Werkwijze kozijn schilderen en onderhouden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 873791

Topicstarter
Beste medeklussers,

Ik ben van plan om dit jaar mijn dubbel glas te vervangen voor HR++. Één ding is mij niet geheel duidelijk en dat betreft het schilderwerk.

Werkvolgorde:

Na het verwijderen van de glaslatten en het oude glas ga ik de oude kitresten aan de binnenkant van het kozijn verwijderen. Vervolgens het kozijn controleren op rot en afbladderende en/of poeierende verflagen. Na het herstellen komt de boel in de grondlak. Ook de glaslatten natuurlijk.
Daarna ga ik het glas en de glaslatten plaatsen, aflakken en dan kitten met hybrideseal. De kit wordt niet geschilderd.

De glaslatten worden allemaal vervangen.

Vragen:

1) Kan ik de kozijnen eerst aflakken en dan kitten? Ik zie hier zelf geen problemen.

2) Is er meerwaarde om de sponningen ook af te lakken? Wat zou een reden zijn om dat niet te doen? Het lijkt me vooral bij de dorpel een betere bescherming.

3) Als de kozijnen na verloop van tijd voor onderhoud weer geschilderd moeten worden, moet ik dan tegen de kit aan schilderen of een millimeter er overheen? Hoe doe ik dat dan de keer erop? Als ik iedere keer over de vorige laag heen schilder wordt dan niet uiteindelijk de hele kitrand beschilderd?
Is het misschien handiger om de verf die de kitrand overlapt voor het schilderen weg te schuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Dag Noob2,

Mooi projectje! Ik ben zelf vorig jaar februari aan de slag gegaan. Zelf had ik mijn twijfels over de kwaliteit van het schilderwerk van onze nieuwe woning. En heb preventief alles kaal gemaakt en 3 nieuwe lagen opgebouwd.

Tip: ga voordat je je glas gaat vervangen met een schuurmachine of verfbrander de hoeken, stijlen en liggende delen inspecteren. Op die manier kom je niet voor verassingen te staan.

Tip 2. Zorg dat je hielafdichting goed zit.

1. Achteraf kitten lijst mij mogelijk. Aandachtspunten: je moet heel netjes kunnen kitten, er mag geen regen op je kozijn staan en eigenlijk mag het buiten ook niet vochtig zijn.

2. Sponning in een goede laag snelgrond is ruim voldoende. Er komt nooit water of je hebt verkeerd gekit.

3. Zorgen voor later. Schilder tegen de kit aan. Ga je er iets overheen, kan je dat de volgende keer herstellen met het licht opschuren.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ik heb alles in de epoxy gezet dan rot het nooit meer.

Seal ook de kopse kanten van de glaslatten.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pascal_X schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:35:
Dag Noob2,

Mooi projectje! Ik ben zelf vorig jaar februari aan de slag gegaan. Zelf had ik mijn twijfels over de kwaliteit van het schilderwerk van onze nieuwe woning. En heb preventief alles kaal gemaakt en 3 nieuwe lagen opgebouwd.

Tip: ga voordat je je glas gaat vervangen met een schuurmachine of verfbrander de hoeken, stijlen en liggende delen inspecteren. Op die manier kom je niet voor verassingen te staan.

Tip 2. Zorg dat je hielafdichting goed zit.

1. Achteraf kitten lijst mij mogelijk. Aandachtspunten: je moet heel netjes kunnen kitten, er mag geen regen op je kozijn staan en eigenlijk mag het buiten ook niet vochtig zijn.

2. Sponning in een goede laag snelgrond is ruim voldoende. Er komt nooit water of je hebt verkeerd gekit.

3. Zorgen voor later. Schilder tegen de kit aan. Ga je er iets overheen, kan je dat de volgende keer herstellen met het licht opschuren.

Succes!
Hoi Pascal,

Bedankt voor de tip om de liggende delen extra goed na te kijken. Dat kan een hoop ellende besparen. Ik denk dat ik de dorpel helemaal kaal maak want ik verwacht wel wat houtrot aangezien de glaslatten niet in de beste staat meer zijn.

Ik ben geen hele nette "kitter", maar ik wil de kitrand bewust niet meer schilderen omdat ik daar slechte ervaringen mee heb (omkrullen en barsten van de verflaag met bijbehorende vochtproblemen).Ik zal gewoon rustig en zo netjes mogelijk moeten werken.

Misschien wel een beetje teveel van het goede om de sponningen af te lakken, inderdaad. Ook gezien de droogtijd van de lak ten opzichte van de grondverf. Ik heb geen zin om dagenlang zonder glas in de sponning te zitten/slapen. Ik woon in een redelijk veilige buurt, maar ik wil de kat niet op het spek binden.

Mijn plan nu is om na het gronden de glaslatten er in te zetten op de neuslat na. De ruimte onder de neuslat wil ik wel aflakken voor het geval er capillaire werking van het regenwater is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
digifun schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:45:
Ik heb alles in de epoxy gezet dan rot het nooit meer.

Seal ook de kopse kanten van de glaslatten.
Hoi Digifun,

Heb jij je hele kozijn in de epoxy gezet? Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Dat van de kopse kanten van de glaslatten wel.

Klinkt wel interessant. Ik zal eens googelen of ik daar wat meer info over kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Het blijft hout. Alles kan rotten. Ook onder epoxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Anoniem: 873791 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:56:
[...]

Hoi Digifun,

Heb jij je hele kozijn in de epoxy gezet? Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Dat van de kopse kanten van de glaslatten wel.

Klinkt wel interessant. Ik zal eens googelen of ik daar wat meer info over kan vinden.
De kozijnen op dezelfde manier in de epoxy gezet als houten boten in de epoxy worden gezet. Moet je daar maar eens op gaan googlen dan vind je veel informatie.

In het kort komt het er op neer dat je hout droog genoeg moet zijn en dat je er dan epoxy overheen zet. Ook kun je met 2k epoxyprimers werken dat werkt ook lekker.

Gebruik wel epoxy uit de scheepsbouw en niet die uit de woningbouw. Wil je je kozijnen voor tientallen jaren geverfd hebben gebruik dan een 2 k bootverf.
sugarlee89 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:04:
Het blijft hout. Alles kan rotten. Ook onder epoxy.
Als je goed doet kan hout nooit meer rotten. Is er toch rot dan is het heel makkelijk weer te repareren met epoxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
digifun schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:24:

Gebruik wel epoxy uit de scheepsbouw en niet die uit de woningbouw. Wil je je kozijnen voor tientallen jaren geverfd hebben gebruik dan een 2 k bootverf.
Als ik me goed heb ingelezen wordt epoxy voor jachtbouw knetterhard en blijft epoxy voor kozijnreparatie elastisch.
Dan is het toch beter om de elastische variant te gebruiken?

Op diverse boot-fora wordt epoxy op jachten met massief hout afgeraden. Op boten met hechthout kan het wel. Dit omdat hechthout door haakse verlijming niet werkt en massief hout wel.

Ik ben er een beetje huiverig voor om het hele kozijn in de epoxy te zetten. Ik hou het bij reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Het verschil is dat epoxy voor de jachtbouw een onbeperkte levensduur heeft en die in de woningbouw heeft een theoretische levensduur van 10 jaar. Maar ik zie nu ook dat het nieuw is dat epoxy uit de scheepsbouw in de bouw wordt gebruikt.

Epoxy is zo een beetje het enige wat echt waterdicht is, als je dat over hout heen verft kan er nooit meer water inkomen. Als hout boven een bepaald vochtpercentage komt gaat het automatisch rotten. De schimmels die rot veroorzaken zitten van nature al in het hout.

Op massief hout aanbrengen is geen enkel probleem. Mensen die jachten van massief hout hebben die zijn erg traditioneel ingesteld maar ook daar beginnen ze met epoxy te werken. Het probleem daar is dat het allemaal latten zijn die naast elkaar liggen en daar zitten kieren tussen. Die kieren en de kopse kanten zijn moeilijk waterdicht te krijgen vooral omdat het allemaal bestaande bouw is, houten boten worden al bijna 100 jaar niet meer gebouwd.

Ik heb het hier zonder problemen op de kozijnen zitten en er geen enkel probleem ermee. Bijna al het hout staat hier onderhand in de epoxy, dat scheelt ontzettend in het onderhoud. Het is iets meer tijd om aan te brengen maar op de lange duur een grote besparing. Het hout kan niet meer gaan rotten.

Om aan te brengen is best wel gemakkelijk , het is een vloeistof die je er over heen kwast en dat is alles. Het is net een laagje blanke lak en daarover zet je je normale verfsysteem. Je kunt ook een 2k epoxyprimer gebruiken als grondverf dat beschermt ook prima en daar komt ook geen vocht doorheen. Dat is ook gemakkelijk te verwerken want dat is een gewone verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-04 22:49
Hout moet kunnen blijven 'ademen'. Er zal altijd enig vochttransport zijn van binnen naar buiten of andersom.

Dus epoxy is in die zin af te raden.

Daarnaast als er ook maar 1 krasje of scheurtje in ontstaat, dringt er vocht naar binnen die niet of nauwelijks naar buiten kan. Met als gevolg dat het juist sneller mis gaat.

Gewoon je kozijnen schilderen met de geijkte middelen.

Als je je nieuwbouw kozijnen moet kaalschuren en schilderen kun je beter nieuwe kozijnen eisen van de aannemer. Die zou je de eerste 5 jaar niet eens te hoeven aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Fornoo schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:57:
Hout moet kunnen blijven 'ademen'. Er zal altijd enig vochttransport zijn van binnen naar buiten of andersom.

Dus epoxy is in die zin af te raden.
Volledig achterhaalde theorie , er is geen vochttransport van binnen naar buiten. Moderne pu verven ademen ook niet. Smeer je een ademende verf op timmerwerk op het zuiden en westen krijg je geheid met een paar jaar problemen.
Daarnaast als er ook maar 1 krasje of scheurtje in ontstaat, dringt er vocht naar binnen die niet of nauwelijks naar buiten kan. Met als gevolg dat het juist sneller mis gaat.
Is heel erg overdreven. Een krasje of scheurtje ontstaat niet zo snel in epoxy en de toplaag van het hout is ook nog eens een keer verzadigd met epoxy. Als vocht binnendringt kan het er net zo snel weer uit. Komt er toch vocht onder dan duurt het jaren voordat het problemen gaat geven en heb je alle tijd om er iets aan te doen. Repareren is dan heel gemakkelijk want dan wacht je tot het hout droog is en herstel je het met epoxy.

Pagina: 1