Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-03-2023
Beste electronica helden,

Met mijn zeer beperkte electronica kennis ben ik opzoek naar een bepaalde led-driver omdat de huidige driver gesneuveld is. Het betreft een plafond lamp met 16 LED's en de huidige driver ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/x6j1n9.jpg

Deze specifieke versie kan alleen vinden op de site van de Chinese fabrikant zelf en helaas reageren zij niet op mijn emails. Dus ben ik op zoek naar een soortgelijke driver, alleen zie ik overal verschillende wattage's vermeld staan en ik kan niet achterhalen welk wattage ik nodig heb, gezien dit nergens vermeld staat.
Is dit op een of andere manier makkelijk te berekenen en wat zou dan een passende driver zijn?

Zou dit bijvoorbeeld een goede kandidaat zijn?

Afbeeldingslocatie: https://img2.banggood.com/thumb/large/oaupload/banggood/images/C9/85/6eb4182d-4e11-48b5-8925-c87094c2738d.jpg
http://www.banggood.com/1...1077658.html?rmmds=search

Alle hulp is welkom,

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:49
Je hebt een constant current driver nodig die een stroom van 480mA levert.

Het alternatief wat je hebt gevonden is 900mA en is dus niet geschikt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
Xander schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:41:
Je hebt een constant current driver nodig die een stroom van 480mA levert.

Het alternatief wat je hebt gevonden is 900mA en is dus niet geschikt.
Bedankt voor je reactie, ik kan helaas geen drivers van 480mA vinden. Ik zie wel veel 350mA varianten of varianten met meer dan 480mA. Kan het kwaad om er iets onder te zitten (dus 350mA)?
Ik was in de veronderstelling dat je met amperes qua voeding beter teveel amperes kan hebben omdat de
LED's niet meer zullen vragen dan nodig is, of zit ik er nu helemaal naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Justinski schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:45:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik kan helaas geen drivers van 480mA vinden. Ik zie wel veel 350mA varianten of varianten met meer dan 480mA.
Ik ben niet uitgebreid gaan zoeken maar een simpele google opdracht doet me vermoeden dat het prima te vinden zou moeten zijn?
Kan het kwaad om er iets onder te zitten (dus 350mA)?
Als je het niet erg vindt dat de lamp minder fel brandt, dan kan dat geen kwaad... 30% minder zou ik trouwens niet "iets" noemen. ;) Geen idee of een 30% lagere stroom in dit geval ook 30% minder licht betekent, dit zou best wel eens minder lineair kunnen zijn dan je verwacht.
Ik was in de veronderstelling dat je met amperes qua voeding beter teveel amperes kan hebben omdat de
LED's niet meer zullen vragen dan nodig is, of zit ik er nu helemaal naast?
Bij een normale constant voltage adapter kan het inderdaad geen kwaad dat de adapter een hogere maximale stroom heeft, want dit is simpelweg de stroom die de adapter maximaal kan leveren. De stroom die er daadwerkelijk gaat lopen hangt af van de spanning en de weerstand (wet van ohm).

In jouw armatuur zit echter een constant current driver, dit is niet zomaar een voeding. Een constant current adapter reguleert zijn spanning om te zorgen dat er altijd dezelfde stroom loopt. Sluit je daar iets op aan met een hogere weerstand, dan verhoogt hij de spanning zodat de stroom gelijk blijft.

Je moet op zoek naar:
- Constant Current driver
- 480mA
- Moet minimaal 3VA kunnen leveren
- Moet een spannigsbereik van ?? tot 8V hebben

Deze bijvoorbeeld lijkt mij prima geschikt: http://www.ledlampverlich.../led-driver-8w-480ma.html

(Dit is een willekeurig zoekresultaat, er is vast meer te vinden!)

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 18-01-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 13:08
Witte leds hebben typisch 30 mA nodig, dus in jouw armatuur staan ze allemaal parallel want 16*30=480 mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
Xander schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:53:
[...]

Ik ben niet uitgebreid gaan zoeken maar een simpele google opdracht doet me vermoeden dat het prima te vinden zou moeten zijn?
Hmm, ik vind het nog erg lastig om precies te vinden wat aan alle specificaties voldoet. Ik moet overigens wel bekennen dat ik voornamelijk op eBay, Banggood, DealExtreme en Aliexpress achtige sites zoek, omdat dit vaak aanzienlijk in de prijs scheelt.
[...]

Als je het niet erg vindt dat de lamp minder fel brandt, dan kan dat geen kwaad... 30% minder zou ik trouwens niet "iets" noemen. ;) Geen idee of een 30% lagere stroom in dit geval ook 30% minder licht betekent, dit zou best wel eens minder lineair kunnen zijn dan je verwacht.
30% minder licht zou misschien wel wat veel zijn ja haha :P
[...]

Bij een normale constant voltage adapter kan het inderdaad geen kwaad dat de adapter een hogere maximale stroom heeft, want dit is simpelweg de stroom die de adapter maximaal kan leveren. De stroom die er daadwerkelijk gaat lopen hangt af van de spanning en de weerstand (wet van ohm).

In jouw armatuur zit echter een constant current driver, dit is niet zomaar een voeding. Een constant current adapter reguleert zijn spanning om te zorgen dat er altijd dezelfde stroom loopt. Sluit je daar iets op aan met een hogere weerstand, dan verhoogt hij de spanning zodat de stroom gelijk blijft.

Je moet op zoek naar:
- Constant Current driver
- 480mA
- Moet minimaal 3VA kunnen leveren
- Moet een spanningsbereik van ?? tot 8V hebben
Aha, ik was blijkbaar iets te snel langs de wiki over Constant Current gevlogen,
bedankt voor de opheldering :)
Deze bijvoorbeeld lijkt mij prima geschikt: http://www.ledlampverlich.../led-driver-8w-480ma.html

(Dit is een willekeurig zoekresultaat, er is vast meer te vinden!)
Hoe kom je op dit wattage? Of is dat verder niet belangrijk als de mA's maar goed zitten?
Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Kitano schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:59:
Witte leds hebben typisch 30 mA nodig, dus in jouw armatuur staan ze allemaal parallel want 16*30=480 mA
Ok bedankt, valt er ook nog uit te halen wat voor wattage de LED's hebben?
Of is dat ook een typische waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Justinski schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:32:
[...]

Hoe kom je op dit wattage? Of is dat verder niet belangrijk als de mA's maar goed zitten?
Bedankt voor je hulp in ieder geval!
Dit is het maximale vermogen van de driver. Meer is niet erg.

Je moet wel het spanningsbereik van de driver in de gaten houden. Als je nu een 100W 480mA CC driver koopt met een uitgangsspanning van 100 tot 200V (ik noem maar iets), dan kan het ding nooit terugregelen naar de <8V die jij nodig hebt.

Ik ben er wel redelijk zeker van dat deze driver gewoon gaat werken. Ik heb geen idee van het precieze vermogen van jouw lamp en de spanning waar het ding normaal op werkt, maar dat zal gezien de originele driver rond de 3VA en 8V liggen? Die SLV driver doet 1 tot 8VA en 3 tot 17V.

Natuurlijk wel even kijken of het ding ook fysiek in de behuizing past, mocht je hem willen bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 18-01-2017 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
Xander schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:59:
[...]

Dit is het maximale vermogen van de driver. Meer is niet erg.

Je moet wel het spanningsbereik van de driver in de gaten houden. Als je nu een 100W 480mA CC driver koopt met een uitgangsspanning van 100 tot 200V (ik noem maar iets), dan kan het ding nooit terugregelen naar de <8V die jij nodig hebt.

Ik ben er wel redelijk zeker van dat deze driver gewoon gaat werken. Ik heb geen idee van het precieze vermogen van jouw lamp en de spanning waar het ding normaal op werkt, maar dat zal gezien de originele driver rond de 3VA en 8V liggen? Die SLV driver doet 1 tot 8VA en 3 tot 17V.

Natuurlijk wel even kijken of het ding ook fysiek in de behuizing past, mocht je hem willen bestellen.
Die SLV driver ziet er inderdaad uit als een winnaar, alleen vind ik €30,- (inclusief verzend.) wel erg veel, als ik op chinese sites voor 3 euro een 350mA versie in huis kan hebben. Ik denk dat ik voor dat geld eerst maar eens ga kijken hoe erg -30% licht nou eigenlijk is :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Elektronica van chinese sites als dealextreme is vaak niet betrouwbaar, stabiel, of brandveilig, maar hey, je moet het zelf weten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1