Recuperatie speakers Sony BDV-E2100 voor Denon AVR-X2300W

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deroose
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-07-2022
Beste allemaal,

een jaar of 5 geleden kocht ik een "home cinema-set" type Sony BDV-E2100, wat eigenlijk niet meer is dan een blu-ray speler met surround boxen. Gezien ik ondertussen een pak nieuwe apparaten heb (digibox, apple tv, ps4, etc.) die ik ook graag zou aansluiten op mijn surround systeem, stoot ik op de grote beperkingen van de Sony BDV-E2100. Ik ben dan wat research gaan doen en ben van plan mijn systeem te upgraden met een receiver. Concreet zou ik een receiver kopen (momenteel denk ik aan een Denon AVR-X2300W) en zou ik mijn huidige speakers willen recupereren zodat ik een nieuwe speakerset uitspaar. Later kan ik dan nog upgraden naar betere speakers.

Het eerste probleem dat ik hierbij zou tegenkomen is de specifieke fiches om de speakers in te pluggen bij mijn Sony syteem.

Afbeeldingslocatie: https://dstatic.computeruniverse.net/images/1000/9050649008A71BEA06E8443FA103F852.jpg

Ik had al gelezen dat het in principe geen probleem is die fiche af te knippen, een stukje kabel bloot te maken en die kabel rechtstreeks in de rode en witte schroefdopjes aan te brengen i.p.v. er een tulpstuk op aan te brengen.

Afbeeldingslocatie: http://images.cdn.whathifi.com/sites/whathifi.com/files/styles/flexslider_desktop/public/brands/Denon/denon_avr-x2300w_05b.jpg?itok=K2xpOOr5&timestamp=1464967597

Enige probleem dat ik wel heb is dat ik geen idee heb welke van de 2 draden de + en de - is en welke dus op het rood moet aangesloten worden en welke op het wit. De bedrading van mijn speakers zijn grijs. 1 van de draden is volledig grijs, de andere heeft een zwarte streep over de hele lengte. Zouden jullie mij kunnen helpen met welke de + en de - draad is? Ik kan hierover niet direct iets terugvinden in de handleiding of op internet.

Een tweede probleem is de beperkte lengte van de achterspeakers. Aangezien ik niets ken van solderen, etc. zou ik die bedrading volledig willen vervangen door langere bedrading. Dat lijkt mij de makkelijkste oplossing. Het goede nieuws is dat ik mijn achterspeakers makkelijk open krijg. Het minder goede nieuws is dat die bedrading vrij stevig bevestigd lijkt te zijn aan een soort van klemmen. Kan ik die makkelijk loskrijgen en vervangen door een nieuwe draad? Welke dikte van draad kan ik dan best nemen of maakt dat niet zo veel uit? Hieronder een afbeelding van de binnenkant van de speaker.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/25hfn6a.jpg

Een laatste probleem is de subwoofer. Die heeft in mijn huidige systeem ook een specifieke plug, maar in het Denon-systeem zou die wel via een ?tulpstekker? moeten ingeplugd worden. Dit kan niet via blote kabel. Is het makkelijk om de huidige plug te vervangen door zo een tulpstekker? Wat heb ik hier juist allemaal voor nodig?

Alvast bedankt voor jullie adviezen. Hopelijk kan ik binnenkort, met jullie hulp, genieten van mijn nieuw en uitgebreid systeem.

Met vriendelijke groeten,
Stijn

Beste antwoord (via Deroose op 08-02-2017 11:46)

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:23

Snuffel

Vroem!

Zouden jullie mij kunnen helpen met welke de + en de - draad is?
Met een batterij kom je heel ver.
Sluit de batterij aan op de draden, slaat de speaker naar voren uit, dan weet je direct wat de + en de - is.
Slaat de speaker naar achter, dan heb je de + en - omgedraaid.
Dit kan niet via blote kabel. Is het makkelijk om de huidige plug te vervangen door zo een tulpstekker? Wat heb ik hier juist allemaal voor nodig?
Ja hoor, koop een tulpstekker, eentje die met schroefjes werkt, en je bent eigenlijk al klaar.
Wat heb je nodig? Een schroevendraaier, een kniptang om de oude steker eraf te knippen, een mesje om de draden bloot te leggen en voor de rest kan een kind de was doen.
. Kan ik die makkelijk loskrijgen en vervangen door een nieuwe draad? Welke dikte van draad kan ik dan best nemen of maakt dat niet zo veel uit? Hieronder een afbeelding van de binnenkant van de speaker
Quick and Dirty manier: kroonsteentje gebruiken.
Dikte luidspeakerkabels: 1,5mm2 of 2,5mm2. Zelf zou ik voor de laatste gaan,

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Zouden jullie mij kunnen helpen met welke de + en de - draad is?
Met een batterij kom je heel ver.
Sluit de batterij aan op de draden, slaat de speaker naar voren uit, dan weet je direct wat de + en de - is.
Slaat de speaker naar achter, dan heb je de + en - omgedraaid.
Dit kan niet via blote kabel. Is het makkelijk om de huidige plug te vervangen door zo een tulpstekker? Wat heb ik hier juist allemaal voor nodig?
Ja hoor, koop een tulpstekker, eentje die met schroefjes werkt, en je bent eigenlijk al klaar.
Wat heb je nodig? Een schroevendraaier, een kniptang om de oude steker eraf te knippen, een mesje om de draden bloot te leggen en voor de rest kan een kind de was doen.
. Kan ik die makkelijk loskrijgen en vervangen door een nieuwe draad? Welke dikte van draad kan ik dan best nemen of maakt dat niet zo veel uit? Hieronder een afbeelding van de binnenkant van de speaker
Quick and Dirty manier: kroonsteentje gebruiken.
Dikte luidspeakerkabels: 1,5mm2 of 2,5mm2. Zelf zou ik voor de laatste gaan,

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Snuffel schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:01:
[...]
[...]

[...]
Ik verwacht dat de subwoofer van de Sony set passief is en de versterker in de receiver van de Sony set zit.
Dat gaat dus niet werken, want je zal een versterker nodig hebben om de bestaande subwoofer aan te sluiten en te laten werken.
Simpelweg een tulpstekkertje eraan knopen zal niet gaan werken.

Het is dan waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om de subwoofer te vervangen voor een actief exemplaar.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Goed punt, niet aan gedacht. Ga er eigenlijk altijd van uit dat een sub-woofer actief is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:59

FeaR

In GoT we trust

Snuffel schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:07:
Goed punt, niet aan gedacht. Ga er eigenlijk altijd van uit dat een sub-woofer actief is :D
Behalve bij het gros van de simpele Sony, JVC, LG, et cetera all-in-one setjes ;) Ook te zien aan dat de subwoofer geen 230V stekker heeft. Crossover en dergelijke wordt nu ook in de Sony geregeld en kan je zelf niet aanpassen. Met de nieuwe receiver wordt dat wel even goed testen welke crossover(s) je moet hebben.

Mocht je niet aan een nieuwe subwoofer of het actief maken van de huidige subwoofer willen beginnen: er zijn enkele receivers met uitgang voor een passieve subwoofer. Sommige zoals de HTR van Onkyo komt origineel uit een all-in-one set. Maar de VSX-S510 van Pioneer is er ook eentje.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ja, simpele setjes inderdaad. Degene die je juist niet wilt hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deroose
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-07-2022
Bedankt allemaal voor de adviezen. Uiteindelijk de Denon Receiver gekocht en de kabel van de achterluidsprekers met een kroontsteentje verlengd. De originele kabel heb ik vlak bij de speaker zelf doorgeknipt en zo kon ik een stuk van de nieuwe kabel en het kroonsteentje in de luidsprekerkast steken en dichtvijzen. Zo is die kroonsteen proper weggewerkt en er is geen verschil in geluid met voorheen. Subwoofer was inderdaad passief en vormde een probleem.. Ik heb er dan ook voor gekozen voorlopig een 2e hands actieve subwoofer op de kop te tikken die ik dan op termijn vervang voor een beter exemplaar. Voorlopig kan ik zo verder en binnenkort eens uitkijken naar leuke nieuwe speakers :)

[ Voor 17% gewijzigd door Deroose op 08-02-2017 11:45 ]

Pagina: 1