Help! Ik heb blijkbaar een virus en krijg het niet weg ;(

Pagina: 1
Acties:

• JGHTJUH
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-09 13:41
Hallo,

Al een heel aantal weken (maanden) heb ik last van gekkigheid op de computer. Ik heb van alles geprobeerd om het weg te krijgen maar het blijft terugkomen. Ik heb echt geen idee meer wat te doen.

Ik heb de volgende zaken die mogelijk met elkaar te maken hebben:
  • Een programma AmuleC installeert zich out of the blue en alle browsers worden ingesteld op AMISITES. Niet alleen zoekmachine en startpagina maar ook in het ''Doel" van het icoon komt er een lange tekst achter te staan met de naam van mijn SSD en vervolgens amisites.com.
  • Avast geeft ineens aan dat de achtergrondservices niet actief zijn en ik moet ze dan handmatig inschakelen. Een scan levert vervolgens echter niets op.
  • Chrome crashed en is ineens opnieuw geinstalleerd. Echter in een raar mapje op de C: schijf zoals 'Coldone' of 'Shutness' en nog meer die ik heb verwijderd en dus de naam niet meer weet.
Het ziet er dan zo uit als ik via het nieuwe icoon van chrome naar location ga:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wYTmICW.jpg

Dit is de map geopend:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LRBBy1K.jpg
  • Ik heb die mappen telkens verwijderd en direct prullenbak geleegd.
  • Ik heb Avast antivirus al heel vaak een scan laten doen.
  • Ik heb Hitman pro gebruikt .
  • Ik heb Malware bytes gebruikt.
  • Ik schoon telkens alles op met CCleaner.
  • Ik heb alle programma's en games die ik sinds het begon heb geïnstalleerd verwijderd.
  • Ik heb alle extensies in chrome al uitgeschakeld gehad en de hele cache en alles van chrome handmatig verwijderd.
Amisites krijg ik er meestal helemaal uit en ook AmuleC komt niet meer op de computer. Ik dacht dus dat ik na de MalwareBytes en Hitman pro sessie van alles af was.

Vandaag toen ik op tweakers keek viel echter ineens chrome weer uit en kwam deze ineens in het mapje 'Shutness' terecht.

Het valt me op dat Avast eigenlijk altijd bovenaan staat bij laatst gewijzigd als ik het probleem heb en bij ''programs en features'' check. Ik heb echter Avast al eens helemaal verwijderd en de nieuwe via hun officiële website gedownload en geïnstalleerd.

Ik ben echt ten einde raad over dit issue.. Hebben jullie nog tips/ideeën?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:12

DarkSide

theres no place like ::1

Geen idee. Maar als je al zo lang last hebt. Zou al lang een clean install gedaan hebben.
Geen idee wat het allemaal doet en besmet. Maar wie weet is je backup ook al aangetast etc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als MalwareBytes al heeft gedraaid, dan is de laatste oplossing simpelweg een herinstallatie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:20
Probeer eens Adwcleaner te draaien. Aangezien het niet gezien wordt als virus, maar als Adware.

[ Voor 47% gewijzigd door Clavis op 18-01-2017 14:21 ]

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:07

hellknight

Medieval Nerd

Bleeping Computer heeft duidelijke instructies voor verwijderen hiervan: https://www.bleepingcompu...entially-unwanted-program
wanneer je er aan de hand van die instructies niet uit komt zou ik op het forum daar assistentie vragen - ze hebben daar een team vrijwilligers dat getraind is in verwijderen allerhande soorten rotzooi.

Your lack of planning is not my emergency

• JGHTJUH
hellknight schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:30:
Bleeping Computer heeft duidelijke instructies voor verwijderen hiervan: https://www.bleepingcompu...entially-unwanted-program
wanneer je er aan de hand van die instructies niet uit komt zou ik op het forum daar assistentie vragen - ze hebben daar een team vrijwilligers dat getraind is in verwijderen allerhande soorten rotzooi.
Deze had ik inderdaad gezien. Ik heb niet al die tooltjes gedownload aangezien daar vaak rotzooi van mee komt.. Hitman pro en Malware Bytes weet ik dat het goed is en vandaar dat ik die heb gebruikt.

Het Amisites/ AmuleC spul is er volgensmij allemaal uit.. Ik heb sinds deze stappen er geen last meer van gehad. Het spontaan crashen en herinstalleren van Chrome is nog het enige.

• JGHTJUH
Clavis schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:20:
Probeer eens Adwcleaner te draaien. Aangezien het niet gezien wordt als virus, maar als Adware.
Ik zal het proberen. Thx!

• JGHTJUH
DarkSide schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:17:
Geen idee. Maar als je al zo lang last hebt. Zou al lang een clean install gedaan hebben.
Geen idee wat het allemaal doet en besmet. Maar wie weet is je backup ook al aangetast etc.
Ik heb een ontzettende hekel aan herinstallatie :P Vandaar dat ik daar altijd heeeel lang mee wacht.

Alles opnieuw installeren en alle programma's en spul terugzetten heeft bij mij altijd weken nasleep.. Mede omdat ik SSD en HDD gebruik.. grote programma's en games etc staan op de HDD en windows en wat nodige programma's op de SSD. :?

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:30

Hegeman

Weet van alles wat

Wat ik altijd gebruik is Advanced unistaller PRO. Hier te donwloaden: http://www.advanceduninstaller.com/
Voordeel van dit programma is dat het ook zoekt naar resten op je PC van dat bepaalde programma.

• JGHTJUH
hegemanjelle schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:48:
Wat ik altijd gebruik is Advanced unistaller PRO. Hier te donwloaden: http://www.advanceduninstaller.com/
Voordeel van dit programma is dat het ook zoekt naar resten op je PC van dat bepaalde programma.
Dankje! Ik zal het vanavond even proberen :)

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Herinstallatlie van Windows + je programma's + daarna een Ghost image is minder werk en veiliger dan zo blijven door rommelen.

PSN: plexforce (ps4)

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

hegemanjelle schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:48:
Grappig dat die installer OOK als eerste optie een ongewenst, gratis, extra programma wil mee installeren...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 14:50
Jester-NL schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:36:
Grappig dat die installer OOK als eerste optie een ongewenst, gratis, extra programma wil mee installeren...
Dat doet zelfs Adobe tegenwoordig. Enorm vermoeiend.

Ga toch fietsen.

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:30

Hegeman

Weet van alles wat

Jester-NL schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:36:
[...]

Ooh ja dat is een fout van mijn kant, ging er vanuit dat het voor iedereen wel vanzelfsprekend is.

Bij deze dan:
Wanneer je Advanced Uninstaller PRO installeert, let dan goed op bij de installatie. Hierbij komen een aantal programma's mee die de installer ook wil installeren, klik bij zo'n programma dan op decline of vink het vinkje linksonder uit.

Disclaimer; Ik heb goede ervaringen met dit programma, dit hoeft niet voor anderen te gelden. Nogmaals, let op bij de installatie voor andere programma's waar tussen neus en lippen door wordt gevraagd of je dit goed vindt.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
JGHTJUH schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:45:
[...]

Ik heb een ontzettende hekel aan herinstallatie :P Vandaar dat ik daar altijd heeeel lang mee wacht.

Alles opnieuw installeren en alle programma's en spul terugzetten heeft bij mij altijd weken nasleep.. Mede omdat ik SSD en HDD gebruik.. grote programma's en games etc staan op de HDD en windows en wat nodige programma's op de SSD. :?
Her-install win10 is tegenwoordig met een USB3-stick hooguit een half uurtje.

Natuurlijk is elke gebruiker anders, maar ik geef aan mijn 'getroffenen' altijd mee dat een her install ook gelijk een cleanup van overbodige zooi is..
Installeer alleen wat je nodig hebt ;)
Ik kreeg toevallig vorige week een pc thuis, waar 'alles' mee mis was.
traag, virus, outdated update's en nog eens geen backups ( gelukkig had ik de betreffende pc al eerder in handen gehad, dus de backup liep grotendeels via een externe service )

Bleek de laatste install de gebruiker na terugkomst van de pc eerst zijn hele steam library ging installeren, EN zijn gedownloade spellen ( met de key natuurlijk ;) )
Dan Office, Adobe suites met alles compleet en je kan al raden, 80% wordt NOOIT gebruikt, gewoon handig om 'alvast' te hebben staan.

Deze kreeg de pc terug met "mijn" settings ( universeel gebruik, een ninite script met wat programma's en settings )
De pc was weer snel, up to date en veilig.
Op bureaublad een duidelijke notitie - volgende install kost tijd ( mijn tijd) en 50€ :+

• JGHTJUH
FreshMaker schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:47:
[...]

Her-install win10 is tegenwoordig met een USB3-stick hooguit een half uurtje.

Natuurlijk is elke gebruiker anders, maar ik geef aan mijn 'getroffenen' altijd mee dat een her install ook gelijk een cleanup van overbodige zooi is..
Installeer alleen wat je nodig hebt ;)
Ik kreeg toevallig vorige week een pc thuis, waar 'alles' mee mis was.
traag, virus, outdated update's en nog eens geen backups ( gelukkig had ik de betreffende pc al eerder in handen gehad, dus de backup liep grotendeels via een externe service )

Bleek de laatste install de gebruiker na terugkomst van de pc eerst zijn hele steam library ging installeren, EN zijn gedownloade spellen ( met de key natuurlijk ;) )
Dan Office, Adobe suites met alles compleet en je kan al raden, 80% wordt NOOIT gebruikt, gewoon handig om 'alvast' te hebben staan.

Deze kreeg de pc terug met "mijn" settings ( universeel gebruik, een ninite script met wat programma's en settings )
De pc was weer snel, up to date en veilig.
Op bureaublad een duidelijke notitie - volgende install kost tijd ( mijn tijd) en 50€ :+
Heb je ook een handige methode voor het herinstalleren m.b.t. SSD en HDD?

Op mijn HDD staan de meeste programma's en spellen geïnstalleerd maar hier staan ook al mijn gebruikersbestanden op omdat ik mijn SSD zo leeg mogelijk wil houden.

Bij herinstallatie wordt enkel windows opnieuw op de SSD geïnstalleerd en blijft de 'meuk' op de HDD staan. De HDD helemaal wissen is echter geen optie omdat al mijn bestanden hier ook op staan..

• FreshMaker
  • Niet online
Nee, ik ben echt van 'dik hout'
Leeg is leeg, en daarna opnieuw beginnen.
Uiteindelijk is het een routineklusje ( hier ) en mijn "klanten" weten dat ook.

edit :
JGHTJUH schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:11:
[...]Heb je ook een handige methode voor het herinstalleren m.b.t. SSD en HDD?
Wel haal ik uit mijn appdata/roaming een aantal folders ivm de programma settings

[ Voor 48% gewijzigd door FreshMaker op 18-01-2017 17:20 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:12

DarkSide

theres no place like ::1

JGHTJUH schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:11:
[...]

Heb je ook een handige methode voor het herinstalleren m.b.t. SSD en HDD?

Op mijn HDD staan de meeste programma's en spellen geïnstalleerd maar hier staan ook al mijn gebruikersbestanden op omdat ik mijn SSD zo leeg mogelijk wil houden.

Bij herinstallatie wordt enkel windows opnieuw op de SSD geïnstalleerd en blijft de 'meuk' op de HDD staan. De HDD helemaal wissen is echter geen optie omdat al mijn bestanden hier ook op staan..
Zou toch eens denken aan je data op je hdd. Wat als die morgen crashed. Of een Crypto locker al je bestanden gijzeld?

Een complete herinstallatie en wipe is niet leuk. Maar soms nodig. En sowieso als desastreuze recovery.
Straks is juist je hdd ergens mee besmet. Heb je een schone installatie. Open je een van je bestanden en ben je weer terug bij af.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• JGHTJUH
DarkSide schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:31:
[...]

Zou toch eens denken aan je data op je hdd. Wat als die morgen crashed. Of een Crypto locker al je bestanden gijzeld?

Een complete herinstallatie en wipe is niet leuk. Maar soms nodig. En sowieso als desastreuze recovery.
Straks is juist je hdd ergens mee besmet. Heb je een schone installatie. Open je een van je bestanden en ben je weer terug bij af.
Ik heb mijn HDD net vervangen omdat de andere al een aantal jaar oud is en begon te kraken en gieren. De oude heb ik echter nog wel en daar staat de data op. Ook heb ik een backup van belangrijke dingen op een externe HDD en de belangrijkste fotos en documenten staan in Dropbox.

Ik heb toen ik mijn SSD heb vervangen een heel gedoe gehad omdat dus de helft van de dingen op HDD staat en de andere helft op de SSD en dat was echt 2 dagen prutsen voordat ik überhaupt zonder de "oude" SSD mijn PC kon laten opstarten..

Ik hoor veel (IT) mensen die vaak 'even' een clean install doen. Bij mij is het echter nog nooit soepel verlopen en ik ben dan nog tijden bezig allerlei programma's te installeren en dingen te fixen :( Vandaar dat ik er zo'n hekel aan heb.. Ik weet ook dat de PC vaak snel vol met meuk staat en dat schone installatie goed is om alles op te frissen. Het is een beetje zo'n operatie waarvan je weet dat het zeer gaat doen maar wel nodig is :P

Hoe doen jullie het met gebruikersbestanden terugzetten? (Afbeeldingen, documenten etc) met een backup programma of handmatig op een externe drive zetten en later terugzetten?

[ Voor 15% gewijzigd door JGHTJUH op 18-01-2017 18:49 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:54
JGHTJUH schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:46:
[...]

Ik heb mijn HDD net vervangen omdat de andere al een aantal jaar oud is en begon te kraken en gieren. De oude heb ik echter nog wel en daar staat de data op. Ook heb ik een backup van belangrijke dingen op een externe HDD en de belangrijkste fotos en documenten staan in Dropbox.

Ik heb toen ik mijn SSD heb vervangen een heel gedoe gehad omdat dus de helft van de dingen op HDD staat en de andere helft op de SSD en dat was echt 2 dagen prutsen voordat ik überhaupt zonder de "oude" SSD mijn PC kon laten opstarten..

Ik hoor veel (IT) mensen die vaak 'even' een clean install doen. Bij mij is het echter nog nooit soepel verlopen en ik ben dan nog tijden bezig allerlei programma's te installeren en dingen te fixen :( Vandaar dat ik er zo'n hekel aan heb.. Ik weet ook dat de PC vaak snel vol met meuk staat en dat schone installatie goed is om alles op te frissen. Het is een beetje zo'n operatie waarvan je weet dat het zeer gaat doen maar wel nodig is :P

Hoe doen jullie het met gebruikersbestanden terugzetten? (Afbeeldingen, documenten etc) met een backup programma of handmatig op een externe drive zetten en later terugzetten?
c: schijf programma's
D: schijf data.. + zoveel mogelijk programma instellingen
Libraries zoals afbeeldingen en documenten link ik altijd naar de lokatie op d.
backups lopen bij mij door een programma als syncback, als er al wat kwijt is is het kwestie van wat is makkelijker? even bestandje terugkopieren of syncback alles terug laten zetten, verschilt dus per geval.

In geval van problemen is het even zoeken door appdata en anders jammer dan: format C :)

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 18-01-2017 18:57 ]

• FreshMaker
  • Niet online
In het kort mijn werkwijze dan ;)

ik heb sowieso al mijn data ( doc/foto ) al extern staan, op een NAS / cloudservice ( Stack )
Dus even nalopen van de bekende opslagfolders ( mijn appdata/roaming, documenten, downloads en vergeet de desktop niet :+ )
In jouw geval is het even zoeken in de save-folders van de games, of daar iets instaat

Vervolgens herstart ik de PC vanaf de USB, en in de install maak ik de hele schijf leeg ( bij jou dus nu ook de HDD ) - OOK de kleine partities

Maak een full install onder windows 10 ( ga ik van uit btw )
Serienummer is niet nodig, die heeft MS al voor je staan, en na de installatie is je PC gewoon weer netjes geactiveerd.

Stap één - installeer een antimalware / originele ( niet van internet geplukte ) virusscanner
mijn vervolgstap is dan Snappydrivers ( om alle drivers ECHT updated te hebben )

Windows naar je zin, ga je met jouw use-aps aan de gang, Officepakket, pdf, mediaviewer
op https://ninite.com/ kan je je eigen samenstelling maken, en elke keer dat je het gedownloade bestandje start, zorgt die voor de nieuwe updates, ZONDER extra balken, addware of ergernissen

Daarna kan je je games uiteraard opnieuw inrichten.

Een ghost image kan helpen, maar in jouw geval niet eens perfect, omdat je het over 2 hdd's hebt staan.
Kan wel, maar lastiger .... ;)

• JGHTJUH
FreshMaker schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:57:
In het kort mijn werkwijze dan ;)

ik heb sowieso al mijn data ( doc/foto ) al extern staan, op een NAS / cloudservice ( Stack )
Dus even nalopen van de bekende opslagfolders ( mijn appdata/roaming, documenten, downloads en vergeet de desktop niet :+ )
In jouw geval is het even zoeken in de save-folders van de games, of daar iets instaat

Vervolgens herstart ik de PC vanaf de USB, en in de install maak ik de hele schijf leeg ( bij jou dus nu ook de HDD ) - OOK de kleine partities

Maak een full install onder windows 10 ( ga ik van uit btw )
Serienummer is niet nodig, die heeft MS al voor je staan, en na de installatie is je PC gewoon weer netjes geactiveerd.

Stap één - installeer een antimalware / originele ( niet van internet geplukte ) virusscanner
mijn vervolgstap is dan Snappydrivers ( om alle drivers ECHT updated te hebben )

Windows naar je zin, ga je met jouw use-aps aan de gang, Officepakket, pdf, mediaviewer
op https://ninite.com/ kan je je eigen samenstelling maken, en elke keer dat je het gedownloade bestandje start, zorgt die voor de nieuwe updates, ZONDER extra balken, addware of ergernissen

Daarna kan je je games uiteraard opnieuw inrichten.

Een ghost image kan helpen, maar in jouw geval niet eens perfect, omdat je het over 2 hdd's hebt staan.
Kan wel, maar lastiger .... ;)
Zo! Dat is wel even wat anders dan wat ik gewend ben :P Ik zal eens kijken naar de dingen die je aanraad... mogelijk zorgt het voor minder frustratie bij een clean install.
analogworm schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:53:
[...]

c: schijf programma's
D: schijf data.. + zoveel mogelijk programma instellingen
Libraries zoals afbeeldingen en documenten link ik altijd naar de lokatie op d.
backups lopen bij mij door een programma als syncback, als er al wat kwijt is is het kwestie van wat is makkelijker? even bestandje terugkopieren of syncback alles terug laten zetten, verschilt dus per geval.

In geval van problemen is het even zoeken door appdata en anders jammer dan: format C :)
Ah thanks voor de tips! :D

• FreshMaker
  • Niet online
De eerste stap is altijd lastig ;)
Zoals ik al aangaf eerder, het is een routineklusje voor mij.

Als sinds Win3.1 doe ik het op deze manier ( hier en daar wat aangepast ;) )

Mijn methode is niet heilig natuurlijk, er zal best een betere manier zijn, maar sinds win7 heerlijk eenvoudig vanaf usb geïnstalleerd kan worden ( Vista nooit gebruikt ) is een install zoveel eenvoudiger.
Mij is altijd aangeleerd dat ik programma's en data gescheiden moet houden, dus backup en opslaan buiten de windowspartitie is al een 'gewoonte'
* FreshMaker is geen gamer, dus ik heb eigenlijk nooit last gehad van ruimtegebrek op de SSD, 100GB is ruim voldoende voor mij
Ik snap dat games NIET op de windowspartitie handig is, en dat mijn 'manier' dan niet optimaal is ;)
Pagina: 1