Toon posts:

iMac 27" 2015 vs Macbook Pro 15" 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik sta aan de vooravond van een overstap naar Apple en wil i.v.m. video- en fotobewerking een wat zwaardere variant van de iMac of Macbook Pro aanschaffen.

Als Apple leek vroeg ik mij af hoe de 2015 iMac 27" met i7 quadcore 4,0 ghz / 16gb etc. zich verhoudt tot de nieuwe Macbook Pro 2016 15" i7 quadcore 2,7 ghz / 16gb / 455 dgpu. En of een upgrade naar de 2,9 met 460 dgpu verstandig is. Ik doe weinig met 3D maar edit wel wat langere video's, voor nu in Full HD, in de toekomst waarschijnlijk ook in 4K.Als het even kan wil ik een computer aanschaffen die dit doet zonder weg te blazen of te haperen.

Zijn er ervaringsdeskundigen die een van de 2 absoluut aanraden en zo ja, waarom?

Ik heb sowieso een laptop nodig en heb ook al gedacht aan de oplossing met een zware iMac en een non-touchbar 13"voor het lichtere werk ernaast maar heb geen idee of die überhaupt foto- en videobewerking een beetje goed trekt.

Alle inzichten zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Gewoon praktisch: ik zou voor de MacBook gaan met extern monitor. Heb je ook geen gedoe met het overplaatsen van bestanden. Ik heb jarenlang gewerkt met een iMac en een MacBook en dit was altijd onhandig, ondanks Dropbox/iCloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 09:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Mee eens.

Bij de 15" is de 460 wel een nuttige upgrade denk ik, zeker met oog op 4K, maar de 2.9 voor video niet zo. Bij langer renderen zal die throttelen tot 2.9/3 ofzo, net als de lagere versies.

[ Voor 5% gewijzigd door mr.paaJ op 18-01-2017 21:35 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

De vraag is een beetje wanneer Apple Kaby Lake gaat inzetten. Met het oog op 4K content wil je eigenlijk niet in de huidige generatie shoppen. Geruchten doen de ronde dat dit kwartaal nog nieuwe desktop Macs worden aangekondigd.

Als je nu moet kopen is een MBP 2016 15" een leuke optie, let wel op dat je beperkt kan worden in de toekomst met 16GB geheugen. De 2015 27" heeft Skylake aan boord net als de huigie MBP, dus als je hem niet onderweg wil gebruiken of überhaupt geen behoefte aan een laptop hebt, pak dan de iMac, diens 6700K kan nog geruimte tijd vooruit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 09:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

de AMD GPU is prima voor 4K toch? Die kan volgens mij wel de codecs aan, de CPU idd niet hardewarematig.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als je op locatie wilt werken, kies dan voor de MacBook Pro. Ik weet niet welke software je gebruikt, maar als je gebruik maakt van Final Cut, dan gaat 4K editen gewoon prima. Voordeel van de MBP is dat als je thuis komt, je hem gemakkelijk op een externe monitor kan aansluiten (Je hebt hier wel adapters voor nodig als je geen USB-C monitor tot je beschikking hebt, maar een monitor aansluiten op Displayport moet geen probleem zijn met de benodigde adaptertjes). Je kan op de 15" MBP twee 5K displays of vier 4K displays aansluiten.

Als het budget het toelaat, zou ik gewoon voor de 2.6GHz variant gaan met een 460 dGPU. Je gaat er vrij weinig van merken als je je processor ook gaat upgraden, maar als het budget het toelaat, zou je eerder het opslaggeheugen kunnen uitbreiden.

Let wel op! Macbook Pro 2016 heeft alleen USB-C aansluitingen, waardoor je wel genoodzaakt bent om adapters / dongles aan te schaffen.

De 5K iMac zou ik echter links laten liggen, tenzij je hem tweedehands voor een mooi prijsje binnen kan halen. Op het gebied van CPU power is hij weliswaar krachtiger, maar de videokaart is minder. Bovendien heeft deze geen update meer gehad sinds oktober 2015. Mocht je toch voor een iMac 5K willen gaan, kijk dan even tweedehands of wacht even totdat er een update komt.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Ik zou voor het 2015 model MB pro gaan. Stuk betaalbaarder, minimaal performance verschil en je kunt er dingen op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rvanpruissen schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:50:
Ik zou voor het 2015 model MB pro gaan. Stuk betaalbaarder, minimaal performance verschil en je kunt er dingen op aansluiten.
Ja want op die nieuwe kun je geen dingen aansluiten. :)

On-topic: ik zie ook steeds meer EGPU's uitkomen die te gebruiken zijn met de MBP line-up. Wat ervoor kan zorgen dat je extern wat kracht kunt bijzetten mocht dat nodig zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle advies en gedeelde ervaringen: Ik heb de MBP 2016 2,7/16/512/460 besteld, het lijkt een goede balans van mobiliteit en vermogen.

Nadat de nieuwe iMacs worden gepresenteerd zien we wel weer of een uitbreiding op zijn plaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:50:
Bedankt voor alle advies en gedeelde ervaringen: Ik heb de MBP 2016 2,7/16/512/460 besteld, het lijkt een goede balans van mobiliteit en vermogen.

Nadat de nieuwe iMacs worden gepresenteerd zien we wel weer of een uitbreiding op zijn plaats is.
Gefeliciteerd! Ik heb er geen spijt van, hoop dat jij er ook veel plezier van ondervindt.
Pagina: 1