Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 21:35
Al de hele middag + avond ben ik me suf aan het zoeken naar de juiste manier om één specifieke map op een Windows 2016 Server te delen met een andere nagenoeg identieke server. Beide servers draaien bij dezelfde hostingprovider, maar zijn onderling niet met elkaar verbonden (ik zou niet weten hoe namelijk).

Een quick fix zou zijn Dropbox, maar Dropbox is in dit geval te langzaam met synchroniseren. Ik heb dat al geprobeerd, maar gezien ook de beperkingen van Dropbox qua bestandsaantallen valt dat af.

Ik zie verder allemaal kreten als SMB, CIF, etc... maar het zegt me wel wat, maar hoe ik het aan de praat moet krijgen, geen idee. Ik loop er hopeloos op vast en aangezien meneer de Hostingprovider ook garantie biedt tot aan de browser en obscure blogs me niet veel verder helpen, hoop ik dat hier iemand mij een zetje de goede richting in kan duwen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misschien is het handig op te vertellen wat precies de opzet is, staan deze servers helemaal los van elkaar? Hangen ze met een draadje aan elkaar? Of zijn het gewoon twee losse servers aan het "internet"?

Wat je kan doen is, zoeken op webdav en wat je daar allemaal mee kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Aapie op 18-01-2017 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je wilt SMB en/of CIFS niet rechtstreeks aan het internet hebben hangen.

Om beide servers met elkaar te verbinden kun je òf in beiden een extra fysieke netwerk kaart steken òf een VPN definiëren. Otoh, als het vinden van het windows file sharing protocol al te moeilijk voor je is, vraag ik me af of je een VPN wel voor elkaar krijgt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mind123 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:37:
[...] en aangezien meneer de Hostingprovider ook garantie biedt tot aan de browser [...]
Ik snap de frustratie, maar je moet wel redelijk blijven. Dit is net als aan je energieleverancier vragen hoe je je TV aan moet sluiten. Dat is echt (basis-) kennis die je niet van hun hoeft te verwachten, tenzij je daar specifiek voor betaalt ;)

Anyway is het inderdaad handig als je even je netwerk schetst. Hebben beide servers enkel een publiek IP-adres? Dan zou ik je hostingprovider vragen of het mogelijk is om een private netwerk tussen beiden servers te leggen. Een LAN dus. Let wel op dat dit nog steeds geen 100% trusted netwerk is, omdat je niet weet wat ertussen zit en wat er mee kan luisteren. SMB kan ook encrypted verbinden, dus doe dat zeker.

Ik denk dat voor jou dus de 1e taak is: Leg een netwerk tussen beiden servers, daarna kun je relatief makkelijk mappen delen tussen beiden hosts. Als dat niet kan met een private LAN van de provider, dan kun je inderdaad een site-to-site VPN leggen tussen de servers, gewoon via de publieke IP-adressen.

Succes

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 19-01-2017 03:40 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

SMB kan versleuteld, maar ik zou in dit geval inderdaad echt geen directe fileshare nemen, ook niet via een 'omweg' zoals losse NIC of een VPN. (Ook dan) luistert de inrichting nauw. Een eigen (V)LAN lijkt me wat duur in deze situatie. Neem een andere (versleutelde) filesharemethode - wat desgewenst alsnog via VPN zou kunnen als extra laag.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf zou ik VPN in combinatie met SMB gebruiken. Of wat ook kan is FTPS met bijvoorbeeld een scriptje. Maar dat hangt of de TS one-way sync of two-way sync etc etc wil. Er zijn veel mogelijkheden op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het gewoon is om eenmalig bestanden over te zetten, kan je via RDP de schijf van de bron op de bestemming beschikbaar maken.
Pagina: 1