Audiofiel vergelijken of gewoon kiezen op specs?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Zo, ik kon geen titel verzinnen die meer zwart/wit-gestrekt been was maar het is wel een beetje waar ik mee zit. :P

Op dit moment ben ik in het bezit van een Yamaha RX-V2500. Deze bevalt op zich prima maar vanwege de ontwikkeling die zich heeft voorgedaan op audio- en videogebied mis ik toch wel wat snufjes tegenwoordig (geen HDMI bijvoorbeeld).Hierdoor mis ik nu aansluitingen, kan ik niet alles afspelen en is sync lastig. Eén van mijn opties is dus om een moderne AV-receiver neer te zetten ter vervanging van mijn huidige. Met pijn in het hart moet ik er wel bij zeggen, want ik heb er een hekel aan zo'n mooi apparaat weg te gooien als hij nog zo goed presteert.

Deze versterker heb ik ooit omdat hij goed uit review kwam, goed klonk en ik er een mooie deal voor kon krijgen. Later heb ik hem nog aangevuld met een 5.0 set van Mission (E34,E32,E3C) en een Rel T5. Hiervoor ben ik met CD'tjes onder de arm naar de luisterruimte gegaan en lekker gaan luisteren. Niet dat ik daar uren lang het hele assortiment heb zitten beluisteren, maar wel gekeken of ze goed klonken met de muziek waar ik van houd.

Nu kan ik het vervangen dus op twee manieren aanvliegen. Enerzijds door naar de winkel te gaan en te gaan luisteren, liefst meenemen naar huis en met je eigen speakers proberen. Het ene merk heeft een ander 'gevoel' dan de ander en wat combineert dan lekker.
Anderzijds kan ik ook gewoon aannemen dat een huidige Yamaha ook gewoon goed combineert en dus een recent model uitzoeken wat qua specs voldoet. De huidige doet 7x130 dus iets wat daar op lijkt met voldoende aansluitingen uit de RX-V reeks. Of misschien dan toch de Aventage reeks, gewoon omdat die mooier zijn?

Ziehier mijn dilemma. Yamaha schijnt wat helder te klinken, wat dan weer goed combineert met mijn Mission speakers. Het zou dan weer minder goed combineren met recht toe recht aan speakers. Maar of dat waar is en of ik dat verschil zou merken, geen flauw idee. Dat heb ik nooit zo direct vergeleken, alleen maar achteraf gelezen op het web. Als je vraagt aan veel audiofetisjisten of tweakers dan is veel luisteren toch wel een must, maar is dat voor mij ook het geval? Of ben ik gezien hoe ik het eerder uitgezocht heb niet audiofiel genoeg en kan ik beter gewoon wat knaps uitzoeken en eventuele afwijking met afstelling regelen. Of er gewoon aan wennen.

Hopelijk komt mijn verhaal überhaupt zinnig over, ik vind het wel een discussie waard in hoeverre het echte luisterend vergelijken meerwaarde biedt in sommige scenario's. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, de speakers hebben verreweg het meeste in te brengen in de geluidsbeleving. De ene versterker is de andere niet, maar die invloed is toch minder. Een beetje AV receiver regelt zichzelf met Audissey of gelijknamige technologien in en heeft daarnaast een equalizer die je met de hand af kunt stemmen. Ik denk dat dat je eerste vereisten zijn bij een nieuwe receiver. Dan kun je altijd regelen hoe je het zelf het lekkerste vindt klinken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:12

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik denk, in al mijn beperkte wijsheid mbt dit onderwerp, dat als je een nieuwe versterker koopt met ruim voldoende vermogen om je speakers goed aan te sturen, dat je speakers voornamelijk bepalend zijn voor het geluid. Eventueel valt er altijd nog wat te tweaken.
Zoek een (letterlijk) zware versterker uit en filter eventueel piekspanningen weg om brom te voorkomen :)
Dit is denk ik hoe ik het aan zou pakken. Voor speakers zou ik wel zelf willen luisteren.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Speakers zijn eigenlijk het enige waarvoor ik echt ga luisteren. Electronica koop ik op een combinatie van specs, features, looks, reviews en reputatie (niet noodzakelijk in die volgorde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:54
Als je luisteren geen probleem vindt, doe het dan alsvolgt:
1. Probeer alles op een avond/middag te beluisteren.
2. Hou het bij 1 merk/type speakers
3. Probeer opvolgende receivers van hetzelfde merk
4. Probeer verschillende merken in dezelfde prijscategorie
5. Test op de direct of pure direct audiostand (geluid rechtstreeks van de bron, zonder bewerking) en nog een keer op de stereo stand.
6. Regel volume af met een geluidsmeter (bijvoorbeeld een app) ipv de cijfers op het display. waarom? Mensen vinden luider meestal beter klinken en er zullen verschillen in volume zijn.
7. Laat ons je bevindingen weten

Dit is de enige eerlijke vergelijking waarbij je de focus legt op verschil in vermogen en lijkt mij dè manier om te achterhalen hoe groot die invloed is bij normaal gebruik. Daarnaast test je ook de "klank" van diverse receiver merken. Mijn aanname is dat je geen verschillen zal horen op direct of pure direct en miniem verschil op de stereo stand (veroorzaakt door audio bewerking vanuit de receiver). Als dat ook voor jou geldt, kies je de goedkoopste receiver die voldoet aan aansluitingen, mogelijkheden en looks.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 17-01-2017 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
LA-384 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:31:
1. Probeer alles op een avond/middag te beluisteren.
In de ochtend heb je meestal een veel betere soundstage.

/me duikt onder tafel :+

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:26

servies

Veni Vidi Servici

mekkieboek schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:24:
[...]

Ik denk dat hij meer bedoelt:
Probeer alles op één avond/middag te beluisteren.
Niet dat je het over meerdere dagen gaat vergelijken...

M.i zit het grootste verschil (99,9%) in de speakers. Aangezien je die toch al hebt en houdt zou ik op de specificaties een voorselectie doen en daarna toch even luisteren aangezien de opgegeven fabrieksspecificaties (qua vermogen) wel eens kunnen afwijken van de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
servies schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:37:
Niet dat je het over meerdere dagen gaat vergelijken...
offtopic:
Volgens mij is je humor sensor in storing. Loop straks even langs bij got technisch beheer.
Of mijn humor->flauwheid threshold moet geijkt worden, kan ook :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:26

servies

Veni Vidi Servici

mekkieboek schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:56:
[...]

offtopic:
Volgens mij is je humor sensor in storing. Loop straks even langs bij got technisch beheer.
Of mijn humor->flauwheid threshold moet geijkt worden, kan ook :)
Dit is het audioforum...
Het kan er heel makkelijk op lijken dat jij hem voor een audiofool uitmaakt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devilish
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-03 22:51
Hier een reactie van iemand die zichzelf totaal niet als audiofiel classificeert:

Volgens mij zijn je speakers inderdaad het belangrijkste voor de geluidsbeleving. Ik zou een vergelijkbare versterker uitzoeken qua specificaties die verder aan alle eisen voldoet (aansluitingen, looks). Koop/probeer dat ding, sluit hem thuis aan en bepaal of je tevreden bent. Ik denk persoonlijk niet dat de tijd die je kwijt bent met luisteren naar verschillende receivers opweegt tegen het minimale verschil dat je eruit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Bij een goede zaak kan je best wel de demo versterker voor een dagje meekrijgen om thuis te luisteren.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
mekkieboek schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:24:
[...]

:+ Ik bedoelde inderdaad dat de ts de luistersessie beter niet kan splitsen over verschillende dagen. Maar je hebt wel een punt eigenlijk. Het gehoor went snel aan geluid. Als je in de stad woont, of onder een aanvliegroute van vliegtuigen, wen je op een gegeven moment aan het omgevingsgeluid en hoor je het niet meer bewust. Als je 's ochtends gaat luisteren is je gehoor nog "fris" en zal je meer detail waarnemen. Het is dan wel belangrijk je gehoor zoveel mogelijk af te schermen voor andere geluiden, dus het dragen van goede gehoorbescherming onderweg naar de audiozaak is een must.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 18-01-2017 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nou jongens, hoewel ik van een geintje houd zou ik dit topic toch nog wel serieus willen benaderen. :P

Het valt mij wel op dat de meesten feitelijk adviseren om er maar gewoon een te kiezen en hooguit een optie te regelen dat je hem nog kunt luisteren en terug brengen. Dat verbaast mij wel gezien het aantal keer dat ik in dit forum heb gezien dat je toch echt altijd moet gaan luisteren. :D
The Eagle schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:12:
Mja, de speakers hebben verreweg het meeste in te brengen in de geluidsbeleving. De ene versterker is de andere niet, maar die invloed is toch minder. Een beetje AV receiver regelt zichzelf met Audissey of gelijknamige technologien in en heeft daarnaast een equalizer die je met de hand af kunt stemmen. Ik denk dat dat je eerste vereisten zijn bij een nieuwe receiver. Dan kun je altijd regelen hoe je het zelf het lekkerste vindt klinken :)
Dat op zijn minst. Ik kan mij ook geen receiver voorstellen waar dat niet in zit. De vorige keer heb ik zo'n €1000 betaald dus iets in die richting zou ik nu ook acceptabel vinden. Yamaha gebruikt YPAO wat je een goed startpunt zou moeten bezorgen.

[ Voor 50% gewijzigd door Gonadan op 18-01-2017 20:56 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:49
Ik zou helemaal niets kopen.
Is het nu werkelijk een probleem dat sommige hi-res audioformaten je moet laten terugmixen naar normale dd of dts.
Je huidige apparaat kan toch gewoon delay, alleen handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
leonbong schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:12:
Ik zou helemaal niets kopen.
Is het nu werkelijk een probleem dat sommige hi-res audioformaten je moet laten terugmixen naar normale dd of dts.
Ja, want niet alle apparaten kunnen dat zelf. Zo geeft Netflix vanaf de Chromecast DD+ door, mijn TV kan dat alleen letterlijk doorgeven wat mijn receiver niet begrijpt. Of ik moet gewoon naar stereo en daar een soort vieze virtual surround van maken. Dat laatste is dus wat ik nu maar doe, anders heb ik niets.
Je huidige apparaat kan toch gewoon delay, alleen handmatig.
Dat kan hij, maar dat is één instelling. Omdat elk apparaat op zijn eigen manier op de TV aangesloten zit verschilt de vertraging per bron. Hierdoor kan ik de sync voor de chromecast perfect krijgen maar dan loopt de blu-rayspeler uit de pas. Aangezien ik weinig ondertiteling lees en nog eerder liplees als ik iets niet versta erger ik mij nogal bij veel bronnen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gonadan schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:53:
Nou jongens, hoewel ik van een geintje houd zou ik dit topic toch nog wel serieus willen benaderen. :P

Het valt mij wel op dat de meesten feitelijk adviseren om er maar gewoon een te kiezen en hooguit een optie te regelen dat je hem nog kunt luisteren en terug brengen. Dat verbaast mij wel gezien het aantal keer dat ik in dit forum heb gezien dat je toch echt altijd moet gaan luisteren.
Mijn eerdere post was wel serieus hoor. Het is gewoon zo dat de heersende mening is dat receivers niet of nauwelijks een eigen klank hebben en dat vermogen op normale volumes niet belangrijk is. Ik denk wel dat velen deze mening gewoon overnemen zonder zelf te testen (ik hoor daar ook gedeeltelijk bij). Wat vermogen betreft heb ik m'n receiver eens aan een energiemeter gehangen. Het verschil tussen het minimum volume (-80db) en ongemakkelijk luid voor normaal tv kijken (-18db), was iets van 10w. Normaal staat mijn volume op - 40db. Hieruit concludeer ik dat als een receiver 10w per kanaal kan leveren (wat ze allemaal zouden moeten kunnen) er geen verschillen zouden kunnen zijn wat vermogen betreft.

Wanneer je echt hard wil spelen, dan zit je snel aan de limiet van de receiver, maar gaat een receiver met 2x zoveel vermogen je niet ineens uit de brand helpen. 2x meer vermogen = 3db luider spelen, wat de ondergrens is van een hoorbaar verschil. Meer vermogen kan wel een betere, stabielere aansturing betekenen, maar volgens mij alleen wanneer je net onder de limiet speelt.

Als je problemen ondervindt met vermogen, dan kun je waarschijnlijk beter een subwoofer aanschaffen en gaan werken met een crossover. Als de speakers de lage frequenties niet hoeven weer te geven, scheelt dat een bak benodigd vermogen, wat dan weer voor de hogere frequenties beschikbaar komt, ergo betere aansturing.

De kreet "luisteren!" heeft dan ook vooral betrekking op de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
LA-384 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:22:
Mijn eerdere post was wel serieus hoor.
Die nam ik ook serieus hoor. :)
Het is gewoon zo dat de heersende mening is dat receivers niet of nauwelijks een eigen klank hebben en dat vermogen op normale volumes niet belangrijk is. Ik denk wel dat velen deze mening gewoon overnemen zonder zelf te testen (ik hoor daar ook gedeeltelijk bij). Wat vermogen betreft heb ik m'n receiver eens aan een energiemeter gehangen. Het verschil tussen het minimum volume (-80db) en ongemakkelijk luid voor normaal tv kijken (-18db), was iets van 10w. Normaal staat mijn volume op - 40db. Hieruit concludeer ik dat als een receiver 10w per kanaal kan leveren (wat ze allemaal zouden moeten kunnen) er geen verschillen zouden kunnen zijn wat vermogen betreft.
Vermogen maakt bij mijn weten niet zoveel uit, zolang je maar genoeg hebt. Het verschil tussen gewoon genoeg en meer dan genoeg zal je niet horen. Het verschil tussen genoeg en net niet waarschijnlijk wel, maar dan moet je wel aardig bezuinigen. Dat ben ik niet van plan, ik houd graag wat reserve dan hoeft de versterker ook niet op zijn tenen te lopen.

Misschien heb ik dan gewoon te veel mierenneukmeningen gelezen, maar ik heb toch wel veel mensen horen spreken over verschillen tussen merken en typen. De één is wat meer recht toe recht aan, de ander wat terughoudender. Maar wellicht spreken ze dan over de afstelling die uit de fabriek komt en presteren ze op pure direct (of welke term het merk ook hanteert) allemaal hetzelfde. Wat dat betreft kan je natuurlijk alles zo instellen als je wilt, tenzij je per se principieel alles op pure direct wilt luisteren. Maar waarom dan überhaupt een AV-receiver met tig mogelijkheden halen, kies dan gewoon een retegoede stereoversterker. :P

Zelfs DAC's heb ik flamewars over gezien op het net. Dat de ESS Sabre zo kil en klinisch is en de good ol' BurrBrown toch wel echt de voorkeur hebben. Dan begin ik toch wel te twijfelen om ze naar het Elfen in maanlicht topic te verwijzen, maar ik heb het zelf nooit onderzocht. :P
Wanneer je echt hard wil spelen, dan zit je snel aan de limiet van de receiver, maar gaat een receiver met 2x zoveel vermogen je niet ineens uit de brand helpen. 2x meer vermogen = 3db luider spelen, wat de ondergrens is van een hoorbaar verschil. Meer vermogen kan wel een betere, stabielere aansturing betekenen, maar volgens mij alleen wanneer je net onder de limiet speelt.

Als je problemen ondervindt met vermogen, dan kun je waarschijnlijk beter een subwoofer aanschaffen en gaan werken met een crossover. Als de speakers de lage frequenties niet hoeven weer te geven, scheelt dat een bak benodigd vermogen, wat dan weer voor de hogere frequenties beschikbaar komt, ergo betere aansturing.

De kreet "luisteren!" heeft dan ook vooral betrekking op de speakers.
Misschien heb ik de verkeerde indruk gewekt, maar ik heb geen enkel probleem met vermogen. Ik zoek nu gewoon iets wat in lijn ligt met wat ik nu heb staan, maar dat is meer voor de zekerheid dan dat ik het per se nodig heb.

Mijn subwoofer heb ik al dubbel aangesloten. Voor beeld gewoon op de LFE, maar ook via zo'n highlevel input op de fronts. Volume kan ik dan voor beiden apart regelen dus dat werkt wel prettig. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Gonadan schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:27:
[...]

Ja, want niet alle apparaten kunnen dat zelf. Zo geeft Netflix vanaf de Chromecast DD+ door, mijn TV kan dat alleen letterlijk doorgeven wat mijn receiver niet begrijpt. Of ik moet gewoon naar stereo en daar een soort vieze virtual surround van maken. Dat laatste is dus wat ik nu maar doe, anders heb ik niets.

[...]

Dat kan hij, maar dat is één instelling. Omdat elk apparaat op zijn eigen manier op de TV aangesloten zit verschilt de vertraging per bron. Hierdoor kan ik de sync voor de chromecast perfect krijgen maar dan loopt de blu-rayspeler uit de pas. Aangezien ik weinig ondertiteling lees en nog eerder liplees als ik iets niet versta erger ik mij nogal bij veel bronnen. :P
Duidelijk dan heb je goed argument. Koop je weer een mooie Yamaha, die klankkleur enzo vind persoonlijk een beetje theoretisch. Ruim 99% van het geluid wordt gewoon door je speakers bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:45:
Ruim 99% van het geluid wordt gewoon door je speakers bepaald.
Nauwelijks 1% tje wat overblijft voor de rest .... erg weinig voor inschatting voor de invloed die akoestiek heeft op klank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Wat kan je dan niet aansluiten? Ik ga mijn SR8500 echt niet vervangen voor een paar HDMI aansluitingen.

Beeld van Humax met HDMI naar TV. Geluid via optisch.
Bluesound optisch aangesloten.
Streamen beeld van NAS via mediaplayer van mijn Pana tv en geluid wederom optisch.

Mijn receiver gaat er pas uit als hij echt "dood" is, niet voor een paar HDMI aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
leonbong schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:45:
Duidelijk dan heb je goed argument. Koop je weer een mooie Yamaha, die klankkleur enzo vind persoonlijk een beetje theoretisch. Ruim 99% van het geluid wordt gewoon door je speakers bepaald.
Ja dat gevoel heb ik zelf ook, maar er zijn genoeg audiofielen die een andere mening daarover hebben. Vandaar dit topic om eens een discussie te hebben over in hoeverre ik mij daar druk om zou moeten maken.

Vooralsnog een hoop realisten en nog geen echte audiofielen. :P
445033 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:52:
Wat kan je dan niet aansluiten? Ik ga mijn SR8500 echt niet vervangen voor een paar HDMI aansluitingen.

Beeld van Humax met HDMI naar TV. Geluid via optisch.
Bluesound optisch aangesloten.
Streamen beeld van NAS via mediaplayer van mijn Pana tv en geluid wederom optisch.

Mijn receiver gaat er pas uit als hij echt "dood" is, niet voor een paar HDMI aansluitingen.
Hierboven al een voorbeeld genoemd, maar ik zal het even opsommen als dat helpt.

• Mediabox via HDMI naar TV, audio via optisch naar receiver.
• Wii via component naar TV, audio naar receiver via stereo tulp. Wordt iets van een surround trucje mee gedaan wat half helpt.
• HTPC via HDMI naar TV, audio coaxiaal van TV naar receiver.
• Chromecast via HDMI naar TV, audio coaxiaal van TV naar receiver.
• Blu-ray speler via HDMI naar TV, audio coaxiaal of multichannel input naar receiver.

Een aantal apparaten wordt geschakeld via een HDMI-hubje ertussen omdat mijn TV niet genoeg inputs heeft. De receiver kan maar één audiodelay instellen, de TV überhaupt niet. De mediabox een beetje, de blu-ray speler per kijksessie, de chromecast en wii ook überhaupt niet. Eigenlijk heeft alleen de HTPC (Kodi) volledige vrijheid. Hoe ga ik dan zorgen dat alles in sync loopt? :P

Daarnaast heb ik dus het probleem met audioformaten. Dat ik geen MA of dergelijken kan afspelen zal ik niet snel van wakker liggen, maar dat mijn chromecast en dus Netflix niet verder komt dan stereo met een vritueel surround sausje vind ik toch wel wat minder. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

Gonadan schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:29:
[...]

Ja dat gevoel heb ik zelf ook, maar er zijn genoeg audiofielen die een andere mening daarover hebben. Vandaar dit topic om eens een discussie te hebben over in hoeverre ik mij daar druk om zou moeten maken.

Vooralsnog een hoop realisten en nog geen echte audiofielen. :P

[...]

Hierboven al een voorbeeld genoemd, maar ik zal het even opsommen als dat helpt.

• Mediabox via HDMI naar TV, audio via optisch naar receiver.
• Wii via component naar TV, audio naar receiver via stereo tulp. Wordt iets van een surround trucje mee gedaan wat half helpt.
• HTPC via HDMI naar TV, audio coaxiaal van TV naar receiver.
• Chromecast via HDMI naar TV, audio coaxiaal van TV naar receiver.
• Blu-ray speler via HDMI naar TV, audio coaxiaal of multichannel input naar receiver.

Een aantal apparaten wordt geschakeld via een HDMI-hubje ertussen omdat mijn TV niet genoeg inputs heeft. De receiver kan maar één audiodelay instellen, de TV überhaupt niet. De mediabox een beetje, de blu-ray speler per kijksessie, de chromecast en wii ook überhaupt niet. Eigenlijk heeft alleen de HTPC (Kodi) volledige vrijheid. Hoe ga ik dan zorgen dat alles in sync loopt? :P

Daarnaast heb ik dus het probleem met audioformaten. Dat ik geen MA of dergelijken kan afspelen zal ik niet snel van wakker liggen, maar dat mijn chromecast en dus Netflix niet verder komt dan stereo met een vritueel surround sausje vind ik toch wel wat minder. :P
toon volledige bericht
Ik laat al het geluid van mijn tv optisch naar mijn receiver lopen. Netflix via de app vd tv en de mediaplayer vd tv, ook een app vd tv die streamt vd Nas loopt geluid optisch naar receiver. Heb op die manier op beide manieren surround (ook DTS) en synchroon geluid met de tv, ook van Netflix.

Je hebt waarschijnlijk delay in je geluid omdat je beeld via HDMI hebt lopen voor beeld naar je tv en je geluid vanuit de bron via coaxiaal naar je reciever. Koppel deze coaxiaal allemaal los en laat geluid optisch of coaxiaal vanuit je tv naar de reciever gaan. Wedden dat dan delay's weg zijn. Surround ligt dan weer aan het signaal wat je tv wil/kan doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
445033 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:42:
[...]

Ik laat al het geluid van mijn tv optisch naar mijn receiver lopen. Netflix via de app vd tv en de mediaplayer vd tv, ook een app vd tv die streamt vd Nas loopt geluid optisch naar receiver. Heb op die manier op beide manieren surround (ook DTS) en synchroon geluid met de tv, ook van Netflix.

Je hebt waarschijnlijk delay in je geluid omdat je beeld via HDMI hebt lopen voor beeld naar je tv en je geluid vanuit de bron via coaxiaal naar je reciever. Koppel deze coaxiaal allemaal los en laat geluid optisch of coaxiaal vanuit je tv naar de reciever gaan. Wedden dat dan delay's weg zijn. Surround ligt dan weer aan het signaal wat je tv wil/kan doorgeven.
Die mogelijkheid heb ik ook overwogen, maar dat wordt dan een nieuwe TV. Dan mis ik nu aansluitingen en kan mijn TV te weinig formaten aan. Ook die is al wat ouder. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Gonadan schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:15:
[...]

Die mogelijkheid heb ik ook overwogen, maar dat wordt dan een nieuwe TV. Dan mis ik nu aansluitingen en kan mijn TV te weinig formaten aan. Ook die is al wat ouder. :P
Tuurlijk niet. Je laat alle HDMI gewoon aangesloten dus je afspeelbronnen spelen alle formaten af als je maar zorgt dat het geluid optisch of coxiaal vanaf tv naar je receiver loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
445033 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:50:
Tuurlijk niet. Je laat alle HDMI gewoon aangesloten dus je afspeelbronnen spelen alle formaten af als je maar zorgt dat het geluid optisch of coxiaal vanaf tv naar je receiver loopt.
Je leest bijzonder slecht. :P
Wat mijn TV door kan sturen is dus zeer beperkt, in veel gevallen moet ik het met stereo doen. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er voor sommige apparaten nog een hubje tussen zit. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Gonadan schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:28:
[...]

Je leest bijzonder slecht. :P
Wat mijn TV door kan sturen is dus zeer beperkt, in veel gevallen moet ik het met stereo doen. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er voor sommige apparaten nog een hubje tussen zit. ;)
Dan heb je nu een mooi excuus een mooie Oled aan te schaffen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
445033 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:30:
Dan heb je nu een mooi excuus een mooie Oled aan te schaffen. 8)
Haha da's wel één van mijn opties inderdaad. We dwalen wat af maar ik had drie mogelijke opties voor het probleem. Allereerst het vervangen van de receiver, dat heeft meer voordelen dan het probleem oplossen maar is ook wel weer zonde. Vervangen van de TV kan ook helpen, is wel wat prijziger maar levert een OLED op. Waar ik dan wel bang voor ben is de mate van updates en of je genoeg kunt instellen. Derde opties is een HDMI-switch zoeken die een goede digitale audio uitgang heeft. Maar volgens mij bestaat dat bijna niet, is alsnog duur en is gewoon een ruk oplossing. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Gonadan schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:34:
[...]

Haha da's wel één van mijn opties inderdaad. We dwalen wat af maar ik had drie mogelijke opties voor het probleem. Allereerst het vervangen van de receiver, dat heeft meer voordelen dan het probleem oplossen maar is ook wel weer zonde. Vervangen van de TV kan ook helpen, is wel wat prijziger maar levert een OLED op. Waar ik dan wel bang voor ben is de mate van updates en of je genoeg kunt instellen. Derde opties is een HDMI-switch zoeken die een goede digitale audio uitgang heeft. Maar volgens mij bestaat dat bijna niet, is alsnog duur en is gewoon een ruk oplossing. :+
Updates en instellen? Wat bedoel je precies.

Als je nu kiest voor een Oled kan je weer 10 jaar vooruit en heb je zeker veeeeeeeeeeeeel beter beeld dan waarschijnlijk nu een oude Led/LCD. Controleer wel of de digitale uitgang vd tv geen beperkingen heeft. Als je perse DTS HD ook wil hebben is dit ook weer geen oplossing, maar het normale DTS kan optisch wel. Ik heb een Pana plasma en die laat alle signalen, uitgezonderd HD geluid is beperking aan optisch, gewoon door.

Die kastjes waar je het over hebt bestaan zeker. Vb: https://www.3dkabel.nl/HD...analoog-converter-HD0421/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gonadan schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:55:
Vermogen maakt bij mijn weten niet zoveel uit, zolang je maar genoeg hebt. Het verschil tussen gewoon genoeg en meer dan genoeg zal je niet horen. Het verschil tussen genoeg en net niet waarschijnlijk wel, maar dan moet je wel aardig bezuinigen. Dat ben ik niet van plan, ik houd graag wat reserve dan hoeft de versterker ook niet op zijn tenen te lopen.

[...]

Misschien heb ik de verkeerde indruk gewekt, maar ik heb geen enkel probleem met vermogen. Ik zoek nu gewoon iets wat in lijn ligt met wat ik nu heb staan, maar dat is meer voor de zekerheid dan dat ik het per se nodig heb.
Nu ik je startpost nog eens doorlees, leg je het er inderdaad niet heel dik op. Ik denk dat het een reactie in de automodus is, aangezien het merendeel van de topics zich blindstaart op vermogen :+ .

Je noemt overigens wel "De huidige doet 7x130 dus iets wat daar op lijkt"

Genoeg heb je overigens vrijwel altijd. Zoals ik al zei, verwacht ik dat je in 95% van de gevallen gewoon prima uit de voeten kunt met 10 echte watts per kanaal. Wellicht wilde ik dat dus benadrukken, tevens dat de duurdere modellen receivers enkel functies en aansluitingen toevoegen. Kamerakoestiek is ook al genoemd en is inderdaad een niet te onderschatten punt. Receivers hebben daarvoor correctiesoftware aan boord. Yamaha heeft YPAO, maar ik weet niet hoe die zich verhoudt tot de concurrenten. Met name Audyssey is mij bekend, en daarvan weet ik dat XT32 (vanaf de huidige x3300w) beter presteert dan de overige versies.

Het zou een zeer mooie bijdrage zijn als je er toch eens een luistersessie aan waagt en de verschillen ervaringen netjes overzichtelijk in dit (of een ander) topic beschrijft :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Finesse schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:48:
[...]

Nauwelijks 1% tje wat overblijft voor de rest .... erg weinig voor inschatting voor de invloed die akoestiek heeft op klank.
Klopt maar ik betrok het alleen op hardware, want dat is zijn vraag.
Hij vraagt niet of hij een andere woonkamer moet kopen om beter geluid te krijgen.
Gonadan schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:34:
[...]
Derde opties is een HDMI-switch zoeken die een goede digitale audio uitgang heeft. Maar volgens mij bestaat dat bijna niet, is alsnog duur en is gewoon een ruk oplossing. :+
Bestaat van Europese websites +/- 200€ op alibaba met ARC +/-50€

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 19-01-2017 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
445033 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:53:
Updates en instellen? Wat bedoel je precies.

Als je nu kiest voor een Oled kan je weer 10 jaar vooruit en heb je zeker veeeeeeeeeeeeel beter beeld dan waarschijnlijk nu een oude Led/LCD. Controleer wel of de digitale uitgang vd tv geen beperkingen heeft. Als je perse DTS HD ook wil hebben is dit ook weer geen oplossing, maar het normale DTS kan optisch wel. Ik heb een Pana plasma en die laat alle signalen, uitgezonderd HD geluid is beperking aan optisch, gewoon door.

Die kastjes waar je het over hebt bestaan zeker. Vb: https://www.3dkabel.nl/HD...analoog-converter-HD0421/
Je begint nu een kant op te gaan waar ik nog een ander topic voor aan het overwegen was. Namelijk wat de beste keuze zou zijn om mijn uitdaging aan te vliegen. ;)

In het LG OLED topic ben ik er al achter dat de audio out waarschijnlijk wel zal voldoen. :P

Met instellingen en updates doel ik op firmwareupates als formaten of dergelijke iets aangepast of uitgebreid worden. Bij receivers is dat vrij normaal, bij TV's heb ik daar mindere ervaringen mee en met zo'n kastje ben ik bang dat het überhaupt niet gebeurt.
Qua instellingen kan het natuurlijk zijn dat je per bron andere beeldinstellingen wilt en daarmee ook andere delay en dergelijke. Maar we dwalen wel wat af zo. ;)
LA-384 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:25:
Nu ik je startpost nog eens doorlees, leg je het er inderdaad niet heel dik op. Ik denk dat het een reactie in de automodus is, aangezien het merendeel van de topics zich blindstaart op vermogen :+ .

Je noemt overigens wel "De huidige doet 7x130 dus iets wat daar op lijkt"
Snap ik wel hoor, het blijft toch voor velen een langepenisspecificatie. ;)

Mijn huidige vermogen noemde ik om een richting te geven van de klasse waar de versterker zich nu in bevindt. Je kunt het toch vaak een beetje relateren aan model niveau en daarmee ook features. Van wat ik zo een beetje rondgekeken heb zal ik sowieso weer in die richting gaan uitkomen. Niet zozeer vanwege het vermogen, maar gewoon omdat die klasse de aansluitingen en mogelijkheden biedt die ik zou willen.
Genoeg heb je overigens vrijwel altijd. Zoals ik al zei, verwacht ik dat je in 95% van de gevallen gewoon prima uit de voeten kunt met 10 echte watts per kanaal. Wellicht wilde ik dat dus benadrukken, tevens dat de duurdere modellen receivers enkel functies en aansluitingen toevoegen. Kamerakoestiek is ook al genoemd en is inderdaad een niet te onderschatten punt. Receivers hebben daarvoor correctiesoftware aan boord. Yamaha heeft YPAO, maar ik weet niet hoe die zich verhoudt tot de concurrenten. Met name Audyssey is mij bekend, en daarvan weet ik dat XT32 (vanaf de huidige x3300w) beter presteert dan de overige versies.

Het zou een zeer mooie bijdrage zijn als je er toch eens een luistersessie aan waagt en de verschillen ervaringen netjes overzichtelijk in dit (of een ander) topic beschrijft :P .
Dat denk ik ook, maar ik moet wel zeggen dat hoe meer mensen zeggen dat het eigenlijk niet nodig is hoe kleiner die kans wordt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:52
Kies op specs en koop online ( Coolblue, of iets gelijkaardigs).
Installeer en test, en als het niet bevalt stuur je terug.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1