Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk setup voor nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WingGraph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-10-2023
Beste medetweakers.

Ik ben aan het uizoeken hoe ik het beste mijn netwerk opzet voor mijn nieuwbouw.

bijgevoegd zijn de grondplannen van de gelijkvloers en het eerste verdiep.

de internet connectie komt binnen in de garage en alle netwerk kabels zullen ook naar daar gaan

tv, streamer, gameconsole, desktop, extra kabel voor laptop snelle overdracht van mijn nas, 2 kabels voor mijn nas, tv boven en streamer boven in slaapkamer 1, 3 kabels (1 per slaapkamer) en dan nog 1 of 2 voor wireless access points, want ik ga ervan uit, dat als ik een wifi router in mijn garage zet ik slecht tot geen ontvangst ga hebben in de keuken/terras/slaapkamers.

dus weet niet goed waar ik het beste 1 of 2 access points hang.

op het eerste verdiep denk ik dat deze goed zal gangen in de gang.

Afbeeldingslocatie: http://burmstuer.com/pieter/beneden.jpg
Afbeeldingslocatie: http://burmstuer.com/pieter/boven.jpg

Maar op het gelijkvloers weet ik niet goed wat de beste plaats is.
Wat is de beste router (hoeft niet met wifi te zijn) voor deze 12 connecties
wat is de beste wifi access point (hoe is de sterkte van deze vergeleken met een self-made wifi access point door een raspberry pi?)

Wat zijn jullie tips?.........

Alle reacties

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Tenzij je heel goed weet wat je doet en heel geavanceerde spullen hebt, wil je niet voor een Pi-accesspoint gaan. Zelf ben ik van mening dat je het beste voor iets voor UniFi kan gaan in deze situatie. De accesspoints zijn relatief goedkoop, kunnen de belasting hoogst waarschijnlijk makkelijk aan en bieden veel functies.

Ik weet niet precies hoe de muren en vloeren het signaal tegen houden maar ik denk dat er 2 goede opties zijn:
Aller eerst zou je op de beganegrond 2 accesspoints kunnen plaatsen. Eén in de ontbijtruimte en één links van WC1. Op de 1e verdieping zou je dan nog één in de nachthal/overloop kunnen plaatsen om boven dekking te creëren.
Een andere optie is om boven 1 in de nachthal te hangen en op de beganegrond 1 te plaatsen tussen de ontbijthoek en zitruimte maar ik weet niet of dit genoeg dekking biedt.

Misschien is het verstandig om even aan te kruisen waar je accesspoints kan plaatsen vanwege stroom en/of netwerk aansluitingen. Of ben je daar nog niet uit? Want dan zou ik sowieso voor plafonddozen(?) kiezen en daar netwerkverbinding in maken.
Daarnaast, is links van de ontbijtruimte een tuin of boven de ontbijtruimte? Wil je daar ook dekking?
En boven de ontbijtruimte, wordt dat een dak of een soort terras/balkon? Wil je daar ook dekking?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-11 21:30
Als ik je plattegrond zo zie, heb je een kast van een huis,

Het eerste wat ik dan zou doen.... Is meer utp in alle kamers stoppen.. Ik denk hierbij aan 4 punten per kamer.

Waarom? Nu is het misschien 1 apparaat via utp, en langzaamaan groeit dat aantal, Ik neem aan dat je niet overal switches wilt gaan plaatsen. (Nogmaals dat is mijn mening)

En wat zijn die rood / blauwe cirkels?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

jeka

Support your local club.

Ik denk dat als je een AP (Ubiquiti) in de zitruimte plaatst en een AP in de Nachthal dat je al een heel eind bent.
Als je op die plekken een lege doos laat maken met een leiding naar de garage dan kun je ze goed ophangen. Poe injector komt dan in de garage en heb je geen stroom nodig bij de AP.

FCG

Verwijderd

Exact wat jeka zegt. Met twee heb je genoeg.

Maar wat een groot kot! Leuk die Vlaamse benamingen "inkom"......

En zet in de garage een 19 inch kast (kan ook zo'n klein wand model zijn). Kijk op Marktplaats, daar worden vaak "tweede hands" kasten van bedrijven aangeboden voor "redelijke" prijzen. Je moet ze vaak wel zelf ophalen, dus regel een busje die 2,20 meter of mee laadruimte heeft.

En trek veel.... HEEL VEEL kabels naar de kamers. Minstens 2 kabels per slaapkamer. En al je nou toch bezig bent, ook nog een loze leiding naar iedere kamer..

En ja, dus de AP's die bv. in de nachthal komt, moet dus uit het plafond komen. Één kabel is voldoende uit het plafond. De AP's worden toch via diezelfde kabel gevoed met stroom.

Zet een goede HP Procurve Gigabit switch neer (levenslange garantie, ook als je deze tweede hands hebt gekocht, zonder bon!), CAT6 kabels, patchpaneel en je bent voor de eerst volgende 5 á 10 jaar klaar.

• WingGraph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-10-2023
RobinF schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:06:
Misschien is het verstandig om even aan te kruisen waar je accesspoints kan plaatsen vanwege stroom en/of netwerk aansluitingen. Of ben je daar nog niet uit? Want dan zou ik sowieso voor plafonddozen(?) kiezen en daar netwerkverbinding in maken.
Daarnaast, is links van de ontbijtruimte een tuin of boven de ontbijtruimte? Wil je daar ook dekking?
En boven de ontbijtruimte, wordt dat een dak of een soort terras/balkon? Wil je daar ook dekking?
ze gaan eind deze maand beginnen met bouwen, dus ik kan alles nog kiezen waar ik stroom en netwerk wil voorzien, dus als ik eruit ben waar ik mijn AP ga zetten, dan kan ik hier netwerk en stroom voor voorzien.

links van de ontbijtruimte is een terras en ook achter de ontbijtruimte is een terras met daarachter nog een tuin.
boven de ontbijtruimte is het dak, maar hier gaat geen terras van gemaakt worden.

plafonddozen heb ik ook nog niet aan gedacht ...
shure-fan schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:25:
Waarom? Nu is het misschien 1 apparaat via utp, en langzaamaan groeit dat aantal, Ik neem aan dat je niet overal switches wilt gaan plaatsen. (Nogmaals dat is mijn mening)

En wat zijn die rood / blauwe cirkels?
ik dacht van in elke kamer 2 poorten te voorzien 1 voor een appart apparaat en indien nodig op de 2de poort in elke kamer een switch, zo ga ik dit ook aan de bureau doen.

1 poort voor mijn desktop en 1 poort waar een switch aan hangt

tenzij dit zeker niet aan te raden is

de rood/blauwe cirkels zijn de aan en afvoer van het ventialtie systeem (verplicht te steken in belgie als je verbouwd of bouwd
jeka schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:18:
Als je op die plekken een lege doos laat maken met een leiding naar de garage dan kun je ze goed ophangen. Poe injector komt dan in de garage en heb je geen stroom nodig bij de AP.
wat bedoel je met een lege doos?
POE nog niet aan gedacht. Maar dan moet ik wel de juiste kabel en de juiste router/switch voorzien in de garage.

• jeka
  • Nu online

jeka

Support your local club.

Ik bedoel een lege plafondoos. Daar kun je dan je ap ophangen. De ubiquiti ap's worden geleverd met een poe injector. Die kun je dan gewoon in je garage ophangen. Dit kan gewoon over standaard cat5e kabels.

Edit: Wat een tof huis!

[ Voor 6% gewijzigd door jeka op 20-01-2017 10:41 ]

FCG

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:17
Je kunt in je plafonds dan voorzien van gewoon een buisje voor je accespoints, of je laat bijv. in je plafond deze dozen plaatsen: http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/103223
Dit zijn 50mm doorsnede dozen (in NL zijn gewone inbouwdozen voor stopcontacten 82mm), deze zijn een stuk kleiner :)
Hier kan je mooi de ring van het accespoint omheen plaatsen en dan de kabel uit laten komen.
Als je deze op een aantal plaatsen in je plafond uit laat komen, en je laat daarna je plafond stuccen heb je nog alle opties open waar een AP te plaatsen.
Voorzie er bijv op de benedenverdieping op 3 plaatsen en boven op 2, dan kan je er altijd mee spelen :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Verwijderd

Vergeet niet, in NL in ieder geval, iedere loze leiding kost 110 -150 euro, en het plafond doos was 230 euro..... PER STUK!

• jeka
  • Nu online

jeka

Support your local club.

Klopt en bedraad nog meer ;)
Bij mij was het trouwen 80 verschilt nogal per bouwer.

FCG

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:17
Als je het hier in de regio doet plm. €70 per buisje en als je het "grijs" doet scheelt het je daarop nog ong €30 per buisje.
Zit er alleen een trekdraadje in voor dit geld.
Moet wel zeggen doosje in plafond scheelt nog +€20 bij de meesten hier. Of in overleg kan je ook veel zelf doen :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verschilt ook heel erg tussen eigen opdracht en meerwerk in een groot project. Dat laatste is altijd duurder. Hier betreft het eigen opdracht en kan het allemaal gelijk meegenomen worden - ik gok daarom dat de prijs dichter bij die van jeka komt dan haik01 ;)

Voor dit soort infra geldt trouwens dat je beter nu een paar honderd EUR meer kan uitgeven dan over X-jaar te zitten met bijna onoplosbare problemen zonder alles te renoveren. Een huis bewoon je rustig tien, twintig jaar. Twintig jaar terug had niemand WiFi en gebruikte je ThinNET 10Base2 voor 10Mbps Ethernet (als je al iets met netwerking deed). Niemand kan zeggen wat over 20 jaar gebruikt gaat worden - maar wel dat je liever een paar loze leidingen en lege dozen teveel hebt dan te weinig.

Concrete aanwijzing daarvoor: WiFi is op 2.4GHz geintroduceerd. Dat was een smal bandje met overlappende kanalen. Voldeed prima toen bijna niemand gebruik maakte ervan. Ondertussen is 2.4GHz overal in de bewoonde wereld vol, valt de performance tegen en moet je eigenlijk naar 5GHz uitwijken om goede performance en stabiliteit te borgen.
Zeer grote kans dat met de enorme groei aan connected devices de 5GHz binnen paar jaar net zo vol raakt. Volgende band om te gebruiken is al bepaald: 60GHz. Je kunt al mondjesmaat apparaten kopen die met 802.11ad werken in die band. Dat is een uiterst primitieve standaard, vergelijkbaar met WiFi-a of -g, maar met idioot veel bandbreedte. Nieuwe ontwikkelingen gaat alle vooruitgang van -n, -ac en -ax erin verwerken, waardoor het idioot snel gaat worden.

Maar, zoals Scotty altijd zei: Ye cannae change the laws of physics - 60GHz biedt veel bandbreedte en een zuiver signaal, maar het penetreert nog niet eens goed door een vel papier, laat staan een deur oid. Je moet dus uitgaan van veel AP's, mogelijk eentje per kamer, en die moeten hoog hangen om line-of-sight met de client devices te regelen, want zoals gezegd, dit gaat nergens doorheen, ook niet door jou of jouw stoel.
Dit gaat niet vandaag of morgen spelen, maar binnen 5 jaar waarschijnlijk en binnen 10 jaar zeker. Als je een huis laat bouwen zit je er over 10 jaar hoogstwaarschijnlijk nog.

Dus zou ik aanraden om in iedere ruimte waar je hoogwaardige connectivity wilt een plafonddoos met iig trekdraad naar meterkast aan te laten leggen. Dat zou bij mij zijn in dit geval:
- ontbijtruimte/keuken
- bureau/speelruimte
(- mogelijk ook zitruimte)
- slaapkamer 1
- slaapkamer 2/3 (ervan uitgaande dat hier straks tieners gaan zitten)
(- mogelijk ook slaapkamer 4 en badkamer)

Ik zou ook eentje in de garage overwegen.

Nu, anno 2017 ga je die dozen zeker niet allemaal gebruiken, maar ze geven je voor de toekomst geweldige flexibiliteit en kunnen gelijk voordeel bieden: je weet nu nog niet zeker wat de beste locatie gaat zijn voor WiFi-AP's. Met zoveel opties kun je na de bouw een site survey doen en op de optimale locaties AP's plaatsen :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1