[ervaringen] Inbouw methode spoelbak, vlakbouw vs opbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb de vraag gekregen of ik (tegen een redelijke meerprijs) i.p.v.. een standaard opbouw spoelbak een vlakbouw spoelbak in mijn nieuwe keuken wil laten plaatsen. Volgens de verkoper waren er natuurlijk geen nadelen aan vlakbouw, echter hoor ik dat een andere winkel het niet aanraad.

Voor degene die niet weten wat ik bedoel; deze site laat de verschillende opties zien:
http://www.voorlichtingsb...uw-of-onderbouw-spoelbak/

De reden waarom de andere winkel het niet aanraad is dat volgens hun de spoelbak nooit netje in de uitsparing van het blad zou passen. Ze hadden al bij klanten een stuk hout tussen het plafond en de spoelbak moeten plaatsen om de spoelbak op zijn plaats te houden en de lijm te laten drogen.

Eigenlijk vind ik dat een nogal sterk verhaal! Zo'n sterk verhaal dat dit toch te vinden moet zijn op het internet en dat er mensen te vinden zijn die hier (slechte) ervaringen mee hebben. Maar zoektermen als 'problemen vlakbouw' of 'nadelen vlakbouw' geven enkel de nadelen van opbouw en dus de voordelen van vlakbouw tov. opbouw.
De zoektermen in het engels geven bij mij niet heel veel meer wijsheid, het lijkt erop dat ze in de VS dit type helemaal niet kennen. Daar hebben ze nog een type dat heet: 'Farmhouse / Apronfront'. Ze hebben er ook op- en onderbouw, maar vlakbouw kennen ze daar blijkbaar niet.

In mijn rondvraag bij familie/vrienden/collega's heb ik nog niemand kunnen vinden die een vlakbouw spoelbak heeft en dus ook niemand met ervaringen ermee.

Dus mijn vraag, zijn er mensen met ervaringen met een vlakbouw spoelbak in de keuken? En hebben jullie er problemen of nadelen van ondervonden, zo ja, welke? Of weet iemand of er echte nadelen of mogelijke problemen met dit type van inbouw bestaan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-06 18:52
Hier sinds ruim een maand vlakbouw. Geen enkel probleem tot dusver. Uiteraard wel de bak vol water zetten na monteren. Verder heb ik er ook geen verstand van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Ik ga de spoelbak niet zelf installeren, dat is misschien wel handig om te melden.

[ Voor 66% gewijzigd door kluyze op 18-01-2017 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 13:02
Hier ook een vlakbouw spoelbak in een granieten blad. Uitgefreesde uitsparing is door de natuursteen bewerker met een speciale machine op maat gemaakt op mijn spoelbak. Op 1/10 mm nauwkeurig. Daarbij hadden ze natuurlijk de daadwerkelijke spoelbak nodig. Past dan ook perfect nu.

Wat mij betreft de mooiste oplossing, maar alleen als de uitsparing door iemand gemaakt wordt die het heel nauwkeurig kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
vlakbouw doen ze toch al jaren? Ik ken het niet anders in mijn omgeving.
Zo veeg je ook 10x makkelijker de zooi in de bak, zelf heb ik onderbouw :P

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Opbouw bakken. :? Verkopen ze die nog? Alleen zeker voor multiplex/spaanplaat bladen. Buiten dat is het zinloos en zou ik het nooit kiezen. In de regel wordt het blad ook met gemonteerde bak geleverd als je keuken wordt geplaatst.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:47
Opbouw is k*t, als je gemorst water niet gewoon vanaf het blad in de bak kan vegen...

Vlakbouw is toch niets bijzonders? :? Is hier ook gewoon standaard in een sociale huurwoning, om maar eens iets te noemen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-06 11:56

RUFFNECK

Poentje

Ja, vlakbouw is vrij 'standaard' volgens mij? Ik weet dat ze voor (in mijn geval nog te komen) keramische werkbladen geen onderbouw aanbevolen, ivm kunnen afbreken als er iets hards tegen de rand aan zou komen (maar ik vind vlakbouw sowieso mooier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:00
Ik heb ook altijd een vlakke spoelbak gehad, ideaal. Persoonlijk vind ik dat ook mooier dan onderbouw. Nu hebben we een opbouwspoelbak en wat een verschrikking.

Zoals hierboven genoemd water kun je niet fatsoenlijk in de spoelbak schuiven, maar alle kleine broodkruimels blijven helemaal tegen de rand plakken.

Ik neem aan dat als je het laat doen, dat je dan ook de garantie van een fatsoenlijke montage hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een opbouwbak tegengekomen. Alleen vlak of onderbouw. Wie wil er nu een opbouwbak in z'n nieuwe keuken? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Mijn keuken uit het jaar kruik heeft nog een vlakbouwbak. Zo moeilijk kan het ook niet wezen om affabriek op specificatie een stuk in te frezen waar de bak invalt.
EddoH schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:29:
Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een opbouwbak tegengekomen. Alleen vlak of onderbouw. Wie wil er nu een opbouwbak in z'n nieuwe keuken? :?
Inderdaad. Dan kun je nog beter een all-in-one metalen werkblad hebben zoals die vroeger in sociale woningbouw werd toegepast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 22:49
wij gaan omdat we het mooi vinden voor onderbouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:37

vhal

ಠ_ಠ

EddoH schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:29:
diegene die zijn keuken bij de IKEA koopt, daar zie je ze nog wel eens. Of iemand die een 'landelijke' spoelbak zoekt. Persoonlijk vind ik opbouw niks, je kan niet even snel water in de gootsteen vegen door het opstaande randje. Daarnaast is het randje een broeinest van vuil en ander ongewenst spul.

Maar vlakbouw is behoorlijk standaard, onderbouw is dan het optionele maar daar zitten ook weer nadelen aan vast afhankelijk van het gekozen materiaal van het werkblad. Ook is deze rand kwetsbaarder.

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 19-01-2017 11:12 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Sowieso moet men denk ik heel hard wegrennen van de winkel die zegt dat vlakbouw niet mooi passend te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:37

vhal

ಠ_ಠ

EddoH schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:12:
Sowieso moet men denk ik heel hard wegrennen van de winkel die zegt dat vlakbouw niet mooi passend te maken is.
Soms heeft men er gewoon geen zin in om op locatie dit alsnog te realiseren. Het vergt wel het eea aan gereedschap. In de fabriek maakt het niks uit, daar worden bladen aan de lopende band automatisch gefreesd. Maar als de monteur een slechte dag heeft, dan zit jij met een scheve spoelbak. En die zal ws geen CNC-bak hebben in zijn koffertje :P

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 19-01-2017 11:17 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

vhal schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:14:
[...]

Soms heeft men er gewoon geen zin in om op locatie dit alsnog te realiseren. Het vergt wel het eea aan gereedschap. In de fabriek maakt het niks uit, daar worden bladen aan de lopende band automatisch gefreesd. Maar als de monteur een slechte dag heeft, dan zit jij met een scheve spoelbak :P
Nee, dan zit de winkel met minder winst omdat die mijn blad moeten vervangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
vhal schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:14:
[...]

Soms heeft men er gewoon geen zin in om op locatie dit alsnog te realiseren. Het vergt wel het eea aan gereedschap. In de fabriek maakt het niks uit, daar worden bladen aan de lopende band automatisch gefreesd. Maar als de monteur een slechte dag heeft, dan zit jij met een scheve spoelbak. En die zal ws geen CNC-bak hebben in zijn koffertje :P
In 99% van de gevallen is de bak voorgemonteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:40
@kluyze misschien handig om te weten word de spoelbak in de fabriek geplaatst of word het geplaatst op een reeds bestaand keukenblad wat er al in zit?

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 14:35
Mijn ouders hebben hetzelfde gehad: ze wilden graag een vlakbouw spoelbak, maar dat was volgens de winkel niet netjes te maken. Dat moet je niet tegen mijn vader zeggen, dus die heeft het maar zelf gedaan: met zijn Festool bovenfrees een heel precies randje gefreest waar de bak in valt.

Het probleem wat ik ook heb met spoelbakken van de Ikea is dat het weliswaar een vlakbouw is, maar dat het gewoon niet netjes is gedaan! Al die bakken liggen een (halve) millimeter onder het aanrecht. Dat wordt volgens mij een heel rottig schoon te maken randje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 17:42
Vooral dit, of je moest het over een (massief) houten werkblad hebben. Als die een beetje werkt ziet het er niet meer uit en heb je al snel kans op waterschade aan je blad.
Als een keukenzaak niet capabel is om een stabiel blad met vlakbouw te leveren dan wel zelf te maken dan zou ik ook rechtsomkeer maken. Alsof je naar een schoenenwinkel gaat en om maat 43 vraagt en dan het antwoord krijgt dat die maat niet netjes te krijgen is. Totale onzin.

Zelf heb ik een keuken met vlakbouw bak verwijderd, die bak zat er >20 jaar in en (afgezien van de leeftijd) was gewoon nog netjes (multiplex met hpl blad). Ik heb nu massief houten werkblad waar ik zelf een ikea bak in heb gefreesd (onderbouw). Ga ik over een paar maanden herhalen in ons nieuwe huis. Als het materiaal het toestaat zou ik zelf altijd gaan voor een nette vlakbouw bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Het gaat inderdaad over een spoelbak die bij een nieuwe keuken geleverd wordt, de bak wordt bij de fabrikant (van het blad?) gemonteerd.

De winkel waar deze opmerking van kwam, is niet waar ik mijn keuken besteld heb, maar van een andere winkel waar een familielid pas een keuken besteld heeft. In hun geval ging het over een blad uit graniet waar ik dekton heb gekozen. Beide winkels staan hier in de buurt toch redelijk hoog aangeschreven als keukenspeciaalzaken, en ik vond het dan ook een vreemde opmerking van de andere zaak.

Ik heb ondertussen aan de hand van jullie reacties en na nog eens met de winkel te bellen ook besloten om voor de vlakbouw spoelbak te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

^^ dat...

Als ze het kennelijk niet netjes kunnen monteren is dat hun probleem. Ze moeten maar zorgen dat de boel netjes past, en anders leveren ze maar een nieuw blad.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meestal zie je bij graniet een onderbouw bak. Maar een rondje google images laat van alles zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hennes1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04-2022
een late reactie , ik kan een ronde spoelbak net zo mooi in frezen als de prof. ja geen vierkanten als je maar een frees heb, vandaag nog mijn proef gedaan om te bewijzen dat het kan, eerst de diam. maken met een stalen meetlat 60 cm. dan flinterdun de maat frezen iets kleiner bv. bak van 440 cm. word dan 439.8 dan de binnen diam. en dan pas de diepte bepalen met een zuiveren schuifmaat , je kan met behulp van een voelermaat de diepte bepalen, mijn bak was precies 1mm. en de diepte is nu 1,1 -1.2 dus blijven meten .
Het mooiste is als je een oude werkblad heb ik doe er wat foto,s bij .
Oja vergat ik bijna te zeggenals je blad een waterkering heeft dam moet de frees 3 mm. verhogen ik heb een plaatje alm. gebruikt .
Wilde er wat foto,s bij doen maar dat krijg ik niet voorelkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceKreek
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09-07-2021
Hier eenzelfde soort probleem. De keukenleverancier raadt af om een vlakbouw spoelbak te combineren met een (ongelakt) 2,7 cm dik eiken blad (verlijmde stroken). Dat zou problemen geven door het werken van het hout.

Ik heb zelf het volgende in gedachten:
- sponning frezen van ca. 2-3 mm dieper dan de dikte van de spoelbak;
- sponning 2-3x lakken met transparante botenlak;
- transparante siliconenkit (sanitair) aanbrengen en daarin op verschillende plaatsen afstandstukjes plaatsen zó dat de bovenzijde van de bak gelijk ligt met de bovenzijde van het aanrecht.

Het idee van de botenlak is dat ik een mooi glad en waterdicht oppervlak krijg om de kit op te laten hechten;
Het idee van de wat dikkere laag siliconenkit is dat er wat materiaaldikte is om krimp en rek op te vangen. Als ik de bak met een minimale dikte siliconenkit op het hout hecht, ontstaan er grote afschuifkrachten als het hout wat gaat werken.

Wat is jullie idee?
Pagina: 1