Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basissysteem voor downloaden, Plexserver, backup en Sims 4

Pagina: 1
Acties:

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-11 07:31
Beste Mede-Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuw systeempje in elkaar zetten die voornamelijk dienst moet doen als basissysteem. Echter zijn er twee extra opties: Ik wil hem gebruiken voor zo nu en dan downloaden en het maken van backups (dus enigzins als NAS en Plex Server, met als enige opmerking dat het niet dag en nacht aan hoeft te staan), maar ook voor het spelen van 1 specifieke game, namelijk de Sims 4 (Voor mijn vriendin en dit hoeft niet in de hoogste settings, maar dient wel gewoon speelbaar te zijn)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Assemblage doe ik zelf, de kast en Windows 10 licentie heb ik al. Verder wil ik niet boven de 250-300 komen en ben ik ook bereid om tweedehands onderdelen te gebruiken!

Behuizing (die ik al heb staan)

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define Mini€ 89,80€ 89,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,80

Setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 57,95€ 57,95
1MSI H110I Pro€ 79,-€ 79,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 49,95€ 49,95
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,80

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een mooie kast (staat in de build), die wellicht wat groot is voor een dergelijk systeem, maar wel een erg strak design heeft en bovendien goed gedempt (en dus stil!)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor opslag heb ik al HDD's liggen, dus die zijn niet nodig. Enkel een SSD voor het besturingssysteem en enkele programma's. 128 gb zou dan al volstaan, maar ik wil toch voor een 256 gb gaan, zodat het wat meer toekomstbestendig is. Ervaringen met tweedehands SSD's? Is dit wel of niet handig?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar een processor van Intel en SSD van Samsung, vanwege zuinigheid, betrouwbaarheid en aantal positieve reviews. Voor de rest geen voorkeur, behalve dat ik een minimaal een semi-modulaire voeding wil.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo stil mogelijk en ook qua energie/stroomverbruik aan de lage kant.

Ga je overklokken?
Nee. Dit gaat om een basissysteem. Ik ga niet professioneel photoshoppen, hardcore BF1 spelen op 60 fps of videobewerken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een setup bij elkaar gezet, waarvan ik de behuizing dus al binnen heb. Die valt dus buiten mijn budget. Verder zou ik graag willen weten of de processor krachtig genoeg is om de Sims 4 enigzins te draaien en zo niet, wat zou een goedkope budget videokaart zijn (mag ook tweedehands!).

Ik zou ook graag willen weten hoe ik zelf het moederbord naar de nieuwste BIOS kan updaten, zodat hij Kaby Lake aan kan. Is dit te doen zonder een processor?
Afuture biedt deze dienste gratis aan, maar dat betekent wel dat ik het bord nieuw moet kopen en niet tweedehands (wat weer op het budget drukt :P )

Verder zijn alle tips welkom, om hier een bang for mijn bucks systeem te maken, die soepel draait en ook in de toekomst nog even mee kan.

Alvast enorm bedankt!
Vince

Verwijderd

In de Define mini past een mATX bord pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D2V bijvoorbeeld. Heb je ook geen gedoe met het bios.
Kabylake en B250 kunnen gebruik maken van 2400 MHz ram pricewatch: Crucial CT8G4DFD824A
Voeding kan een stuk beter voor dezelfde prijs pricewatch: Corsair Vengeance 400W of nog iets beter en efficiënter voor een kleine meerprijs pricewatch: Seasonic G-series 360 watt.
De ssd kan goedkoper. Verschil is er in de praktijk niet en Crucial is net zo betrouwbaar pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

• Vince_
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:07:
In de Define mini past een mATX bord pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D2V bijvoorbeeld. Heb je ook geen gedoe met het bios.
Kabylake en B250 kunnen gebruik maken van 2400 MHz ram pricewatch: Crucial CT8G4DFD824A
Voeding kan een stuk beter voor dezelfde prijs pricewatch: Corsair Vengeance 400W of nog iets beter en efficiënter voor een kleine meerprijs pricewatch: Seasonic G-series 360 watt.
De ssd kan goedkoper. Verschil is er in de praktijk niet en Crucial is net zo betrouwbaar pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB
Bedankt voor je reactie!

Wat het moederbord betreft is het wel een goede keuze. Enige minpunt is, dat er weinig tweedehands aanbod in is.

Het geheugen is ook een goede tip, waarom niet direct die 2400 Mhz. :)

De SSD neem ik toch liever van Samsung, omdat zeker tweedehands gezien de prijzen daar niet heel erg in uiteenlopen.

De voeding snap ik alleen niet helemaal? Wat is hier beter aan dan aan die mijn huidige build? Ook is deze helaas niet semi-modulair. Iets wat ik toch wel graag wil.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Vince_ schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:42:

De voeding snap ik alleen niet helemaal? Wat is hier beter aan dan aan die mijn huidige build? Ook is deze helaas niet semi-modulair. Iets wat ik toch wel graag wil.
kwaliteit van het circuit, levensduur. kleinere hoeveelheid ripple in de stroom die eraf komt wat leidt tot meer stabiliteit

[ Voor 29% gewijzigd door youridv1 op 19-01-2017 13:51 ]

• Vince_
Dus een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt zou in dit geval de beste oplossing zijn als het gaat om waar voor je geld?

Is deze voeding ook nog geschikt als ik er een tweedehands pricewatch: MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming of pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 OC in zou zetten? of heb ik dan minimaal iets vanaf 500 watt nodig?

Verder heb ik nog een vraag met betrekking tot de opslag. Als ik voor de dagelijkse taken een SSD gebruik, maar voor het streamen van films etc een WD Red is dit dan een goede optie? Of is een WD Red alleen aan te raden in een NAS. Hij gaat namelijk niet veel ingeschakeld worden in de pc en de enige functie is data op wegschrijven als backup en het streamen via Plex etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Vince_ op 20-01-2017 09:51 ]

Verwijderd

Voor een GTX 770 mist de G-series 360w de stroomaansluitingen. Dan kan je beter de Vengeance 400w of Bitfenix Whisper BWG450M nemen. Daarbij vind ik een GTX 770 2GB niet interessant, probeer een 4GB te pakken te krijgen. Of een beter presterende R9 280X voor dezelfde prijs.

Een WD Red kan maar is een dure oplossing. Voor een lager prijs heb je een WD Blue of Toshiba.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2017 10:07 ]

• Vince_
Goede tips, die neem ik mee!

Heb ik nog een vraag over de processor. Iemand die mij advies kan geven in de keuze tussen de Intel Pentium G4560 of een i3 6100? (of iets anders uit de i3 lijn)

Zal ik hier veel verschil in merken, omdat de nieuwe Kaby Lake line hyperthreading heeft toegvoegd aan de Pentiums. Ik wil dan graag weten of het spelen van The Sims 4 en downloaden/streamen hier een groot verschil in maakt voor de keuze?

• fireglide
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06-2021
nagenoeg zelfde snelheid, google maar dan zie je dat ook terug :)

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 15:16
Vince_ schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:33:
Goede tips, die neem ik mee!

Heb ik nog een vraag over de processor. Iemand die mij advies kan geven in de keuze tussen de Intel Pentium G4560 of een i3 6100? (of iets anders uit de i3 lijn)

Zal ik hier veel verschil in merken, omdat de nieuwe Kaby Lake line hyperthreading heeft toegvoegd aan de Pentiums. Ik wil dan graag weten of het spelen van The Sims 4 en downloaden/streamen hier een groot verschil in maakt voor de keuze?
Van wat ik gezien heb van gaming benchmarks van de G4560 tegen de i3 6100 of 7100 scheelt dit in de meeste games slechts enkele frames per seconde, als je bang for buck wilt zou ik inderdaad voor de G4560 gaan.
Pagina: 1