Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 402288

Topicstarter
Ik wil mijn werkplek, bestaande uit een MacBook Pro (Retina, 13-inch, Early 2015) uitbreiden en daarvoor wil ik een monitor/enkele monitors aanschaffen. Het doel is om efficiënter met mijn developing tijd om te kunnen gaan; er zal dus niet worden gegamed of wat dan ook. Nu zit ik al enige tijd in dubio over het volgende:

- 2x een 25" monitor (Dell Ultrasharp U2515H)

óf

- 1x een 34" monitor (Dell Ultrasharp U3415W)

Ik heb het internet al suf gezocht, beide opties lijken goed maar ik ben erg benieuwd wat men hier op het forum zou doen en vooral ook waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Met 2 x de U2515H heb je 5120 pixels in de breedte tov 3440 van de U3415W . Meer pixels is meer plaats. En aangezien de U2515H echt wel heel kleine bezels heeft stoort het mij niet echt dat het 2 monitoren naast elkaar zijn.
Persoonlijk gebruik ik 1 monitor puur voor m'n ide en de andere voor mail, browser, pdf, spotify... En ik denk niet dat me dat zou lukken op die 34" monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:16
Ik gebruik precies de setup als je beschrijft;
- Macbook Pro (Retina, 13-inch, Early 2015)
- 2x Dell U2515H

Gezien de extra pixels heb ik destijds gekozen voor deze setup. Het voordeel persoonlijk vind ik de multi-bureaublad opstelling die je dan hebt. Bepaalde programma's wil ik op mijn rechter scherm en andersom. De programma's kunnen met twee schermen op volledige grote en resolutie draaien, wel zo fijn.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 402288

Topicstarter
Inmiddels heb ik 2x een Dell Ultrasharp U2717D aangeschaft.
Nu is alleen mijn vraag hoe ik deze schermen het efficiëntst (als in zo min mogelijk kabels) kan koppelen.

Beschikbare poorten:
1x Thunderbolt
1x HDMI
2x USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Je kunt de monitoren Daisy Chain-en. Koppel de 2 schermen onderling met een Display Port kabel en een Display Port naar Mini-Display Port kabel van een scherm naar de thunderbolt port (dat ook werkt als mDP) van de MacBook.

Hoe het (ongeveer) moet: How to Configure U2415 Monitor Daisy Chaining on Intel HD Graphics. Het artikel is weliswaar voor een andere monitor (en videokaart), maar zou moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 16:08
(jarig!)
ThomasG schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:48:
Je kunt de monitoren Daisy Chain-en. Koppel de 2 schermen onderling met een Display Port kabel en een Display Port naar Mini-Display Port kabel van een scherm naar de thunderbolt port (dat ook werkt als mDP) van de MacBook.

Hoe het (ongeveer) moet: How to Configure U2415 Monitor Daisy Chaining on Intel HD Graphics. Het artikel is weliswaar voor een andere monitor (en videokaart), maar zou moeten werken.
But it Won't. Daisychaining word niet ondersteund door het Thunderbolt protocol wat Apple gebruikt. MST is daar niet beschikbaar en dus werkt het alleen onder windows. Het enige wat je kunt doen is ook de HDMI poort gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22

talin

ES-MA

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

supersnathan94 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:03:
But it Won't. Daisychaining word niet ondersteund door het Thunderbolt protocol wat Apple gebruikt. MST is daar niet beschikbaar en dus werkt het alleen onder windows. Het enige wat je kunt doen is ook de HDMI poort gebruiken.
Je laat wel wat belangrijke informatie weg hier.

Zowel Thunderbolt als DisplayPort kennen daisy-chaining. In dit geval gaat het om DisplayPort daisy-chaining wat wel door Windows wordt ondersteund maar niet door macOS, ongeacht welke Thunderbolt versie je ook moge gebruiken. Het is dus puur en alleen het OS dat het niet ondersteund, iets wat mogelijk in de toekomst kan veranderen via een software update (heb het nog niet voorbij zien komen bij de High Sierra testers).

Wat Thunderbolt betreft is alleen versie 1 degene die het niet ondersteund. Deze heeft namelijk DisplayPort 1.1a en toen bestond daisy-chaining nog niet. Dit is er pas sinds versie 1.2 in gekomen. Thunderbolt 2 en 3 gebruiken DisplayPort 1.2 en ondersteunen dan ook daisy-chaining. MST is ook beschikbaar in macOS want dat is een vereiste voor het 5k scherm in de iMac en die van LG.

Bovenstaande betekent overigens niet dat de schermen helemaal niet werken want dat doen ze wel. Beide schermen zullen echter hetzelfde beeld laten zien (=mirroring); je kunt niet je desktop uitbreiden. Wanneer je Windows installeert kan dat dan weer wel. Als je macOS wil gebruiken dan zal je in dit geval de een via de Thunderbolt poort moeten aansluiten en de ander via de HDMI poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 16:08
(jarig!)
ppl schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:06:
[...]

Je laat wel wat belangrijke informatie weg hier.

Zowel Thunderbolt als DisplayPort kennen daisy-chaining. In dit geval gaat het om DisplayPort daisy-chaining wat wel door Windows wordt ondersteund maar niet door macOS, ongeacht welke Thunderbolt versie je ook moge gebruiken. Het is dus puur en alleen het OS dat het niet ondersteund, iets wat mogelijk in de toekomst kan veranderen via een software update (heb het nog niet voorbij zien komen bij de High Sierra testers).

Wat Thunderbolt betreft is alleen versie 1 degene die het niet ondersteund. Deze heeft namelijk DisplayPort 1.1a en toen bestond daisy-chaining nog niet. Dit is er pas sinds versie 1.2 in gekomen. Thunderbolt 2 en 3 gebruiken DisplayPort 1.2 en ondersteunen dan ook daisy-chaining. MST is ook beschikbaar in macOS want dat is een vereiste voor het 5k scherm in de iMac en die van LG.

Bovenstaande betekent overigens niet dat de schermen helemaal niet werken want dat doen ze wel. Beide schermen zullen echter hetzelfde beeld laten zien (=mirroring); je kunt niet je desktop uitbreiden. Wanneer je Windows installeert kan dat dan weer wel. Als je macOS wil gebruiken dan zal je in dit geval de een via de Thunderbolt poort moeten aansluiten en de ander via de HDMI poort.
toon volledige bericht
Uiteraard laat ik een boel info weg. Heeft niet zoveel nut aangezien het voor de conclusie niet zo heel erg uitmaakt. Overigens is het wel fijn dat je het even aanvult hoor. Punt is alleen dat ze met thunderbolt terug zijn gegaan naar displayport 1.1. Tenminste zo lijkt het. Vroeger kon je namelijk wel 2 minidisplayport schermen aansluiten op de mac pros bijvoorbeeld.

Mat wordt nu inderdaad gebruikt voor de 5K schermen, maar mst is ook nodig voor 2 schermen op 1 output. Dit zit wel in het thunderbolt 3 protocol verwerkt.

Zolang je geen TB 3 hebt is de software in MacOS dus ook niet in te zetten met MST. En dat heeft dus weer met het gebruikte (software) protocol te maken. Helaas niets aan te doen dus.

Overigens kan ik met Thunderbolt 2 ook niet 2 Displayport monitoren aansturen. Alleen door gebruik te maken van 2 Poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dat kon omdat er meerdere poorten op de Mac Pro aanwezig waren, er Windows ipv macOS werd gebruikt of omdat het een Thunderbolt scherm betrof (dit laatste is het meest waarschijnlijke). In tegenstelling tot DisplayPort daisy-chaining werd en wordt Thunderbolt daisy-chaining wel ondersteund en kon/kun je dus prima 2 van die Thunderbolt schermen achter elkaar aansluiten. Daar heb je dan weer niet per se een Mac Pro voor nodig en al helemaal geen DisplayPort 1.2 of MST (het is namelijk een eigenschap van Thunderbolt zelf).

Zolang macOS geen ondersteuning biedt voor DisplayPort daisy-chaining kun je geen 2 displays over 1 kabel aansturen. Niet met Thunderbolt 1, niet met Thunderbolt 2, niet met Thunderbolt 3 en ook niet met iets van het pre-Thunderbolt tijdperk. Aangezien Apple nog nooit die ondersteuning in macOS had, heeft het dus ook nooit gekund.
Pagina: 1