Waarom krijg ik met ISDN een lagere snelheid dan met PSTN?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik heb als early adopter nog een ISDN lijn in gebruik. Nu heb ik in het verleden wel eens getracht een hogere snelheid te krijgen maar dit schijnt niet te lukken vanwege de ISDN. Ik kan echter nergens vinden waarom dit nu een probleem is?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:29

Aganim

I have a cunning plan..

Dat is met zo weinig info wat lastig te zeggen, maar mijn blinde gok is dat je nu ADSL over ISDN hebt. Om sneller te kunnen zou je omgezet moeten worden naar VDSL, wat door je provider alleen via PSTN wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

evilution schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:27:
Ik heb als early adopter nog een ISDN lijn in gebruik. Nu heb ik in het verleden wel eens getracht een hogere snelheid te krijgen maar dit schijnt niet te lukken vanwege de ISDN. Ik kan echter nergens vinden waarom dit nu een probleem is?
Je hebt getracht een hogere snelheid te krijgen, maar lukt niet vanwege ISDN :?

Vertel eens duidelijk in je openingspost (wijzig) wat je nu precies hebt, en wat je nu wilt bereiken.
Wat heb je al geprobeerd, etc.
Dan is het voor ons ook wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Aganim schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:31:
Dat is met zo weinig info wat lastig te zeggen, maar mijn blinde gok is dat je nu ADSL over ISDN hebt. Om sneller te kunnen zou je omgezet moeten worden naar VDSL, wat door je provider alleen via PSTN wordt geleverd.
Ik heb inderdaad ASDL over ISDN.
MarElo schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:46:
[...]

Je hebt getracht een hogere snelheid te krijgen, maar lukt niet vanwege ISDN :?

Vertel eens duidelijk in je openingspost (wijzig) wat je nu precies hebt, en wat je nu wilt bereiken.
Wat heb je al geprobeerd, etc.
Dan is het voor ons ook wat duidelijker.
ik hoopte dat er een algemene technische verklaring was voor snelheidsverschillen tussen ISDN vs PSTN.

[ Voor 18% gewijzigd door evilution op 19-01-2017 09:32 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
evilution schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:11:
Edit: ik hoppte dat er een algemene technische verklaring was voor snelheidsverschillen tussen ISDN vs PSTN. De lijn omzetten is hell namelijk.
ISDN gebruikt een groter frequentiebereik dan PSTN, daarom is er minder ruimte over die gebruikt kan worden voor het ADSL-signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 10:02

Foamy

Fulltime prutser

ADSL over POTS geeft voor een theoretisch frequentie bandbreedte van 26KHz-1130kHz, terwijl ADSL over ISDN loopt van ca. 140kHz-1.104 kHz. ISDN heeft dus een kleiner spectrum (166kHz minder dan POTS)

De reden dat ADSL over ISDN een kleinere bandbreedte beschikbaar heeft is dus dat het gebied tot 140kHz is gereserveerd voor de ISDN kanalen. Bij POTS, loopt het 'spraak kanaal'door tot 26kHz.

In de praktijk zou dit echter nauwelijks merkbaar moeten zijn.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zie ook de eerder genoemde verschillen vanwege de wat hogere bandbreedte die ISDN versus POTS/PSTN gebruikte, waardoor er minder overblijft om de DSL signalen te transporteren.

Bij korte afstanden maakt het idd weinig verschil.
Maar bij afstanden van >1 a 2 km tussen jouw ISRA en de DSLAM locatie, gaat het wel een rol spelen.

In deze (duitstalige !) wiki: Wikipedia: Digital Subscriber Line – Wikipedia
Wikipedia: Asymmetric Digital Subscriber Line – Wikipedia
wordt het uitgelegd. Vooral omdat ISDN in Duitsland ooit veel gebruikt werd. Maar in engelstalige landen stukken minder. Vandaar dat in dezelfde wiki (nederlands + engels) het ISDN verhaal ontbreekt...

[ Voor 44% gewijzigd door ehtweak op 18-01-2017 23:00 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:50

Fiber

Beaches are for storming.

ISDN opzeggen/laten omzetten naar analoog door KPN.

Of gewoon overstappen op kabel (Ziggo) of glasvezel...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het migreren van ISDN naar POTS sowieso een goed idee is. Bellen kun je via VOIP, ook met meerdere nummers. ISDN zal binnen een (paar) jaar wel eens kunnen stoppen als dienst / product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-10 21:38

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
evilution schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:27:
ADSL over ISDN is een andere techniek dan ADSL over POTS, grote kans dat KPN gewoon niet in vdsl wil investeren voor die paar ISDN klanten die ze nog hebben.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Foamy schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:54:
ADSL over POTS geeft voor een theoretisch frequentie bandbreedte van 26KHz-1130kHz, terwijl ADSL over ISDN loopt van ca. 140kHz-1.104 kHz. ISDN heeft dus een kleiner spectrum (166kHz minder dan POTS)

De reden dat ADSL over ISDN een kleinere bandbreedte beschikbaar heeft is dus dat het gebied tot 140kHz is gereserveerd voor de ISDN kanalen. Bij POTS, loopt het 'spraak kanaal'door tot 26kHz.

In de praktijk zou dit echter nauwelijks merkbaar moeten zijn.
In de praktijk is dit dus duidelijk merkbaar omdat een groot deel van de snelheid van ADSL in de onderste frequenties gehaald wordt, die ongeveer 10% verschil in bandbreedte zit net in de nuttigste banden (met de minste storing).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Wat voor ISDN lijn neem je af? ISDN1 of 2? ISDN2 is namelijk alleen over ADSL(1) mogelijk en die snelheid is lager dan de snelheid van ADSL2.

Waar gebruik je die ISDN lijn überhaupt voor als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meeste aansluitingen hebben twee aderparen (2x 2 draadjes) Voor een lijn, zowel analoog als ISDN, is maar één aderpaar nodig. Op het andere paar kun je ADSL aanvragen. Dan heb je de beperking niet meer. Geloof niet dat alle providers het doen en je moet waarschijnlijk even doorvragen. Maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:28:
Ik denk dat het migreren van ISDN naar POTS sowieso een goed idee is. Bellen kun je via VOIP, ook met meerdere nummers. ISDN zal binnen een (paar) jaar wel eens kunnen stoppen als dienst / product.
Migreren kan niet. Alleen opzeggen en nieuwe lijn POTS aanvragen. Geen nummerbehoud. Betekent ook nieuw internet abo aanvragen. Zoals ik al zijn in mijn OP, omzetten is hell.
RobinF schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:17:
Wat voor ISDN lijn neem je af? ISDN1 of 2? ISDN2 is namelijk alleen over ADSL(1) mogelijk en die snelheid is lager dan de snelheid van ADSL2.

Waar gebruik je die ISDN lijn überhaupt voor als ik vragen mag?
Uit kostenbesparing al omgezet naat ISDN1. Naast genoemde migratieperikelen heb ik ook nog een alarmcentrale met ISDN kiezer. Vervanging van de kiezer kost zo'n 250 (POTS) tot 700 (GSM) euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:50

Fiber

Beaches are for storming.

Heb je daar geen kabel of glasvezel...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
evilution schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:37:
[...]

Migreren kan niet. Alleen opzeggen en nieuwe lijn POTS aanvragen. Geen nummerbehoud. Betekent ook nieuw internet abo aanvragen. Zoals ik al zijn in mijn OP, omzetten is hell.
[...]

Uit kostenbesparing al omgezet naat ISDN1. Naast genoemde migratieperikelen heb ik ook nog een alarmcentrale met ISDN kiezer. Vervanging van de kiezer kost zo'n 250 (POTS) tot 700 (GSM) euro.
Een pots kiezer zit al vaak standaard op een alarmcentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Volgensmij kan migreren gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Fiber schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:41:
Heb je daar geen kabel of glasvezel...?
Kabel wel maar wil niet weg bij mijn provider.
vincedd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:48:
[...]

Een pots kiezer zit al vaak standaard op een alarmcentrale.
Niet in die van mij. De POTS EN ISDN kiezer zin verschillende kiezers die op het mainboard geprikt zitten. Het is het een of het ander. GSM kiezer is duur dus eigenlijk geen alternatief tenzij ik er tweedehands een op de kop weet te tikken.

Andere optie is de serielële poort instellen op de centrale, naar een computer (Raspberry?) sturen en vervolgens via een SMS module de meldingen versturen. Maar dan ben ik ff bezig want dat is grotendeels onontgonnen terrein voor mij :)

Pagina: 1