Blijft OC van videokaart als software verwijderd wordt?

Pagina: 1
Acties:

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo,

mijn vraag is of je overclock van je videokaart bestaan blijft als je de software verwijderd/ deinstalleerd ?
wat ik van sommige youtube filmpjes begrijp is dat je een profiel aanmaakt op de computer die de gpu stuurt naar jou ingestelde overclock. Maar er wordt nooit iets gemeld of de overclock blijft nadat de software verwijderd wordt.

ik vraag het omdat ik een asus videokaart heb, een ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING om precies te zijn.
Heb de VGA aura app gedownload en de kleur veranderd. later heb ik de kaart in een nieuwe pc ingebouwd en had de kaart de kleur behouden die ik heb ingesteld.

Ik heb ook een MSI videokaart gehad, en geoverclocked. Nadat ik deze in een andere had ingebouwd was de OC weg.

Ik wil met GPUTweak2 (asus gpu oc software) de power target, temp target en fan profile aanpassen.
Blijft dit op de GPU staan ook al komt de kaart in een andere pc of als de software verwijderd wordt?

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 17:43
Nee, GPUTweak2 applied de overclock settings wanneer deze wordt opgestart, zelfde met MSI Afterburner, je zult de software dus geïnstalleerd moeten houden.

[ Voor 22% gewijzigd door Nycrea op 19-01-2017 13:19 ]

🇺🇦

• ronald92
  • Niet online
Nycrea schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:18:
Nee, GPUTweak2 applied de overclock settings wanneer deze wordt opgestart, zelfde met MSI Afterburner, je zult de software dus geïnstalleerd moeten houden.
is er een overclock app waarbij de software achteraf wel verwijderd kan worden?

betekent dit ook dat gputweak elke keer moet starten als de computer gestart wordt (om OC te gebruiken)

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Niet direct, want hiervoor zou je de informatie naar de kaart zelf moeten wegschrijven. Je kunt misschien wel de firmware van de kaart aanpassen maar met die methode, als het al mogelijk is, zou je de kaart wel kunnen bricken.

BF1 Stats

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat Foodie88 is correct. Je zal de standaard bios moeten aanpassen en deze op de kaart flashen, alleen daarmee bereik je het gewenste resultaat.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Of overclock via het moederbord kan soms ook nog wel. Maar dan werkt het natuurlijk alleen met dat moederbord en die videokaart.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• ronald92
  • Niet online
Foodie88 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:24:
Niet direct, want hiervoor zou je de informatie naar de kaart zelf moeten wegschrijven. Je kunt misschien wel de firmware van de kaart aanpassen maar met die methode, als het al mogelijk is, zou je de kaart wel kunnen bricken.
dit klinkt erg lastig en via google vind ik ook niet wat ik zoek.
of hele oude topics van een gt 8800 , weet niet of het process het zelfde is ??

hoe lastig is het om te doen? en hoe moeilijk is het om zelf een bios aan te passen?

[ Voor 7% gewijzigd door ronald92 op 20-01-2017 08:49 ]

• Foodie88
ronald92 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 07:44:
[...]

dit klinkt erg lastig en via google vind ik ook niet wat ik zoek.
of hele oude topics van een gt 8800 , weet niet of het process het zelfde is ??

hoe lastig is het om te doen? en hoe moeilijk is het om zelf een bios aan te passen?
Ik heb ook even gezocht, ik denk dat het niet kan. Ik heb wel in het verleden een HD6950 naar HD6970 specs geflashed, maar dat is anders. Dan schakel je bepaalde delen van de kaart in die anders zijn gedeactiveerd. De overclock deed ik alsnog via de software.

Daarnaast snap ik ook niet helemaal waarom je dit zou willen: als het zou kunnen, zou het lastig en risicovol zijn. Waarom wil je het precies? Vanwege het gemak? Je hebt een hoop voordeel van het OCen met de software, je kunt snel aanpassingen doen en gemakkelijk monitoren.

BF1 Stats

• ronald92
  • Niet online
ja puur voor de handigheid dat de kaart altijd op oc loopt en je telkens geen programma mee met windows hoeft te laten opstarten

• lever
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-01 21:39
Je zou het bios moeten aanpassen. Dit is erg lastig en komt met het gevaar dat je de kaart niet meer kan gebruiken als het mis gaat. Ik zou het risico niet nemen als het alleen gaat zodat er een programmaatje minder draaid.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:08

Thomg

Aww yiss

Gevaar is praktisch nul, mogelijk dat je kaart het inderdaad niet doet maar dat kan je altijd nog fixen door je igpu ff aan te zetten en het daarmee te flashen of een andere kaart erin te douwen.
Heb al iets van 50 keer geflashed ( mining tijdperk ), gaat zo'n 10% van de keren fout.

Of het adviseerbaar is, is twee.

[ Voor 28% gewijzigd door Thomg op 20-01-2017 20:16 ]

• ronald92
  • Niet online
en wat is er verschil tussen de verschillende overclock programma's ?
gputweak heeft volgens mij alleen een optie om overclock toe te passen als gputweak is gestart

msi afterburner heeft optie om overclock toe te passen van af pc start up.. of moet afterburner dan ook opstarten?

• Foodie88
ronald92 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:39:
en wat is er verschil tussen de verschillende overclock programma's ?
gputweak heeft volgens mij alleen een optie om overclock toe te passen als gputweak is gestart

msi afterburner heeft optie om overclock toe te passen van af pc start up.. of moet afterburner dan ook opstarten?
Uiteraard. Het programma past de OC toe wanneer het draait dus het programma moet inderdaad draaien om de OC te gebruiken. Veel van zulke programma's kun je automatisch laten opstarten wanneer Windows start, zodat de OC ook automatisch wordt toegepast.

BF1 Stats

• ronald92
  • Niet online
bedankt, dan laat ik een oc programma gelijk mee opstarten als de computer aan gaat.
Een custom Bios heeft weinig voordeel in vergelijking met de boven genoemde optie
Pagina: 1