Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:30
Vanaf medio dit jaar gaan mij vriendin en ik samenwonen.
Dit gebeurd in haar huis (huur) of in een koophuis als mijn huis verkocht is.

Nu is alleen de vraag qua toeslagen
Ik krijg geen toeslagen ivm te veel verdienen 50K
Mijn vriendin krijgt huurtoeslag, zorgtoeslag en voor de creche toeslagen +-15K salaris

Nu staan op internet verschillende versies.
De ene zegt dat ze de toeslagen van heel het jaar moet terug betalen.
De andere vanaf het moment dat ze samenwoont dat ze niks meer krijgt maar ook niks hoeft terug te betalen.

Het schijnt dat de regels per jaar verschillen ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:55

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Goede start lijkt me te checken bij de partij welke je de toeslagen betaald (Belastingdienst, in dit geval). Die kunnen je met meer zekerheid vertellen hoe die vork in de steel zit dan dat iemand dat hier kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 14:31

itsalwaysme

Graast voor DB

Zie de site van de belastingdienst:
http://www.belastingdiens...eid/trouwen_of_samenwonen

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:13

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:00
Zie het op de site zo snel niet staan, maar je doet aangifte over het jaar. Als over het jaar genomen het inkomen te hoog was en jullie toeslagpartners zijn zullen jullie dus geen recht op toeslag hebben voor dat jaar en zal dus idd het gehele bedrag terugbetaald moeten worden. Heb dit zelf helaas al eens aan den lijve meegemaakt.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-06 15:48

BTU_Natas

Superior dutchie

Naja, je gaat dus netjes aan het begin van een kalender jaar samen wonen, gefeliciteerd! En even alles stop zetten want met 65K aan verzamel inkomen, krijg je geen huur en zorg toeslag meer, allicht wel iets voor de creche.

Oh ja, bel de belasting dienst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:25

DarkSide

theres no place like ::1

Idd gaat over het hele jaar.
Andersom kan trouwens ook. Als je gescheiden bent en je vraagt voor 1-7 toeslagen aan.
Heb je ook recht op de eerste 6 maanden voor bepaalde toeslagen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:30
Samen wonen zal pas vanaf mei zijn waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Grote vraag wordt ook of je überhaupt elkaars toeslagpartner wordt. Dat kan,maar hoeft niet afhankelijk van een aantal zaken.

Check vooral dat op de site van de belastingdienst en bel ze anders

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:00

Sandyman538

SandstorM [148839]

eBoR schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:32:
Samen wonen zal pas vanaf mei zijn waarschijnlijk.
Lees dan gewoon even die linkjes die mensen droppen in je topic :? En als ik dan lees dat er kinderen in het spel zijn dan gok ik dat de vet gedrukte stukken op jou van toepassing zijn.

Is iemand anders uw toeslagpartner?

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
U was in 2016 al elkaars toeslagpartner.

en

Vanaf welk moment zijn wij toeslagpartners?
Lees voor
U bent elkaars toeslagpartner vanaf het moment dat u trouwt of geregistreerde partner bent. Of vanaf het moment dat u om een andere reden toeslagpartner wordt. Bijvoorbeeld als u een samenlevingscontract tekent of samen een huis koopt.

Wij wonen al op hetzelfde adres

Woont u al op hetzelfde adres en wordt u later in het jaar elkaars toeslagpartner? Dan geldt dat u elkaars toeslagpartner bent vanaf de dag dat u op hetzelfde adres woont. Woonde u al vóór 1 januari op hetzelfde adres? Dan bent u toeslagpartner vanaf 1 januari.

Voorbeelden

U woont vanaf 1 februari 2016 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 juli trouwt u. Dan bent u elkaars toeslagpartner vanaf 1 februari 2016.

U woont op 15 november 2015 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 augustus 2016 sluit u een samenlevingscontract bij de notaris. U bent dan elkaars toeslagpartner vanaf 1 januari 2016.

Graag gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Sandyman538 op 17-01-2017 23:47 ]

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Kun je toch ook gewoon berekenen via de Toeslagen tool?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:53 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 172410

JCE schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:00:
Ik snap echt nooit waarom mensen de Belastingdienst niet gewoon bellen maar zelf maar een beetje gaan klootviolen.
Wellicht omdat de Belastingdienst telefonisch ook de meest belabberde informatie geeft? Er is al vaker aangetoond dat de informatie vaak ronduit foutief is en dat je bovendien zelf verantwoordelijk bent voor de gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:03:
[...]

Wellicht omdat de Belastingdienst telefonisch ook de meest belabberde informatie geeft? Er is al vaker aangetoond dat de informatie vaak ronduit foutief is en dat je bovendien zelf verantwoordelijk bent voor de gevolgen.
Dit dus. Geen enkele garantie en je kunt je niet op het telefoontje naar de BD beroepen als het achteraf fout blijkt te zijn.

Neemt niet weg dat een telefoontje je wel op de juiste weg kan zetten om de relevante informatie te vinden en het dan alsnog zelf even goed na te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 18:00
[...]

Ook hier een "dit dus".
Heeft me maar een paar duizend euro gekost. (Nouja gekost.. Ik kon terugbetalen omdat we er toch geen recht op bleken te hebben).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Laatst online: 06:54

Gotiniens

Fairly odd Tim

Waar staat dan de informatie die wel correct is/rechten aan te ontlenen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Gotiniens schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:20:
Waar staat dan de informatie die wel correct is/rechten aan te ontlenen zijn?
Op de website en in regelgeving (belastingwetten).. als je tenminste uit alle uitzonderingen en speciale condities komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Laatst online: 23:03

Wallie

Herr

Sandyman538 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:45:
[...]

Lees dan gewoon even die linkjes die mensen droppen in je topic :? En als ik dan lees dat er kinderen in het spel zijn dan gok ik dat de vet gedrukte stukken op jou van toepassing zijn.

Is iemand anders uw toeslagpartner?

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
U was in 2016 al elkaars toeslagpartner.

en

Vanaf welk moment zijn wij toeslagpartners?
Lees voor
U bent elkaars toeslagpartner vanaf het moment dat u trouwt of geregistreerde partner bent. Of vanaf het moment dat u om een andere reden toeslagpartner wordt. Bijvoorbeeld als u een samenlevingscontract tekent of samen een huis koopt.

Wij wonen al op hetzelfde adres

Woont u al op hetzelfde adres en wordt u later in het jaar elkaars toeslagpartner? Dan geldt dat u elkaars toeslagpartner bent vanaf de dag dat u op hetzelfde adres woont. Woonde u al vóór 1 januari op hetzelfde adres? Dan bent u toeslagpartner vanaf 1 januari.

Voorbeelden

U woont vanaf 1 februari 2016 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 juli trouwt u. Dan bent u elkaars toeslagpartner vanaf 1 februari 2016.

U woont op 15 november 2015 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 augustus 2016 sluit u een samenlevingscontract bij de notaris. U bent dan elkaars toeslagpartner vanaf 1 januari 2016.

Graag gedaan.
toon volledige bericht
Dat is mooi he... dus bij een studentenhuis, als er eentje een kind heeft, is iedereen elkaar toeslagpartner ;)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:14
Wallie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:25:
[...]

Dat is mooi he... dus bij een studentenhuis, als er eentje een kind heeft, is iedereen elkaar toeslagpartner ;)
Verder lezen: U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner. ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Laatst online: 06:54

Gotiniens

Fairly odd Tim

Korvaag schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:22:
[...]

Op de website en in regelgeving (belastingwetten).. als je tenminste uit alle uitzonderingen en speciale condities komt..
Ah ok, ik gebruikte toch al altijd de website, die vind ik tot nu toe (als in: voor de situaties die voor mij relevant waren) duidelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:18
Je kunt de toeslagen toch gewoon wijzigen per de datum dat je gaat samenwonen.

http://www.toeslagen.nl

Vul je daar in dat de situatie per {datum samenwonen} veranderd en hoppa je toeslagen zullen vervallen en je zult ze dan ook niet meer maandelijks krijgen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:53 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:42

servies

Veni Vidi Servici

JCE schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:37:
[...]

Nee ga het online aan wildvreemden vragen, daar schiet je wat mee op.

Foutieve informatie van de Belastingtelefoon, daar kan je ze keihard mee om de oren slaan. Als je niet te beroerd bent om op te schrijven wanneer je belde en met wie je sprak sta je heel stevig.
Goed, sla ze er maar mee om de oren en wat is daarna het resultaat?
Je hebt nog steeds foute informatie gehad en je mag nog steeds terugbetalen ook al kom je daardoor in de problemen. Dat interesseert de belastingdienst geen zier...
Maar het antwoord is allang gegeven ondertussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De kans dat je in de problemen komt omdat je moet terugbetalen aan de Belastingdienst lijkt mij heel klein. Je kunt altijd (standaard) in delen terug betalen (hoe hoger het bedrag, hoe meer termijnen je terug mag betalen) en als dat niet afdoende is kun je ook afspraken erover maken met ze, maar dan moet je wel (op tijd) met ze in contact treden (en dus even bellen...).

Aan de Belastingdienst zal het echt zo snel niet liggen in elk geval. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 18-01-2017 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Samenwonen en/of trouwen is altijd een probleem met toeslagen, voornamelijk omdat de Belastingdienst niet elke toeslag op dezelfde manier toekent. Zo is bij huurtoeslag niet van belang of je toeslagpartners bent. Inschrijving op hetzelfde adres is genoeg om je inkomens samen te nemen.

Wil je geen gedonder, vraag dan de toeslagen *achteraf* aan in plaats van ze maandelijks te ontvangen. Doe op tijd je aangifte inkomstenbelasting en met je daarna vastgestelde inkomen doe je een aanvrag voor elke toeslag. Scheelt je veel onrust over de te ontvangen toeslagen en eventuele terugbetalingen.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 08:27
het komt er dus op neer om een strategie te ontwikkelen zodat je het kan terug betalen als het tegenzit.

Ik heb met samenwonen, werken en doctoraatsbeurzen, een gelijkaardige situatie gehad met belastingen (in belgie) ik had gelukkig genoeg reserve om daarop te anticiperen en het geld dat ik - pessimistisch geschat - dacht aan extra belastingen te moeten betalen opzij gezet. Achteraf bleek het maar 50% van mijn schatting te zijn en had ik de andere 50% mooi gespaard.

de strategie van arnovos hierboven is eigenlijk een variant op dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34
Het is allemaal zo simpel:

Als je voor pak en beet 1 april niet de vrouw bezwangerd, niet trouwt, je vrouw geen kind heeft van een ander en je jezelf op geen enkele andere manier met ehaar verbind (samelevingscontract, geregistreerd partnerschap etc.) ben je geen toeslagpartner.

Wel word je zodra je gaat samenwonen medebewoner en dat ga je merken bij de huurtoeslag!

edit: Als je zelf al kinderen hebt word je dus ook toeslagpartner zodra ze bij je komt wonen

[ Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 18-01-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
niet trouwen en geen kinderen nemen, dan ben je geen fiscaal partner en hoef je niks in te leveren.

Trouwen of kinderen op elk willekeurig moment van het jaar is het hele jaar terug betalen.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
JCE schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:37:
[...]
Foutieve informatie van de Belastingtelefoon, daar kan je ze keihard mee om de oren slaan. Als je niet te beroerd bent om op te schrijven wanneer je belde en met wie je sprak sta je heel stevig.
Nee dat kan je niet. Je krijgt dan excuses dat er verkeerd geinformeerd is en daarna mag je vrolijk terugbetalen. Het feit dat iemand aan de telefoon iets verkeerds zegt wil niet meteen zeggen dat die persoon daarmee de wetten voor jou verandert.

En over het 'niet in de problemen kunnen komen'- stukje van iemand anders:
Probeer maar eens geld terug te krijgen van je oud-huisgenoten nadat de belastingdienst na dato concludeert dat je moet terugbetalen. Prachtig dat je in tien termijnen mag betalen, maar als je van de rest geen geld krijgt kom je daardoor dus wel in de problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Korvaag op 18-01-2017 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Over terugbetalen zou ik me niet zo'n zorgen maken, het is januari. Dat is hooguit een maand als ze die al gehad heeft.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
redfox314 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:27:
het komt er dus op neer om een strategie te ontwikkelen zodat je het kan terug betalen als het tegenzit.

Ik heb met samenwonen, werken en doctoraatsbeurzen, een gelijkaardige situatie gehad met belastingen (in belgie) ik had gelukkig genoeg reserve om daarop te anticiperen en het geld dat ik - pessimistisch geschat - dacht aan extra belastingen te moeten betalen opzij gezet. Achteraf bleek het maar 50% van mijn schatting te zijn en had ik de andere 50% mooi gespaard.

de strategie van arnovos hierboven is eigenlijk een variant op dit verhaal.
Niet echt een variant: ik adviseer om het zonder te doen, en later te vragen om alsnog te krijgen waar je recht op hebt. Jouw strategie is het wel maandelijks te krijgen en genoeg geld te reserveren, moest er worden terugbetaald. Het nadeel daaraan is dat je spaargeld moet apartzetten en afhankelijk bent van eindafrekening van de toeslagen. Die eindafrekening speelt in mijn strategie geen rol.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Marzman schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:23:
Over terugbetalen zou ik me niet zo'n zorgen maken, het is januari. Dat is hooguit een maand als ze die al gehad heeft.
Ze moeten nog gaan samenwonen ;)

Zoals al eerder aangehaald, volgens mij kun je alles prima regelen via toeslagen.nl
Hier kun je namelijk gewoon wijzigingen ingeven per x datum of voor x periode, bijvoorbeeld *er is iets veranderd in mijn situatie*, waarna je de wijziging doorgeeft en de belastingdienst dat gaat verwerken.

Volgens mij gaat dat voor veel van de toeslagen werken en hoef je helemaal niets terug te betalen, omdat je het dan gewoon ook niet meer krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:42
arnovos schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:31:
[...]

Niet echt een variant: ik adviseer om het zonder te doen, en later te vragen om alsnog te krijgen waar je recht op hebt. Jouw strategie is het wel maandelijks te krijgen en genoeg geld te reserveren, moest er worden terugbetaald. Het nadeel daaraan is dat je spaargeld moet apartzetten en afhankelijk bent van eindafrekening van de toeslagen. Die eindafrekening speelt in mijn strategie geen rol.
Dit werkt natuurlijk wel alleen als je die toeslag niet nodig hebt om rond te komen. Als je de huur van je huis niet kan betalen zonder toeslag, kan je dit ook niet doen.

Samenwonen zonder kind, samenlevingscontract of iets anders waaruit duidelijk blijkt dat je een relatie hebt heeft alleen gevolgen voor huurtoeslag - niet voor zorgtoeslag. EDIT: voor TS dus wel voor alle
toeslagen, aangezien zijn vriendin een kind heeft. (ik neem aan dat daar die kinderopvangtoeslag voor is).

Ik vraag me wel af of iemand weet of dat voor huurtoeslag ook voor het hele jaar is? Ik snap dat je geen huurtoeslag krijgt voor het huis waarin je gaat samenwonen, de twee mensen die de huur betalen verdienen samen immers genoeg. Maar of de minder verdienende partner dan ook de huurtoeslag voor zijn/haar eigen huis van vóór het samenwonen moet gaan terugbetalen is mij niet duidelijk, en ik kan het ook niet vinden op de site van de belastingdienst. Iemand die hier ervaring mee heeft? (zit in dezelfde situatie als TS. Huurtoeslag is meer dan 300 euro per maand, dus daar wil je dan wel van tevoren rekening mee houden).

[ Voor 4% gewijzigd door Eefje91 op 18-01-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 15:21

Supercop

electronics is my game

break * onzin post

[ Voor 99% gewijzigd door Supercop op 18-01-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Supercop schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:45:
Een aantal criteria hier zijn al genoemd, maar wat men vaak vergeet is dat je ook fiscaal partner wordt als je samen ingeschreven wordt op het pensioen, wettelijk MOET je na 6 maanden inschreven worden op het zelfde pensioen.

Stel je gaat in Januari samenwonen, dan wordt je in Juni dus fiscaal partner, dit houdt dan ook meteen in dat je inkomen dus verandert (fiscaal gezien) en dit heeft weer gevolgen voor je toeslag.
Wat bedoel je met pensioen? Als je samenwoont met een huisgenoot in een huurhuis betekent dit ook niet dat je na 6 maanden fiscaal partner wordt of dat er pensioenen worden samengevoegd?

Zoals in dit topic is vermeld zal het voor de huurtoeslag wel uitmaken, maar voor overige zaken zijn jullie geen fiscale partners. Een medebewoner telt alleen mee voor de huurtoeslag en voor de rest doen jullie ook apart aangifte inkomstenbelasting.

Mijn vriendin is ook geen fiscale/toeslag-partner. Huis op mijn naam, niet getrouwd, geen samenlevingscontract, geen kinderen. Als dit over 5 jaar nog zo is zijn we 5 jaar lang huisgenoten en geen fiscale partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 09:21
[...]

Klopt, heb een keer gebeld omdat ik net zoals bovenstaand beschreven te veel toeslagen had gehad.
Na te hebben voldaan voor het jaar 2015 kreeg ik vrolijk 2/3 van het bedrag gewoon weer (foutief) terug gestort.
Dus heb ik gebeld om te vragen of ik dat geld dan niet meteen kon terug storten. Dit was niet mogelijk en ook niet nodig want ze zouden het wel terug halen zonder dat het extra zou kosten.

Uiteindelijk zijn ze het terug gaan halen maar dan wel met een boetepercentage (14% meen ik) omdat ik onrechtmatig gekregen geld achtergehouden zou hebben.

Daarna weer gebeld en gevraagd om de opname van het gesprek om dit te kunnen bewijzen dat het mij was toegezegd. Hiervoor heb ik als 1 van de gesprekspartijen toestemming voor moeten geven maar omdat de telefoniste die ik toen heb gesproken niet meer werkzaam was kon zij geen toestemming geven en kon het gesprek niet vrijgegeven worden.

Lang verhaal kort:

1. Niet alle informatie klopt
2. Neem zelf het gesprek op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:20:
Daarna weer gebeld en gevraagd om de opname van het gesprek om dit te kunnen bewijzen dat het mij was toegezegd. Hiervoor heb ik als 1 van de gesprekspartijen toestemming voor moeten geven maar omdat de telefoniste die ik toen heb gesproken niet meer werkzaam was kon zij geen toestemming geven en kon het gesprek niet vrijgegeven worden.
Wat bizar, in Nederland is dat helemaal niet nodig. Iedere gesprekspartner kan een gesprek opnemen. De ander hoeft er niet van te weten en er niet akkoord mee te gaan. Een gesprek waar je niet zelf aan deelneemt opnemen is wel verboden.

Het klinkt alsof je met een kluitje het riet in gestuurd bent. Desalniettemin loont het inderdaad altijd om zelf een dossier op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
[...]

Maar als het andersom werkt zullen ze jou denk ik niet om toestemming vragen! Belastingdienst vind ik sowieso al totaal onbereikbaar. Geen e-mail, telefoon sta je gegarandeerd lang in de wacht zonder geholpen te kunnen worden, verder zijn er zoveel verschillende FAQ-pagina's dat je hoe dan ook verdwaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Divak schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:35:
verder zijn er zoveel verschillende FAQ-pagina's dat je hoe dan ook verdwaalt.
Om nog maar te zwijgen van links die verwijzen naar pagina's die niet meer bestaan, maar waarvan je de informatie heel goed kunt gebruiken.

Was het een bedrijf, dan had je ze allang de deur gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Dit hoe dan ook. Ik neem overigens al mijn telefoongesprekken op. Ze worden na een maand vanzelf gewist, als ik de opname niet handmatig veiligstel.

Maar dat lost maar een deel van je probleem op. Je kan dan namelijk aantonen dat ze je verkeerde informatie verschaft hebben. Dat is heel fijn, maar dat ontslaat jou niet van je betalingsverplichting. Dus als ze jou nu uitleggen dat iets totaal geen gevolgen heeft voor je huurtoeslag en aan het eind van het jaar blijkt "Oeps, toch wel!", dan mag jij dus dat bedrag gaan terugbetalen terwijl jij je vooraf hebt laten informeren door "de autoriteit". Jij had dus geen rekening van 3000 euro verwacht en hebt dat geld misschien wel helemaal niet. Misschien was je dat jaar dan toch niet met je vriendin 2 weken op vakantie geweest naar de Cariben, omdat je dan had geweten dat je je dat niet kon permitteren. Dan kun je dus het jaar daarop op een houtje bijten.

Wel fijn dat ze je dan misschien geen boete geven, omdat ze je toch al flink in de nesten gewerkt hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:25:
[...]

Dit hoe dan ook. Ik neem overigens al mijn telefoongesprekken op. Ze worden na een maand vanzelf gewist, als ik de opname niet handmatig veiligstel.
Zeker doen, want het mag gewoon en kan in de meeste gevallen als bewijs dienen. Alleen geen opnames op internet gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:37
martinusz schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:34:
Je kunt de toeslagen toch gewoon wijzigen per de datum dat je gaat samenwonen.

http://www.toeslagen.nl

Vul je daar in dat de situatie per {datum samenwonen} veranderd en hoppa je toeslagen zullen vervallen en je zult ze dan ook niet meer maandelijks krijgen.
Heb mijn gegevens ook ingevuld op die site in november. In 2017 zou ik volgens mijn eigen berekeningen geen recht meer hebben op toeslagen. Ruim op tijd alles aangegeven en toch krijg ik doodleuk de toeslagen gestort in januari. Inmiddels een brief gekregen dat ik de toeslagen moet terugbetalen en daarnaast vier brieven met "uw nieuwe voorschotbeschikking toeslagen".

ICT technisch lijkt het een rommeltje bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 18:11
Mijn moeder trouwde eind vorig jaar en kreeg een week later al een aanslag dat ze zorgtoeslag over het hele jaar terug moest betalen.

De belastingdienst een aantal keer gebeld (omdat ze bij een eenduidig antwoord vast kon stellen of dat wel zo was) en kreeg diverse antwoorden en redenaties. De BD telefoon bellen gaf in ieder geval geen eenduidig antwoord en daarom zou ik ze aanschrijven zodat je iets op papier hebt.

Ze kreeg overigens het aanslagbedrag op haar rekening gestort en daarna heeft ze meermalen de BD gebeld en weer geen eenduidig antwoord. Ze bewaart het geld zodat ze dat terug kan storten. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat ze daar weten wat ze aan het doen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door RedHat op 18-01-2017 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michelle85
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2022
De regelgeving veranderen echt niet elk jaar.

Het enige waar je vriendin rekening mee moet houden is om ongeveer 6 weken voordat jullie gaan samenwonen de wijziging door te geven met behulp van haar digi-d.

Stel, jullie gaan samenwonen vanaf 1 juni, dan zijn jullie toeslagpartners vanaf 1 juni ( mocht je per 15 juni gaan samenwonen dan zijn jullie toeslagpartners vanaf 1 juli). De reden dat jullie toeslagpartners worden voor de toeslagen komt omdat je vriendin kinderen heeft. ( Omzigt wet, artikel 3 lid 2 onder e AWIR).

Je vriendin ontvangt dan vanzelf een beschikking dat er geen recht meer is op huur- zorg en kind gebonden budget. Uiteraard wel recht op de kinderopvangtoeslag i.v.m met het werken, al zal dat iets minder worden. De maanden voor het samenwonen is er gewoon recht op deze toeslagen. Ze was tenslotte een alleenstaande moeder en de situatie wijzigt pas las jullie gaan samenwonen.
Er ontstaat een "knip" in de beschikking. Eerste periode wel recht, samenwoonperiode geen recht.

Let op, vele zullen beweren dat er het hele jaar geen recht is op de toeslagen omdat ze per jaar kijken. Dat is niet waar. Ze kijken inderdaad naar het JAARinkomen, maar er wordt per maand bekeken of er recht is op basis van de andere voorwaarden.

In de situatie die mensen noemen dat ze eerst samenwonen en daarna alleen wonen en moeten terugbetalen is een hele andere situatie.

Ook geven mensen vaak geen wijzigingen door als ze gaan samenwonen waardoor de toeslag doorloopt en er eigenlijk geen recht is. Ook die mensen moeten vaak terugbetalen.

Dus....conclusie, geef dus tijdig door dat je gaat samenwonen. Dit voorkomt een terugvordering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelle85
RedHat schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:39:
Mijn moeder trouwde eind vorig jaar en kreeg een week later al een aanslag dat ze zorgtoeslag over het hele jaar terug moest betalen.

De belastingdienst een aantal keer gebeld (omdat ze bij een eenduidig antwoord vast kon stellen of dat wel zo was) en kreeg diverse antwoorden en redenaties. De BD telefoon bellen gaf in ieder geval geen eenduidig antwoord en daarom zou ik ze aanschrijven zodat je iets op papier hebt.

Ze kreeg overigens het aanslagbedrag op haar rekening gestort en daarna heeft ze meermalen de BD gebeld en weer geen eenduidig antwoord. Ze bewaart het geld zodat ze dat terug kan storten. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat ze daar weten wat ze aan het doen zijn.
Omdat je moeder trouwde aan het einde van het jaar werden ze toeslagpartners. Als ze al het hele jaar op het zelfde adres waren ingeschreven ( samenwonen) wordt ze met terugwerkende kracht voor het hele jaar als toeslagpartner aangemerkt.

Artikel 3 lid 3 AWIR

[i]Degene die ingevolge het tweede lid voor een deel van het berekeningsjaar als partner wordt aangemerkt, wordt ook als partner aangemerkt in de andere perioden van het berekeningsjaar, voor zover hij in die perioden als ingezetene op hetzelfde woonadres is ingeschreven in de basisregistratie personen als de belanghebbende.[/i]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-06 22:40

RoamingZombie

Watching the sheeple...

[...]

Klopt, heb een keer gebeld omdat ik net zoals bovenstaand beschreven te veel toeslagen had gehad.
Na te hebben voldaan voor het jaar 2015 kreeg ik vrolijk 2/3 van het bedrag gewoon weer (foutief) terug gestort.
Dus heb ik gebeld om te vragen of ik dat geld dan niet meteen kon terug storten. Dit was niet mogelijk en ook niet nodig want ze zouden het wel terug halen zonder dat het extra zou kosten.

Uiteindelijk zijn ze het terug gaan halen maar dan wel met een boetepercentage (14% meen ik) omdat ik onrechtmatig gekregen geld achtergehouden zou hebben.

Lang verhaal kort:

1. Niet alle informatie klopt
toon volledige bericht
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:34:
[...]

Wat bizar, in Nederland is dat helemaal niet nodig. Iedere gesprekspartner kan een gesprek opnemen. De ander hoeft er niet van te weten en er niet akkoord mee te gaan. Een gesprek waar je niet zelf aan deelneemt opnemen is wel verboden.

Het klinkt alsof je met een kluitje het riet in gestuurd bent. Desalniettemin loont het inderdaad altijd om zelf een dossier op te bouwen.
Volgens mij ligt het iets anders. De toestemming moet worden gegeven op het moment dat het gesprek plaats gaat vinden. Dat iemand er achteraf niet meer werkt heeft er verder geen betrekking op en zou een nogal makkelijke oplossing zijn om onder afspraken uit te komen.

Overigens mag je het gesprek inderdaad opnemen maar wat absoluut niet mag is dit openbaar maken zonder specifieke toestemming van de wederpartij.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelle85
Ruben0s schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:44:
[...]

Heb mijn gegevens ook ingevuld op die site in november. In 2017 zou ik volgens mijn eigen berekeningen geen recht meer hebben op toeslagen. Ruim op tijd alles aangegeven en toch krijg ik doodleuk de toeslagen gestort in januari. Inmiddels een brief gekregen dat ik de toeslagen moet terugbetalen en daarnaast vier brieven met "uw nieuwe voorschotbeschikking toeslagen".

ICT technisch lijkt het een rommeltje bij de belastingdienst.
Heeft niks met ICT te maken. Gewoon te laat doorgegeven. In november draait het MAC proces ( massaal automatisch continueren) voor het volgend jaar. Dus om op 20 december je huur- zorg- KGB of KOT te ontvangen als tegemoetkoming voor de maand januari 2017 moet het MAC proces in november gedraaid worden. Als je dan net erna je wijziging of stopmelding doorgeeft, staat je beschikking voor 2017 ( eerste betaling 20 december 2016) al klaar en staat de uitbetaling ook al klaar.

Daarna wordt je wijziging of stopmelding verwerkt ( duurt doorgaans 6 weken) en voilà... er volgt een nieuwe beschikking die de MAC beschikking overschrijft en er logischerwijs een terugvordering volgt.

Als je dus meerdere toeslagen hebt, krijg je dus ook meerdere beschikkingen. Voor elke toeslagsoort 1. Tenzij je meerdere wijzigingen in bijv. 1 week achter elkaar opvoert dan kun je zelfs nog meer beschikkingen ontvangen. Bovenop de al aanwezige Continueringsbeschikking per toeslagsoort (MAC proces).

[ Voor 11% gewijzigd door Michelle85 op 21-01-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RoamingZombie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:43:
Overigens mag je het gesprek inderdaad opnemen maar wat absoluut niet mag is dit openbaar maken zonder specifieke toestemming van de wederpartij.
Openbaar maken betekent delen met derden. Hier gaat het om een partij die deelnam aan het gesprek. Er is dus geen sprake van openbaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Triest dat na tientallen niet relevante reacties pas een duidelijke en juiste uitleg komt van Michelle45.Waarin voor het eerst gesproken wordt over de knip: periode vóór samenwonen en periode ná samenwonen. Tweede periodes met verschillend recht op toeslagen. Eerste periode wel, tweede periode geen recht op toeslagen. Uitzondering: kinderopvangtoeslag. Hier hangt het recht af van het aantal uren dat afgenomen wordt en in iets mindere mate het toetsingsinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
fisbel schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:55:
Triest dat na tientallen niet relevante reacties pas een duidelijke en juiste uitleg komt van Michelle45.Waarin voor het eerst gesproken wordt over de knip: periode vóór samenwonen en periode ná samenwonen. Tweede periodes met verschillend recht op toeslagen. Eerste periode wel, tweede periode geen recht op toeslagen. Uitzondering: kinderopvangtoeslag. Hier hangt het recht af van het aantal uren dat afgenomen wordt en in iets mindere mate het toetsingsinkomen.
Sorry hoor, maar er is al meerdere keren gemeld dat het gewoon op te geven is op toeslagen.nl dat je situatie wijzigt per x datum, waarop de toeslagen vanzelf aangepast worden. Dat zou je zelfs nu al kunnen invoeren voor de gewijzigde situatie ik juni.

Het is eigenlijk heel simpel, maar het lijkt allemaal moeilijker door allerlei reacties die niet relevant zijn. Is de TS trouwens ook nog gesignaleerd! Want weinig reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Inderdaad is de persoonlijke situatie wijzigen, dus de datum van ingang samenwonen opgeven, het advies om de toeslag te wijzigen of stop te zetten. De belastingdienst voert verder volgens de regelgeving uit welk recht er op de resp. toeslagen is vóór samenwonen en welk recht er is ná samenwonen.

Uitleg hoe de belastingdienst het recht op de toeslagen bepaalt in beide periodes is daarmee nog niet gegeven. De belastingdienst stelt slechts vast en geeft geen uitleg. Michelle45 gaf die uitleg wel in de 3 reacties hierboven.
Pagina: 1