Donzen dekbed, deken en koud matras

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 13:35

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Wij hebben een 4-seizoenen donzen dekbed. de afgelopen nachten is het koud geweest (lees: m'n vrouw heeft het koud :) ). Dus hebben we een dik (zwaar) deken over het donzen dekbed gelegd.

Maar ik twijfel of deze (zware) deken juist het donzen dekbed tegenwerkt. Het donzen dekbed is erg dik (veel lucht tussen de veren) en met een zwaar deken erop, zakt hij veel in. Kortom, minder lucht, dus minder isolatie?

Verder hebben we een goed ventilerend matras (van Auping). M'n vrouw klaagt dat er doordat dit matras zo goed ventileert, veel kou van het matras komt. Ik ervaar dat niet zo (of minder).
Herkent iemand dit? Is hier eenvoudig wat aan te doen? Zou een matrastopper werken?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57

Cyphax

Moderator LNX
Er komt toch geen kou van het matras; dat ding zal niet kouder zijn dan je kamer lijkt me? Ik denk dat het matras warmte van je lichaam opneemt, en dat voelt koud aan.
Het lijkt me een kwestie van isoleren in eerste instantie en dan zal die deken vast wel helpen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Cyphax op 19-01-2017 13:27 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:24
Galois schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:12:
Wij hebben een 4-seizoenen donzen dekbed. de afgelopen nachten is het koud geweest (lees: m'n vrouw heeft het koud :) ). Dus hebben we een dik (zwaar) deken over het donzen dekbed gelegd.

Maar ik twijfel of deze (zware) deken juist het donzen dekbed tegenwerkt. Het donzen dekbed is erg dik (veel lucht tussen de veren) en met een zwaar deken erop, zakt hij veel in. Kortom, minder lucht, dus minder isolatie?

Verder hebben we een goed ventilerend matras (van Auping). M'n vrouw klaagt dat er doordat dit matras zo goed ventileert, veel kou van het matras komt. Ik ervaar dat niet zo (of minder).
Herkent iemand dit? Is hier eenvoudig wat aan te doen? Zou een matrastopper werken?
Wij hebben ondertussen ook een 2e deken aangeschaft en voor ons is dit de oplossing gebleken. Dubbel zoveel isolatie.

Waarom leg je je donsdeken niet vanboven als je denkt dat het daardoor beter gaat gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 13:35

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Cyphax schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:21:
Er komt toch geen kou van het matras; dat ding zal niet kouder zijn dan je kamer lijkt me? Ik denk dat het matras warmte van je lichaam opneemt, en dat voelt koud aan.
Het lijkt me een kwestie van isoleren in eerste instantie en dan zal die deken vast wel helpen. :)
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Jij warmt het matras op (die 16 graden is, de omgevingstemperatuur, en jij bent 37 graden). Als door de "goede" ventilatie van het matras deze opgewarmde lucht weer weg gaat... (??)
Tarkin schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:46:

Waarom leg je je donsdeken niet vanboven als je denkt dat het daardoor beter gaat gaan?
Het is nu meer een kwestie van 'willen snappen', dan iets anders.
(maar dat is idd een oplossing)

Als er minder lucht tussen de donsveren zit, doordat de zware deken erop ligt, zal het ook minder isoleren?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:43
Wat is de temperatuur binnen de slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57

Cyphax

Moderator LNX
Galois schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:03:
[...]

Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Jij warmt het matras op (die 16 graden is, de omgevingstemperatuur, en jij bent 37 graden). Als door de "goede" ventilatie van het matras deze opgewarmde lucht weer weg gaat... (??)
Het is net als uit een buitenzwembad stappen. Dat voelt koud aan omdat je de omgeving opwarmt. Dat onttrekt warmte uit jouw huid en dat voelt koud aan. Zo werkt bijvoorbeeld je koelkast. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Cyphax schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:21:
Ik ben van latex of schuim naar een pocketveren model gegaan en merk dat de pocketveren veel meer kou van onderaf doorlaten. (heb veel liever pocketveren, maar dat is een nadeel waar TS tegenaan kan lopen)
Pagina: 1