Centrale afzuiging appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:54
Recent hebben wij een een appartement gekocht, maar zoals bij elke woning (denk ik) lopen ook wij tegen een aantal probleempjes aan.

Het appartement zit aangesloten op een centrale afzuiging (denk ik), wij hebben in ieder geval nergens een ventilator in huis of kunnen ergens schakelen. Ook in de reglementen staat dat er geen gemotoriseerde afzuigkap in de keuken mag zitten.

Nu hebben wij in huis 3 punten waar afzuiging plaats vindt, namelijk de keuken (afzuigkap), de douche en de wc. Waar het allemaal samenkomt is de ruimte achter de douche gok ik, maar daar ben ik niet zeker van omdat de buis vanuit de douche naar achter loopt en iets naar beneden. Rooster zit wel aan de buitenmuurzijde (in het verlengde van het aanrecht zegmaar. De keuken is in ieder geval een eindpunt want vanuit de keuken loopt de schacht ook richting de douche.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LSZvbcy.png

Nu hebben de vorige bewoners er toch een afzuigkap met motor ingezet waardoor elke keer als wij aan het koken zijn de lucht vol de badkamer wordt ingeblazen. Verder is de afzuiging echt beroerd, waterdamp blijft heel lang in de badkamer hangen waardoor we ook heel snel schimmel hebben, zelfs in de kap van het rooster groeit de schimmel best rap.

Nu zat ik zelf te denken aan het plaatsen van een terugslagklep in de wc en de douche zodat de lucht hier in ieder geval niet naar binnen wordt geblazen. Ik vond op internet deze, als dan de afzuigkap uitstaat dan hoop ik met het beetje ventilatie dat er is, de klep weer open gaat. In de wc zit het rooster in het (verlaagde) plafond, dus hier zal die misschien door de zwaartekracht niet zo goed werken, maar dat moet ik dan maar als helaas beschouwen. Goede afzuiging in de douche is mijn prioriteit.

Zelf zit ik anders te denken aan een badkamerventilator, maar dan komt het vast bij de afzuigkap er weer uit omdat de centrale afzuiging die extra stuwing niet aankan.

Hoe precies het systeem van de afzuiging eruit ziet weet ik niet, we zitten op de bovenste verdieping dus we zijn vast (samen met de buren natuurlijk) de laatste aan deze schacht.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of zijn er andere mogelijkheden die de gewenste oplossing biedt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dus als jij kookt komt er geen lucht je wc en badkamer binnen, maar worden de kookdampen naar de buren geblazen? Fijn ;)
Dit is nou juist de reden dat je in jouw appartementengebouw geen gemotoriseerde afzuiging mag hebben. De enige oplossing lijkt me een recirculatie afzuigkap. Daarmee laat je de normale afzuiging intact zoals bedoeld, zonder dat je buren er last van hebben. En als de afzuiging via het centrale systeem te zwak is, moet je dit even aankaarten bij de VVE. Mogelijk moet het systeem dan gewoon een keer flink schoongemaakt worden. Met name de ventilator-fanbladen worden na verloop van tijd verstopt waardoor de zuigkracht afneemt.

[ Voor 28% gewijzigd door Microkid op 18-01-2017 21:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Microkid schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:19:
Dus als jij kookt komt er geen lucht je wc en badkamer binnen, maar wordt naar buren geblazen? Fijn ;)
Dit is nou juist de reden dat je in jouw appartementengebouw geen gemotoriseerde afzuiging mag hebben. De enige oplossing lijkt me een recirculatie afzuigkap. Daarmee laat je de normale afzuiging intact zoals bedoeld, zonder dat je buren er last van hebben. En als de afzuiging via het centrale systeem te zwak is, moet je dit even aankaarten bij de VVE. Mogelijk moet het systeem dan gewoon een keer flink schoongemaakt worden. Met name de ventilator-fanbladen worden na verloop van tijd verstopt waardoor de zuigkracht afneemt.
En het spaart een heleboek energiekosten uit. Je moet niet onderschatten hoeveel warme lucht je zo naar buiten blaast.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Wellicht inderdaad niet zo'n goed idee, ik dacht misschien is er wel DE oplossing voor dit soort problemen. Maar ik ga inderdaad maar eens contact opnemen met de VvE om uit te zoeken of ze de installatie eens kunnen schoonmaken mocht dat het geval zijn.

Anders is het inderdaad de moeite om eens te kijken naar een andere afzuigkap. De maat is vrij standaard met wat ik toevallig op internet tegenkwam (bijvoorbeeld 1 van de ikea)

Maar even zien of het uiteindelijk nog prioriteit heeft als het toch meer geld gaat kosten dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:24
Als het goed is moet de VvE sowieso een vorm van onderhoudscontract op de centrale afzuiging hebben.
Dit zijn motoren welke op het dak, op de schoorstenen van de verschillende afzuigkanalen zijn aangesloten.
Dit soort afzuigers draait vaak continue op een lage stand en schakeld voor ca. een uurtje bij rond de tijden van ontbijt, lunch en diner.
De afzuigkanalen zelf vallen niet altijd onder het onderhoudscontract van de afzuiging. Ik zou als ik jou was de VvE benaderen en vragen wanneer de afzuigkanalen voor het laatst van huis tot en met schoorsteen zijn schoongemaakt. Als ik jouw verhaal zo lees ben ik bang dat dit heel lang geleden, of in het ergste geval nooit is gebeurd.
Laat een offerte uitbrengen door wat erkende bedrijven, bijvoorbeeld Piguillet en je zult versteld staan wat het eindresultaat zal zijn.

Ps. Met dit soort centrale afzuigsystemen nooit zelf gemotoriseerde afzuiging plaatsen. Dit voorkomt ellende.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Dit is een ontwerpfout, bij VVE melden. Afzuigkap mag nooit op het centrale afzuigsysteem van douche/toilet aangesloten zitten. Bij huizen zit niet voor niks een gat rechtstreeks naar buiten. Behalve huurhuizen waar ze geld besparen en dit ding ook gewoon op het centrale systeem aansluiten en je hetzelfde probleem krijgt. Stank in badkamer/toilet.

Dit is ook gewoon ongezond, trek de buis van je afzuigkap maar eens los, hoe vies die is. Zo is het hele gebouw nu tot aan douche/bad toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tenzij dit zo projectmatig bij iedereen is opgeleverd heeft de VVE er weinig mee te maken hoe de vorige bewoner er een afzuigkap op heeft aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Vve is wel verantwoordelijk voor de veiligheid van het pand. Zal het zeker bij hun aankaarten dat het voor de gezondheid niet fris is en welke andere optie er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ja dus zal de VVE van je eisen dat je er per direct mee stopt en het aansluit volgens de voorschriften. Als de vorige bewoner dit gewoon zelf heeft bedacht is de VVE hier op geen enkele manier voor verantwoordelijk, en moet hij het gewoon zelf oplossen. Een recirculatie afzuigkap dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:24
Sommige afzuigkappen zijn voor afvoer en voor recirculatie geschikt. Om te kijken of de afzuigkap die je hebt hangen dat ook is moet je even in de handleiding kijken. Vaak moet je dan een losse filter in de kap plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:14
S-te-fan schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:50:
Wellicht inderdaad niet zo'n goed idee, ik dacht misschien is er wel DE oplossing voor dit soort problemen. Maar ik ga inderdaad maar eens contact opnemen met de VvE om uit te zoeken of ze de installatie eens kunnen schoonmaken mocht dat het geval zijn.

Anders is het inderdaad de moeite om eens te kijken naar een andere afzuigkap. De maat is vrij standaard met wat ik toevallig op internet tegenkwam (bijvoorbeeld 1 van de ikea)

Maar even zien of het uiteindelijk nog prioriteit heeft als het toch meer geld gaat kosten dan ik dacht.
Je zal sowieso je afzuigkap in lijn moeten brengen met de reglementen. Want jij denkt dat jij er alleen last van hebt, maar misschien hebben je benedenburen er ook wel last van dat jouw kooklucht hun woning in komt omdat jouw gemotoriseerde afzuigkap aan staat. En als zij naar de VvE stappen met klachten daarover, kan je er vrij zeker van zijn dat de VvE vanzelf een keer bij je op de stoep staat met de vraag of ze even naar je afzuigkap mogen kijken. Dan zien ze dat hij gemotoriseerd is, en gaan ze je verplichten hem te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien is de afzuiging in de keuken te veranderen dat de afvoer de lucht meteen naar buiten afvoert?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:24
.Maarten schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:21:
Sommige afzuigkappen zijn voor afvoer en voor recirculatie geschikt. Om te kijken of de afzuigkap die je hebt hangen dat ook is moet je even in de handleiding kijken. Vaak moet je dan een losse filter in de kap plaatsen.
Sterker nog, alle afzuigkappen met een schoorsteen (vaak een stalen koker) zijn zowel voor directe afzuiging als voor recirculatie geschikt. Het verschil is een pijp op de afzuigmotor welke direct naar buiten loopt, of een koolstof pakket op de afzuigmotor zodat de afgezogen lucht (deels) gefilterd wordt en terug de ruimte wordt ingeblazen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

sugarlee89 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:27:
Dit is een ontwerpfout, bij VVE melden. Afzuigkap mag nooit op het centrale afzuigsysteem van douche/toilet aangesloten zitten. Bij huizen zit niet voor niks een gat rechtstreeks naar buiten. Behalve huurhuizen waar ze geld besparen en dit ding ook gewoon op het centrale systeem aansluiten en je hetzelfde probleem krijgt. Stank in badkamer/toilet.

Dit is ook gewoon ongezond, trek de buis van je afzuigkap maar eens los, hoe vies die is. Zo is het hele gebouw nu tot aan douche/bad toe.
Dat ligt er maar net aan. In de jaren 80 was dit gewoon een gangbare oplossing om de afvoer van "stank" (niet iedereen kan even goed koken) door de gevel (de galerij op) tegen te gaan. Zelfs in rijtjeshuizen was het toen een heel gangbare oplossing.

In mijn huis heb ik het overigens ook aangepast: koof in de keuken met een buis naar de voorgevel en daarop heb ik een gemotoriseerde afzuigkap aangesloten. Ik heb nu 2 ventielen voor de centrale afzuiging in de woonkamer. Moet je wel je ventielen even opnieuw inregelen.

Je hebt dus zelfs een goede kans, dat TS in zijn appartement helemaal geen afvoer naar buiten mag maken. Sterker nog, dat is zelfs waarschijnlijk als het om een galerijwoning gaat.

Vergeet ook niet dat "de VvE" bestaat uit alle eigenaren van de appartementen. Het klinkt heel mooi als "de VvE" iets op moet lossen, maar 3x raden wie de rekening mag betalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Zoals gemeld is de kans groot dat je het niet op de centrale afzuiging mag aansluiten.

Indien dit zo is,
https://www.eigenhuis.nl/...enplan-verborgen-gebreken

Voor hetzelfde geld is er schade aan het centrale systeem en wordt jij aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Snake schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:21:
[...]

En het spaart een heleboek energiekosten uit. Je moet niet onderschatten hoeveel warme lucht je zo naar buiten blaast.
Misrekening die veel gemaakt wordt. Je verwarmingscapaciteit gaat voornamelijk op aan het opwarmen van het vocht in de lucht dus vochtige binnenlucht kost meer energie om op te warmen dan (relatief gezien) zeer droge 'koude' buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
Anoniem: 39993 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:01:
[...]

Dat ligt er maar net aan. In de jaren 80 was dit gewoon een gangbare oplossing om de afvoer van "stank" (niet iedereen kan even goed koken) door de gevel (de galerij op) tegen te gaan. Zelfs in rijtjeshuizen was het toen een heel gangbare oplossing.

In mijn huis heb ik het overigens ook aangepast: koof in de keuken met een buis naar de voorgevel en daarop heb ik een gemotoriseerde afzuigkap aangesloten. Ik heb nu 2 ventielen voor de centrale afzuiging in de woonkamer. Moet je wel je ventielen even opnieuw inregelen.

Je hebt dus zelfs een goede kans, dat TS in zijn appartement helemaal geen afvoer naar buiten mag maken. Sterker nog, dat is zelfs waarschijnlijk als het om een galerijwoning gaat.

Vergeet ook niet dat "de VvE" bestaat uit alle eigenaren van de appartementen. Het klinkt heel mooi als "de VvE" iets op moet lossen, maar 3x raden wie de rekening mag betalen. :)
Alleen zonder motor natuurlijk. Dat was ook al in de jaren '80 zo. ;)

Maar @TS, hoe oud is het pand?
sugarlee89 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:27:

Welke ontwerpfout? Dat de vorige eigenaar op eigen houtje een afzuigkap verkeerd aansluit? Daar heeft de VvE niks mee te maken, hoogstens een aansprakelijkheidsstelling richitng TS voor het vervuilen van het centrale afzuigsysteem.

Overigens moet er ergens een bediening zijn van het systeem, lijkt me stug dat het niet regelbaar is per appartement.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Señor Sjon schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:51:
Welke ontwerpfout? Dat de vorige eigenaar op eigen houtje een afzuigkap verkeerd aansluit? Daar heeft de VvE niks mee te maken, hoogstens een aansprakelijkheidsstelling richitng TS voor het vervuilen van het centrale afzuigsysteem.
Een motor vervuild het systeem niet extra. Het geeft hooguit extra overlast bij de buren door de overdruk (en moet daarom losgekoppeld worden).

Ik heb overigens in mijn eigen woning (jaren '70) ook de motorloze afzuigkap nog op de mechanische ventillatie zitten. Zo werd dat vroeger gewoon aangelegd. Nu zou je een directe geveldoorvoer maken (of in mijn geval op zolder de boel even parallel aan in plaats van door de MV-unit naar buiten voeren).
Overigens moet er ergens een bediening zijn van het systeem, lijkt me stug dat het niet regelbaar is per appartement.
Nee hoor. Dat regelt zich met de ventielen om het debiet te regelen. Er staat gewoon een unit ergens die flink wat lucht verplaatst.

Overigens ken ik ook een nieuwbouwproject waar de (recirculatie)afzuigkap zo is aangelegd dat de uitgaande lucht precies uitkomt bij het afzuigpunt van de mechanische ventillatie van het complex. Werkt uiteraard ook van geen kant.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 24-01-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
S-te-fan schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:16:
Recent hebben wij een een appartement gekocht, maar zoals bij elke woning (denk ik) lopen ook wij tegen een aantal probleempjes aan.

Het appartement zit aangesloten op een centrale afzuiging (denk ik), wij hebben in ieder geval nergens een ventilator in huis of kunnen ergens schakelen. Ook in de reglementen staat dat er geen gemotoriseerde afzuigkap in de keuken mag zitten.

Nu hebben wij in huis 3 punten waar afzuiging plaats vindt, namelijk de keuken (afzuigkap), de douche en de wc. Waar het allemaal samenkomt is de ruimte achter de douche gok ik, maar daar ben ik niet zeker van omdat de buis vanuit de douche naar achter loopt en iets naar beneden. Rooster zit wel aan de buitenmuurzijde (in het verlengde van het aanrecht zegmaar. De keuken is in ieder geval een eindpunt want vanuit de keuken loopt de schacht ook richting de douche.
[afbeelding]

Nu hebben de vorige bewoners er toch een afzuigkap met motor ingezet waardoor elke keer als wij aan het koken zijn de lucht vol de badkamer wordt ingeblazen. Verder is de afzuiging echt beroerd, waterdamp blijft heel lang in de badkamer hangen waardoor we ook heel snel schimmel hebben, zelfs in de kap van het rooster groeit de schimmel best rap.

Nu zat ik zelf te denken aan het plaatsen van een terugslagklep in de wc en de douche zodat de lucht hier in ieder geval niet naar binnen wordt geblazen. Ik vond op internet deze, als dan de afzuigkap uitstaat dan hoop ik met het beetje ventilatie dat er is, de klep weer open gaat. In de wc zit het rooster in het (verlaagde) plafond, dus hier zal die misschien door de zwaartekracht niet zo goed werken, maar dat moet ik dan maar als helaas beschouwen. Goede afzuiging in de douche is mijn prioriteit.

Zelf zit ik anders te denken aan een badkamerventilator, maar dan komt het vast bij de afzuigkap er weer uit omdat de centrale afzuiging die extra stuwing niet aankan.

Hoe precies het systeem van de afzuiging eruit ziet weet ik niet, we zitten op de bovenste verdieping dus we zijn vast (samen met de buren natuurlijk) de laatste aan deze schacht.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of zijn er andere mogelijkheden die de gewenste oplossing biedt?
toon volledige bericht
Wat is het bouwjaar van je appartament? Bij veel oudere complexen zit er helemaal geen motor of iets in het systeem en gaat het op natuurlijke wijze via drukverschillen.
Beste oplossing is kijken of je zelf een afvoer naar buiten kan maken. Vaak kan je een bovenraam opofferen en daar een pijp naar buiten doen. Of zorgen dat je doucht met de deur open of met een bovenraam eruit. Dan moet je wel de ruimten daarachter kunnen luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Oh excuus, ik dacht dat het topic stil was. Maar ik krijg nu pas bij de laatste een bericht dat er reactie op gegeven is..

Anyway:

Bouwjaar van het complex is 1986

De keuken is geplaatst in 2008, daarna hebben er mensen gewoond die niks met de keuken gedaan hebben en nu wij. De afzuigkap gaat er in ieder geval niet uit nu. En mochten er klachten geweest zijn dan mag ik aannemen dat mensen daar in de afgelopen 9 jaar allang mee gekomen zijn.

Ik ga in ieder geval de VvE vragen naar de staat van de ventilatiekanalen en of ze uberhaupt duidelijk kunnen geven hoe dit zootje aangesloten is. Zowel voor het hele appartementencomplex, als in het appartement zelf.

Een aparte afvoer maken naar buiten toe heb ik ook aan gedacht, echter denk ik niet dat ik zomaar een gat mag gaan maken in de buitenmuur. Een voordeel is dat wij de keuken aan de achterzijde hebben en dit dus op het balkon uitkomt (bovenste verdieping) dus kan direct weg. Maar een koof maken in het verlengde van de keuken zal ongeveer nog 4 meter moeten overbruggen voordat die muur komt. Heeft dus ook niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
S-te-fan schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:16:
Nu hebben de vorige bewoners er toch een afzuigkap met motor ingezet waardoor elke keer als wij aan het koken zijn de lucht vol de badkamer wordt ingeblazen.
S-te-fan schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:56:
De afzuigkap gaat er in ieder geval niet uit nu. En mochten er klachten geweest zijn dan mag ik aannemen dat mensen daar in de afgelopen 9 jaar allang mee gekomen zijn.
Que :?

Zogauw het een dubbeltje lijkt te kosten dan wordt de logische gevolgtrekking dat de overlast die topicstarter ervaart zich vast niet zal uitstrekken tot de buren. Goedkoop egoistisch wensdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Rukapul schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:24:
[...]

[...]

Zogauw het een dubbeltje lijkt te kosten dan wordt de logische gevolgtrekking dat de overlast die topicstarter ervaart zich vast niet zal uitstrekken tot de buren. Goedkoop egoistisch wensdenken.
Tja, dat mag je denken uiteraard. Wij zetten nu de afzuigkap niet aan als we aan het koken zijn. Want we verplaatsen het alleen binnenshuis. Dat is op dit moment een keuze die we maken, de huidige afzuigkap zit in een kastje weggewerkt met een frontje die je naar voren trekt. Een andere afzuigkap betekent dat ik hier ook iets op moet gaan bedenken/aanpassen en daar heb ik de tijd gewoon niet voor. En een complete verbouwing van de keuken waren we niet van plan. Want al met al kost het wel meer dan een dubbeltje.

Het niet aanzetten van de afzuigkap zorgt op dit moment voor een "normale" situatie van de installatie. Daar komt bij dat een betere ventilatie in de badkamer mijn prioriteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Ik woon in een flat uit 1964 met zogenaamde "natuurlijke circulatie". Bij de installatie van dubbel glas aan de galerijzijde heb ik een schotje laten plaatsen voor de al bestaande CV afvoer. Bij de installatie van de afzuigkap heb ik een extra gat geboord en een 100mm gevelafvoer met terugslagklep geplaatst.

Officieel zou dit niet mogen want het is aanpassing van de gevel. Maar aangezien meer dan de helft van de appartementen een CV ketel met bijbehorende afvoerbuis heeft en er nooit in de VvE discussies over zijn geweest wordt het gewoon gedoogd. Een extra gat en een kleine gevelafvoer is dan ook geen probleem.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 12:52
Vergeet niet de roosters in je kozijnen open te zetten. Anders valt er weinig te zuigen en wordt het heel vochtig in je woning. Niet bang zijn voor kou trouwens, drogere lucht verwarmt sneller dan vochtige lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
S-te-fan schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:43:
En een complete verbouwing van de keuken waren we niet van plan. Want al met al kost het wel meer dan een dubbeltje.
Waarschijnlijk kun je de situatie al normaliseren voor een paar tientjes, aangezien veel afzuigkappen ook als recirculatiekap gebruikt kunnen worden:
  • koop een paar compatible koolstoffilters
  • koppel de afzuigkapafvoer los van de ventillatie. Een paar centimeter ruimte zal er al voor zorgen dat (voorgefilterde) lucht niet onder druk het kanaal ingeperst wordt, maar erin gezogen wordt en het restant zal in dezelfde ruimte blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:24:
[...]

[...]

De boel lijkt beter te zijn uitgedacht dan velen hier denken. Blijkbaar lopen de buizen zo dat de TS zijn eigen kooklucht netjes zijn eigen appartement in blaast.

Wel jammer dat er nu gezocht wordt naar een manier om de overlast toch naar de buren te verplaatsen, in plaats van kijken naar een goede oplossing.

TS heeft een huis gekocht met gebreken. Hij wist vooraf (reglement en huisregels VvE) dat die afzuigkap zo niet mag. Als je dat niet leest, verzaak je in je onderzoeksplicht als koper. Ik zou vooral gaan proberen om de situatie weer op orde te krijgen in plaats van nog erger. Wil je een afzuigkap met motor? Dan op een eigen afvoer of recirculerend. Het is maar de vraag of die afvoer naar buiten mag van de VvE. Jij hebt alleen het appartementsrecht gekocht en hebt zelf geen zeggenschap over onderhoud van en aanpassingen aan het gebouw. Dat moet door de VvE goedgekeurd worden

Als je nu een terugslagklep gaat plaatsen en de buren krijgen last, dan draait de TS op voor het herstellen van de fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Er wordt zeker niet gezocht naar een oplossing om het probleem te verplaatsen naar de buren. Het idee van een terugslagklep had ik inderdaad, maar ik heb het topic niet zonder reden geopend. Deze klep gaat er inmiddels ook niet meer komen.

Om te voorkomen dat we zelf de etensluchten verplaatsen doen we de afzuigkap al niet meer aan.
Rukapul schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:49:
[...]

Waarschijnlijk kun je de situatie al normaliseren voor een paar tientjes, aangezien veel afzuigkappen ook als recirculatiekap gebruikt kunnen worden:
  • koop een paar compatible koolstoffilters
  • koppel de afzuigkapafvoer los van de ventillatie. Een paar centimeter ruimte zal er al voor zorgen dat (voorgefilterde) lucht niet onder druk het kanaal ingeperst wordt, maar erin gezogen wordt en het restant zal in dezelfde ruimte blijven.
Dit is inderdaad een goed idee, dit ga ik eens opzoeken in de handleiding of dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:50:
[...]
...
TS heeft een huis gekocht met gebreken. Hij wist vooraf (reglement en huisregels VvE) dat die afzuigkap zo niet mag. Als je dat niet leest, verzaak je in je onderzoeksplicht als koper. Ik zou vooral gaan proberen om de situatie weer op orde te krijgen in plaats van nog erger. Wil je een afzuigkap met motor? Dan op een eigen afvoer of recirculerend. Het is maar de vraag of die afvoer naar buiten mag van de VvE. Jij hebt alleen het appartementsrecht gekocht en hebt zelf geen zeggenschap over onderhoud van en aanpassingen aan het gebouw. Dat moet door de VvE goedgekeurd worden
...
Onderzoeksplicht?
Je bedoelt meldingsplicht! Verkoop van een huis gaat niet door een leek maar er wordt een makelaar ingeschakeld. Dan heb je dus en een verkopende partij die constructie heeft gebouwd die niet is toegestaan en een makelaar die het appartement heeft beoordeeld en hier geen melding van heeft gemaakt terwijl een verbod eerder regel dan uitzondering is.

Als de constructie gebreken vertoont de verkopende partij informeren en eventueel in gebreke stellen als daar niets nuttigs uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iblies schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:43:
[...]
Onderzoeksplicht?
Je bedoelt meldingsplicht! Verkoop van een huis gaat niet door een leek maar er wordt een makelaar ingeschakeld. Dan heb je dus en een verkopende partij die constructie heeft gebouwd die niet is toegestaan en een makelaar die het appartement heeft beoordeeld en hier geen melding van heeft gemaakt terwijl een verbod eerder regel dan uitzondering is.

Als de constructie gebreken vertoont de verkopende partij informeren en eventueel in gebreke stellen als daar niets nuttigs uitkomt.
Je kunt bijna onmogelijk hard maken dat deze van het probleem op de hoogte zijn geweest. TS wist het ook niet. Maar al zou je de verkoper kunnen aanspreken op een verborgen gebrek, dan is het in principe afgedaan met een nieuwe motorloze kap. Die zijn niet zo heel duur. Dan klopt het allemaal weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
Iblies schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:43:
[...]
Onderzoeksplicht?

Lees je dan goed in. Iets wordt pas als verborgen gebrek als het betekend dat normale bewoning niet meer mogelijk is. (Rot dak, rotte fundering etc) Verder heb je inderdaad als koper een onderzoeksplicht. Zo kan je voor 300 euro een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Op de tientallen duizenden euro's die je uitgeeft een schijntje.

@TS, niet direct naar de VVE wijzen want daar maar je zelf namelijk ook onderdeel vanuit. Dus je kan daar ook prima invloed op uitoefenen.
Verder is je probleem prima op te lossen door een pijp naar buiten te leggen. Is de beste oplossing. Ik heb zelf ook een recirculatie afzuigkap en dat is ook niet alles en werkt een stuk minder goed.
En weet je zeker dat de ventilatieschacht gedeeld is met de buren? Mijn app is uit 1991 en daar zit in mijn stookhok en losse afzuigunit voor de centrale afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Je toon is jammer.

De installatie deugt niet.
Het is niet normaal dat op het moment dat je frietjes bakt je in de toilet de geurtjes ruikt. Verkopende partij moet hiervan op de hoogte zijn geweest en heeft hierdoor een meldingsplicht. Des te meer dat het om een situatie gaat dat zich normaliter niet voordoet tijdens de verkoop. Makelaar had hier ook scherper op mogen zijn want er wordt hier vaker mee gerommeld.

In gebreke-stelling betekent niet per definitie een niet-bewoonbaar huis maar het kan ook wanneer het niet voldoet aan (reële) verwachtingen.

Als het pand recent is aangeschaft verkopende partij aanspreken ivm niet toelaatbare installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een nieuwe motorloze kap heb je vanaf 80 euro. Je kunt het natuurlijk proberen, maar ik zou er niet teveel werk van maken. Zonde van je tijd en zodra je er een zaak van moet maken kost het je alleen maar meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Het is lastig, de vorige bewoners hebben de kap niet geplaatst. Het is maar de vraag of zij wisten of het wel of niet mocht. Dat ik het reglement in duik nadat ik gezocht heb op ventilatie in appartementen wil niet zeggen dat een ieder dat doet.

Onderzoeksplicht en meldingsplicht is hier dan ook discutabel, ik kan inderdaad niet aantonen dat ze het wisten. En ik heb vooraf niet alle reglementen doorgelezen. Een makelaar is er niet geweest dus ook daar valt niks op af te schuiven.

Is dat erg? Nee, wij hebben dit gekocht omdat we een goedkope tussenstap willen hebben tijdens mijn studie. Voor de rest zijn er geen problemen tot op heden. En is deze niet direct zo ernstig.

Op de VvE afschuiven doe ik ook zeker niet, ik win informatie in over de stand van zaken.

Een buis naar buiten is denk ik geen optie, ten eerste krijg ik dat niet mooi aangezien dat deels door de woonkamer heen moet. En ik betwijfel of ik van de VvE door een buitenmuur heen mag zoals hierboven als eens genoemd. (ivm alleen appartementsrecht)

VvE is gecontacteerd voor info, en ik ga op zoek naar de handleiding voor de huidige afzuigkap of die om te bakken is naar een recirculatiekap. En ik had idd al gezien dat er voor 80 - 100 euro een kap te koop is. Dan moet ik alleen zelf een kastje eromheen bouwen met het huidige frontje als deur.

Als uiteindelijk blijkt dat de afzuiging van het appartement goed werkt (vanuit het centrale systeem, de huidige afzuigkap er even buiten gelaten) dan moet ik de damp in de badkamer als normaal beschouwen en de deur open laten en op die manier blijven luchten.

[ Voor 5% gewijzigd door S-te-fan op 25-01-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Deze methode is heel wat jaren de standaard geweest en voldoet gewoon aan de regelgeving. De bewering dat dit een ontwerpfout of gebrek is is onjuist.

Dat dit verre van ideaal is, klopt. Oplossing is het toepassen van een recirculatiekap of een separate afvoer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32

timovd

Voorsprong door techniek

Waarschijnlijk is het centrale systeem passief en gebeurt door natuurlijke trek. Als je een motor aansluit op het systeem wordt het natuurlijke systeem ontregeld maar dat heb je zelf al gemerkt.
Je kunt een afzuigkap plaatsen met filters en niet aansluiten op het centrale systeem. Als je de lucht naar boven laat blazen, wordt het vanzelf afgezogen door het centrale systeem.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57963

Bouwjaar van het complex is 1986
Sinds het bouwbesluit van 1986 is het in Nederland verplicht om in nieuwbouwwoningen een ventilatiesysteem te plaatsen. Aangezien jouw woningcomplex gebouwd is in 1986 is het mogelijk dat dit nog onder regelgeving van vóór 1986 is gebeurt, omdat de bouwvergunning misschien eerder is verleend.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 57963 op 30-01-2017 15:48 ]

Pagina: 1