Thuis/online gitaar leren spelen

Pagina: 1
Acties:
  • 15.483 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 10:02
Beste Tweakers,

Enkele jaren geleden heb ik een half jaar les genomen in (elektrische) gitaar. Laat ik voorop stellen dat ik geen noten kan lezen.

Ik was zelf thuis al begonnen met één van de Tab-programma's en dat kon ik prima begrijpen. Vervolgens dus op les gegaan en daar een start gemaakt met de (blues) toonladders en akkoorden. Helaas kon ik mijzelf er toen niet genoeg toe zetten om elke dag een half uur of een uur de toonladders en akkoorden te oefenen.
Ik ben er na een half jaar dan ook mee gestopt en heb de gitaar niet meer aangeraakt.

Al die tijd is het wel blijven kriebelen. Het lijkt me gewoon zo ontzettend gaaf om zelf muziek te kunnen maken/spelen. Natuurlijk weet ik dat je door het wat saaie begin heen moet. Nu wil ik het eigenlijk weer op gaan pakken maar ik ben benieuwd wat jullie mening is over online lessen of leren d.m.v. applicatie's (zoals bijvoorbeeld d.m.v. tabs).

Elk advies of ervaring is erg welkom!

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Persoonlijk adviseer ik je om toch weer die persoonlijke lessen op te pakken. Iemand die je kan corrigeren als je een greep niet goed hebt staan of je kan motiveren als je dat nodig hebt is enorm fijn, dat moet je missen als je zelf aan de slag gaat met online lessen/applicaties.

Ik speel zelf verschillende instrumenten: keyboard/piano , tuba, snaartrom en electrische gitaar, waarbij ik voor alles behalve de gitaar les gehad heb. Ik durf te stellen dat ik behoorlijk muzikaal ben, maar raad eens welk instrument bespelen me het minst goed af gaat?
Juist, de gitaar...

Goede techniek is enorm belangrijk als je een instrument goed wilt leren bespelen, en als je iets jezelf gaat aanleren aan de hand van online spul is de kans heel groot dat je jezelf wat aanleert wat je niet zou moeten doen en je je daarmee direct beperkingen oplegt....

Oh, en leer noten lezen :P

[ Voor 22% gewijzigd door Phase op 19-01-2017 14:44 ]

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 147126

https://www.justinguitar.com/

Letterlijk alles wat je nodig bent. Begin gewoon bij de beginners course, ga er vanuit dat je 10.000 uur nodig bent om écht gitaar te leren spelen, en probeer een uur per dag te spelen (op justinguitar staat ook een hele course over 'hoe' je moet oefenen en je tijd kunt indelen).. Oh, en nog een tip, begin -zo snel mogelijk- samen met andere mensen te spelen (en dat is ook veel leuker!).

Wat ook leuk is is Rocksmith, vooral om de saaie oefeningen (uren en uren dezelfde toonladders oefenen....) wat aangenamer te maken aangezien het daar ook in 'spel-vorm' kan, en omdat daar muziek op staat wat misschien buiten je eigen comfort-zone ligt.
Dat is eigenlijk niet héél erg noodzakelijk voor gitaar. Andere muziektheorie wel hoor, maar noten lezen eigenlijk volgens mij niet heel erg...
Goede techniek is enorm belangrijk als je een instrument goed wilt leren bespelen, en als je iets jezelf gaat aanleren aan de hand van online spul is de kans heel groot dat je jezelf wat aanleert wat je niet zou moeten doen en je je daarmee direct beperkingen oplegt....
Dat is wel een pitfall. Af en toe wat real-life feedback van een andere gitarist kan helpen. En altijd kritisch naar jezelf en je techniek blijven kijken. En niet 'te snel' willen (eerst de basis perfectioneren voordat je 'verder' gaat).

[ Voor 175% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 19-01-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-03 15:41
Phase schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:41:
Persoonlijk adviseer ik je om toch weer die persoonlijke lessen op te pakken. Iemand die je kan corrigeren als je een greep niet goed hebt staan of je kan motiveren als je dat nodig hebt is enorm fijn, dat moet je missen als je zelf aan de slag gaat met online lessen/applicaties.
+1

Ik speel zelf basgitaar, en krijg daarin nu al bijna 10 jaar les. Na al die jaren leer ik nog steeds van mijn docent. Wat ook heel erg helpt (en wat iedere muziekdocent zou moeten doen) is dat hij vrijwel iedere oefening die je doorspeelt, opneemt en terug laat horen. Op die manier krijg ik niet alleen van hem te horen wat ik eventueel verkeerd doe, maar hoor ik het zelf ook in mijn eigen spel terug op een manier die je echt ontgaat tijdens het spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Phase schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:41:

[...]
Precies dit!
Oh, en leer noten lezen :P
Is heel handig om muziek te leren begrijpen, maar zeker niet nodig. Paul McCartney schijnt bijvoorbeeld geen noot te kunnen lezen.
Anoniem: 147126 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:42:

Letterlijk alles wat je nodig bent. Begin gewoon bij de beginners course, ga er vanuit dat je 10.000 uur nodig bent om écht gitaar te leren spelen, en probeer een uur per dag te spelen (op justinguitar staat ook een hele course over 'hoe' je moet oefenen en je tijd kunt indelen)..
Dit is een mooi voornemen, maar voor niemand haalbaar. Ik geef al meer dan 15 jaar gitaarles, maar niemand (mijzelf incl.) lukt het om week in week uit, iedere dag een uur te oefenen. Ik denk dat het belangrijker is dat je jezelf oplegt dat je iedere dag even speelt. Al is het maar 10-15 minuten. Dat houdt het ook leuk en is veel beter haalbaar.
Oh, en nog een tip, begin -zo snel mogelijk- samen met andere mensen te spelen (en dat is ook veel leuker!).
Amen! Dit is zeker waar. Een instrument bespelen is ontzettend leuk (trust me, I know), maar samen spelen is (voor mij althans) een van de leukste dingen die er zijn.

Over de muziektheorie
Dat is eigenlijk niet héél erg noodzakelijk voor gitaar. Andere muziektheorie wel hoor, maar noten lezen eigenlijk volgens mij niet heel erg...
Dit is helemaal waar. Kennis van muziektheorie is wel aan te raden, maar dat zou ik bewaren voor als je de "basis" van het gitaarspelen (of van een muziekinstrument in het algemeen) onder de knie hebt.
Zodra je enkele akkoorden kent en wat slagjes, pas dan zou ik beginnen met muziektheorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Dit topic kan prima in AZ, schopje die kant op. :) Algemene discussie e.d. kan hier: Het Grote Gitaartopic - deel 8

[ Voor 43% gewijzigd door Señor Sjon op 20-01-2017 09:58 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:25

MrMarcie

CFMoto 650MT

Ik volg sinds een week of 7 de leesen van GitaarlesvanKoen. Goede opzet maar valt tegen. Is meters maken. Kijk maar eens op zijn site.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie_84
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 22:07
Yousician is ook erg leuk om het gitaarspelen weer op te pakken. Goed gestructureerde lessen en elke dag 30 minuten gratis te gebruiken. Je zal jezelf nog steeds verkeerde dingen aanleren, maar je wordt in ieder geval wel stukje bij beetje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:04
Wat hierboven al is gezegd, klopt allemaal maar uiteindelijk vind ik maar een ding belangrijk (of ja eigenlijk 2) namelijk plezier en resultaat. Of beter plezier door resultaat.

Sinds enkele jaren speel ik zelf gitaar en uit noodzaak ook basgitaar in bandverband. Vroeger algemene muziekles gehad, maar dat was voor mij verschrikkelijk. Muziek van artiesten die ik niks vond op blokfluit of klokkenspel, nee dank je.

Beste advies dat ik ooit heb gehad is, koop een instrument dat je vet vindt. Wil je een Fender strat koop er dan een en geen kopie of akoestisch gitaar. Kies nummers van je favoriete bands en ga die oefenen hoe lastig ook.

Wat mij betreft maakt het namelijk geen zak uit hoe iemand akkoorden pakt, zijn plectrum vastpakt etc. Als het vet klinkt is het goed. Overigens doen veel grote gitaristen ook maar zomaar zelf iets.

Zodra je je favo muziek langzaam aan kunt spelen, zul je zien dat je 1 meer plezier hebt en 2 veel meer zin om door te blijven oefenen.

Internet staat vol met tabs en YouTube lessen van bijna ieder nummer. Mijn favo dude is Marty Schwarz. Die heeft van alle bands wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:17

Polycom

Poes van goud

Zoek een leraar.
Begin akoestisch, niet elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292405

Ik ben ook begonnen met gitaarlessen, meer dan 10 jaar geleden. Dat hielp me met de basis (open akkoorden, theorie als opbouw van akkoorden en toonladders). Na dat een jaar gedaan te hebben leerde ik niets meer van mijn leraar. Ik begrijp erg goed dat anderen aanraden een leraar te zoeken, maar ik heb gemerkt dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. Ik heb na mijn eerste leraar 3 anderen geprobeerd (waarvan een van de plaatselijke muziekschool) en ik heb minstens een les of 10 bij ze gevolgd. Dat kost veel tijd en demotiveert.

Ik zou proberen doelen te stellen en te doen waar je van geniet, begin daar mee. Ik vind bijvoorbeeld het advies akoestisch te beginnen aardig klinken, om "bij het begin te beginnen", maar als dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat je je interesse verliest dan zou dat zonde zijn.

En, ook al kan het soms lastig of uitdagend zijn, probeer met anderen te spelen. Je leert nergens zoveel van als samen spelen!

PS
justinguitar.com is inderdaad erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 973943

Mijn schema is te onregelmatig voor gewone lessen, dus ik ben zelf wel een voorstander van online lessen. De online gitaar academie bevalt erg goed, omdat ze gewoon een goed lessenplan hebben. En mij boeien noten ook niet, maar daar kan ik ook leren met tabs.

Maar zo te horen is jouw probleem motivatie. Dan zou ik geen online lessen volgen, maar als je tijd hebt gewoon naar zo'n studentenleraartje gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:16

Dhrax

Prog Lord

Polycom schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:45:
Begin akoestisch, niet elektrisch.
Sorry maar dit is gewoon onzin ;)
Je moet beginnen met wat je leuk lijkt.

@ErikNL Noten lezen is absoluut niet spannend voor gitaar spelen vind ik. Ik kan het zelf niet en heb nooit de behoefte gevoeld om hier iets aan te veranderen. Leer tabs lezen en je kunt vrijwel alle gangbare muziek in prima tabs terug vinden. Tip -> www.songsterr.com

[ Voor 40% gewijzigd door Dhrax op 22-09-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb een tijdje gitaar geprobeerd te spelen met Jamplay.com, maar ben op drums overgestapt. Momenteel zelfstudie, maar ik wil een leraar voor zo af en toe om me op zaken te wijzen. Als je gemotiveerd bent, jezelf ook opneemt om terug te horen (dat hoeft niet veel te kosten hoor!) en gestructureerd aan de slag gaat, naast lekker knallen natuurlijk, dan kan het best. Maar ik zou je aanraden om toch eens in de zoveel tijd met een leraar aan de slag te gaan. Als je vooral zelfstudie doet op wat voor manier dan ook, dan moet je natuurlijk wel een leraar vinden die dat OK vindt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:04
Ik speel nu ruim 2 jaar en heb alles zelf geleerd via youtube, boeken en apps. Ik wil niet zeggen dat dit een goede methode is maar voor mij werkt het. Er zijn grote gitaristen die geen noten kunnen lezen en alles op dezelfde manier hebben geleerd.

Motivatie is echter wel een lastig punt. Ik probeer elke dag wat nieuws te leren, ook al is het nog zo klein, het helpt om je beter te voelen. Leer ook regelmatig nieuwe nummers en speel nummers die je al kent blind. Helpt erg goed met de feeling met je gitaar. Het is het meer dan waard om vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik loop ook al jaren met de wens gitaar te kunnen spelen.
Omdat ik verder geen instrumenten speel en al helemaal geen noten kan lezen, zal dat best een stijle leercurve worden. Is niet erg, want oefening baart kunst.

Maar nu komt het: in verband met mijn werkschema zal ik veelal 's avonds na 21u moeten oefenen, en daar worden ze bij mij thuis (vrouw en 2 kids) niet vrolijk van. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Timmert schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:09:
Maar nu komt het: in verband met mijn werkschema zal ik veelal 's avonds na 21u moeten oefenen, en daar worden ze bij mij thuis (vrouw en 2 kids) niet vrolijk van. Hoe doen jullie dat?
Koptelefoon op?

Niet dat ik nou nog zoveel speel sinds ik papa ben. Dan krijg ik thuis namelijk de klacht dat ik ook niet kan horen als er iets aan de hand is met mijn dochtertje.

Uiteraard heb ik een koptelefoon die helemaal dicht is :)

[ Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 31-10-2017 14:17 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 10:52
Gitaar is echt zo'n instrument dat je prima zelf leren. Kijk eens naar verschillende gitaristen en je ziet dat ze allemaal een andere stijl en techniek hebben.

Als het niet goed klinkt doe je het niet goed. (mits je apparatuur goed is natuurlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door Rudolf op 01-11-2017 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Anoniem: 147126 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:42:

Letterlijk alles wat je nodig bent. Begin gewoon bij de beginners course, ga er vanuit dat je 10.000 uur nodig bent om écht gitaar te leren spelen, en probeer een uur per dag te spelen (op justinguitar staat ook een hele course over 'hoe' je moet oefenen en je tijd kunt indelen).. Oh, en nog een tip, begin -zo snel mogelijk- samen met andere mensen te spelen (en dat is ook veel leuker!).

Wat ook leuk is is Rocksmith, vooral om de saaie oefeningen (uren en uren dezelfde toonladders oefenen....) wat aangenamer te maken aangezien het daar ook in 'spel-vorm' kan, en omdat daar muziek op staat wat misschien buiten je eigen comfort-zone ligt.

[...]

[...]

Dat is wel een pitfall. Af en toe wat real-life feedback van een andere gitarist kan helpen. En altijd kritisch naar jezelf en je techniek blijven kijken. En niet 'te snel' willen (eerst de basis perfectioneren voordat je 'verder' gaat).
10.000 uur en 1 uur per dag komt neer op ruim 25 jaar.

Ik denk dat ik maar niet eens begin, ben al te oud. :P

Heb het een paar jaar geleden ook geprobeerd op een akoestische gitaar, maar na een poosje werd de lol steeds minder en staat ie in de hoek decoratief te zijn. Geen ruggegraat whatsoever om door te gaan. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Met @Phase eens. De beste start als je het echt serieus wilt oppakken is denk ik gitaarles.
Je kunt heel veel zelf leren maar een online guide gaat je niet corrigeren als je je gitaar verkeerd beet pakt en het inspireert een stuk minder dan een bevlogen leraar die je mee neemt in de wereld van het spelen.

Wat denk ik ook heel goed werkt is snel met mensen samen gaan spelen. Een bandje vormen, of gewoon wat mensen om rustig mee aan te rommelen en samen muziek mee te maken.

Moet zeggen dat ik zelf al jaren een gitaar heb (en een kapotte basgitaar) met de wil daar ooit echt weer iets mee te doen maar het er niet van komt. (En ik er de tijd en motivatie niet voor heb het echt serieus op te pakken.) Dus voorlopig hou ik het bij af en toe wat rommelen op mijn antieke piano, mijn accordeon, mijn keyboard en mijn gitaar.

Wel wil ik zelf ooit weer in een band gaan spelen. Voor de lol. Maar misschien ook wel om weer eens op het podium te staan. Blauwe maandag gedaan met basgitaar, 2x kroeg vol gespeeld, beviel erg goed. Motiveert ook wel om echt te oefenen en beter te worden. Je bandleden zijn van je afhankelijk.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

DarkUnreal

Postmaster General

Heb je niet een vriend / kennis die gitaar speelt. Van wat iedereen zegt "les nemen" is natuurlijk niet verkeerd. Maar je kan ook gewoon een paar keer met iemand zitten die je de basis uitlegt (hoe je hem vast houd, wat de snaren doen, en hoe je tonen kan maken), en dat je daarna zelf aan de slag gaat met online lesmatertiaal.

Gaat het je goed af, kun je altijd nog kijken, of je les wilt, of dat je door gaat met het jezelf te leren

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 21:04

Dielie

*BURP!*

Ik speel ook met de gedachte om gitaar te leren spelen. Nooit iets anders bespeeld, dus dit is totaal nieuw voor me. Welke tips hebben jullie voor de aanschaf van een akoestische (beginners)gitaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 20:17
Ik ben toevallig ook sinds een week begonnen met gitaar spelen. Ben nu thuis aan het leren maar uit jullie reacties haal ik dat via les een stuk beter is.

Misschien hijack ik de thread een beetje maar als er iemand een goede leraar in Arnhem/Velp kent zou ik dat graag horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Dielie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:16:
Ik speel ook met de gedachte om gitaar te leren spelen. Nooit iets anders bespeeld, dus dit is totaal nieuw voor me. Welke tips hebben jullie voor de aanschaf van een akoestische (beginners)gitaar?
Heel veel ervaring heb ik er niet mee maar:

- Zorg dat als je de snaren aan spant, de kam niet "piept". Bij mij is die niet helemaal zuiver, stem je de snaren, schieten ze opeens door. *PANG* Da's echt omdat ik *te* goedkoop heb gekocht.
- Koop electro-acoustisch zodat je 'm alsnog op een versterker kunt aansluiten
- Zorg voor een ingebouwd stemapparaat (da's nl heel fijn en minder geklooi)
- Koop iets dat je mooi vind klinken (stalen snaren klinken scheller en harder, ik vind het prettiger, wat minder wollig maar het moet je smaak zijn)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Anoniem: 761681

Kijk ook even op www.gitaarbegrijpen.nl.

Peter

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 21:04

Dielie

*BURP!*

Dank voor de tips, Unezra en user2016. Die laatste link is zeker interessant. Ben twee weken onderweg en volg www.justinguitar.com. Zeer toegankelijk en met een bruikbare app, maar vooralsnog geen theoretisch kader. Daar helpt jouw link dan weer in, user2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Ik ben nu een jaar bezig met Justin Guitar en zo'n beetje aan het einde van zijn basis cursus. Duurt nog wel even voordat ik het helemaal afrond, 10 nummers uit mijn hoofd kennen !
Cursus bevalt goed en heb ook 2 van zijn songbooks aangeschaft.

Betreft theorie, die komt in zijn basiscursus ook aanbod, niet heel veel maar op zijn site kan je ook vanalles lezen.
Ik had laatst op Yt ook theorie video's gekeken van "move forward guitar" dit is ook zeer leerzaam om er naast bij te doen.
succes!
Dielie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:22:
Dank voor de tips, Unezra en user2016. Die laatste link is zeker interessant. Ben twee weken onderweg en volg www.justinguitar.com. Zeer toegankelijk en met een bruikbare app, maar vooralsnog geen theoretisch kader. Daar helpt jouw link dan weer in, user2016.

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:38

Bob Popcorn

Plop!

Er zijn legio gitaarleraren op Youtube (ben zelf ook net begonnen) en ik vind Andy's Guitar Lessons erg leuk, en Marty Schwartz kijk ik voor de moeilijkere dingen (1e solo van Comfortably Numb bijvoorbeeld).

Ik kan ook geen noten lezen en heb erg weinig theoretische muziekkennis en ik merk wel dat dat me tegen houdt. Zorg dat je vanaf het begin weet wat octaven zijn, hoe maten werken en dat soort dingen, dan pak je het wat sneller op en begrijp je ook wat ze zeggen in de video's.

Verder is het veeeeel oefenen. Moet zeggen dat de basis open akkoorden (CAGED/Em/Am) me nu goed afgaan en wisselen wordt steeds makkelijker. Geeft ook wel een kick als iemand direct hoort welk liedje je speelt (wonderwall ;))

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:57
Heeft iemand ervaring met www.guitartricks.com? Zo ja, wat vond je er van?

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb in een jaar of 3 toch wel redelijk goed akoestisch leren spelen. Zelf aangeleerd. Eerst akkoorden leren, toen tokkelen. YouTube: How to Play "Dust in the Wind" on guitar - Kansas - Finger... Met dit nummer ben ik begonnen, en dat was echt een gigantische uitdaging. Daarna ging de rest vanzelf. Je hebt vooral veel doorzettingsvermogen nodig. Noten lezen hoeft trouwens niet, al kon ik dat van mijn muzikale achtergrond wel.

Mijn eerste gitaar was een Samick van 160 euro. Een duurdere is zeker beter, maar ik had destijds geen budget. Guitar Pro is wel een must trouwens. Inmiddels speel ik nu zo'n 13 jaar gitaar waarvan ook 10 jaar electrisch. Linkshandig, niet dat zoiets echt uitmaakt. Je hebt minder keuze uit het aanbod gitaren, maar dat kan ook een voordeel zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Joe-star op 19-01-2018 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:04
aicaramba schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:22:
Heeft iemand ervaring met www.guitartricks.com? Zo ja, wat vond je er van?
Ik ben zelf al jaren lid van GuitarTricks en ik vind het erg prettig werken. De lessen hebben een goede structuur en je kunt als beginner het "Core" system volgen om tot een fatsoenlijk niveau te komen. Het aanbod aan songs valt wat tegen, maar de songs die er zijn, zijn bijna allemaal erg goed uitgewerkt.

Let op: qua prijs is er veel onderhandelingsruimte. Door gewoon je trial account op te zeggen krijg je aanbiedingen die de prijs effectief meer dan halveren. Zo betaal ik op dit moment 72 dollar per jaar voor GuitarTricks.

Toch is het geen volwaardig alternatief voor een gitaarleraar, want - zoals al meerdere malen aangehaald in dit topic - er is niemand die jouw slecht aangeleerde techniek kan corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Joe-star schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 00:01:
Ik heb in een jaar of 3 toch wel redelijk goed akoestisch leren spelen. Zelf aangeleerd. Eerst akkoorden leren, toen tokkelen. YouTube: How to Play "Dust in the Wind" on guitar - Kansas - Finger... Met dit nummer ben ik begonnen, en dat was echt een gigantische uitdaging. Daarna ging de rest vanzelf. Je hebt vooral veel doorzettingsvermogen nodig. Noten lezen hoeft trouwens niet, al kon ik dat van mijn muzikale achtergrond wel.

Mijn eerste gitaar was een Samick van 160 euro. Een duurdere is zeker beter, maar ik had destijds geen budget. Guitar Pro is wel een must trouwens. Inmiddels speel ik nu zo'n 13 jaar gitaar waarvan ook 10 jaar electrisch. Linkshandig, niet dat zoiets echt uitmaakt. Je hebt minder keuze uit het aanbod gitaren, maar dat kan ook een voordeel zijn.
Klinkt super. Ik vraag me wel af of je echt het complete Travis picking patroon speelt. Dan kan je nl echt iets.
Menig Dust in The wind speler speelt het ongeveer, en dan met 2 vingers... Dat is gewoon geen Travis picking maar een eigen ontwikkeld c.q. uitgevogeld patroon dat je behoorlijk in de weg kan staan van verder vordering.

Een leraar is gewoon fijn. Je krijgt feedback en die is soms heel waardevol of kan je enorm veel tijd besparen. Maar ieder zijn ding. Ik heb dingen geleerd door zelf uit vogelen, YouTube en een leraar...
Soms had ik gewoon even een extra set ogen nodig om mezelf naar het volgende plateau te halen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dinictus208 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:04:
[...]

Klinkt super. Ik vraag me wel af of je echt het complete Travis picking patroon speelt. Dan kan je nl echt iets.
Menig Dust in The wind speler speelt het ongeveer, en dan met 2 vingers... Dat is gewoon geen Travis picking maar een eigen ontwikkeld c.q. uitgevogeld patroon dat je behoorlijk in de weg kan staan van verder vordering.

Een leraar is gewoon fijn. Je krijgt feedback en die is soms heel waardevol of kan je enorm veel tijd besparen. Maar ieder zijn ding. Ik heb dingen geleerd door zelf uit vogelen, YouTube en een leraar...
Soms had ik gewoon even een extra set ogen nodig om mezelf naar het volgende plateau te halen.
Ik moest even kijken wat je bedoelde met een Travis picking patroon. Maar zover ik kan begrijpen bedoel je daarmee dat ik het origineel speel en niet smokkel. Ja, ik speel hem idd gewoon zoals Kansas hem bedoelde. En dat was zeker lastig om te leren, toen in het eerste jaar zonder leraar. Maar met veel tijd en Guitar pro kom je heel ver. En tegenwoordig is Youtube super handig.
Bij Guitar pro kan je elke maat langzaam afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Dan kan je dus Travis picken... ;)

Wat mij veel heeft geholpen is dat ik gewoon uitzocht of verteld kreeg waar ik precies mee bezig was.
Gewoon beginnen met een boekje of met een film die zegt: leg je vinger hier en sla dan dit aan, is prima maar verwacht dan ook geen significante progressie of verwacht niet dat je makkelijk verder dan het kampvuur komt. Uitzonderingen daar gelaten hoor.

Picking styles leren, hand en vinger positioneren leren, schalen leren, caged system leren, oefenen, oefenen, oefenen: dan komt de echte beloning en het echte genieten.... IMHO.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:38
Benieuwd hoe TS @EricNL zijn hernieuwde hobby bevalt??

Thuis de gitaar ook stof afgeblazen. Ooit eens gekregen van iemand die hem nooit gebruikte, maar ook nooit gebruikt :P
Eerst even een nieuwe snarenset erop zetten en opnieuw stemmen, maar dan wil ik toch eens aan dit punt van mijn "bucketlist" gaat beginnen.

AndyGuitar en JustinGuitar lijken me prima sites om het van te leren.
Gitaarles nemen is geen optie wegens een te druk werk/prive waardoor ik dit er tussen moet proppen, maar dat zal iedere keer weer een ander moment zijn.

Yousician lijkt me ook wel handig, maar om gelijk 120 euro af te tikken om echt verder te gaan...

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• more
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-02-2022
Spam is niet de bedoeling.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 23-02-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 13:01

Overlegne

Calvé Pindabaas

En wannabe-mod-gedrag ook niet ;). Dien dan liever 'n TR in.

[ Voor 85% gewijzigd door Ardana op 23-02-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunjw
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09-2022
*knip*
Spam is niet toegestaan.

[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 16-09-2022 11:24 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.