datacenter ervaring/kiezen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.094 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-07 22:30
Beste Allemaal,
wij zijn een snel groeien bedrijf en willen graag onze servers naar de datacenter brengen in plaats van op locatie.
wie heeft hier ervaring mee, en welke datacenter raad jullie aan.

dank jullie wel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Wat zijn je wensen, Wat ga je ophangen, wat is je groeiverwachting, wat is je budget. Zonder een antwoord op dat soort vragen valt er weinig zinvols te antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja dit is een beetje makkelijk chef. Wat wil je? Dat is hier de vraag.

Zo maar een paar vragen?
1) Wat doen die servers voor je (en je klanten)?
2) Heb je remote hands nodig en zo ja 24/7?
3) Wil je in een shared rack hangen?
4) Wat denk je er aan uit te willen geven ?
5) Om hoeveel servers gaat het ?
x) je kunt er zelf ook nog wel een paar verzinnen.

Kortom: spreek!

[ Voor 7% gewijzigd door jant op 18-01-2017 23:23 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Bedankt voor jullie antwoorden,
sorry voor de weinig informatie,
wij hebben twee servers U1 en U1 firewall, alles is ESXI geconfigureerd .
servers zijn alleen voor ons met onze data en exchange.
zijn de prijzen bij de datacenter websites , inclusief de internet of alleen de shared rack ?
dank jullie allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Laatst online: 20-10-2020
Zie voorgaande reacties. Websites van datacentra zijn zonder uitzondering gewoon duidelijk wat je afneemt bij colocatie. Waar kom je nu niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Niet online
Dat is nog steeds uiterst beperkte informatie.

Vertel bijvoorbeeld eens wat de overwegingen zijn om de optie van een datacenter te overwegen ?

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Wij willen graag onze servers in de datacenters met internet en cooling en niet op kantoor.
ik las op de internet dat het niet echt goedkoper is.
ik ben hier om informatie en ervaring te wenen, welke datacenter ?waar moeten wij opletten ? ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Niet online
cyberbot schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:50:
Wij willen graag onze servers in de datacenters met internet en cooling en niet op kantoor.
ik las op de internet dat het niet echt goedkoper is.
ik ben hier om informatie en ervaring te wenen, welke datacenter ?waar moeten wij opletten ? ....
Serieus? Wil jij je server in een datacenter met internet? Wie had dat nu gedacht.

Ik geef op.

[ Voor 3% gewijzigd door jant op 19-01-2017 00:33 . Reden: Ik gaf toch niet op. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Beste Jant,
ik bedoel met internet dat internet lijn ook in het maandelijks bedragen,
wat ik gelezen heb is dat sommige data centers leveren geen internet lijn bij.
ik vraag mensen hulp en ervaring, uitgelachen worden is niet wat ik zoek.
nogmaals bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
TS: Ga op zoek naar een leverancier die iets als SAAS kan aanbieden en laat hun dit regelen want (no offense intended) je lijkt er zelf niet genoeg van te weten om dit succesvol te doen (again, niet verkeerd bedoeld).
Even tussendoor: nog nooit gehoord van een DC zonder internet, misschien TransIP tijdens hun storing (gisteren?) maar verder...
Anyway, dit is een complex project waar een gigantisch stuk planning en nadenken over hoe alles moet gaan werken bij komt kijken, veel veel veel (veel) meer dan alleen een naam van een datacenter.
Even je servers in een rack 'dumpen' en dan naar kantoor gaan en erachter komen dat niks werkt zou jammer zijn ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Super bedankt RGAT voor jouw uitleg.
uiteraard zijn er configuraties firewall/rules moeten gedaan worden na dat servers op de rack hangen.
is SAAS goedkoper dan eigen hardware op data center?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Cyberbot,

Jij gaat met al je vragen erg kort door de bocht en geeft er weinig informatie over de situatie nu. Er is niet 1 passende oplossing die zomaar past op jou situatie. Er gaan normaal gesproken onderzoeken aan vooraf om tot de gewenste resultaten te komen. Ik snap dat je graag makkelijk en snel een oplossing zoekt, maar zo werkt dat niet. Je moet echt proberen meer geduld en tijd te besteden om dit project voor je zelf helder te krijgen, want nu krijgen we echt de indruk dat je niet beseft wat dit project omhelst.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Niet online
Ik lach je niet uit cyberbot. Wellicht ben ik wel een beetje duidelijk, dat is eenmaal mijn stijl.

Daarnaast is je taalgebruik ook een tikkeltje slecht begrijpbaar. No pun intended there.
cyberbot schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 00:03:
Beste Jant,
ik bedoel met internet dat internet lijn ook in het maandelijks bedragen,
Wat moet ik hier uit opmaken ?
cyberbot schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 00:14:
uiteraard zijn er configuraties firewall/rules moeten gedaan worden na dat servers op de rack hangen.
Idem daar.

Ik wil je helpen, maar je maakt op diverse gebieden erg ingewikkeld. De vragen die stelt zijn eenvoudig met google beantwoorden. En de vragen die je niet stelt, kan ik niet voor je stellen.

RGAT heeft er zojuist min of meer gezegd, maar moet je dit (project(je) migratie) wel willen leiden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neokarasu
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Begrijp me niet verkeerd, Ik vind dit topic best grappig maar... zoals 2 voorgangers al gezegd hebben: met je huidige stijl en methodiek ga je er niet komen.

Ik krijg sterk de indruk dat het hier om een soort hobbyprojectje van een minderjarig persoon gaat.
Dit komt zowel door: het gebrek aan informatie, de manier waarop je absurd kort door de bocht gaat en ook het gebrekkige Nederlands waardoor het zeer discutabel is of iemand je hier überhaupt wel kan helpen. Niemand hier kan raden wat je nu wil en of je echt door hebt dat de overgang naar een datacenter veel meer om het lijf heeft dan even een 'tip' welk datacenter 'het beste' is.

Zorg eerst eens dat je op een rijtje hebt wat je nu echt wil/nodig hebt. Schrijf dat uitgebreid op en verbeter het Nederlands (of laat dat door iemand doen). Dan heeft een post hier veel meer nut en ga je al meer hulp vinden :)

In the land of the blind, the one-eyed man is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-07 21:55

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

neokarasu schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 00:30:

Ik krijg sterk de indruk dat het hier een soort hobbyprojectje van een minderjarig persoon.
Dit dus.

Mocht dit niet het geval zijn:

Wat is precies de toepassing van je servers? Waarvoor worden ze gebruikt, zijn ze al fiscaal afgeschreven?
Wanneer ze fiscaal afgeschreven zijn lijkt het mij een goed idee om naar een dedicated server te gaan kijken in plaats van colocatie (colo).

Dedicated servers kan je onder andere krijgen bij:
- OVH.COM
- Leaseweb
- Rackspace

Je betaald normaal gesproken een bedrag per maand all-in voor de server hardware, connectiviteit (internet? }:O) en je kunt deze hardware upgraden en (downgraden) wanneer nodig. Je hebt dus geen gedoe met hardware en de daarbij behorende hardware leveranciers, en meestal is dit ook nog eens goedkoper als eigen servers hosten (Je moet namelijk de tijd die je nodig hebt om je servers te plaatsen en te onderhouden ook meerekenen in het kostenplaatje)

Een andere optie is rekenkracht in de cloud in te gaan huren denk hierbij een virtual private servers (VPS) in dit geval krijg je een virtuele server tot je beschikking waar je zelf alles moet instellen, je maakt je echter geen druk meer om de daadwerkelijke hardware. Meestal koop je een aantal CPU cores en RAM in en kies je een besturingsysteem.

Voorbeelden van bekende VPS leveranciers:
- TransIP
- Google Cloud
- Amazon AWS
- Microsoft Azure
- OVH Public Cloud
- Rackspace
- Leaseweb
- CloudVPS.nl

Laatste optie is echt services in de cloud te gaan huren

Voorbeelden hiervan
- Een database in de cloud (Google CloudSQL/Big Table, Amazon RDS/Aurora bijvoorbeeld..)
- Opslag in de cloud (Amazon S3, Google Cloud storage)
- Machine learning in de cloud

Je hoeft je bij het bovenstaande voorbeeld zelf niet meer druk te maken over hardware en de configuratie van de services, je koopt gewoon de service in en laat het aan de externe partij over.

Voorbeelden van zulke partijen zijn
- Amazon AWS
- Google Cloud
- Microsoft Azure

Om de juiste keuze te maken hebben we toch echt meer inzicht nodig in je hardware en software eisen.

- Hoeveel CPU/RAM/IOPS/NETWORK gebruiken de huidige servers. Wat hosten ze precies (ESXI is een host voor virtualisatie, opzich interessant, maar hiermee kunnen we nog steeds niet veel aangezien we niet weten wat er precies op die host draait).

Dan nog het volgende:

Ik ben zelf ook geen held in Nederlands schrijven (IT'ers kwaal? 8)7 |:( ) maar probeer je posts wel netjes op te bouwen, maak je zinnen netjes af en gebruik hoofdletters. Hoe netter je post eruit ziet hoe meer aandacht en hulp je kunt verwachten. Probeer altijd zoveel mogelijk data in je post mee te geven, we hebben liever te veel data dan te weinig, hoe meer data je ons geeft hoe beter we je kunnen helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door TVH7 op 19-01-2017 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:42
In welke regio wil je een datacentrum hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:26
Je kan beter kijken naar hosting providers die colocation aanbieden. Datacenters zelf bieden meestal alleen racks en stroom aan normaal gesproken. De rest moet je allemaal zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
tiguan schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:55:
Je kan beter kijken naar hosting providers die colocation aanbieden. Datacenters zelf bieden meestal alleen racks en stroom aan normaal gesproken. De rest moet je allemaal zelf regelen.
Dat zou inderdaad mijn advies ook zijn. Ga kijken naar colocation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:16
Colocation inderdaad, je zou anders ook kunnen kijken naar een goede VPS. Wellicht heb je dan voor minder kosten hetzelfde resultaat. Bij de meeste providers (TransIP, DirectVPS etc) kun je een proefaccount aanvragen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

cyberbot schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 00:14:

is SAAS goedkoper dan eigen hardware op data center?
Hoe moeten wij dit beantwoorden als we niet weten wat je nu allemaal aan software draait?

En ben je sowieso bekend met termen zoals SAAS, VPS, Colocation etc? Want anders zijn alle adviezen verspilde moeite ben ik bang....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Laatst online: 09:47
Datacenters bieden geen internet-toegang, die bieden alleen racks met stroom, beveiliging, brandblussing, etc. Als je direct bij een datacenter huurt moet je zelf nog een aanvullende deal sluiten bij een leverancier van bandbreedte. Er zijn echter ISP die colocatie aanbieden in een datacenter waar zij inkopen waarbij je direct een verbinding van die ISP erbij krijgt.

Weet je zeker dat je aan gewoon een internetverbinding in je rack voldoende hebt? Hoe wil je de verbinding tussen kantoor en je servers regelen? Een DSL-lijntje of kabel-verbinding is meestal niet snel genoeg om fatsoenlijk te kunnen werken (zeker als je het vergelijkt met de snelheid van het LAN op kantoor). Ben je dan niet beter af met een glasvezel-verbinding tussen kantoor en het datacenter?

Houdt er ook rekening mee dat internetverbindingen in een datacenter anders werken qua kosten dan je verbinding thuis of op kantoor. Daar betaal je voor de gebruikte bandbreedte, terwijl je thuis een vast bedrag betaald. Bovendien is je thuis- of kantoorverbinding overboekt (waarbij de bandbreedte en dus ook de kosten gedeeld worden), terwijl je in het datacenter vaak 1:1 krijgt en de kosten voor bandbreedte dus ook wat hoger liggen.

Gezien je kleine hoeveelheid rackspace (+/- 3U) denk ik dat het kosten-technisch het handigste is om shared colocatie te nemen (meerdere klanten in hetzelfde rack) of een 1/4 rack af te nemen (met eigen deurtje, dus niemand anders komt er bij). Je moet jezelf afvragen of je wilt dat anderen bij je server kunnen komen en er "per ongeluk" een stekker uit trekken (want dat is het risico bij shared colocatie).

Is het goedkoper om in een datacenter te staan dan op kantoor? Ja en nee, dat ligt er aan welke kosten je meerekent. Stroom is er duurder, maar dan heb meestal wel meerdere gescheiden feeds met UPS en noodaggregaat. Als je dat op kantoor realiseert, dan is een datacenter weer goedkoper omdat die de kosten kan spreiden over meerdere klanten. Hetzelfde geldt voor de ruimte: de bezemkast op kantoor is gratis, maar die heeft geen 24/7 beveiliging, dubbel uitgevoerde airco en automatische gasblussing. Als je dat zelf op kantoor gaat aanleggen ben je duurder uit.

Verder is de SLA (Service Level Agreement) voor al deze zaken van invloed op de prijs. Hoe hoger jij de garanties en het service-niveau wil, hoe dieper jij in de buidel moet tasten.

Ik denk dat je voor jezelf op een rijtje moet zetten hoe belangrijk de IT-infrastructuur voor je bedrijf is. Wat kost het bv. als je zonder stroom zit? Wegen de kosten van een datacenter op tegen de kosten van een paar uur stilliggen omdat er geen stroom is. Hetzelfde geldt voor de andere voorzieningen.

[ Voor 38% gewijzigd door jurri@n op 19-01-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Wij hebben onze systemen staan bij Data Center Arnhem (www.tdca.nl), zij kunnen via Arnix (www.arnix.nl) ook je verbinding naar buiten regelen. Ze hebben shared colo racks maar ook dedicated rack space vanaf een kwart rack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-07 11:07
Wij hebben alles staan in de Van Nelle fabriek (SmartDC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Simpele1986 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:39:
Wij hebben alles staan in de Van Nelle fabriek (SmartDC).
Inderdaad is een hoster met een eigen datacenter zoals i3D dan een mogelijke oplossing. En kan TS dus hier eens gaan kijken: https://www.i3d.net/colocation/

Alleen gaan ze daar dezelfde vragen stellen als wij en is het de vraag of de TS daar überhaupt antwoord op kan geven....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:53

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En dit resulteert in een opsomtopic. Daar hebben we er al genoeg van. De keuze is reuze, maar afhankelijk van wat je wilt. We verwachten wel een stuk eigen inzet, en die mis ik in dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.