Hoe direct op PC aansluiten HDD: 12 pin + 2 pin + HDMI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457048

Topicstarter
Beste forumlezers,

helaas is mijn HDD het aan het begeven. Hij leest hem soms nog wel, kopieren gaat enorm traag.
Heb dit probleem eerder gehad en toen gewoon met de SATA aansluiting een HDD direct ingeplugd op moederbord en voila, alles er af kunnen halen.

Nu met deze WD HDD echter... zit er een nieuw type connector op waar ik niet uit kom.
Hoe kan ik deze (zie foto) aansluiten anders dan via de HDMI poort? Hoe heet dit type connector?

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v209/horn34/usb3driveconnector.jpg
Type: WD 1.0TB WD10JMVW

Mijn dank is groot!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:55

Mx. Alba

hen/die/zij

Zit die MicroUSB3-poort wel direct op de harde schijf, of is dat misschien nog een printplaatje waar de eigenlijke harde schijf op gemonteerd is?

Ook al eens geprobeerd met een MicroUSB2 kabel (dus zonder dat extra stukje eraan) om te zien of dat stabieler is?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:51
Ik denk dat jij zo'n kabel zoekt:
Afbeeldingslocatie: https://www.minigadgets.nl/data/articles/images/lightbox/big/micro-usb-naar-usb-3_0-aansluitkabel_16360_1.jpg

Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ja dat dacht ik eerst ook maar toen bedacht ik me dat het eigenlijke verhaal waarschijnlijk is dat dit een externe HDD is. Aangezien die niet goed meer werkte heeft hij de behuizing eraf gesloopt en kwam toen dit tegen. Een MicroUSB3-kabel gebruiken is dan dus het zelfde als de situatie waarin hij niet goed werkte, want het enige verschil is dan of er wel of niet het jasje omheen zit. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik denk zelfs dat TS denkt dat die MicroUSB3 poort een HDMI poort is, gezien de topictitle :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Dat is idd een schijf voor extern gebruik middels micro usb 3, niet geschikt voor inbouw.
Schijf is te leveren als normale disk, of als SE, welke niet intern gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Banshee schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:44:
Dat is idd een schijf voor extern gebruik middels micro usb 3, niet geschikt voor inbouw.
Schijf is te leveren als normale disk, of als SE, welke niet intern gebruikt kan worden.
Dan zal je moeten kijken of je hem nog verder kunt strippen. De meeste externe harde schijven zijn gewoon sATA-schijven met nog een extra stukje elektronica eraan geplakt voor de USB-poort en evt status-LEDs. De foto is een beetje slecht maar het zou best kunnen dat deze alleen maar die MicroUSB3-poort heeft, zonder sATA-poort "erachter"... In that case, you're screwed. :D

Zoals ik aangaf, probeer eens met een MicroUSB2-kabel. Is weliswaar trager dan USB3 natuurlijk maar misschien juist daardoor stabieler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt tot dusver! Ik heb het idd verkeerd neergezet in de haast. Het is een USB3 aansluiting.

Deze zit op het printplaatje gelast. Ik zie zonder de printplaat los te maken geen aanduiding voor een SATA connector erachter.
Mijn enige hoop lijkt te zijn om een bus te vinden waar die 12 pins in kunnen (denk dat dat de data is) en die 2 pin (wat de voeding zal zijn).

Ik kan er geen USB2 in krijgen omdat die de aansluiting van de HDD niet passen (tenminste, ik heb ze nog niet gezien in USB2 uitvoering)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anoniem: 457048 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:51:
Ik kan er geen USB2 in krijgen omdat die de aansluiting van de HDD niet passen (tenminste, ik heb ze nog niet gezien in USB2 uitvoering)?
Standaard MicroUSB2 kabeltje kan in het linkerpoortje. Die kleinere is specifiek voor USB3

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 457048 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:51:
Bedankt tot dusver! Ik heb het idd verkeerd neergezet in de haast. Het is een USB3 aansluiting.

Deze zit op het printplaatje gelast. Ik zie zonder de printplaat los te maken geen aanduiding voor een SATA connector erachter.
Mijn enige hoop lijkt te zijn om een bus te vinden waar die 12 pins in kunnen (denk dat dat de data is) en die 2 pin (wat de voeding zal zijn).

Afbeeldingslocatie: http://www.buildcomputers.net/images/micro-usb-cables.jpg

Zou gewoon moeten passen hoor. MicroUSB3 is eigenlijk een MicroUSB2-stekkertje met een extra stukje eraan. Je kan een MicroUSB2-kabel (zoals bijvoorbeeld van een Android-telefoon) gewoon in het brede deel van een MicroUSB3-aansluiting prikken en dat zou moeten werken (op USB2-snelheid weliswaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
So far no good... Blijft hetzelfde probleem voordoen. Vermoed ook wel dat het meer aan de schijf ligt dan aan de aansluiting maar goed.

Toch ben ik erg benieuwd: Die pinnen moeten toch ergens voor dienen? Wat dan?

Als ik meer nieuws heb dan horen jullie het. Ideeen blijven welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Misschien heb je hier wat aan, je kunt een SATA connector aansluiten op het PCB bord, je zult wel enig soldeer ervaring moeten hebben.

http://blog.acelaboratory...estern-digital-drive.html

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die pinnen zijn misschien jumpers op te zetten (een primitieve manier om parameters aan de schijf in te stellen).

Ik heb ook zo'n schijf. Wel slecht dat de usb-controller rechtstreeks op de schijf zit gesoldeerd. Dat maakt het in dit soort situaties erg lastig om te recoveren. Gebruik hem nl. als backup-schijf, maar dit wetende maakt het hem toch iets minder betrouwbaar.
Pagina: 1