512 mb oem of 256 mb dane-elec?

Pagina: 1
Acties:

• shaDoze
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 15:23
De prijzen dalen zo hard dat een Kingston of Dane Elec 256 mb (ecc-pc133-sdram) net zo duur is geworden als 512 oem (pc133-sdram).
Wat zou het beste zijn om te kopen?

512 oem of 256 dane-elec (of ander "gaaf" merk)

Verwijderd

dane elec

Verwijderd

Tsja, wil je overclocken door de FSB te verhogen? Koop dan merkgeheugen, want dat kan beter tegen hogere FSB's zonder dat je de access times hoeft te verhogen.
Maar als het beide gewoon cas2 geheugen is, en je wilt niet overclocken zou ik gewoon 512mb kopen. Een ander verhaal is het als dat merkgeheugen cas2 is en dat merkloze geheugen cas3 is. Zelfs dan zou ik zelf nog voor 512mb kiezen omdat het verschil in snelheid minimaal is...
Op maandag 02 juli 2001 15:46 schreef Rocabo het volgende:
dane elec
Goede argumenten Rocabo!
Op maandag 02 juli 2001 15:47 schreef gjkamstra het volgende:
ecc ram is trager dan non ecc!
Ehh, ten 1e vraag ik me al af of dat wel zo is. En ten 2e heeft dat nix met merk/merkloos geheugen te maken... Dane-elec is bijvoorbeeld echt niet altijd ECC ofzo!

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:12
ecc ram is trager dan non ecc!

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
ecc is meer bedoeld voor server toepassingen voor stabiliteit. Als je Windows 2000 gaat draaien is 512 lekker meegenomen, en anders zou ik zeggen, gooi je FSB omhoog en neem
Dane Elec.

Freelance tweaker

• shaDoze
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 15:23
bedankt voor de snelle reactie, en vooral psyFlux voor zijn argumenten :)

Overclocken van de processor vind ik eigenlijk wel genoeg. Ik kan me niet veroorloven om strax weer 200 piek uit te geven aan gehuegen omdat dat andere ligt te roken :7

512 mb lijkt me dan wel een betere keuze, ook om: "U wisselbestand is te klein, windows zal deze vergoten..." te voorkomen.

btw, hoe zie je in pricewatch of het om cas2 geheugen gaat? of is het allemaal cas3?

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 08:08
koop gewoon 2x 256MB Dane-Elec bij Informatique voor 300,-

Dat ECC is toch grote bullshit, merk je echt NIKX van! Voor gewoon thuisgebruik waar regelmatig gereboot wordt is het simpelweg niet nodig.
Heb hier ook PC100 ECC maar merk er weinig van. En de performance loss is ook erg weinig (nihil).

Maar er valt wel heel wat te zeggen voor kwaliteits geheugen, zeker met lange garantie....

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 15:55 schreef shaDoze het volgende:
Overclocken van de processor vind ik eigenlijk wel genoeg. Ik kan me niet veroorloven om strax weer 200 piek uit te geven aan gehuegen omdat dat andere ligt te roken :7
Wees gerust, geheugen gaat niet kapot van overclocken. Het werkt of het werkt niet op een hogere FSB/lagere toegangstijd (blauwe schermen met VXD-errors). Dit is in tegenstelling tot bijvoorbeeld processors, want daarbij gaan mensen het voltage opschroefen en/of zit er te weinig koeling op.
btw, hoe zie je in pricewatch of het om cas2 geheugen gaat? of is het allemaal cas3?
Soms staat het er gewoon bij, maar vaak moet je idd ff op de site van de verkoper kijken. Als het daar ook al op staat... sommige computerwinkels weten het verschil niet eens!

Verwijderd

Het maakt eigenlijk allebij niet zoveel uit.

256MB Dane Elec (is geen echt A-merk trouwens) is leuk, maar je zegt dat je de FSB toch niet gaat overklokken.

dus zou je zeggen, kan ik beter 512Mb Noname geheugen nemen, maarja meer dan 256MB geheugen in Win98 daar merk je met normale programma's en games ook geen reet van.

Bovendien haalt dat noname geheugen misschien ook wel FSB boven de 140 ?

Dus dat is nog best een moeilijke keuze.

Ik zou de 256MB Dan-Elec nemen, tenzij je specifiek applicaties gebruikt die profijt hebben van 512Mb

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 16:16
Als je toch niet gaat overklokken gewoon 512mb nemen.
ECC heb je al helemaal niet nodig.. word er eerder langzamer op dus. Absoluut overbodig.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

waarom zegt iedereen dat je met merkgeheugen veel verder kan overclocken

je pci/agp slotjes worden ook onstabiel door fsb te verhogen

het zal eerder zijn dat je problemen krijgt met fsb verhoging dat je pci/ag gaat flippen dan een vastloper door het geheugen ;)

Verwijderd

Ik had 128mb OEM geheugen op mijn MSI Pro2-A.
Blue screens everywhere. Had een vage merk. Kan de naam niet meer herinneren, maar het was wel PC133 3-3-3. Zou het geheugen goed testen na de koop, zodat je als het niet goed is kan ruilen.

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 15:55 schreef shaDoze het volgende:
512 mb lijkt me dan wel een betere keuze, ook om: "U wisselbestand is te klein, windows zal deze vergoten..." te voorkomen.
Maar, helaas pindakaas daartegen helpt zelfs 512 MB geheugen niet (8>

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 08:08
Op maandag 02 juli 2001 16:36 schreef bastard het volgende:

256MB Dane Elec (is geen echt A-merk trouwens) is leuk, maar je zegt dat je de FSB toch niet gaat overklokken.
Kijk, das dus weer niet waar...
Dane-Elec is zelf geen merk, maar het is dus echt wel A-klasse spul, ze kopen alleen bij de betere fabriekanten hoor.

Waarom denk je anders dat ze 10jaar garantie leveren?

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 18:56 schreef frenkpie het volgende:

het zal eerder zijn dat je problemen krijgt met fsb verhoging dat je pci/ag gaat flippen dan een vastloper door het geheugen ;)
Nou... met merkgeheugen kan je wel de FSB wat hoger zetten met latencies van 2-2-2 terwijl je met merkloos geheugen dan als snel naar 3-3-3 moet. En als je aan de ene kant de boel zit over te klokken (chipset, AGP/PCI), maar aan de andere kant de latencies van je geheugen weer moet verhogen schiet je maar bitter weinig op. Daarom dus toch merkgeheugen als je serieus wilt overclocken :)

Verwijderd

Ik zou voor Dane-Elec gaan.
Met merkloos heb IK veel meer last van een instabiel systeem + BSOD, met merk heb ik hier geen last van. Bovendien is Dane-elec dus sneller (benchmark het maar) beter voor overclocken en 10jr garantie!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ECC moet je chipset ook maar net ondersteunen. Bar weinig desktop chipsets doen dat. En als ze het al doen is het waste off money om daar je geld aan uit te geven. Leuk dat ie aan error correction doet, maar je OS gaat toch wel plat als het er niet tegen kan :)

https://discord.com/invite/tweakers

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
als je gaat overkloken dane-elec
zoniet gaan voor die 512 meg

die 512 meg geeft ook meer snelheidswinst

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 10:50
slecht geheugen kan de meest rare problemen en errors geven in een pc. Nu is oem geheugen niet per definitie slecht maar de oorsprong is vaak wel vaag.......

De geheugenprijzen zijn nu laag dus iedereen koopt geheugen bij de laatste weken en wil dan uiteraard ook nog zoveel mogelijk voor het geld hebben. Ik zou voor dane gaan. Goed geheugen, geen gezeur en 10jr garantie.

Verwijderd

Op dinsdag 03 juli 2001 06:40 schreef happy3736 het volgende:
als je gaat overkloken dane-elec
zoniet gaan voor die 512 meg

die 512 meg geeft ook meer snelheidswinst
Kun jij mij een benchmark laten zien waarbij je met 512MB meer snelheidswinst hebt dan met 256MB :?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:10
Wil je voor zekerheid, ga dan voor Dane-Elec (of ander bekend merk). Ik persoonlijk heb er erg goede ervaringen mee. Ik heb nu alle acht banken op m'n bord gevuld met vier double-sided 256MB DIMM's van Dane, en het draait superstabiel :) Niet dat dit onmogelijk zou zijn met OEM spul, maar er komen toch regelmatig probleempjes voor met vooral de goedkopere OEM DIMM's (b.v. niet samenwerken).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

512 is niet echt nodig voor redelijk normaal gebruik, en onder win98 wil het ook nog wel eens problemen veroorzaken.
Een andere optie is 256mb cas3 die je op cas 2 kunt laten draaien, bijvoorbeeld Infineon.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Memendo
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op maandag 02 juli 2001 18:56 schreef frenkpie het volgende:

ik kan mijn fsb instellen tot 150 mhz en de pci blijven dan op 33mhz dus het kan wel onafhankelijk van elkaar. Je geeft dus een onzin argument!!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

weet iemand hier ook of de 133mhz 256 mb dane elec modules die ze bijvoorbeeld bij informatique hebben, ook op 100 mhz CAS2 draaien?
(ik bedoel dus niet de duurdere dane elec CAS2 modules, maar die goedkoperen)

• Pc123
  • Nu online
Op dinsdag 03 juli 2001 18:00 schreef RdB het volgende:
weet iemand hier ook of de 133mhz 256 mb dane elec modules die ze bijvoorbeeld bij informatique hebben, ook op 100 mhz CAS2 draaien?
Dit wil ook ook gaan proberen ja, waarschijnlijk lukt het wel.

• zork
  • Laatst online: 04-08 12:43
Ik zit zelf ook over zoiets dergelijks te twijfelen. Ik wil mijn ouders gaan overhalen om geheugen bij te kopen voor hun
pc, aangezien de prijzen nu heel laag zijn en ze ieder moment omhoog kunnen. Ik zeg niet dat ze in een periode van 4 weken
200% kunnen stijgen of zoiets, maar je weet maar nooit met deze markt. Stel je eens voor dat er weer een aardbevinkje komt in
Taiwan: weg geheugenoverschotten :(
Daarom wil ik het liefst 512 MB SDRam PC133 kopen voor hun pc. Het gaat om een wat oudere pc, een Pentium II 266 MHz. Op deze PC
wordt Windows 2000 gedraaid en wordt niet gebruikt voor gamen, maar meer voor internetten, photoshoppen, office applicaties etc.
Ik ben ook van plan om deze pc ooit als server te gaan gebruiken.
Er zit nu 128 MB SDRam PC100 in. Ik zit dus te twijfelen tussen 3 verschillende opties:

-1|2 reepjes van 256 MB PC133 OEM (Fl 190,-)
-2|2 reepjes van 256 MB PC133 Dane Elec (Fl 290,-)
-3|2 reepjes van 256 MB PC133 CAS2 Dane Elec (Fl 380,-)

De onderste 2 opties zijn ivm met mogelijke toekomstige upgrades (MOBO + CPU + VGA)
Optie 1 is het goedkoopste, maar de kans dat met dat geheugen iets niet helemaal oke is, of dat het instabiel is, is natuurlijk groot.
Ook is de kans groot dat die reepjes niet zo lang leven. Dane Elec geheugen is perfect geheugen (heb zelf 1x 256 MB PC133 CAS2
van Dane Elec). Het is stabiel, er zit 10 jaar garantie op maar het is natuurlijk wel wat duurder.
En dan zit ik met CAS2 geheugen van Dane Elec. Is natuurlijk lekker snel als er geupgrade wordt (Mobo + CPU + VGA), maar je betaald er
natuurlijk ook extra hard voor. (Het kan natuurlijk ook een keertje bij mij in de bak gepropt worden >:) )

• Abbadon
Op dinsdag 03 juli 2001 18:00 schreef RdB het volgende:
Ja, dat doen ze standaard als je BIOS de SPD goed uitleest:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/ram_config1.gif

Dit zijn dezelfde modules waar jij het over hebt (die van 140~150 piek) en er wordt, zoals je kunt zien, expliciet vermeld dat ze CL2 aan kunnen op 100MHz. Heb het zelf ook geprobeerd (want normaal 133MHz) en ja, bij 100MHz gaan ze automatisch CAS2 draaien :)

• Pc123
  • Nu online
Op dinsdag 03 juli 2001 18:37 schreef zork het volgende:
Ik zit zelf ook over zoiets dergelijks te twijfelen. Ik wil mijn ouders gaan overhalen om geheugen bij te kopen voor hun
pc, aangezien de prijzen nu heel laag zijn en ze ieder moment omhoog kunnen. Ik zeg niet dat ze in een periode van 4 weken
200% kunnen stijgen of zoiets, maar je weet maar nooit met deze markt. Stel je eens voor dat er weer een aardbevinkje komt in
Taiwan: weg geheugenoverschotten :(
Daarom wil ik het liefst 512 MB SDRam PC133 kopen voor hun pc. Het gaat om een wat oudere pc, een Pentium II 266 MHz. Op deze PC
wordt Windows 2000 gedraaid en wordt niet gebruikt voor gamen, maar meer voor internetten, photoshoppen, office applicaties etc.
Ik ben ook van plan om deze pc ooit als server te gaan gebruiken.
Er zit nu 128 MB SDRam PC100 in. Ik zit dus te twijfelen tussen 3 verschillende opties:

-1|2 reepjes van 256 MB PC133 OEM (Fl 190,-)
-2|2 reepjes van 256 MB PC133 Dane Elec (Fl 290,-)
-3|2 reepjes van 256 MB PC133 CAS2 Dane Elec (Fl 380,-)

De onderste 2 opties zijn ivm met mogelijke toekomstige upgrades (MOBO + CPU + VGA)
Optie 1 is het goedkoopste, maar de kans dat met dat geheugen iets niet helemaal oke is, of dat het instabiel is, is natuurlijk groot.
Ook is de kans groot dat die reepjes niet zo lang leven. Dane Elec geheugen is perfect geheugen (heb zelf 1x 256 MB PC133 CAS2
van Dane Elec). Het is stabiel, er zit 10 jaar garantie op maar het is natuurlijk wel wat duurder.
En dan zit ik met CAS2 geheugen van Dane Elec. Is natuurlijk lekker snel als er geupgrade wordt (Mobo + CPU + VGA), maar je betaald er
natuurlijk ook extra hard voor. (Het kan natuurlijk ook een keertje bij mij in de bak gepropt worden >:) )
Zo'n oud mobo kan toch geen 256 of 512 mb modules aan?

• zork
256 MB Modules kan het 99,9% zeker wel aan, 512 MB Modules in ieder geval niet. Daarom wil ik natuurlijk 2x256 MB ;)

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

bedankt!, maar wat wordt er precies bedoeld met cl2
(ja...cas latency), maar doet ie 2,2,2 of 2,3,3 ofzo..kan je me dat misschien ook vertellen?

• Abbadon
Op dinsdag 03 juli 2001 19:12 schreef RdB het volgende:
bedankt!, maar wat wordt er precies bedoeld met cl2
(ja...cas latency), maar doet ie 2,2,2 of 2,3,3 ofzo..kan je me dat misschien ook vertellen?
CL2 staat zoals je zegt voor cas latency, en da's het eerste van de drie cijfertjes (2-2-2). Deze heeft het meeste invloed. Overigens stelt hij de overige twee waardes (RAS to CAS en RAS Precharge Time) ook als 2 in.

• zork
SHIT! Kom ik er net achter dat ie maar tot 128 MB modules aankan...Nou ja, dan maar 2x128 MB...

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
ik wil welles een benchmark zien dat 256 A- merk geheugen sneller is dan 256 OEM geheugen.

Verwijderd

Op dinsdag 03 juli 2001 14:37 schreef 2Dutch2 het volgende:
512 is niet echt nodig voor redelijk normaal gebruik, en onder win98 wil het ook nog wel eens problemen veroorzaken.
Een andere optie is 256mb cas3 die je op cas 2 kunt laten draaien, bijvoorbeeld Infineon.
Mijn 256MB PC133 Dane Elec heeft dus Infinion chips :P
ik kan mijn fsb instellen tot 150 mhz en de pci blijven dan op 33mhz dus het kan wel onafhankelijk van elkaar. Je geeft dus een onzin argument!!
memendo,
vergeet het. Alle systemen geven PCI/AGP bus klok verhoging bij FSB verhoging.
Met 150 Mhz zit je dus op 150/133=128% van de normale snelheid. Alleen 100 en 133 zijn (bij AMD socket A systemen in ieder geval) standaard voor de AGP/PCI.

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

ok, thanx!

• Abbadon
Op woensdag 04 juli 2001 03:09 schreef Hooi het volgende:

[..]

[..]

memendo,
vergeet het. Alle systemen geven PCI/AGP bus klok verhoging bij FSB verhoging.
Met 150 Mhz zit je dus op 150/133=128% van de normale snelheid. Alleen 100 en 133 zijn (bij AMD socket A systemen in ieder geval) standaard voor de AGP/PCI.
Wat AGP betreft wel, en wat PCI betreft ook de meesten, maar mijn BX (een officieel 100MHz bord) zet de PCI gewoon op 33MHz als ik de FSB op 133 zet :). De Asus P4T (i850) kan zelfs de PCI/AGP op 30/60MHz instellen bij een FSB van 150MHz. Het geldt dus niet voor alle systemen.

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
klopt maar bx borden kunnen wel geen 66 mhz bij 133mhz bus, en die divider van 1/2 bij agp heb je niet alleen bij socket a borden hoor, ook bij elke opvolger van de bx (i815,i820 enz)

• zork
Op woensdag 04 juli 2001 03:09 schreef Hooi het volgende:

[..]

[..]
Die van mij heeft iig Hyundai chippies.
Pagina: 1