Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw basis gamesysteem, of oude pc upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• SA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:18
Hallo,

Ik probeer aan de hand van de adviezen uit de BBG een nieuw gamesysteem samen te stellen. Ik kom nu op de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 127,50€ 127,50
1Gigabyte GA-B250M-D2V€ 71,50€ 71,50
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC€ 159,-€ 159,-
1Crucial CT8G4DFD824A€ 53,-€ 53,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 78,65€ 78,65
1Corsair TX650W€ 0€ 0
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,65

Bovenstaande prijs is eigenlijk ook direct de maximumprijs die ik beschikbaar heb, eventueel kan ik nog tot EUR 500 gaan.

Een kast, monitor, toetsenbord en muis ontbreekt. Ik ga die componenten uit mijn huidige systeem hergebruiken.

Maar: misschien is het wel mogelijk om meer componenten opnieuw te gebruiken. Mijn huidige systeem bevat namelijk:

#Product
1Intel Core2Quad Q6600 (3 GHz)
1Asus P5Q
12 x 2GB DDR2 RAM (800 MHz)
1Corsair TX650W

Kan ik bovenstaande componenten misschien beter opnieuw gebruiken? Ik ben erg tevreden over de CPU, het enige wat dan overblijft is een nieuwe videokaart en SSD.

Ik wil het systeem gaan gebruiken voor videobewerking (lukt met het huidige systeem ook al: HD, geen 4K nodig) en voor spellen als Grand Theft Auto 5 en Battlefield 1.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

[ Voor 6% gewijzigd door SA op 18-01-2017 12:01 . Reden: Openingspost aangepast aan de laatste inzichten ]

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-11 15:27
Helaas, gooi die oude meuk maar weg, is niks meer waard en daar kan je ook niks meer mee

Bouw een nieuw systeem, dat lijstje wat je hebt ziet er prima uit maar ik mis nog een aantal dingen
-case
-voeding
-ssd/hdd

Daarnaast moet je wel realistisch zijn, GTA 5 en Battlefield 1 zijn eigenlijk niet echt goed te runnen.

Heb je nagedacht over tweedehands?

Ps. lees even het DAA beleid door...

[ Voor 39% gewijzigd door ChristianBurger op 17-01-2017 21:10 ]

• SA
Bedankt voor je reactie! Ik wacht nog even wat meer reacties af voor ik een beslissing neem (wishful thinking).

Ik zie dat ik vergeten ben te melden dat ik mijn huidige voeding opnieuw ga gebruiken.
Ik weet het exacte type zo niet, maar het is een Corsair 650W die volgens mij nog wel wat jaartjes mee kan.

Wat betreft tweedehands: dit durf ik eigenlijk niet zo goed aan. Ben ooit een keer bedonderd op die manier, dus denk dat ik liever voor nieuw ga.

Denk je dat ik met de nieuwe componenten (dus met nieuwe CPU en zo) de genoemde spellen wel goed kan spelen? Resolutie is beperkt tot 1920x1080.

[ Voor 32% gewijzigd door SA op 17-01-2017 21:11 ]

• ChristianBurger
SA schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:09:
Bedankt voor je reactie! Ik wacht nog even wat meer reacties af voor ik een beslissing neem (wishful thinking).

Ik zie dat ik vergeten ben te melden dat ik mijn huidige voeding opnieuw ga gebruiken.
Ik weet het exacte type zo niet, maar het is een Corsair 650W die volgens mij nog wel wat jaartjes mee kan.
Over je voeding moet je niet te makkelijk denken, wat is het exacte type. Het kan zijn dat je voeding je hele pc onklaar maakt. Maar goed, keuze aan jou

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Je oude onderdelen zijn wel heel oud, en echt hergebruiken - zeker voor een gamepc - zou ik niet doen.
Is er trouwens een reden dat je voor i3-6100 kiest, en niet de 7100?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• SA
i3-6100 komt uit de BBG, heb ik overgenomen. Als ik zo naar de i3-7100 kijk is die sneller en eigenlijk net zo duur. Ik denk dat ik die maar ga gebruiken.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:19
Gezien de leeftijd van je onderdelen kan het verstandig zijn om je voeding preventief te vervangen.
Ik gok erop dat deze als een paar jaar oud is.

• SA
D-dark schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:28:
Gezien de leeftijd van je onderdelen kan het verstandig zijn om je voeding preventief te vervangen.
Ik gok erop dat deze als een paar jaar oud is.
Oh? Dit was ik niet van plan. Wat voor gevaar zit er in een oudere voeding?
Hij is inderdaad al vrij oud, het hele systeem komt uit 2009.

Verwijderd

Een Corsair TX is van goede kwaliteit en zou minimaal 10 jaar mee moeten gaan. Nog lekker een paar jaar gebruiken dus.

Als je de 7100 neemt, pak er dan een B250 bordje pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D2V bij en 2400 MHz ram pricewatch: Crucial CT8G4DFD824A

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
SA schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:30:
[...]

Oh? Dit was ik niet van plan. Wat voor gevaar zit er in een oudere voeding?
Hij is inderdaad al vrij oud, het hele systeem komt uit 2009.
Hoe ouder een voeding hoe groter de kans dat ie kapot gaat. En als voedingen kapot gaan hebben ze wel eens de nare neiging om de rest van je systeem mee te trekken. Dat zou zonde zijn van je nieuwe spullen, dus ik ga wel mee met mijn medetweakers.

Daarnaast is een 650watter wat zwaar voor je gekozen systeem, je kan met een stuk minder af. Zuiniger, koeler en stiller kunnen dus bijkomende voordelen zijn van een nieuwe voeding.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:19
Hoofdzakelijk dat door gebruik de onderdelen (condensatoren) slijten waardoor deze niet meer stabiel stroom kunnen leveren. Gevolgen kunnen o.a. zijn uitval bij zware belasting, problemen met de videokaart etc. Daarnaast hebben cpu's nieuwe energie besparende functies gekregen welke niet door de voeding ondersteund worden.

In het ergste geval loop je de kans om je nieuwe onderdelen opteblazen.
8 jaar oud dus liever vervangen

Verder gezien je budget raad ik je aan om in ieder geval de processor en gpu 2e hands te kopen. Die wil je in de toekomst upgraden en nu niet de hoofdprijs voor nieuw materiaal te betalen.

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:28
Als het een TX650 is (CMPSU-650TX), dan kan die nog wel even mee hoor. Is een Seasonic platform, geen rommel.

• SA
De optie voor hergebruik laat ik voorbij gaan, de componenten zijn te oud.
ChristianBurger schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:07:

Daarnaast moet je wel realistisch zijn, GTA 5 en Battlefield 1 zijn eigenlijk niet echt goed te runnen.
Delen anderen die mening? Ik draai mijn spellen op 1920x1080, dan lijkt mijn configuratie (dus zonder hergebruik) toch wel voldoende? Zo niet, welk onderdeel vormt dan het probleem? Dat ik geen 60fps haal vind ik niet zo'n probleem hoor, kun je denk ik ook niet verwachten voor deze prijs.
Bij nader inzien was "budget" misschien een betere naam geweest dan "basis" gamesysteem.

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04:42
SA schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:12:

[...]

Delen anderen die mening? Ik draai mijn spellen op 1920x1080, dan lijkt mijn configuratie (dus zonder hergebruik) toch wel voldoende? Zo niet, welk onderdeel vormt dan het probleem? Dat ik geen 60fps haal vind ik niet zo'n probleem hoor, kun je denk ik ook niet verwachten voor deze prijs.
Bij nader inzien was "budget" misschien een betere naam geweest dan "basis" gamesysteem.
GTA V gaat wel goed, maar BF1 gaat waarschijnlijk niet werken. BF vraagt minimaal i5 CPU

Verwijderd

Behalve de voeding.
[...]

Mijn zoon speelt die games met een i5 en R9 270X (trager dan een 1050 Ti) op een 2560x1080 monitor en ik hoor hem niet klagen. Het is maar net hoe hoog je eis/verwachting ligt.

• SA
Goed om te horen! Ik heb mijn openingspost aangepast aan de laatste inzichten. De prijs is hierdoor wel weer wat gestegen, maar nog net binnen budget.

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-11 22:27
Met de 1050 Ti kan je Battlefield wel spelen maar zeker niet op high settings. Ik kom volgens mij op medium met een i5 7500 en de Gigabyte 1050 Ti 4G.

Live today! Nobody promised you tomorrow.

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04:42
pvanmegen schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:24:
Met de 1050 Ti kan je Battlefield wel spelen maar zeker niet op high settings. Ik kom volgens mij op medium met een i5 7500 en de Gigabyte 1050 Ti 4G.
De GTX1050ti is het probleem ook niet, maar de i3 is hier de bottleneck.

Minimale specificaties:
•Besturingssysteem: 64-bits Windows 7, Windows 8.1 en Windows 10
•Processor (AMD): AMD FX-6350
•Processor (Intel): Core i5 6600 K
•Geheugen: 8 GB RAM
•Grafische kaart (AMD): AMD Radeon™ HD 7850 2 GB
•Grafische kaart (NVIDIA): NVIDIA GeForce® GTX 660 2 GB
•DirectX: 11.0-compatible videokaart of equivalent
•Eisen online verbinding: 512 KBPS of snellere internetverbinding
•Vrije schijfruimte: 50 GB

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:57

Trygve

Redacteur
SA schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:01:
Ik heb mijn openingspost aangepast aan de laatste inzichten.
Oké dan ga ik ook nog even zeuren :)
Waarom zou je die i3-7100 nog nemen nu de Pentium G4560 er is voor 60 euro? Pentium heeft misschien niet zo'n goede naam, maar dit nieuwe model heeft eindelijk hyperthreading gekregen, en doet daarmee vrijwel niet onder voor de i3. Je mist 400 MHz alleen in maximale kloksnelheid tov de i3, maar de G4560 is 68 euro goedkoper.

Die besparing zou ik dan in een snellere videokaart stoppen; de RX 470 is een stuk sneller dan de 1050ti.

Voor zwaardere games heb je trouwens wel een sterkere CPU nodig, maar dan ga je meteen naar een i5 richting de 200 euro. De games die de G4560 niet aankan zullen niet of nauwelijks beter draaien op de i3..

[ Voor 4% gewijzigd door Trygve op 18-01-2017 15:27 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Als je toch zo lang met je PC doet dan zou ik je budget met minstens 250€ verhogen.
i5 + RX 480 en je kan er weer jaren tegenaan op Full HD.

Je wil ook echt geen PC meer bouwen in 2017 zonder SSD trouwens...
Dit is het minimum: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

Het is niet van mijn gewoonte om iemand aan te raden om boven zijn budget te gaan, maar als je er weer 9jaar mee doet dan spreken we echt over peanuts...

[ Voor 44% gewijzigd door Inrage op 18-01-2017 15:40 ]

• SA
He, die Pentium lijkt een erg goed idee!
Ik denk dat ik die kies, maar dan niet met een RX470. Ik vermoed dat ik dan gelijkwaardige prestaties krijg voor een wat lager bedrag. Dat is voor mij belangrijker dan betere prestaties.

Als ik op Youtube zoek zie ik genoeg filmpjes met de i3 of G4560 die Battlefield 1 draaien. Het lijkt dat die spellen prima draaien, of kan ik hier niet op aan? De hier boven geposte specs lijken aan te geven dat een i3 of G4560 toch echt te licht is. :?

• SA
Inrage schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:37:
Als je toch zo lang met je PC doet dan zou ik je budget met minstens 250€ verhogen.
i5 + RX 480 en je kan er weer jaren tegenaan op Full HD.

Je wil ook echt geen PC meer bouwen in 2017 zonder SSD trouwens...
Dit is het minimum: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

Het is niet van mijn gewoonte om iemand aan te raden om boven zijn budget te gaan, maar als je er weer 9jaar mee doet dan spreken we echt over peanuts...
Bedankt voor het meedenken, maar mijn budget staat dit simpelweg niet toe. Wat betreft SSD, de door jou genoemde SSD stond al in het lijstje ;)

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik zou gewoon een quadcore Intel Core i5-7400 nemen. Is iets duurder maar is wel BF1 waardig. Hyperthreading is een mooie cheat om quadcore games toch nog te kunnen spelen maar qua snelheid zijn deze geen monsters.
Je kunt daarna voor +/-60 euro een 2de handse videokaart uit de V&A sectie pakken die bijna net zo snel is als een 1050ti, waardoor je op hetzelfde totaalbedrag kunt uitkomen. Dan spaar je lekker een jaartje of twee door voor een superdeluxe nieuwe gpu voor de nieuwe generatie games, prima toch.

[ Voor 36% gewijzigd door govie op 18-01-2017 16:20 ]

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:15

ABD

mc_maarten schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:25:
[...]

GTA V gaat wel goed, maar BF1 gaat waarschijnlijk niet werken. BF vraagt minimaal i5 CPU
Dit is niet waar. Hoewel een i3 dual core met hyperthreading op zijn tenen zal lopen, zal een i3 plus een GTX1060 of RX480 BF1 veel beter aankunnen dan een goedkope i5 met RX460 of GTX1050 Ti.

Ik zou als ik TS was en het echt bij dit budget blijft een Kaby Lake Pentium met hyperthreading pakken met een zo duur mogelijke videokaart, dus die voorgestelde RX480 of GTX1060 indien mogelijk. ALs je dan tekort komt voor een B250 bordje, dan maar een H110 bordje, of je moet een kleinere SSD nemen. Maar dan zou ik eerder voor dat H110 bordje gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door ABD op 18-01-2017 18:10 ]

• ChristianBurger

[...]

Mijn excuses, "niet goed" is een vorm die negatiever klinkt.

Ik zelf ben 60 fps gewend en daar dus ook vanuit gegaan. Ik had het aan je moeten vragen.

Zoals je zelf al opmerkt, gta en battlefield zijn denk wel te runnen alleen niet op high/max maar op medium!

• SA
bedankt voor deze toevoeging!

• SA
Op advies van jullie heb ik een tweedehands GTX 970 gekocht!
De videokaart kan dus uit mijn lijstje verdwijnen, en als processor kies ik een Pentium G4560. Volgens mij heb ik dan een mooie samenstelling staan die ik kan bestellen.

Bedankt voor de hulp!

• NickyB13
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-07-2023
Heb een maand terug mun broertje zijn pc geupgrade. Hij ging van:

Amd phenom x3 --> i5 2500k
2 gb --> 8gb geheugen
Gtx 660 --> gtx 1050 ti

De cpu loopt nu op 4.5 ghz

Hij speelt tot nu toe alle laatste games max settings op 1080p.

Ik wil hiermee zeggen dat er genoeg 2dehands spul aangeboden word voor weinig geld en dat niet veel onder doet voor de huidige cpu etc.

Ik was in totaal 350 euro kwijt voor gpu. Geheugen. Cpu. Moederbord en goede luchtkoeler.
Pagina: 1