Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
Mijn vraag:
Ik wil mijn 433MHz RF Link Kit aansluiten op mijn Raspberry Pi 3, maar ik gebruik een PiTFT+ 3.5", waardoor ik het niet direct op mijn Raspberry Pi 3 kan aansluiten. Op internet kan ik de pinout van de GPIO onder de PiTFT+ 3.5" niet vinden. Hoe sluit ik nu dus mijn 433MHz RF Link Kit aan?

Relevante hardware die ik gebruik:

Beste antwoord (via 526735 op 23-01-2017 15:06)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
526735 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Ik denk dat jij mijn vraag niet snapt: onder die PiTFT+ 3.5" zitten 40 female pinnen om hem op mijn Raspberry Pi 3 aan te sluiten, daarnaast zitten er ook 26 male pinnen onder om GPIO voor andere dingen te kunnen gebruiken, maar het probleem is dat ik niet weet welke male pin voor wat is, waardoor ik niet weet hoe ik mijn 433MHz RF Link Kit aan moet sluiten.
Maar dat staat toch gewoon in dat plaatje van Pentax ?
Anyway, op die 26-pins header heb je je 5V * op (oa) pin 2 (naar de VCC van je zender en ontvanger) , ground op pin 6 (naar de ground van je zender en ontvanger) en voor data gebruik je GPIO17 en 18 , op pinnen 11 en 12. (is volgens mij de meest gebruikte setup, en is de default voor bijv. pilight)

* Ik gebruik die modules ook, en sluit ze gewoon op 5V aan, ik weet dat daarmee de datasignalen wellicht boven de 3.3V uitkomen, maar het werkt. Ik heb ook geprobeert met 3,3V te voeden, maar dan is de ontvangst erg slecht, en ik heb ook geprobeert een levelconverter tussen de datalijnen te zetten om daar 3,3V uit te krijgen maar om een of andere reden wilde dat ook niet werken.

[ Voor 3% gewijzigd door u_nix_we_all op 23-01-2017 14:56 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 09:10
toch even doorzoeken naar de pinout van die TFT. Alternatief is aansluiten via USB met een Arduino. Hier is RFlink voor ontwikkeld. Wat mij betreft is dit de beste 433mhz oplossing die verkrijgbaar is.

http://www.nemcon.nl/blog2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
SuperKris schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:08:
toch even doorzoeken naar de pinout van die TFT. Alternatief is aansluiten via USB met een Arduino. Hier is RFlink voor ontwikkeld. Wat mij betreft is dit de beste 433mhz oplossing die verkrijgbaar is.

http://www.nemcon.nl/blog2/
Die PiTFT+ 3.5" zit zeg maar op mijn Raspberry Pi 3 gemount. Er hangt ook nog een kortere rij pinnen onder om GPIO te kunnen gebruiken voor andere doeleinden, maar ik kan de pinout daarvan niet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-shop.adafruit.com/1200x900/2441-11.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 15:46
Hoop voor je dat ze daadwerkelijk 433mhz zijn.. Zover ik uit je link opmaak, staat er 434mhz..

Heb hier ook nog 433mhz spul liggen, wat ik op de gpio pinnen wil aansluiten van mij OrangePI.. Alleen geen idee hoe.. Moet nog is gaan Googlen hoe de gpio pinnen ingedeeld zijn bij OrangePI..

Dan nog moet ik Domoticz werkend zien te krijgen ermee.. Als ik nu de Raspberry GPIO pinnen toevoeg aan Domoticz, crash Domoticz.. (ja, ik heb WiringOP/WiringPI eral op staan. Deze ziet de GPIO pinnen wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
mAiden88 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:35:
Hoop voor je dat ze daadwerkelijk 433mhz zijn.. Zover ik uit je link opmaak, staat er 434mhz..
Het is eigenlijk 433,92MHz, maar de meesten ronden dat af naar 433MHz, sommigen ronden dat echter af naar 434MHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAdri
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-12-2024
Schema met connector aansluitingen op learn.adafruit.com:

https://cdn-learn.adafrui...itftplusch.png?1436454821

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
En hoe moet ik het dan aansluiten? Ik ben echt een n00b op dit gebied, dus ik snap echt geen f*ck van dat plaatje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 09:10
Tja... Volgens mij is in de tekening heel duidelijk te zien welke I/O pennen niet worden gebruikt voor door de display. Deze zijn dus beschikbaar voor andere toepassingen waar onder die 433mhz transponder. Mogelijk moet je de standaard (phyton?) code voor die transponder licht aanpassen (de GPIO pin nummer) maar dat moet redelijk eenvoudig zijn. Als je dit te ingewikkeld vind (en daar is niets mis mee) zou ik gaan voor een heel andere oplossing. Bijvoorbeeld de kant en klare oplossing uit mijn eerste post. Deze is ideaal en gebruik ik thuis ook. Werkt perfect icm bijvoorbeeld Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
SuperKris schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:21:
Tja... Volgens mij is in de tekening heel duidelijk te zien welke I/O pennen niet worden gebruikt voor door de display. Deze zijn dus beschikbaar voor andere toepassingen waar onder die 433mhz transponder. Mogelijk moet je de standaard (phyton?) code voor die transponder licht aanpassen (de GPIO pin nummer) maar dat moet redelijk eenvoudig zijn. Als je dit te ingewikkeld vind (en daar is niets mis mee) zou ik gaan voor een heel andere oplossing. Bijvoorbeeld de kant en klare oplossing uit mijn eerste post. Deze is ideaal en gebruik ik thuis ook. Werkt perfect icm bijvoorbeeld Domoticz.
Ik denk dat jij mijn vraag niet snapt: onder die PiTFT+ 3.5" zitten 40 female pinnen om hem op mijn Raspberry Pi 3 aan te sluiten, daarnaast zitten er ook 26 male pinnen onder om GPIO voor andere dingen te kunnen gebruiken, maar het probleem is dat ik niet weet welke male pin voor wat is, waardoor ik niet weet hoe ik mijn 433MHz RF Link Kit aan moet sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door 526735 op 23-01-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:26

MsG

Forumzwerver

Met wat voor software wil je de 433 Mhz modules aansturen? Want dat schijnt nogal CPU te kosten via de Raspberry Pi zelf.

Ik gebruik bijvoorbeeld een RFLink: https://www.nodo-shop.nl/nl/21-rflink-gateway

Dan hoef je enkel een Arduino Mega a €5 euro te kopen, en daar kan je de 433 Mhz zender en ontvanger dan op aansluiten.

De Arduino Mega sluit je dan gewoon via USB aan naar de Raspberry Pi.

Dit soort modules kunnen trouwens stukken goedkoper als je eens op Aliexpress of Banggood rondsnuffelt trouwens.
mAiden88 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:35:

Heb hier ook nog 433mhz spul liggen, wat ik op de gpio pinnen wil aansluiten van mij OrangePI.. Alleen geen idee hoe.. Moet nog is gaan Googlen hoe de gpio pinnen ingedeeld zijn bij OrangePI..

Dan nog moet ik Domoticz werkend zien te krijgen ermee.. Als ik nu de Raspberry GPIO pinnen toevoeg aan Domoticz, crash Domoticz.. (ja, ik heb WiringOP/WiringPI eral op staan. Deze ziet de GPIO pinnen wel.)
Zeker voor dit scenario raad ik de RFLink aan. Het is een heel goedkoop (5 euro) alternatief voor een dure RFXCom. Helaas wat onbekend, doordat het ook geen github heeft verder. Zie hier bijv meer info: http://www.fam-oldenburge...08/06/domoticz-en-rflink/

Het team van RFLink zelf verkoopt optioneel een printje waar je makkelijk de 433 Mhz modules aan kan sluiten. Ikzelf heb hem gewoon zonder dat printje bungelend aan mijn Arduino Mega.

1 van de aansluitopties:
Afbeeldingslocatie: http://www.jadahl.com/images/10.jpg

Dit is het optionele RFLink eigen-printje:
Afbeeldingslocatie: http://www.fam-oldenburger.nl/wordpress/wp-content/uploads/2015/08/wpid-wp-14388544809181.jpeg

[ Voor 70% gewijzigd door MsG op 23-01-2017 14:44 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
MsG schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:37:
Met wat voor software wil je de 433 Mhz modules aansturen? Want dat schijnt nogal CPU te kosten via de Raspberry Pi zelf.
De ruis van de 433MHz RF Receiver er uit filteren kost inderdaad wat CPU, maar dat is nu niet echt het probleem

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
526735 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Anyway, op die 26-pins header heb je je 5V * op (oa) pin 2 (naar de VCC van je zender en ontvanger) , ground op pin 6 (naar de ground van je zender en ontvanger) en voor data gebruik je GPIO17 en 18 , op pinnen 11 en 12. (is volgens mij de meest gebruikte setup, en is de default voor bijv. pilight)

* Ik gebruik die modules ook, en sluit ze gewoon op 5V aan, ik weet dat daarmee de datasignalen wellicht boven de 3.3V uitkomen, maar het werkt. Ik heb ook geprobeert met 3,3V te voeden, maar dan is de ontvangst erg slecht, en ik heb ook geprobeert een levelconverter tussen de datalijnen te zetten om daar 3,3V uit te krijgen maar om een of andere reden wilde dat ook niet werken.

[ Voor 3% gewijzigd door u_nix_we_all op 23-01-2017 14:56 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:47:
[...]

Dus eigenlijk dezelfde pinout als een Raspberry Pi B? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
526735 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:08:
[...]

Dus eigenlijk dezelfde pinout als een Raspberry Pi B? Thanks!
Ja, zo te zien wel.
Maar ik zie nu dat pin 12 (BCM GPIO18 / WiringX GPIO 1) door iets van het scherm gebruikt wordt, dus misschien kun je daar beter een andere voor pakken zoals pin 16 (BCM GPIO 23 / WiringX GPIO 4)

Let even op dat afhankelijk van de software die GPIO nummers anders zijn, zie http://wiringx.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicscore
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-06 14:54
Ik wil als echte newbie ook eens wat gaan testen met Rasberry & Domotica.
Heb ik natuurlijk wel een 433MHz Transceiver nodig.
Verder heb ik Domoticz al geinstalleerd.

Nu kwam ik deze USB dongel tegen. Zou deze werken op de Raspberry 3B :)

433 Mhz CC1101 USB Draadloze RF Transceiver

Om eens te proberen met domotica is dit een mooie prijs (als hij werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Gooi deze dicht, dit is een compleet ander ding.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.