Leek needs help. Nieuw router.

Pagina: 1
Acties:

• clipsje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-01-2017
Goed nu maar even een topic op Tweakers ipv Bokt :+ 8) :)
Ik had daar al een vraag gesteld voor een externe harde schijf die ik graag via de WIFI achter de router wilde. Heb daar ook fijne hulp gehad (volgens mij van een aantal tweakers) _/-\o_ En een net hard schijfje gekocht.
Nee geen NAS, ja het advies was in die richting, maar dat zit er financieel even niet in (ik schrok me rot wat die dingen kosten). Helemaal omdat ik nogal een perfectionist ben, en het dan ook direct goed wil doen.

Maar goed, de laatste weken liep het internet al niet helemaal lekker. Elke keer vloog me de verbinding eruit, liep vast enz. En na vanavond toen het ding zelfs 2x vastliep, heb ik het vage vermoeden dat de router de geest gaat geven. Dus ging deze leek het net op zoeken naar een andere router.................... had ik geloof ik niet moeten doen :F :X Afbeeldingslocatie: http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/g010.gif Ik snap er de ballen van, en iets van bomen en bos.

Goed de technische info:
Internet gaat via een SKY DSL sateliet verbinding.
Er zit dus een modem (Tooway) tussen.
De oude router is een D-Link DIR 815.
Gebruikte laptops: Acer laptop Aspire 5742G, draaiend op Windows 7. En een Acer Aspire V3-771 draaiend op Windows 8 (ja niet vloeken, is wederhelfts lap).
En af en toe hangt er een telefoon in het netwerk vanwege de WhatsApp. Oja en een printer (Epson XP342).
Verbinding tussen modem en router is met een netwerkkabel (ding heet anders maar ik kom even niet op de naam. Jullie snappen hoop ik wat ik bedoel).

Ik wil nu dan graag een router die een USB aansluiting heeft waar ik dan mijn harde schijfje, WD My Book 2 TB USB 3.0 (WDBFJK0020HBK) ook achter kan prikken. Deze is voor mijn foto's als back up. Mocht dat niet gaan, is het helaas voor mij. Dan hang ik hem wel af en toe achter mijn laptop.

Router moet wel een dynamische IP hebben.
Schijnt noodzakelijk te zijn voor de satelietverbinding aldus de meneer van SKY die ik vanmiddag aan de telefoon had. Alleen kon hij me geen advies geven. Volgens hun kan alles erachter. Maar ik heb ander advies van de installateur gehad toen die alles in 2012 geïnstalleerd heeft. Dat is ook de reden dat ik een enigszins voorzichtig ben met zomaar wat te kopen. De gedachte aan dat nieuwe ding moeten installeren bezorgt me al nachtmerries. 1 keer is dus al meer dan genoeg.

Prijs tot pak em beet een 80 euro. Mocht er iemand zeggen, maar die van 100 is 3 dubbel zo goed, valt er over na te denken ;) het moet wel in 1 keer goed voor de komende jaren.

Gezien de "simpele" verbinding hier, spelen we dus geen online spellen. De TV gaat via een andere sateliet, die hoeft er dus ook niet op. En er zijn ook geen spelcomputers die aangesloten moeten worden.

Ik zoek dus een "simpele" router die onze oude moet vervangen. Wie heeft tips?? En als er nog vragen zijn, gooi ze maar :) _/-\o_ _/-\o_ alvast.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:55
clipsje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 01:54:
Helemaal omdat ik nogal een perfectionist ben, en het dan ook direct goed wil doen.
Simpel,
dit moet je niet doen, is bijna altijd heel heel langzaam,
dan heb je nog de veiligheid, je bestanden kunnen online terecht komen, indien router niet goed geupdate wordt.

Koop dus een nas, een netwerk harde schijf.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:14
Eeen perfectionist bouwt zelf een nas. Nu vraag je alleen om de beste oplossing onder het motto dat je een perfectionist bent?
Voor 100 euro koop je niks fatsoenlijks met een een netwerkaansluiting... USB schijf aan de router is dan nog betaalbaar. Wil je echter extern bij jouw dynamische ip dan raad ik je aan je iets meer te verdiepen in dynamisch dns en netwerken. Als dat niet jouw ding is dan raad ik aan om een cloud dienst als google drive/dropbox of microsoft onedrive gebruik te maken.
Zowiezo is file sharing over een satteliet verbinding bijzonder lastig en traag,

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:24

rjong5

?

base_ schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 05:57:
Zowiezo is file sharing over een satteliet verbinding bijzonder lastig en traag,
Ts geef volgens mij niet gezegd dat de disk ook via internet benaderbaar moet zijn.

@ts. Is het enkel voor intern gebruik?.

Overigens kan ik je weinig advies geven over een router, geen ervaring mee die een USB aansluiting hebben.

Want dan zie ik qua beveiliging het probleem niet zo.

[ Voor 12% gewijzigd door rjong5 op 18-01-2017 06:55 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Router moet wel een dynamische IP hebben
Uhuh... Als je iets niet dynamisch zou willen hebben, is het wel de core van je netwerk en voor de gemiddelde thuisgebruiker is dat het modem en/of de router. Zowel intern als extern is dat een veel slimmere oplossing want afhankelijk waar/of er een firewall draait, zal je met portforwards en andere "beveiliging / routering" altijd op dezelfde manier toegang en beheer hebben tot je netwerk.

Verder zie ik niet wat de eisen moeten zijn aan een netwerk-opslag anders dan dat je als idee hebt om een USB-disk in je router te prikken. Als je alleen intern (thuis) de schijf wil benaderen, kan dat met bijna elke router die je kan vinden; als je de schijf ook wil kunnen benaderen als je buitenshuis bent, moet je daar nog maar eens op antwoorden.

Vergeet ook niet dat routers "tot ongeveer 100 Euro" over het algemeen niet de beste processor aan boord hebben; een externe disk die jij koopt waar op het doosje staat "tot wel 120MB/s doorvoer", kan volledig instorten qua snelheden direct op een router aangesloten. Ik bereid je vast voor dat er niet meer dan 10MB/s zal worden gerealiseerd en waarschijnlijk zelfs lager.

Back to basics: wil je alleen intern je harde schijf gebruiken voor backups, hang die dan lekker aan laptop 1 of laptop 2, geniet van de snelheid en draagbaarheid. Een nieuwe router kan ook ISP-specifiek zijn; neem aan dat Sky hier ook bepaalde eisen/wensen aan stelt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:50
MAX3400 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 07:17:
[...]

Uhuh... Als je iets niet dynamisch zou willen hebben, is het wel de core van je netwerk en voor de gemiddelde thuisgebruiker is dat het modem en/of de router. Zowel intern als extern is dat een veel slimmere oplossing want afhankelijk waar/of er een firewall draait, zal je met portforwards en andere "beveiliging / routering" altijd op dezelfde manier toegang en beheer hebben tot je netwerk.
Het WAN adres van de router moet dynamisch zijn (en dat is bij heel veel providers zo, volgens mij kan elke consumenten router hier mee om). Waar jij aan denkt is het gateway IP adres, maar dat is aan LAN zijde. Dus er is geen probleem met configuratie en port forwarding.

Ik begrijp de verwarring in meerdere antwoorden niet. Clipsje zoekt toch gewoon een router met WiFi en eventueel een USB poort. De toestellen die aangesloten worden zijn ook vermeld dus dan weten we ook of die overweg kunnen met 5GHz en 802.11ac (5GHz ja, 802.11ac neen, maar gezien het budget zou ik een router nemen die het wel ondersteunt, één van de laptops is 7 jaar oud, als die vervangen wordt de komende jaren zal die het wel ondersteunen.

Dat een USB schijf aan een router veel trager is dan een NAS, zal ook wel geweten zijn, maar het gaat ook maar om backups en kleinere bestanden. Ik zou wel een router met USB3 poort nemen, heel snel zal een router niet zijn maar mogelijk wel sneller dan USB2.

In elk geval, er zijn niet zoveel routers die dan een die vereisten voldoen en goedkoper zijn dan €100:
categorie: Modems en routers

Zeker D-link en Linksys zijn vrij kwalitatieve merken, bovendien zijn er van al die routers reviews geplaatst, dus heb je voldoende leesvoer om te kiezen (maar de goedkoopste is al goed voor je denk ik hoor).

Controleer wel ook eens of het probleem echt bij je huidige router zit, zou bv de harde schijf loskoppelen, de router terug naar fabrieksinstellingen zetten en opnieuw configureren.

• clipsje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-01-2017
Volgens mij word ik niet gesnapt. Ja ik ben nogal perfectionistisch, maar dat wil niet zeggen dat ik verstand heb van computers, netwerken en alles er omheen.
Dat heet dus heel simpel, ik en een NAS bouwen gaat em niet worden. Nou ja dat bouwen misschien nog wel maar dat installeren zeker niet. Ik lees heel veel, kan ook heel diep in een onderwerp gaan, maar de terminologie en alles rond computers red ik niet. Even als voorbeeld, een PC moet zon ram hebben en dan moet dat en dat zo en zo zijn. Daar heb ik dus geen kaas van gegeten.
Maw. ja perfectionistisch maar de technische kennis is er niet.
Dan ook nog direct de vraag, een NAS vervangt toch niet een router??

Wil de bestanden zeker niet via een cloud laten lopen. Dat werkt idd niet. Mijn fotobestanden zijn dusdanig groot, die zijn niet eens zo het net in te laden. Dat is het nadeel van een satelietverbinding.
Alles is dus intern en hoeft niet vanuit een andere lokatie te openen zijn. Daarvoor gebruik ik, mocht het uberhaupt voorkomen, een foto uploadsite. Waar een gedeelte aan verkleinde foto's van mij staan. En ik had geloof ik ook al geschreven als dat niet mogelijk is met de harde schijf achter de router dat ik dan pech had en hem wel af en toe achter mijn lap zou hangen.

Het dynamische IP gedeelte is echt alleen maar wat die meneer van SKY mij gister verteld heeft. Hij zei letterlijk de router moet dynamische IP adressen kunnen verdelen. Verder is dat dus voor mij abracadabra ;-) En of dat tussen de router en het modem zit???? En of elke router dat kan?? Ik werd van de info die gegeven is op het net niet wijzer.
Een nieuwe router kan ook ISP-specifiek zijn; neem aan dat Sky hier ook bepaalde eisen/wensen aan stelt?
Ik heb geen idee. Die meneer van Sky had het dus alleen maar over een dynamische IP. En eerlijk wat is ISP ?? ;) Nog zon ding waar ik dan misschien rekening mee moet houden.
afhankelijk waar/of er een firewall draait,
Er zit op de oude router een beveiliging, en je bent dus een wachtwoord nodig om in het netwerk hier te kunnen. En achter beide PC's loopt er een firewall (AVG protection).
één van de laptops is 7 jaar oud
Ships is de mijne alweer zo oud :o Ehm ja dus. Het feit dat hij al wat ouder was, was ook de reden niet meer over te gaan naar Windows 10 ;)

Maare thanks MacPoedel, jij snapt wat ik vroeg.
Ik begrijp de verwarring in meerdere antwoorden niet. Clipsje zoekt toch gewoon een router met WiFi en eventueel een USB poort.
Precies dit, ik zoek gewoon een router met WIFI, en als mijn externe schijf erachter kan (die heeft overigens idd een USB3 aansluiting) is dat mooi meegenomen. En ja die externe is alleen maar bedoeld voor back ups. Onze oude PC was erg instabiel, is in 2 jaar tijd dan ook zeker 6 keer gecrasht, en dat heeft me heel veel foto's gekost. DAT is het enigste wat ik met die externe schijf wil voorkomen. Ik gebruik overigens meer dan 1 externe, back up van back up. Puur om het verlies van foto's te voorkomen. Dus als dat niet mogelijk is, mijn pech hang ik hem wel af en toe achter mijn laptop.

Ik heb overigens vannacht nog eens lopen graven en doen. Volgens mij was de oude router idd duurder dan die 80 euro en is hij zeker 7 jaar oud. Maar ik heb dus wel een wederhelft die ik moet overtuigen dat een goede router geld kost en meer dan die goedkope die op ebay en co te vinden zijn. Die snapt nog minder van PC's als ik (is echt bezig zijn eigen om zeep te helpen, met meer dan 500 registerfouten en niet snappen dat een back up naar een vroeger datum dat niet gaat verhelpen. Sticks die zo uit de lap getrokken worden zonder afsluiten, omdat hij ze op dat moment toch niet op de PC in gebruik heeft. Om maar even een indruk te geven van de kennis bij hem) en voor hem is alles wat PC is te duur. Het moet altijd en een levenlang meegaan. Maar het moet wel werken. Dus je zal snappen dat ik daar tegen de bierkraai moet vechten. Hij klaagt dat het systeem niet functioneert en ik mag het steeds weer oplossen, en zoveel kennis ervan heb ik nou ook weer niet. Dat was ook de reden dat ik, nadat ik al op tweakers had gezocht naar modems en de info ervan, hier mijn vraag heb gesteld. Gewoon omdat ik er in mijn uppie niet uitkwam. Ik snap ook echt wel dat dit in jullie ogen een giga dummievraag is. Voor jullie is dit gesneden koek, net zoals als je bij mij zou komen met een vraag over iets rondom paarden voor mij gesneden koek is. Wil alleen dus niet zeggen dat de andere kant op hetzelfde niveau is kwa kennis.

@MacPoedel de naam is overigens Rina, Clipsje is het paard ;) _/-\o_ thanks voor je uitleg. Dat is voor deze leek te snappen. Maar ik begrijp uit je antwoord dus dat het eigenlijk beter is om de prijs op te schroeven? (waar ik zelf dus afgelopen nacht ook al aan en over had zitten denken). Kan ik in de link die je gaf de prijs opschroeven, maar toch de technische dingen die ik nodig ben behouden? En wat geeft mij die verhoogde prijs aan betere routers? Lees wat is er beter aan? Iemand gooide nl met niet de beste processors in de goedkopere routers. Dit ook met oog op het overtuigen van wederhelft en het niet over een paar jaar opnieuw een andere router te moeten kopen omdat het een of ander niet functioneert.
In die lijst kwam nl ook de AVM Fritzbox 4040 weer voorbij. Die had ik gisteravond ook al gezien en over gelezen. Die klonk als zo ongeveer wat ik zocht. Maar wat is er bv aan die minder dan een duurdere?

Ben gek op leesvoer :) ga ik dus ook zeker doen. Maar heb dus wat moeite met de terminologie, 5GHz en 802.11ac grinnik waar dient dat voor?? En in welk opzicht is dat belangrijk? Ja mijn lap zal in de komende jaren vervangen moeten worden ;) nog zon drama :') En de huidige router heeft geen harde schijf. Er hangt verder niks direct achter in ieder geval. Systeem hier is heel simpel, modem, router die WIFI heeft, en er hangen een paar lap's en een printer in de WIFI aan. De externe heeft alleen nog maar direct achter mijn PC gehangen. Dat opnieuw configureren, heeft dat zin bij een router van zeker 7 jaar oud? Waar dus alleen via de wifi wat achter zit? Dat opnieuw configureren wordt nl al een drama. Heeft een installateur in 2012 allemaal voor mij gedaan, en daarna is er nooit weer iemand aan geweest.
Tja dan komen de vragen over vragen :P

Wij maken voor moderne begrippen echt maar voor een fractie gebruik van de mogelijkheden van tegenwoordig. Dat heeft ook te maken met het satelietinternet, wat trager is, hoge ping heeft enz enz. Voor ons is het eigenlijk alleen maar een manier om te communiceren met de buitenwereld, je bankzaken te doen, dingen te kopen en verkopen en zeldzaam iets te streamen (meestal wedstrijden paardrijden in de USA). Bij lange na niet wat er dus allemaal mogelijk is, dingen als Clouds gebruiken, online gamen enz enz, en wat hier dus niet echt mogelijk is vanwege de verbinding :) Mobiele telefoons die zijn om te bellen............mits het netwerk hier mee wil werken. En dan praat je over het G2 netwerk he (ja zover gaat mijn kennis nog wel, heeft te maken met het onderzoeken of een mobielnetwerk mogelijkheden zou hebben ipv de satelietverbinding) maar G3 is dromen. Wij wonen nl echt precies tussen de netwerken van 2 landen. Duitsland en Nederland, en in een stuk wat vrij bosrijk is dus vinden de providers het niet zo nodig daar masten neer te zetten. Maw. ik loop minstens 10 jaar achter op de mogelijkheden die voor Ottonormaal de normaalste zaken van de wereld zijn. En omdat die mogelijkheden er niet zijn, ga je je ook niet in verdiepen. Het is toch niet mogelijk, dus houdt je het bij dat wat functioneert. Dat is soms best lastig, met name als er wat kapot gaat, want de techniek gaat zo snel en de functies van de randapparatuur gaan zoveel verder dan mijn kennis dan gaat. En precies dat was de reden dat ik, ipv te gaan modderen mijn vraag heb neergelegd bij diegene die al jaren die kennis wel hebben.

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:42
Ik zit in een vergelijkbare situatie als jij, weet wel iets meer af van de netwerken maar nog zeer weinig in vergelijking met een aantal mensen die hier al gereageerd hebben.

Puur over je vraag, ik ben terecht gekomen op:
V&A aangeboden: 17x Asus RT-AC66U

Deze heeft de functies die je vraagt is nieuwe iets duurder dan €100,- maar naar mijn mening is een jonge 2e hands router niet nadelig.

Of je problemen een oorzaak hebben in je huidige router laat ik aan anderen over :)
Pagina: 1