje had goed ruzie met mijn TNT. Dat was jammer. Als je snellere Socket 7 processoren hebt heeft Intel geen alternatief.

Ik vond de asus TX97XE altijd wel een fijn boardje. Heeft geen AGP maar ik heb er weinig strond mee gehad. FSB tot 83mhz.

Zelfs cyrix processoren liepen er aardig stabiel op.

Probeer PCCHIPS of Skywalker boardjes te vermijden. Dat is bagger. Ook oudere Chaintechs zijn bagger. De latere super socket 7 boards van Chaintech zijn wel lekker.

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 21:58 schreef Kirpeknots het volgende:
De Ali alladin 5e van mijn MSi boardje had goed ruzie met mijn TNT. Dat was jammer. Als je snellere Socket 7 processoren hebt heeft Intel geen alternatief.

Ik vond de asus TX97XE altijd wel een fijn boardje. Heeft geen AGP maar ik heb er weinig strond mee gehad. FSB tot 83mhz.

Zelfs cyrix processoren liepen er aardig stabiel op.

Probeer PCCHIPS of Skywalker boardjes te vermijden. Dat is bagger. Ook oudere Chaintechs zijn bagger. De latere super socket 7 boards van Chaintech zijn wel lekker.
TX97 was eigenlijk een beetje de voorloper van de p5 a serie. idd een prima bord...(goh kirpeknots we zijn het eens >:) ) ali5 met tnt wil trouwens wel goed het heeft alleen een kleine handleiding :)_

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-12-2025
de Asus P5 A heeft probleempjes met een nvidia kaart

de kaart vreet teveel stroom weg

heb hetzelfde meegemaakt met zon mobo + tnt2 Ultra B-)

10 minuten gamen en de pc liep vast

nu werkt die als linux router

Verwijderd

Wie gebruikt er anno Juli 2001 nog sock 7 mobo?

Nou ik niet hoor Socket370 :9~

• Wekkel
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb ook beter ervaringen met P5a bordjes, dan met VIA MVP3 bordjes, afgezien van het TNT/TNT2 verhaal.

PCchips borden zijn op zich niet zo bagger, maar in geval van upgraden en documentatie sta je mooi in de kou.

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Asus P5A zijn de stabielste en beste socket 7 bordjes die ik ken. Kan je lekker mee overclocken ook.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Asus T2P4 (rev 3 en hoger) dat was HET HX bord. Heb ik 2 bordjes van gehad en het is dat m'n k6-2's te langzaam werden, maar voor die tijd was dat het overklok moederbord. Liep ook goed op 83 Mhz busspeed, Asus Media Bus (kon je een coole SCSI & SB Vibra 16 kaart in proppen). En het bord was gewoon heel stabiel, behalve met mijn Cyrix 200+ (die ik vlug vervangen heb door een AMD K6-200)

Het eerste bordje heb ik vrij lang gehad, ging van Cyrix 200 naar AMD k6 200 naar k6-2 300. Daarna ging ie er pas uit voor een Asus P2B-S. En pas na de P2B-S heb ik voor een Abit KT7 RAID gekozen, de extra IDE controllers kunnen nog wel es van pas komen en ik had een ISA slot nodig.

Echt een leuk bord, de T2P4, die officieel volgens het boekje max een Intel P200 of AMD k6 200 aan kan. :) Multiplier 3 en busspeed 66 Mhz. Onofficieel kan ie Multiplier 6 en busspeed 83 Mhz.

• sharkzor
  • Laatst online: 26-08 15:15
er was een of andere epox bord voor de amd k6 n zo. vet goed bord was dat. beter dan die gare chaintech 5AGM die ik vroeger had, en die ik hierbij nomineer voor slechste sokken 7 bord.

paar maanden na aanschaf kwam van de opvolger er al van uit, en van de helpdesk van chaintech kreeg ik te horen dat ze geen niewe bios'en meer maken en dat ik maar hun niewe bord moet kopen :r :r
nooit meer chaintech.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
tx ondersteund MMX cpu's... hx en vx niet...

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Abit PX5 met TX chipset was een mooie :P

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 22:02

StratoFarmer

Anke :*

Op dinsdag 03 juli 2001 17:59 schreef Wekkel het volgende:
Ik heb ook beter ervaringen met P5a bordjes, dan met VIA MVP3 bordjes, afgezien van het TNT/TNT2 verhaal.

PCchips borden zijn op zich niet zo bagger, maar in geval van upgraden en documentatie sta je mooi in de kou.
das toch super-socket-7 ?
maaruh, ik heb de Aopen AX59pro met de MPV3 chipset en deze voldoet nog altijd prima hoor.
Ik heb nu een K6-2 450Mhz en 327mb DRAM, W2k draait superlekker....mij hoor je niet klagen. :)
Met mijn Voodoo3 kan ik ook nog eens lekker UT'en enzo...prima.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:56
ok ..zat met stijgende verbazing deze thread te lezen ..heb nog nooit in zulks een weinig aantal messages zoveel FABELS gezien .

Dat was nog de tijd dat niemand internet had en dat iedereen van zn vrienden of buurman hoorde van "die is goed" , meestal gebaseerd op 1 enkele ervaring , totaal niet lettend op andere combinaties hardware etc, laat staan dat ze vroeger 5 systemen hadden staan met vergelijkbare bordjes van concurenten.

Bij deze even alle fictie er uit, en de feiten er in ..komen ze ! :

1) Ali V (Asus P5A) chipset heeft welbekende problemen met TNT2 en GF1. Het AGP slot in deze moederbordjes kan niet gewoon stroom leveren . Terugzetten op AGP1x kan soms relaas bieden. Mocht je niet zo'n kaart willen gebruiken, erg mooie borden .
(en nee, met een 300 watt voeding krijg je het zelfde probleem..)

2)"tx ondersteund MMX cpu's... hx en vx niet." - Dat is natuurlijk onzin. Zowel de HX als de VX als de TX ondersteunen allemaal Pentium MMX , K5, Cyrix 6x86 en K6 processoren. Vele van deze bordjes zijn ook nog perfect te "upgraden" naar een Centaur / IDT processortje

3) Hx chipset was bedoeld voor servers, en zn cacheable memory area was 512mb. Dat is echter afhankelijk van de tag-ram die de moederbord producent geadd heeft.
Vx en Tx chipset hadden 64mb cacheable memory , alhoewel ze dus even veel max cache (512kb) hebben. Alleen minder tag-ram dus.
Vx chipset was de opvolger van de suc6volle maar aftandse 430FX chipset. Sdram maakt zn intrede.
Tx chipset was de "multimedia" chipset, vergelijk het met de oorspronkelijke i815 (dus niet alle subrevisies erna;) qua markt positionering.

Als ik zou kunnen kiezen zou ik voor de Tx of de Hx gaan, afhankelijk van t geheugen wat ik er in wil gaan doen (Sdram of EDO).

Als je edo hebt pak de HX, als je sdram hebt pak de TX.

Vx is niet slecht maar ook niet beter dan eerder genoemde.

Voor overclocken zou ik absoluut een Tx chipset aanraden, op 83 mhz is die sneller dan de HX vanwege Sdram timings versus edo timings .

Als alternatieve chipset kan ik je de MVP3 aanraden, ik heb zelf erg lang gedraaid als backup systeempje met een Chaintech 5AGM2 moederbord, met een pentium 233mmx @ 292 er in (83 bus) , zonder enige stabiliteits problemen. (ok, niet waar, behalve met een ATI videokaartje :)
Pagina: 1