Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-08 13:49
Mijn vraag

Gisteren mijn NAS een upgrade gegeven van een Asrock Q1900 mobo naar een Asrock J4205. De Q1900 draait al jaren stabiel met een HyperV virtualisatie van Synology. Het OS is Windows 8.1 enterprise edition. Alvorens de Q1900 te demonteren alle drivers in Windows geuninstalled. Mobo gewisseld en alle driver van Asrock J4205 weer geïnstalleerd.

Alles ging perfect totdat ik de Intel Graphics Driver wilde installeren. Krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar deze te installeren vanwege de melding: De computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van de software. Afbeeldingslocatie: https://www.drivereasy.com/wp-content/uploads/2014/11/Get-Error-Messages-When-Installing-Intel-Graphics-Drivers.jpg

Enfin natuurlijk gaan troubleshooten:
In apparaatbeheer vind ik 4 onbekende apparaten en een PCI Simple Communication controller.
  • Na deze een keer verwijderd te hebben etc. geprobeerd de installatie manueel te voltooien, als ik echter de .inf bestanden doorspit kom ik niet de juiste kaart tegen: Intel HD 505 graphics (wel de 510/515 en nog een hele lijst)
  • Dezelfde procedure herhaald voor verschillende Intel Graphics Drivers: die van Asrock : ver:15.45.4.64.4494 en 2 van Intel:15.45.12.4552 15.45.10.4542
  • Geprobeerd via Windows Update maar deze vindt ook niets, tevens Windows update gereset via het volgende script
  • Geprobeerd via Intel driver update 2.6 maar deze vindt ook niets
  • Bios nageplozen en gekozen voor Onboard graphics
Als ik het bordje met een Windows 10 installatie gebruik dan werkt alles wel naar behoren. Echter zit ik niet te wachten op een herinstallatie :P

Kortom hoe kan ik de installatie van de Intel Graphics Driver forceren?

In Windows is de huidige beeldschermadapter een Microsoft Basic Display driver en kan geen enkele andere compatible driver vinden. Hieronder een screenshot daarvan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MRsQzPI.png

[ Voor 4% gewijzigd door Denissen op 18-01-2017 10:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Talisker_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-07-2024
Heb je wel eens deze tool geprobeerd? Dit geeft niet altijd een oplossing, maar is het proberen waard.

https://sdi-tool.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Bedankt voor de reactie,

Nooit van gehoord, nu aan het proberen! Tool geeft wel een aantal resultaten voor de update van een aantal drivers (o.a. Realtek LAN en geluid) maar helaas niet voor de Intel Graphics Driver.

Na een herstart en 2e ronde SDI (R535) krijg ik netjes de melding dat alle stuurprogramma's up to date zijn.
Wanneer ik nogmaals de installatie Intel Graphics Driver start krijg ik weer de melding dat het systeem niet aan de eisen voldoet.

Helaas zonder resultaat dus.

[ Voor 76% gewijzigd door Denissen op 18-01-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
offtopic: Ik gebruik altijd Driverpack solutions maar het hebt een nasmaak met voorgestelde software installaties etc.

https://sdi-tool.org/ wist ik nog niet, wat zijn jouw ervaringen ermee ? alleen drivers thats it ?

ontopic:

Ben zelf geen voorstander om een andere moederbord te plaatsen in een windows omgeving zonder windows opnieuw te installeren, met geluk kan het werken maar moet je wel de juiste drivers hebben.

Windows licentie is ook geen OEM hoop ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Ben het met je eens dat dit natuurlijk tricky is. Echter de configuratie is simpel (bordje onboard cpu met alleen wat geheugen en wat disks) en heb een HyperV draaien welke ik graag wil behouden dat dit voor mij de makkelijkste oplossing is. Geen ervaring met HyperV onder W10 etc. etc.

Dus beetje onder het mom van "If it ain't broke, don't fix it."

Nog even in apparaat beheer gekeken en kom iets vreemds tegen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LqCviEm.png

Waarom staat hier nu Windows Vista 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Denissen schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:31:
Ben het met je eens dat dit natuurlijk tricky is. Echter de configuratie is simpel (bordje onboard cpu met alleen wat geheugen en wat disks) en heb een HyperV draaien welke ik graag wil behouden dat dit voor mij de makkelijkste oplossing is. Geen ervaring met HyperV onder W10 etc. etc.

Dus beetje onder het mom van "If it ain't broke, don't fix it."

Nog even in apparaat beheer gekeken en kom iets vreemds tegen:

[afbeelding]

Waarom staat hier nu Windows Vista 8)7
Probeer eens je driver te installeren in compatibiliteitsmodus voor Win7.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Thanks, geprobeerd en helpt ook niet. Compatibiliteitsmodus op Windows 7/8 en natuurlijk als admin uitvoeren geeft dezelfde melding: voldoet niet aan minimale eisen.

Maar even alle mogelijkheden afgegaan: bij Windows XP en Vista krijg ik de melding besturingssysteem niet ondersteund (logisch natuurlijk).

Begin een beetje te denken dat de drivers gewoon niet compatible zijn met W8.1. Op de site van Asrock staat dit ook echt volgens Intel zou het wel met 7/8.1/10 moeten werken!

[ Voor 80% gewijzigd door Denissen op 18-01-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
Lijkt wel een oude driver probleem, heb je deze win 8 geupgrade vanaf vista ofzo.

Verders zou ik toch die driverpack even proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Nee deze Windows is destijds fresh installed.

SDI geprobeerd en werkt eigenlijk best mooi :) ! Alleen heeft het geen resultaten gevonden voor de Intel Graphics Driver helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
is het deze bord ? http://www.asrock.com/MB/Intel/J4205-ITX/index.us.asp

Daar staan alleen maar win 10 drivers ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Talisker_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-07-2024
Nog een tool die wat radicaler werkt;

http://www.majorgeeks.com...y_driver_uninstaller.html

Hier moet je wel mee oppassen, omdat je hiermee al je geïnstalleerde graphic drivers mee verwijderd.

Laatste redmiddel.... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:27

Zorian

What the fox?

De oplossing is relatief simpel; Kijk eens bij je geïnstalleerde programma's of je al een driver ertussen hebt staan. Doorgaans heet ie "Intel Graphics Stuurprogramma".
Als ie er is, verwijder hem dan, maar start niet opnieuw op. Ook niet als ie erom vraagt.
Na het verwijderen gelijk de juiste driver installeren (Let erop dat je degene download die bij jouw generatie CPU hoort!) en dan herstarten.

[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 18-01-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Thanks, ook weer een mooi tooltje. Echter ook zonder succes. Tool vind in veilige modus wel nog een driver en dus deze verwijderd en opnieuw opgestart.

Vervolgens weer zowel de installatie van Asrock en Intel gestart maar met dezelfde melding :( .

Als ik de driver installatie forceer via apparaatbeheer en zelf het .inf bestandje kies krijg ik wel een lijst maar mijn driver staat er simpelweg niet bij:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3nIy3wp.png

Het moet namelijk de Intel HD 505 zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Denk dit driver compatibiteitsprobleem niet op te lossen is binnen Windows 8.1
Deze link is vrij duidelijk dat in ieder geval de beta drivers voor 505 niet compatible zijn met W8.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
klopt.

Check dit even: http://www.asrock.com/mb/...p?cat=Download&os=Win1064

Win 10 drivers en ook vrij recente bios updates...

Success maar ik denk niet dat je verder komt.

Even bios updates uitvoeren en asrock drivers downloaden..

zoniet dan zal je win 10 moeten hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 18-01-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Nou in ieder geval is de oplossing bekend:

De Asrock j4205 moet je gewoon met W10 gebruiken! In mijn geval betekent dit dus dat ik deze W10 ga aanschaffen en mijn HyperV zal migreren. Updaten van W8.1 via de tools van Microsoft is niet mogelijk dus wordt een verse installatie! :O

In ieder geval bedankt voor de reacties!

[ Voor 14% gewijzigd door Denissen op 18-01-2017 12:40 ]

Pagina: 1