Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:19
Beste,

ik ben op zoek naar een tweedehands desktop en kwam er eentje tegen met een i5 6300HQ processor.
Enkele vragen hieromtrent;

1)Wat is de HQ-reeks?
2)Waarom kan in de HQ-reeks de i5 wel 6300 zijn maar in de gewone reeks begint i5 pas bij 6400?
3)Wat zijn de grootste verschillen/nadelen/voordelen van een HQ-processor
4)Waarom kan ik deze niet echt vinden in de pricewatch, hoe koop je deze dan?
5)Zijn deze prestatiegericht goed? Ik zou ermee gamen, dus een gtx 970/1060 mee gebruiken. Zal deze bottlenecken (de CPU) of is dit een goede mid-range CPU?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

https://www.google.nl/#q=intel+i5+6300HQ+

zoooooooo makkelijk, www.google.nl >:)

is volgens mij een notebook processor met socket FCBGA1440, dus in een desktop :? :? :?

[ Voor 69% gewijzigd door keur0000 op 18-01-2017 22:12 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
http://ark.intel.com/prod...r-6M-Cache-up-to-3_20-GHz
"Sockets Supported: FCBGA1440"
Deze CPU is dus niet socketed te krijgen, maar alleen soldeerbaar. De CPU zal dan ook niet te vervangen of los aan te schaffen zijn.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11 11:19

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

keur0000 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:10:
https://www.google.nl/#q=intel+i5+6300HQ+

zoooooooo makkelijk, www.google.nl >:)

is volgens mij een notebook processor met socket FCBGA1440, dus in een desktop :? :? :?
FCBGA=Ball Grid Array = chip is met metalen balletjes gesoldeerd. Dus wil je ooit je i5 vervangen door een snellere? Dan heb je pech.

Desktops heeft nog PGA (pinnetjes op chip, AMD) en LGA (pinnetjes op moederbord, Intel)
Bij deze *GA-vormen kan je i5 wel vervangen door een snellere versie o.a. i7 of i5 van de volgende generatie.

Ontopic:
1) HQ geeft aan dat de processor 4 kernen heeft, alle andere zonder aanduiding van HQ hebben 2 kernen. Dus processors zonder HQ zijn trager maar wel zuiniger.
2) omdat alles boven 6400 voor desktops zijn.
3) zie 1
4) niet los verkrijgbaar, alleen in combinatie met een moederbord van een laptop of...
5) 6300HQ is bovengemiddeld goed. i5 met HQ zijn ideaal voor gaming. i7 is de allerbeste, maar niet alle games ondersteunen de extra kracht van een i7 (i7 heeft net zoveel kernen als i5, maar bij i7 kunnen er 2 keer zoveel taken door een kern worden gedaan (30% snelheidswinst), Dus de computer denkt dat ie 8 kernen ziet, maar niet alle games ondersteunen dit en zien gewoon weer 4 kernen).

[ Voor 51% gewijzigd door MedionAkoya op 18-01-2017 22:58 ]

Trein?

• BramCoding
Het is een desktop, hoe komt een laptopCPU dan in deze desktop? :p

• MedionAkoya

MedionAkoya

BramVanha schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 00:55:
Het is een desktop, hoe komt een laptopCPU dan in deze desktop? :p
Wut :o
Welk merk en model?
Is het geen AIO (All In One)?

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 19-01-2017 01:00 ]

Trein?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MedionAkoya schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 00:59:
[...]

Wut :o
Welk merk en model?
Is het geen AIO (All In One)?
Het is misschien een AIO inderdaad, of een NUC.

Hoe dan ook, zo moeilijk is deze info nu ook weer niet te vinden. De 6300HQ is een chip voor high-end/-performance laptop en doet 3Ghz op 4 cores. Hij is gemiddeld ongeveer 30 tot 50% sneller dan de i7 7500U en ongeveer 20% langzamer dan de 6700HQ. De performance tegenover desktop is min of meer 55% van een stock 6700K, en gelijk aan een i5 4460.

Voor games perfect, gewoon een desktop chip maar dan met een lagere clock/voltage en dus 45W TDP ipv 90W (of wat is het tegenwoordig). Deze chips hebben gewoon dezelfde iGPU als de 6700K bijvoorbeeld, hetzelfde qua cache en dezelfde instructieset als de echte desktop varianten. Voordeel van de 6700HQ is hyperthreading, maar je hebt meer aan de paar 100Mhz meer bij all-core load turbo. Singlecore gaat de 6300HQ namelijk naar een turbo van 3.2Ghz, met 2 cores naar 3.1Ghz en 3 en 4 cores naar 3Ghz.

Ondersteunen ook DDR3L en DDR4 RAM en hebben als het goed is 16 PCI-e lanes. Ondersteuning voor C1/0/whatever power states en andere handige middelen laten het verbruik slinken tot een paar watt als je idle staat en naar ongeveer 5-8W als je een Word documentje gaat tikken. Dat is meteen ook zo handig aan deze CPU's: ze hebben een enorme bak power, maar als dat niet nodig is is het verbruik minimaal. Zo kan ik 10 tot 12 uur op 1 acculading doen met mijn HP Omen 15 (i5 6300HQ, GTX960m, 8GB DDR4) als de schermhelderheid op het laagste staat en de power-saving opties aan staan. Het lukt van de andere kant ook om de accu binnen 1,5 uur leeg te trekken als je GTA V gaat doen :+ :D

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• BramCoding
Bedankt voor de snelle info! Het betreft dus een tweedehands desktop maar met deze i5 6300HQ. Zit op een msi b150 m3 moederbord. Met het feit dat deze CPU gesoldeerd is en niet socketed, wil dit zeggen dat ik hem niet van het moederbord kan scheiden? Kan dit moederbord uberhaupt in een laptopcase gekregen worden?
De persoon in kwestie heeft deze pc gekregen van haar vriend, maar kent er niets van. Dus weet ik nu niet of ik moet doordrammen om te vragen of het wel 100% zeker de juiste CPU is, want dat dit wat tegenstrijdig valt..

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 01:30
De cpu staat niet in deze lijst

https://www.msi.com/Mothe...AMING-M3.html#support-cpu

Ik zou wat meer doorvragen, misschien is het wel een i3

[ Voor 21% gewijzigd door ETHART op 19-01-2017 12:42 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:40

Nemesizz

Untouchable

BramVanha schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:33:
Bedankt voor de snelle info! Het betreft dus een tweedehands desktop maar met deze i5 6300HQ. Zit op een msi b150 m3 moederbord. Met het feit dat deze CPU gesoldeerd is en niet socketed, wil dit zeggen dat ik hem niet van het moederbord kan scheiden? Kan dit moederbord uberhaupt in een laptopcase gekregen worden?
De persoon in kwestie heeft deze pc gekregen van haar vriend, maar kent er niets van. Dus weet ik nu niet of ik moet doordrammen om te vragen of het wel 100% zeker de juiste CPU is, want dat dit wat tegenstrijdig valt..
Dat iemand een mobiele BGA processor aanbied op een (totaal andere socket/pin-out) LGA bord zou alle alarmbellen al moeten laten rinkelen.

Ik zou niet eens verder vragen en gewoon en met een grote boog omheen lopen, want er is duidelijk iets niet in de haak dan.

Je kan onmogelijk een BGA chip werkend in zo'n LGA socket krijgen, want zover ik weet bestaan er geen adapters voor (vroeger had je soms nog wel eens socket 370 > slot 1 converters, of socket 479 > 478, maar dat waren nog processors met pinnen en sockets, geen BGA's).

• MedionAkoya

MedionAkoya

BramVanha schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:33:
Het is een zelfbouw-pc en haar vriend geeft dat aan haar.
Haar vriend, hè!! :o :')
Haar vriend heeft er moeite gedaan om de onderdelen bij elkaar te zoeken en zij verkoopt de hele handel weer.
Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken (ja!! vooral zij).

Ontopic: Nee, een desktopmoederbord past niet in moederbord van een laptop.
Moederbord afmetingen van een laptop verschilt per model en merk.
Alleen desktop moederborden zijn uitwisselbaar in een ander desktop.

[ Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 19-01-2017 14:48 ]

Trein?

• BramCoding
MedionAkoya schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:42:
[...]

Het is een zelfbouw-pc en haar vriend geeft dat aan haar.
Haar vriend, hè!! :o :')
Haar vriend heeft er moeite gedaan om de onderdelen bij elkaar te zoeken en zij verkoopt de hele handel weer.
Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken (ja!! vooral zij).

Ontopic: Nee, een desktopmoederbord past niet in moederbord van een laptop.
Moederbord afmetingen van een laptop verschilt per model en merk.
Alleen desktop moederborden zijn uitwisselbaar in een ander desktop.
Maar hoe komt die processor (dat normaal aan een laptopmoederbord gesoldeerd is) dan op dit desktopmoederbord? Volgens mij heeft ze de hardware verkeerd.

En over wat zij doet met die pc; zijn mijn zaken niet natuurlijk :p

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 01:30
Maar hoe komt die processor (dat normaal aan een laptopmoederbord gesoldeerd is) dan op dit desktopmoederbord? Volgens mij heeft ze de hardware verkeerd.

Dat is simpel, die komt er niet op

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
ETHART schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:21:
[...]

Dat is simpel, die komt er niet op
kan volgens mij in principe wel, maar dan werken beide niet meer ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BramVanha schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:19:
Of het is gewoon een budgetbordje met onboard CPU, die toevallig bedoelt is voor notebooks. Dat heb ik al meer dan genoeg gezien. Vervangen of upgraden wordt dan lastig, maar het bestaat wel gewoon. Je ziet het vaker op low-end OEMsysteempjes.

• MedionAkoya

MedionAkoya

BramVanha schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:19:
[...]

Waarom moeten we het eigenlijk raden.
Heb je het ding wel zelf gezien (foto's) ? Of is het van je kennis?

TS heeft dit natuurlijk gevonden. :+ :')
YouTube: HP 110-210 Desktop Computer Review Part 1

[ Voor 17% gewijzigd door MedionAkoya op 19-01-2017 18:42 ]

Trein?

• BramCoding
Ik heb enkel een paar 'slechte' foto's gezien. De verkoopster in kwestie beweert dus een msi b150 m3 moederbord te hebben met een i5 6300HQ processor.
Ik probeer dus enkel uit te zoeken of dit mogelijk is om dan met zekerheid te kunnen vragen of ze 100% zeker is. Ik vroeg het nu al 3 keer ze de verkoopsters blijft dit beweren.
Het kan dus blijkbaar niet en ik ga dit nog eens aankaarten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat lijkt me dus niet te kunnen. Als je 't zaakje niet vertrouwd zou ik 't lekker laten voor wat het is en iets kopen waarvan je wel exact weet wat het is.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:12
BramVanha schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:05:
Ik heb enkel een paar 'slechte' foto's gezien. De verkoopster in kwestie beweert dus een msi b150 m3 moederbord te hebben met een i5 6300HQ processor.
Ik probeer dus enkel uit te zoeken of dit mogelijk is om dan met zekerheid te kunnen vragen of ze 100% zeker is. Ik vroeg het nu al 3 keer ze de verkoopsters blijft dit beweren.
Het kan dus blijkbaar niet en ik ga dit nog eens aankaarten.
Ik kan je met 101% zekerheid zeggen dat dit fysiek onmogelijk is. De i5 6300HQ is een laptopchip (die ook wel terugkomt in all-in-ones, hele platte minisystemen en dergelijk, zoals hierboven genoemd). Die chip kan onmogelijk geplaatst worden op een normaal MSI moederbord zoals de B150 GAMING M3.

Wellicht wil de verkoopster een screenshotje sturen van Apparaatbeheer, hier staat het vrij duidelijk in immers. Of van het BIOS :)

Wellicht is de prijs goed, ik weet niet precies wat voor systeem het is... maar bij dit soort dingen zou ik op mijn hoede blijven. Soms doen verkopers zich dommer voor dan dat ze zijn. Straks heb je 'm thuis staan "ja ik las 6300, dus ik dacht de i5/HQ" terwijl ze je een i3 6300 hebben aangesmeerd. Als je dat soort onjuistheden ruikt, zoek een andere verkoper ;)
En probeer altijd op te halen ipv opsturen.

Op je vragenlijstje nog eventjes:
1. HQ = mobiel platform, high performance (je hebt ook de U-versie voor mobiele, die zijn extra energiezuinig/traag), quadcore. Jij zoekt een desktopchip, oftewel eentje zonder achtervoegsel, ofwel een -K achtervoegsel (overklokbaar).
2. Omdat Intel een bitch is met benaming :P ze willen je doen geloven dat mobiele CPU's erg snel zijn. Da's niet waar.
3. Ze verbruiken vééél minder stroom wat voor een fatsoenlijke accuduur zorgt in een laptop. Daar tegenover staat een veel lager prestatieniveau.
4. Ze zijn niet te koop want je kan ze onmogelijk inbouwen. Het is een chip voor laptops.
5. Afhankelijk van welke games, welke framerate, resolutie, instellingen kan alles... een potje Rocket League ga je er echt wel mee redden icm een losse videokaart. Battlefield 1 op 1440p/60fps? Hell no, zware bottleneck.

Je noemt twee videokaarten, waarmee je impliceert dat je die ook nog zoekt. De GTX970 is een oude kaart die nu voor veel te veel geld weg gaat; niet doen. De 1060 is een leuke kaart als je op full hd maximale settings wil. Persoonlijk vind ik de RX480 4GB wel véél interessanter, is zo'n 50 euro goedkoper en vrijwel even snel. En Freesync support... afijn.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1