Nieuwe Gaming pc, Tips?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheL0nelyDevil
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-08-2021
Mijn vraag
Hallo mensen, TheL0nelyDevil hier.

Ik heb in de afgelopen kerstvakantie 2 weken lang gewerkt en heb in totaal 900 euro gespaard.
Ik heb dus een lijstje in elkaar gezet en wil graag weten of alles past, of ik misschien een andere versie/optie moet nemen. Dit wordt mijn allereerste 'Gaming 'pc'. Ik wil gewoon op 1080p kunnen spelen met een solide 60 FPS. Ik heb niet heel veel verstand van Gaming pc's. Maar ik weet wel wat elke component doet en hoe je er eentje bouwt.

-CPU: Intel Core i5 6400
-GPU: Gigabyte GeForce GTX1060 6G Windforce OC
-MoBo: MSI B150 MORTAR
-RAM: 1x8 Crucial CT8 of 2x4 Crucial CT2
-Case: Sharkoon VG4-W Rood of Bitfenix Neos zwart/zwart
-Vans:2x Cooler Master Silent Fan 120mm Sl1
-SSD: Crucial Mx300 275 gb
-HDD: WD Blue WD10ezex

Misschien nog een extra monitor erbij maar daar moet ik nog wel voor sparen.
Ik wil games erop spelen zoals LoL, Csgo, BF1, Gta V, The Division en BO3.

Ik zou jullie tips en tops erg waarderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De i5 6400 en het B150 moederbord zijn van de vorige generatie. Voor een nieuw systeem kun je nu beter het nieuwste nemen:
pricewatch: Intel Core i5-7400 Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-B250-HD3P

Aangezien deze componenten 2400Mhz geheugen ondersteunen is het handig om dat ook meteen maar te nemen:
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB

De Sharkoon en Bitfenix behuizing zijn voor een build van 900 euro wat aan de goedkope kant qua bouwkwaliteit en koeling. In plaats van 2 extra fans erbij te kopen kun je beter meteen een goede behuizing nemen.
pricewatch: Fractal Design CORE 2500

Betere kwaliteit en geen extra fans nodig + er zit een fan controller in.

Je hebt verder nog geen voeding in je lijstje staan. De pricewatch: Corsair CX450M is een prima budget voeding. Al is de wat minder goed leverbare pricewatch: Corsair Vengeance 400W de betere keuze. Bij Azerty is hij overigens wel aardig leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheL0nelyDevil
JVRadeon,

Dankjewel voor je tips.
Ik zie nu ook pas dat ik mijn voeding ben vergeten. Ik was van plan om de G550M van Cooler Master te nemen. Hij is semi modulait en 80+ bronze.

Nog een vraagje. Is het geen probleem als geen fans neem. Ik heb veel gehoord dat Fans heel belangrijk zijn.

TheL0nelyDevil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zou de cpu dan alsnog eerder een i5-7500 pf i5-7600 3 ghz met turbo 3.5 is een beetje laag die paar extra tientjes kan je makelijk 1-2 jaar extra leven geven voor je cpu voordat je die weer moet upgraden.

De cpu wereld gaat al jaren maar kleine verbeter stapjes maken daardoor kun je al snel met een paar tientjes meer een jaar of jaren langer met de cpu.

En vind de i5's X400 altijd een beetje slecht oud worden gewoon door de lage clockspeed.
Denk er wel om, dat veel dual cores bepaalde games al niet meer kunnen spelen quad cores zullen over een paar jaar wel meer moeite gaan krijgen ( zie je al bij bf1 met 64 mensen in multiplayer 40 man gaat nog wel goed )

Zen van amd komt ook binnenkort daar ook naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheL0nelyDevil
Scott91,

Ten eerste dankjewel voor je tips!
Ten tweede, nee ik heb de Zen van amd niet gezien. Vrienden van me zeggen dat ik beter een Intel processor kan nemen omdat die kwalitatiever zijn, maar goed. Ik zal er naar kijken en btw als ik die CPU van jou neem kom ik over mijn budget.
Het is niet een al te groot probleem. Dan werk ik een weekje extra en heb ik er genoeg geld voor.

TheL0nelyDevil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil tussen de i5 7400 en i5 7500 ga je met een GTX 1060 nauwelijks merken. Ga je naar een 1070 of 1080 kan de i5 7500 of 7600 wel toegevoegde waarde hebben. In Battlefield 1 maakt het wellicht nog ietsje meer verschil, maar dat spel is sowieso op de één of andere manier erg zwaar op de CPU. Maar ik zie veel mensen zeggen dat het met een i5 6400 al gewoon prima draait. Je fps limiteren schijnt ook te helpen.

Bij de Fractal Design Core 2500 zitten al 2 case fans, 1 voor om verse lucht de kast in te blazen en 1 achter om de warme lucht er weer uit te halen. Dat is ruim voldoende voor een i5 + GTX 1060. Zelfs een i7 + GTX 1080 is met maar 2 fans geen enkel probleem. En met de fan controller die bij die behuizing zit kun je de fans zelf eventueel d.m.v. een schakelaartje van 3 standen op de behuizing harder en zachter zetten.

Intel CPU's zijn niet van betere kwaliteit dan AMD CPU's. Wel is het zo dat de huidige top modellen van AMD al bijna 5 jaar oud zijn en daardoor aardig achter lopen op Intel CPU's qua prestaties en energieverbruik. De nieuwe AMD Ryzen CPU's die over 2 maanden of wat komen gaan daar verandering in brengen. Maar over de prijzen is nog niets bekend en met een Intel CPU doe je nu ook zeker geen miskoop.

De bovengenoemde corsair voedingen, en dan vooral de Vengeance, zijn beiden betere keuzes dan de G550M, zowel qua prestaties als levensduur. Een 550 watt is ook nergens voor nodig, want een i5 + 1060 systeem vebruikt onder load maar zo'n 200 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheL0nelyDevil schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:21:

Ik zie nu ook pas dat ik mijn voeding ben vergeten. Ik was van plan om de G550M van Cooler Master te nemen. Hij is semi modulait en 80+ bronze.
het systeem gaat amper meer verbruiken dan 200w. Een 550w voeding is dan veel teveel. Voor die prijs heb je een heel goede 400w en dat is de Vengeance die JVRadeon noemt. Zelfs een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt voldoet al ruimschoots voor het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheL0nelyDevil
ABC2401,

Oke dankjewel. Ik wilde al voor later denken voor een upgrade, maar dat komt nog wel.
Welke raad je aan? De seasonic of de Vengeance?

TheL0nelyDevil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheL0nelyDevil
JVRadeon,

Oke, nu begrijp ik het al beter, Thanks!
Ik stel nu even snel een betere pc samen met jullie tips.

Nog een vraagje: De moederbord die jij opnoemde. Kan je daar 2 Videokaarten in zetten (SLI) of is het gewoon een moederbord met genoeg features voor mij?

TheL0nelyDevil

[ Voor 3% gewijzigd door TheL0nelyDevil op 17-01-2017 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor SLI ondersteuning heb je minimaal een pricewatch: ASRock Z270 Killer SLI nodig. (Oké een pricewatch: MSI Z170A SLI Plus ook maar dan heeft het bord een BIOS update nodig voordat de CPU er op gaat werken.).

Komt nog bij dat een GTX 1060 sowieso al niet in SLI kan. Ook is een enkele sterkere kaart 95% van de gevallen interessanter dan 2 langzamere. Niet iedere game ondersteunt het goed en je hebt meer warmte in de kast of je krijgt last van microstuttering.

Als je later een sterkere kaart wil welke meer dan 1 PEG connector van de voeding nodig heeft kun je het beste de Corsair Vengeance pakken, aan gezien die er 2 heeft en de Seasonic 1. Kwalitatief zijn ze aardig vergelijkbaar, maar de Seasonic is wat efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JVRadeon het zal wel wat uitmaken als hij de i5-7400 neemt want mischien neemt die nu een 1060 maar wilt die over 2-4 jaar upgraden dan zal je bij de prijsklasse van 300 euro een gpu hebben die de snelheid van een 1080 waarschijnlijk wel zal hebben.

Met een i5-7500 liefst als het kan natuurlijk i5-7600 zou die dus wel die toekomstige gpu zonder een cpu upgrade te moeten doen erin kunnen zetten maar met de i5-7400 eigenlijk weer een nieuwe cpu/mobo moeten halen.

Veel spellen die boven de 50+ pop komen draaien zwaar op de cpu.
Als hij voor een weekje extra werken er voor kan zorgen dat hij over 2-3 jaar alleen dus ze gpu hoeft te upgraden ( oude waarschijnlijk nog wel 40-60% restwaarde heeft ) weer voor 300 euro ( dus 150 euro erbij met oude verkopen ) de performance kan hebben van een 1080 gpu+ denk ik wel dat het waard is om dat te doen.

Ook komt nog bij kijken dat je ook met bepaalde oude games vooral nog op 1-2 cores maar draaien en er nog af en toe is een game uitkomt die hetzelfde doet waarbij je wel graag toch wat meer ghz hebt.

En 1060 kan niet in sli de rx 480 van amd kan dat wel ( heet crossfire bij amd ) maar meestal is het beter om het geld in te stoppen in een single gpu hoewel je soms als je paar later goedkoop een tweedehands erbij kan drukken het wel baat kan hebben.

( 2 rx 480 8 gig's hebben met bepaalde spellen gewoon ongeveer de performance van een 1080 alleen met bepaalde spellen ondersteund het geen 2 gpu's dus zit je met 1 nutteloze kaart en ja microstutter >.< )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheL0nelyDevil
Scott91/JVRadeon/ACB2041,

Dankjulliewel voor jullie tips! Ik weet nu veel meer over processoren, SLI, en voedingen.
Ik heb een lijstje gemaakt dmv jullie hulp. Tips zou ik erg waarderen! _/-\o_

Intel Core i5 7400 boxed
Gigabyte GA-B250-HD3P
Fractal Desgin CORE 2500
Crucial ballistix sport BLS8.(1x8 later misschien meer reepjes)
Corsair Vengeance 400W
GeForce GTX1060 6 gb Windforce
Crucial mx300 275 gb
WD Blue WD10ezex

In totaal is dit 950,90 euro en dus 50 euro over mijn budget. Dit is geen probleem, ik verdien dit binnen paar dagen weer terug. Voel je vrij om feedback te geven

TheL0nelyDevil 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Hele build. Schopje naar DAA.
Pagina: 1