Goed Surge Protector voor Consoles?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 706773

Topicstarter
Goeie Middag Iedereen!

Ik heb even snel een vraagje,
Mijn surge protector stekkerdoos maakte rare
elektrische geluiden dus wil ik een nieuwe.
Ik heb er eentje gevonden bij mij in de buurt
hebben ze deze in de winkel liggen vraag me af of het voldoende is en goed is voor me ps4 bevoorbeeld...

pricewatch: Brennenstuhl Secure-Tec 19.500A extension socket with surge prote...

Brennenstuhl is wel goed heb ik gehoord voor het geld?

Het is maar 20€ in de winkel waar ik het wil gaan kopen en nieuw tewel die online 25-35 euro is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je eigen vraag kicken binnen 12 uur is niet de bedoeling

[ Voor 91% gewijzigd door Grotman op 19-01-2017 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 337891

Wat is voor jou goed?

Voor mij geldt: stroomt er stroom door? Prima. Heb je hogere eisen? Zo ja, wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Veel geld, voor iets waar we in Nederland ( gelukkig) weinig last van hebben.

Ons netwerk is relatief schoon, er komt een nette 230V de huizen binnen, je zal eerder te maken krijgen met te lage waarde's dan te hoge.

Maar zoals de vorige, hoe hoog leg je de lat, mijn instelling is wat dat betreft laag.
Een gecontroleerde aansluitdoos van rond de 10€ doet hetzelfde, zonder poespas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 22:58

M2M

medicijnman

Ik ben altijd wel benieuwd wat er dan precies in die betreffende surge protection doos zit. Klapt-ie er dan ook uit bij een te hoge spanning of is het een dure verdeeldoos uit china met een berg stickers en reclame-labels?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52
Je sluit deze contactdoos toch wel aan op een geaarde contactdoos he? Anders heb je helemaal niets aan de surge protection.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een vraagje me oude surge protector(jaar oud)maakte een raar bzzzzz geluid voor een minuutje maar nu is het weg en werkt gewoon is dit nog te vertrouwen denk je om dure spullen aan te sluiten?
Of zal ik gewoon een nieuwe kopen voor de zekerheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 22:58

M2M

medicijnman

Of je laat het ding weg en vertrouwt op fatsoenlijke netspanning...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
In Nederland ga je écht geen surge protector nodig hebben. De primaire bron van surges is een blikseminslag, en daar gaat een surge protector van <€1000 je niet bij helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 07:55
M2M schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:24:
Ik ben altijd wel benieuwd wat er dan precies in die betreffende surge protection doos zit. Klapt-ie er dan ook uit bij een te hoge spanning of is het een dure verdeeldoos uit china met een berg stickers en reclame-labels?
Vaak bestaat de beveiling uit MOV's en/of GDT's. De eerste is een weerstand die in waarde omhoog schiet naarmate er meer spanning overheen staat. De tweede ontlaad de "extra" spanning in een ioniserend gas. Daarnaast zie je soms spark gaps. Hele hoge spanningen kunnen dan "kortsluiten" door als vonk/plasma over een bepaalde afstand te springen.

Verder zijn er ook nog veel complexere systemen, maar voor beide geldt dat je ze in NL niet of zelden nodig zal hebben. In veel (net)apparatuur zit dezelfde techniek overigens ook al ingebakken.
Anoniem: 706773 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:24:
Nog een vraagje me oude surge protector(jaar oud)maakte een raar bzzzzz geluid voor een minuutje maar nu is het weg en werkt gewoon is dit nog te vertrouwen denk je om dure spullen aan te sluiten?
Of zal ik gewoon een nieuwe kopen voor de zekerheid
Vaak zit er ook iets van een ontstorend element in, deze bevat meestal een spoel en die kunnen gaan brommen. Dat er geluid komt uit zo'n spoel kan normaal gesproken helemaal geen kwaad.
TommyboyNL schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:58:
In Nederland ga je écht geen surge protector nodig hebben. De primaire bron van surges is een blikseminslag, en daar gaat een surge protector van <€1000 je niet bij helpen.
Er zit een verschil tussen "surges" en blikseminslag als het om bescherming gaat . Alhoewel blikseminslag natuurlijk wel kan worden gezien als een surge, wordt over het algemeen met een surge een fluctuatie in de netspanning bedoeld. Veroorzaakt bijvoorbeeld door problemen vanuit de leverancier of opgewekt door inductieve ladingen elders in je installatie.

Tegen een directe blikseminslag kun je je bijna niet beschermen. (Daarvoor is een bliksemafleider)
Toch worden er wel overspanningsbeveiligingen aangeboden die claimen om te beschermen tegen blikseminslag. Opvallend is dat daar (bij bekendere merken) altijd bij staat dat dit tot een bepaald bedrag is verzekerd. En volgens mij moet je het zo ook zien, het is geen technische bescherming, maar gewoon een bliksemschade verzekering met eenmalige premie (verwerkt in de aanschafprijs).

De door TS genoemde pricewatch: Brennenstuhl Secure-Tec 19.500A extension socket with surge prote... meld zelfs tot €5.000.000,- schaden aan personen en apparatuur te verzekeren.

Als je dan in de garantie kijkt bij de disclaimer voor deze verzekering zie je dat deze alleen geldt bij surges (spanning en of stroom) en niet bij blikseminslag (fair enough, want dat claimen ze ook nergens!). Maar leveranciers of producten die dit wel claimen, verzekeren dan ook vaak maar tot enkele 10~100-duizenden euro's en ik denk dat het indienen van de claim ook wat lastiger zal zijn dan wat je bij een "normale" verzekering gewend bent.

Bijvoorbeeld bij de beveiligingsproducten van APC (wat toch geen onbekend merk is of een merk dat slecht bekend staat) gelden o.a. de volgende zaken bij een claim:
  1. You must register the product by returning to APC the warranty card provided with the product within 10 days of purchase. All information must be filled in, and you should retain a copy for your records.
  2. [sub]Je zou het maar niet gelezen hebben of vergeten zijn![/sub]
  3. The APC product must be plugged into properly wired and grounded outlets; no extension cords, adapters, other ground wires, or electrical connections may be used, with the sole exception of other standard APC 230V products. The installation must not include power protection products by any manufacturer other than APC. The installation
  4. [sub]Binnen je elektrische installatie, dus bovenstaande geldt voor je hele huis! En niet alleen voor de apparaten achter je surge-protector![/sub]
  5. What is not covered under the Equipment Protection Policy:
  6. Damage caused by accidents, or disasters such as fire, flood, or wind.
  7. [sub]Bliksem inslag gedurende een onweersstorm?[/sub]
  8. This policy is null and void if, in APC's view, the APC product has been tampered with or altered in any way.
  9. [sub]Juridisch gezien altijd een enge toevoeging.[/sub]
  10. EXCEPT AS EXPRESSLY PROVIDED IN THIS POLICY, IN NO CASE SHALL APC BE LIABLE UNDER THE TERMS OF THIS POLICY FOR ANY DAMAGES WHATSOEVER, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, DIRECT, INDIRECT, SPECIAL, INCIDENTAL, CONSEQUENTIAL, OR MULTIPLE DAMAGES ARISING OUT OF THE USE OF THE APC PRODUCT OR DAMAGE TO THE CONNECTED EQUIPMENT, REGARDLESS OF THE LEGAL THEORY ON WHICH SUCH CLAIM IS BASED, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE. SUCH DAMAGES INCLUDE BUT ARE NOT LIMITED TO, LOSS OF PROFITS, LOSS OF SAVINGS OR REVENUE, LOSS OF USE OF THE APC PRODUCT OR THE CONNECTED EQUIPMENT OR ANY ASSOCIATED EQUIPMENT, LOSS OF SOFTWARE, COST OF CAPITAL, COST OF ANY SUBSTITUTE EQUIPMENT, FACILITIES OR SERVICES, DOWNTIME, THE CLAIMS OF THIRD PARTIES, INCLUDING CUSTOMERS, AND INJURY TO PROPERTY.
  11. [sub]Hier bleef bij APC de shifttoets waarschijnlijk even hangen, maar ze willen hier in ieder geval iets heel duidelijk maken. Wat precies kom ik niet uit, maar volgens mij is het indienen van een claim geen fluitje van een cent.[/sub]
Maar goed, de hele lijst is ongeveer een A4'tje lang en staat vol met bovenstaande voorbeelden.
Toch moet gezegd worden (na een uurtje googlen) dat APC blijkbaar wel claims uitkeert en dat vooral punt 1 als belangrijkste voorwaarde geldt en dat is natuurlijk ook wel logisch. Ik denk dat de soepelheid van APC echter wel schaalt naarmate de claims hoger worden.
Een playstation + tv zal geen probleem zijn, maar een hart-longmachine met bijbehorende oma zal waarschijnlijk een juridische strijd worden >:)

Verder kan ik bij bijvoorbeeld Belkin (ook geen onbekend merk) of Brennenstuhl nog geen één claim vinden die ook daadwerkelijk gehonoreerd is.

[ Voor 76% gewijzigd door Grenco op 20-01-2017 10:45 . Reden: Aanvullingen ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Pagina: 1