Strip op moer soepeler laten draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2024
Hallo,

Ik probeer een simpele DIY gimbal te maken, maar ik kom ergens niet uit.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2eg8irp.jpg

Op het aangegeven deel dient de metalen strip te kunnen draaien. Ik doe dat nu door 2 ringen, en dat werkt redelijk. Maar zodra er wat meer gewicht op komt, gaat de strip enigszins scheef en heeft hij meer wrijving waardoor 'ie minder soepel is. Heeft een van jullie een idee hoe ik dit soepeler kan maken en wat ik daar voor nodig zou hebben? Ik hoorde al iets over kogellagers van iemand, maar zou niet weten hoe ik dat op deze manier werkend zou moeten krijgen.

Extra foto ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2w3ooxv.jpg
moer-ring-metalen strip-ring-moer

Alle reacties

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:04

A13X

Dude

Teflon ring ipv metaal?

Awesome

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-11 14:29

cdoens

Peugeot-gek

Afgezien van een kogellageroplossing, het lijkt alsof het scharnierpunt te ver uit het midden zit. Hierdoor trekken de 2 stangen scheef ten opzichte van elkaar en zal er een schuine kracht op de moer komen te staan en dus erg veel wrijving.

Kogellagers uit oude rolschaatsen/skateboard slopen en daar een mooie constructie rondom maken?

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• andydewit
Thanks! Ga ik zo proberen.
cdoens schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:53:
Afgezien van een kogellageroplossing, het lijkt alsof het scharnierpunt te ver uit het midden zit. Hierdoor trekken de 2 stangen scheef ten opzichte van elkaar en zal er een schuine kracht op de moer komen te staan en dus erg veel wrijving.

Kogellagers uit oude rolschaatsen/skateboard slopen en daar een mooie constructie rondom maken?
Op welke manier zou ik de kogellagers moeten bevestigen? Ik snap niet hoe je het met elkaar moet verbinden.

[ Voor 63% gewijzigd door andydewit op 19-01-2017 08:50 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 12:08

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Is een kogelgewricht niet een beter idee?

Afbeeldingslocatie: http://www.avantia.com/bildgalleri/565-AAA3.jpg

En gebruik in plaats van profielstrip een hoekijzer, dat staal is veel harder en buigt niet (snel) ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• andydewit
Chiron schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:11:

[afbeelding]

En gebruik in plaats van profielstrip een hoekijzer, dat staal is veel harder en buigt niet (snel) ;)
Ik denk dat een kogelgewricht niet lukt, aangezien je die niet volledig kan draaien. (lastig uit te leggen)

Goede tip van het hoekijzer, mocht de gimbal enigszins zijn werk goed doen, dan ga ik dat gebruiken:)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 12:08

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Een kogellager lijkt me dan de beste optie;

Sommigen misbruiken zelfs skeeler wielen hiervoor :o

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/KUeVnTLbvD0/maxresdefault.jpg

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-11 21:53
Je moet dat zoiets hebben (heb gegoogeld op liggend kogellager)

https://dutch.alibaba.com...ring-a03-60104214796.html

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Chiron schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:11:

[afbeelding]

Die draaien vrij zwaar, in ieder geval te zwaar om het gewicht van zijn camera/telefoon te dempen.
Maar misschien is er in de RC-racing (bestuurbare auto's wel een lichtlopend modelletje te vinden.

Andere optie, op 2 punten ophangen, dan hoef je de boel niet zo strak aan te draaien, en gaat het ook niet doorhangen door het gewicht. Zoek maar eens op DIY camera gymbal, en je ziet dat bijna alles op 2 punten is opgehangen. Kleine lagers zou kunnen, dan kun je bijvoorbeeld in hout een gat boren met de diameter van het lager, dan het lager er in, en daar een boutje doorheen waar dan weer de rest mee vast komt te zitten.

Eigenlijk is dan dat skeelerwiel wel de meest makkelijke optie. Alleen een paar gaatjes boren in wat aluminium en plastic :)

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 19-01-2017 12:17 ]

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:46
In theaterwereld worden de teflon ringetjes gebruikt om de lampen aan hun beugels te maken.

Je kunt je (slot)moertjes gewoon netjes aandraaien zodat je zeker weet dat het niet los gaat, maar de telfon zorgt voor precies de juiste hoeveelheid frictie. Niet te vast dus je kunt het wel draaien, maar ook niet te los zodat als je t los laat t wel op z'n plek blijft zitten.

[ Voor 53% gewijzigd door Martijn.C.V op 19-01-2017 12:43 ]

Complimentje?

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Je heb 3 lagers nodig

voor - tussen en achter de montage

Met ringen zorg je dat de klemming alleen op de binnenste ring van het lager steunt

Het lager er tussen steunt één zijde aan de binnen ring en de andere zijde aan de buitenring

iRacing Profiel

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-11 00:08

KofjeKoppie

Professioneel prutser

*knip* Dit is AZ, geen HK.

[ Voor 82% gewijzigd door naitsoezn op 19-01-2017 18:14 ]

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• andydewit
Martijn.C.V schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:41:
In theaterwereld worden de teflon ringetjes gebruikt om de lampen aan hun beugels te maken.

Je kunt je (slot)moertjes gewoon netjes aandraaien zodat je zeker weet dat het niet los gaat, maar de telfon zorgt voor precies de juiste hoeveelheid frictie. Niet te vast dus je kunt het wel draaien, maar ook niet te los zodat als je t los laat t wel op z'n plek blijft zitten.
Hij moet juist zo los mogelijk zitten, omdat de zwaartekracht de stabilisatie moet doen.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 23:39

mark-k

AKA markkNL

andydewit schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:43:
[...]

Ik denk dat een kogelgewricht niet lukt, aangezien je die niet volledig kan draaien. (lastig uit te leggen)

Goede tip van het hoekijzer, mocht de gimbal enigszins zijn werk goed doen, dan ga ik dat gebruiken:)
Dat gewricht werkt prima als je hem maar gebruikt in plaats van de bovenste strip, dan kan hij de volledige rotatie gewoon aan. Persoonlijk zou ik dan eerder zo'n oogje gebruiken (gvd waarom ken ik de namen van deze dingen niet meer), al dan niet zonder enige speling in laterale richting (dus alleen draaiing om de as:
Afbeeldingslocatie: https://www.rowse4pneumatics.co.uk/image/cache/SWIVEL%20BALL%20JOINT-500x500.jpg

De liggende kogellagers die je zoekt heten taatslagers:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Butee_a_billes_din711_120_dessin_3d_coupe.svg/220px-Butee_a_billes_din711_120_dessin_3d_coupe.svg.png

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:45
Chiron schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:57:

...
Vindt ik eigenlijk best goed gevonden. Prima verkrijgbaar spul en clever misbruik gebruik van beproefde componenten.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:38
Skeelerwielen draaien idd heel soepel. Wel opletten dat een skeelerwiel twee lagers en een spacer er tussen heeft, dat is misschien wat te dik voor deze oplossing. Maar dat is wellicht op te lossen door hem door midden te zagen :+

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik weet niet hoe nauwkeurig het moet en hoe handig jij bent maar mocht je toegang hebben tot een freesbank of bedrijf met freesbank maar hiervoor ben je echt lagers op het oog nodig, gewoon eenrijige kogellagers met onder aan je camera een gewicht zodat je camera rechtop blijft staan, kan morgen wel ff schetsen in solidworks mocht je een werktekening hebben.

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-11 17:39

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Of gewoon WD40

[ Voor 7% gewijzigd door RoamingZombie op 19-01-2017 23:20 ]

Ninety percent of everything is crap.

• andydewit
Ontzettend bedankt iedereen voor de reacties!
Heb de nylon ringetjes geprobeerd, en daardoor loopt het iets soepeler maar nog niet genoeg.

• andydewit
dudee schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:30:
Ik weet niet hoe nauwkeurig het moet en hoe handig jij bent maar mocht je toegang hebben tot een freesbank of bedrijf met freesbank maar hiervoor ben je echt lagers op het oog nodig, gewoon eenrijige kogellagers met onder aan je camera een gewicht zodat je camera rechtop blijft staan, kan morgen wel ff schetsen in solidworks mocht je een werktekening hebben.
Dat zou geweldig zijn. Ik weet zelf niet hoe een freesbank werkt, maar een vriend van mij wel:-)
Werkt helaas niet.
Chiron schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:57:

[afbeelding]
Een hele goede, maar ik ga toch eerst proberen het bij dit design te houden. Ziet er wel fancy uit namelijk :P
Mocht het niet lukken, is dit zeker een mooie oplossing. Ik snap alleen niet hoe je een stang vast zet tussen het lager (nog nooit mee gewerkt).

[ Voor 39% gewijzigd door andydewit op 20-01-2017 07:20 ]

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
andydewit schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 07:13:

[...]

Een hele goede, maar ik ga toch eerst proberen het bij dit design te houden. Ziet er wel fancy uit namelijk :P
Mocht het niet lukken, is dit zeker een mooie oplossing. Ik snap alleen niet hoe je een stang vast zet tussen het lager (nog nooit mee gewerkt).
Sorry gigantisch druk hier geweest, kijk vanavond even. Die as pers je in je lager of je koopt een lager waar je hem kan fixeren doormiddel van een bout. Maar dit word nog wel ff lastig maken als je verder geen machines of gereedschap hebt..

• ybos
WD40 is goed voor eigelijk net niets. Ontvetten: ontvetter. Smeren: kruipolie.
Maar WD40 Naaah, van alles een beetje en dus ook voor alles nét niet.

• ybos
@TS: kogellager gaat niet werken, je mist volgens mij de best genoemde oplossing, namelijk het taatslager dat mark-k noemt.
Kogellager is voor een rijdende beweging (voor of achterwaarts) en het lager van mark-k is voor de draaiende beweging die jij zoekt. Ik had deze ook al gezocht, maar had géén idee hoe die dingen heten dus kon ze niet vinden. Ze zitten bijvoorbeeld ook in zwenkwielen die onder zwaardere kasten zitten (en misschien ook wel onder winkelwagens)

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:04
Ik denk zelfs dat het zwakke punt in je ontwerp niet in het, tot nu toe, ontbreken van de juiste lagers zit maar in het feit dat je teveel torsie hebt met die buigslappe strips.

Het principe van een cardanische ophanging draait om het in alle posities compleet centreerde en haaks op elkaar staande zwaartepunten, dat zie ik aan de geplaatste foto niet echt af. De makkelijkste manier om dit te realiseren is een constructie van gesloten cirkels maar dat is niet echt praktisch voor een camera ;)

[ Voor 17% gewijzigd door De Rikster op 20-01-2017 20:29 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou voor 16 dollar gewoon iets van aliexpress/ebay aftrekken :P
https://www.aliexpress.co...0-Sj6000/32461218729.html

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1