Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goededag allemaal ,

Ik ben een buitenlander . ik woon 3 jaar in Nederland . ik kom hier jullie vragen of iemand weet wat ik met een buitenlands diploma ( bachelor Engels literatuur) kan of mag in Nederland studeren . ik heb mijn diploma gewaardeerd bij IDW en het uitslag was dat het gelijkwaardig aan 2 jaar WO in Nederland . ik heb ook de Nederlandse taal gestudeerd tot niveau NT2 B2 in Nederland . alleen ik weet nog niet wat ik nog moet doen of welke studie past bij mij en waarmee ik een baan in de toekomst kan vinden . of waar kan ik terecht heen om hulp te vragen bij het kiezen van een studie . ik hoop dat ik een antwoord op mijn vragen van hier mag krijgen.

Met vriendelijke groet ,
:)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Gewoon een universiteit binnenlopen.

Met je diploma kun je mogelijkerwijs een (betaald) zij-traject instromen en leraar worden.

Ben je ouder dan 21?
Dan kun je sowieso een colloquium doctum, cq toelatingstoets, doen bij de universiteiten en bij slagen een willekeurige opleiding gaan volgen. In de regel begin je wel met een tussenjaar en soms 2 voordat je het reguliere traject instroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankuwel Iblies voor uw reactie en antwoord . maar welke universiteit bedoelt u precies . is dat een een hbo of wo opleiding dat u bedoelt? en als ik een opleiding leraar zou volgen , heb ik een kans om later in NL een baan te kunnen vinden ?aangezien mijn taal niveau?

groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:01:
Dankuwel Iblies voor uw reactie en antwoord . maar welke universiteit bedoelt u precies . is dat een een hbo of wo opleiding dat u bedoelt? en als ik een opleiding leraar zou volgen , heb ik een kans om later in NL een baan te kunnen vinden ?aangezien mijn taal niveau?

groetjes
Zolang je achter elke zin direct een punt zet (dus zo.) en niet ( zo . ) komt het helemaal goed ;)

Als je 21 bent kan je een intake test doen (http://www.hva.nl/onderwi...-toelatingsonderzoek.html) als je aanmeld bij een opleiding bijvoorbeeld bij het HVA in Amsterdam: http://www.hva.nl/onderwi...eidingen/opleidingen.html Dit is HBO niveau en zou redelijk moeten aansluiten op je "bachelor" opleiding denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Gewoon verschillende scholen binnenlopen en kijken of je een afspraak kunt maken. Als je het via de mail gaat doen is de kans groter dat je met nog meer vragen zit.

Een punt waar je rekening mee moet houden is je diploma. In beginsel zijn alle Europese diploma's gelijk dus ik ga er van uit dat die van buiten komt.

Je waardering van 2 jaar WO zegt relatief weinig, als een van de weinigen landen (enigste?) hebben we hier HBO en universiteit. Hoe de waardering wordt opgepakt bij een school is afwachten.
Als je al kennis hebt opgedaan kun je kijken of je je kwaliteiten kunt waarderen als 'eerder verworven competenties'.
Alles wat van waarde is kan ervoor zorgen dat een nieuwe studie korter kan duren.

Als je de toets doet en haalt dan begin je in principe onderaan en volg je een volledig programma.

En welke opleiding meeste kans heeft voor een baan... daar valt weinig over te zeggen. Techniek doet het altijd goed maar dat moet je liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een technische opleiding geeft goede kans op een baan en zelfs als je helemaal geen Nederlands kon maakt dat niet heel veel uit vaak. Tegelijk met een bachelor Engelse literatuur vermoed ik dat je wat meer in de talen hoek zoekt. Oftewel de vraag is niet alleen wat je mag, maar ook wat je kan en wat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
dylan111111 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:10:
[...]

Zolang je achter elke zin direct een punt zet (dus zo.) en niet ( zo . ) komt het helemaal goed ;)

Als je 21 bent kan je een intake test doen (http://www.hva.nl/onderwi...-toelatingsonderzoek.html) als je aanmeld bij een opleiding bijvoorbeeld bij het HVA in Amsterdam: http://www.hva.nl/onderwi...eidingen/opleidingen.html Dit is HBO niveau en zou redelijk moeten aansluiten op je "bachelor" opleiding denk ik.
Ik denk, persoonlijk, dat 2 jaar WO een stukje hoger niveau is dan instroom HBO. Als je bij een Universiteit (van jouw voorkeur) een afspraak maakt met een studieadviseur kun je de opties bespreken. Het hangt er natuurlijk helemaal van af welke richting je op wilt. Je zou denk ik, zoals eerder aangegeven, in een zij-instroom (in de vorm van een pre-master bijvoorbeeld) gerust in kunnen stromen in gamma en alpha wetenschappen masters.
Iblies schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:03:
Gewoon verschillende scholen binnenlopen en kijken of je een afspraak kunt maken. Als je het via de mail gaat doen is de kans groter dat je met nog meer vragen zit.

Een punt waar je rekening mee moet houden is je diploma. In beginsel zijn alle Europese diploma's gelijk dus ik ga er van uit dat die van buiten komt.

Je waardering van 2 jaar WO zegt relatief weinig, als een van de weinigen landen (enigste?) hebben we hier HBO en universiteit. Hoe de waardering wordt opgepakt bij een school is afwachten.
Als je al kennis hebt opgedaan kun je kijken of je je kwaliteiten kunt waarderen als 'eerder verworven competenties'.
Alles wat van waarde is kan ervoor zorgen dat een nieuwe studie korter kan duren.

Als je de toets doet en haalt dan begin je in principe onderaan en volg je een volledig programma.

En welke opleiding meeste kans heeft voor een baan... daar valt weinig over te zeggen. Techniek doet het altijd goed maar dat moet je liggen.
Helemaal mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fuff schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:56:
[...]

Ik denk, persoonlijk, dat 2 jaar WO een stukje hoger niveau is dan instroom HBO. Als je bij een Universiteit (van jouw voorkeur) een afspraak maakt met een studieadviseur kun je de opties bespreken. Het hangt er natuurlijk helemaal van af welke richting je op wilt. Je zou denk ik, zoals eerder aangegeven, in een zij-instroom (in de vorm van een pre-master bijvoorbeeld) gerust in kunnen stromen in gamma en alpha wetenschappen masters.

[...]

Helemaal mee eens :)
danuwel Fuff !! voor de waardvolle informatie . heeft u een voorbeeld van een universiteit of een opleiding die bij mij past ? dankuwel nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:16:
Een technische opleiding geeft goede kans op een baan en zelfs als je helemaal geen Nederlands kon maakt dat niet heel veel uit vaak. Tegelijk met een bachelor Engelse literatuur vermoed ik dat je wat meer in de talen hoek zoekt. Oftewel de vraag is niet alleen wat je mag, maar ook wat je kan en wat je wil.
Dankuwel! Sissoes voor uw tijd en hulp .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:03:
[...]

danuwel Fuff !! voor de waardvolle informatie . heeft u een voorbeeld van een universiteit of een opleiding die bij mij past ? dankuwel nogmaals!
Dat hangt een beetje af van je woonplaats en voorkeur voor een opleiding. Maar de Universiteit Utrecht heeft een aantal opleidingen waar, ik denk, dat je wel kans maakt. Bijvoorbeeld Sociologie, Psychologie, Criminologie, Algemene Sociale Wetenschappen en dergelijke. Maar ook de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Vrije Universiteit in Amsterdam (VU) en de Erasmus Universiteit in Rotterdam (EUR) hebben dergelijke opleidingen.

Ik zou je aanraden om via de websites van die universiteiten een afspraak in te plannen met een studieadviseur, dat zijn vaak centrale organen binnen de universiteit. Die kun je gemakkelijk vinden via de website.

De studieadviseur kent de opleidingen die de universiteiten aanbieden en kunnen je begeleiden in de keuze voor een opleiding, Bachelor of Master hangt dus geheel af van je 'eerder verworven competenties'. Maar dat is bij uitstek de plek om je vraag een vervolg te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankuwel , voor u antwoord !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Welke kant wil je eigenlijk überhaupt op? Studies als psychologie, talen, criminologie, sociologie etc. Dat zijn niet echt studies waar de baan kans op niveau groot is na afronding.
Pagina: 1