Speakerkabels 5.1 surround wegwerken in nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:
  • 7.654 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frishe1992
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-07 11:19
Hallo,

Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd naar hoe jullie je speakerkabels hebben weg gewerkt.

De woonkamer waar de TV en bank komen heeft een U vorm, waarbij de onderkant van de U een muur met raam is, de linkerzijde van de U de muur waar de TV komt te hangen, en de rechterzijde van de U waar de bank komt te staan (beter kan ik de situatie met tekst niet schetsen :X )

Omdat de TV aan de muur komt te hangen en er nog gestuct moet worden, ga ik de kabels die van de reciever/horizon box naar de Tv gaan via een PVC buis die in de muur komt te liggen wegwerken richting een AV meubel welke onder de Tv komt te staan.

Echter wil ik mijn surround speakers ook mooi wegwerken.
Nu is dat aan de kant van de Tv geen ramp, maar mijn vraag is hoe ik het beste de kabels aan de zijde van de bank kan wegwerken.

Via de plint is geen optie deze bestaat namelijk uit dezelfde tegel als de vloer (stukken op maat geflext).
In de vloer ligt vloerverwarming dus ik wil eigenlijk vermijden om gaten in de vloer te boren en via de kruipruimte naar de andere kant te gaan, ik weet namelijk niet tot hoe ver de buizen doorlopen (ik weet dat deze normaal niet tot aan de muur liggen maar toch, je zal het net zien dat je erin zit met boren).

Horizontaal frezen in een muur en hier een buis in leggen (dus van helemaal links via onder tot helemaal recht vanuit de U gezien) lijkt me ook niet ideaal, aangezien het niet gebruikelijk is om horizontaal te frezen.
Als je later een keer gaat boren of verticaal frezen zit je weer in de buis.
Tevens zijn dit dragende muren en weet ik niet of het verstandig is om over zo'n afstand horizontaal te frezen.

Via het plafond zou eventueel een optie zijn, echter hoeft deze niet gestuct te worden en heeft dit niet mijn voorkeur i.v.m. extra kosten.

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk.

Ik ben bang dat ik alle opties heb gehad.
Wie van jullie heeft misschien nog een ander idee, misschien heb ik een optie over het hoofd gezien?
Zo niet, wat is de beste optie en waar zouden jullie voor kiezen?

Groetjes Roel :)

You're too slow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:19
Is verticaal omhoog frezen, doorboren en frezen in de verdiepingsvloer eventueel een optie? Of zit daar ook vloerverwarming?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frishe1992
Xander schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:56:
Is verticaal omhoog frezen, doorboren en frezen in de verdiepingsvloer eventueel een optie? Of zit daar ook vloerverwarming?
Goed idee, nog niet aan gedacht :)
Er ligt geen vloerverwarming, echter ligt hier al een vloer welke er niet uit hoeft.
Het is een bestaande woning, geen nieuwbouw. (sorry misschien niet duidelijk uit de titel)

[ Voor 4% gewijzigd door Frishe1992 op 18-01-2017 19:06 ]

You're too slow!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:51
Ik heb de kabels zelf via de kruipruimte lopen. Als de buizen van de vloerverwarming het enige is wat je tegenhoud; volgens mij zijn er manieren om te achterhalen hoe die buizen precies lopen. De temperatuur meten van de tegels bijvoorbeeld. Ik weet dat er ook van die apparaatjes zijn die aan kunnen geven waar leidingen in de muur zitten, maar ik weet niet of dat ook met vloerverwarming werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:19
Met een warmtebeeldcamera kom je een heel eind om vloerverwarmingsleidingen te vinden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9bVuvfEbHf5KudGh9E2tjR9X/full.jpg

Wel zorgen voor een gevoelige camera. Zou zonde zijn als je net de koelere retourleiding langs de rand zou missen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier exact de zelfde opstelling
Goedkoopste oplossing: gordijnen :Y)
Kabels voor de rears lopen naar de muur toe, avhter de gordijen omhoog. Daar een kabelgoot in die net avhter de gordijnrails loopt, zie je niks van. En aan de andere kant achter de gordijnrails weer omlaag en dan gewoon los over de plint. Kosten: 10 euro voor twee kabelgootjes.

Pak wel de gootjes die je vast kunt schroeven btw. De zon komt er op dus met een plakgoot mag je op een gegeven moment kabels rapen :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 23:02

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Jammer dat je niet meer moet verbouwen.

De oplossing die ik nu al voor de tweede keer heb toegepast is in/onder de vloer en in voorzet wanden.
In de vloer is voor luidspeakers enz, in de muur om TV tegen de wand te hangen zonder zichtbare kabels en luidspeakers bij een 9.1 of 7.1 systeem.

Leidingstraat. Nog wat uitbreiden met 3/4 en 5/8 pijpen

50 mm rioolpijp voor audio/video, pijpen lopen lengte en breedte gekoppeld door de kamer. 50mm geeft voldoende ruimte voor kabel

Ik kan de 50mm rioolpijp methode iedereen aanbevelen. Ik heb nog nooit problemen gehad met het aansluiten (aantal kabels door pijp) of verplaatsten van opstelling (aantal pop-up's in de ruimte) omdat de vrouw weer een andere blik door de kamer wilde hebben (WAF factor is +++++ :+ ).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frishe1992
Xander schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:07:
Met een warmtebeeldcamera kom je een heel eind om vloerverwarmingsleidingen te vinden...

[afbeelding]

Wel zorgen voor een gevoelige camera. Zou zonde zijn als je net de koelere retourleiding langs de rand zou missen. ;)
Iedereen bedankt voor het meedenken _/-\o_ zitten een aantal goede ideeën bij :)

Maar deze met de warmtebeeldcamera gaat de oplossing zijn :*)
Ik werk op een petrochemische fabriek en ik weet dat we ergens zo'n ding hebben liggen, zelf nog niet aan gedacht!

Bedankt voor de tip :)

You're too slow!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Frishe1992 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:52:
[...]

Iedereen bedankt voor het meedenken _/-\o_ zitten een aantal goede ideeën bij :)

Ik werk op een petrochemische fabriek en ik weet dat we ergens zo'n ding hebben liggen, zelf nog niet aan gedacht!

Kleine toevoeging. Zorg dat de verwarming een tijdje uit is, vloer lekker koel en ga dan lekker stoken zodat je zo duidelijk mogelijk de leidingen gaat zien je een groter contrast hebt tussen koude vloer en warme leiding. (De gehele vloer warmt anders uiteraard op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Frishe1992 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:52:
[...]

Is het je inmiddels gelukt? Ik zit met hetzelfde dilemma. Ik wil ook mijn speakerkabels door de kruipruimte maar weet niet ‘hoe krap’ mijn vloerverwarming gelegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:41

FeaR

In GoT we trust

Gieter90 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:32:
[...]
Is het je inmiddels gelukt? Ik zit met hetzelfde dilemma. Ik wil ook mijn speakerkabels door de kruipruimte maar weet niet ‘hoe krap’ mijn vloerverwarming gelegd is.
Crossposten is niet toegestaan, verder in het andere topic waar je dit probleem ook aankaart.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.