Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZERO-B
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-01 15:06
Hallo,

Ik erger me de laatste tijd gigantisch aan mijn internet snelheid.

Hierbij gebruik ik dan ook een powerline omdat het aanleggen van een kabel niet kan :'(

Het model wat ik gebruik is : pricewatch: TP-Link AV200 Powerline adapter met geïntegreerd stopcontact Star...

Ik heb rondom elk stop contact in het huis getest !

ons snelheid via kabel is dan 120mbit rechtstreeks van de muur.

( ZIGGO ) Koperkabel geen glasvezel.

Alle stopcontacten die ik heb gebruikt gaven een snelheid van 29-30 mbit :'(
De meterkast gaf dan 42mbit aan, Vroeger had ik ruim 60-80 Mbit.

Ligt het dan aan de ISP of de doorkomst van de kabel meten, en anders een zwaardere powerline ?

Ik ben op dit gebied niet echt ervaren en hoop een antwoord hiervoor te vinden.

Ja ik heb alle opties geprobeerd en powerline was uit eindelijk het beste, ik zie geen optie om stuk of 3 wifi versterkers te kopen :P

Alvast Bedankt :D

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/7rYRa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

30 Mbit is heel netjes over powerline als je dat stabiel haalt. Er zijn behoorlijk wat factoren die kunnen storen. Dus als je andere apparaten op je stroomnet hebben zitten, dan kun je vrij snel storingen krijgen.
Dat kun je dus voorkomen door zoveel mogelijk apparaten eraf te halen en kijken of je dan een sneller netwerk hebt. Op die manier kun je in ieder geval de boosdoener uitsluiten, en misschien die verplaatsen in de hoop dat het helpt.

Maar powerline blijft altijd een beetje een gok, omdat je niet alle variabelen in de hand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZERO-B
TERW_DAN schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:49:
30 Mbit is heel netjes over powerline als je dat stabiel haalt. Er zijn behoorlijk wat factoren die kunnen storen. Dus als je andere apparaten op je stroomnet hebben zitten, dan kun je vrij snel storingen krijgen.
Dat kun je dus voorkomen door zoveel mogelijk apparaten eraf te halen en kijken of je dan een sneller netwerk hebt. Op die manier kun je in ieder geval de boosdoener uitsluiten, en misschien die verplaatsen in de hoop dat het helpt.

Maar powerline blijft altijd een beetje een gok, omdat je niet alle variabelen in de hand hebt.
Danku Bedoelt u in het een stroom groep of per stop contact, ik heb ook de eerste powerline op een andere gezet en vanuit daar een kabel getrokken naar de modem en verhielp niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ZERO-B schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:52:
[...]

Danku Bedoelt u in het een stroom groep of per stop contact, ik heb ook de eerste powerline op een andere gezet en vanuit daar een kabel getrokken naar de modem en verhielp niks
Ik zou beginnen per groep.
En dan eventueel kijken als je de powerline over meerdere groepen laat gaan, om die allemaal mee te pakken.

Of heel rigoreus, gewoon alles eraf wat je niet direct nodig hebt. Dus ook de apparaten die continu stroom pakken (koelkast, vriezer, opladers, verlichting etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZERO-B
TERW_DAN schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:58:
[...]

Ik zou beginnen per groep.
En dan eventueel kijken als je de powerline over meerdere groepen laat gaan, om die allemaal mee te pakken.

Of heel rigoreus, gewoon alles eraf wat je niet direct nodig hebt. Dus ook de apparaten die continu stroom pakken (koelkast, vriezer, opladers, verlichting etc).
is goed dat ga ik is proberen ! ook weet ik wel dat het gedonder is begonnen door die nieuwe modem en horizon box :( Gaat een powerline door alle groepen dan ? hoe werkt dat precies als ik dat mag weten ze zitten toch niet allemaal aan elkaar vast tijdens gebruik ? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb het wel eens geprobeerd met een powerline kitje, eentje op een stroomgroep beneden en de andere op een andere stroomgroep boven. Het werkte niet bijzonder stabiel, maar het ging wel.
Binnen dezelfde groep blijven zou voor de snelheid het beste moeten zijn, maar het hoeft niet per se.
Die dingen zenden het signaal gewoon uit en iets pakt het op (of niet). Die dingen kunnen elkaar dus aardig in de weg zitten.

Het gedonder kan goed door die horizonbox komen, trek 'm er eens uit en kijk wat er dan gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ik heb een ander setje van TPlink pricewatch: TP-Link TL-WPA4220KIT-300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender sta...
en heb naar zolder bijna 50% verlies in bandbreedte:

Powerline

Geen Ziggo overigens maar Telfort glasvezel 100/100.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZERO-B
MrJayMan schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:13:
Ik heb een ander setje van TPlink pricewatch: TP-Link TL-WPA4220KIT-300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender sta...

[afbeelding]

Geen Ziggo overigens maar Telfort glasvezel 100/100.
Wow netjes ! ik dacht dat je met powerline berijk had tot 300 meter, snap nog steeds niet waarom dat het dan zo laag is bij mij eerst maar is de stroom groepen nalopen. Evt het wifi word er niet beter op beneden, KUCH ziggo.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ZERO-B schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:18:
[...]
Wow netjes ! ik dacht dat je met powerline berijk had tot 300 meter, snap nog steeds niet waarom dat het dan zo laag is bij mij eerst maar is de stroom groepen nalopen. Evt het wifi word er niet beter op beneden, KUCH ziggo.... 8)7
ik zie wel dat de connectie terugzakt naar ~180Mbps op de 1e verdieping met een kortere afstand naar de meterkast. In dat opzicht is het niet goed voorspelbaar wat het doet.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:36
Toevallig al een firmware update gedaan?
http://nl.tp-link.com/download/TL-PA2010PKIT.html#Firmware

Daarnaast ook eens proberen om de 2 adapters op 1 groep te hebben. Neem aan dat je ze niet in een stekkerdoos hebt gedaan? Hier verlies je namelijk ook veel snelheid!

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Ik heb Devolo 1200+ powerlineadapters en die doen 400-600mbit. 50%-70% verlies dus. Maar goed, dat wist ik vantevoren, dus heb ik de op dat moment sterkste adapters gekocht die beschikbaar waren. Tot zover over stabiliteit geen enkele klacht en de snelheid voldoet ruim voor mijn apparatuur en internetsnelheid. Of die dingen over groepen heen gaan? Zekers. Ze zitten door het hele huis.

[ Voor 10% gewijzigd door rodie83 op 17-01-2017 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZERO-B
BaZnGaNL schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:42:
Toevallig al een firmware update gedaan?
http://nl.tp-link.com/download/TL-PA2010PKIT.html#Firmware

Daarnaast ook eens proberen om de 2 adapters op 1 groep te hebben. Neem aan dat je ze niet in een stekkerdoos hebt gedaan? Hier verlies je namelijk ook veel snelheid!
Zelfs in de zelfde groep blijft de snelheid het zelfde stuiteren rond de 29-30 mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZERO-B
http://imgur.com/a/O2R9i

Firmware geüpdatet, resultaat is zelfde alleen de snelheid is hoger in de meterkast waarbij de groepen samen zijn. morgen maar ff achter ziggo aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
ZERO-B schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:47:

Firmware geüpdatet, resultaat is zelfde alleen de snelheid is hoger in de meterkast waarbij de groepen samen zijn. morgen maar ff achter ziggo aan :)
Die leveren geen support op apparatuur achter het modem. Als je meer snelheid wil en powerline is je enige alternatief, dan zou ik eens wat stevigere powerlines proberen.

Sowieso zijn die powerlines die je nu hebt wat matig, omdat die 200Mbit waarmee wordt geadverteerd niet zoveel uitmaakt als er 100mbit poorten op zitten (c.q. TP-Link zal het verlies op meer dan 50% hebben geschat, anders is het echt idioot |:( )

Verder redenerend, al zou je die 100Mbit wel halen, dan nog steeds kan je dan niet je volledige internetsnelheid benutten want ook die ligt sneller dan wat die powerlines in theorie maximaal zouden kunnen leveren.

Elke situatie is anders, maar mocht je nieuwe adapters willen aanschaffen, ga dan maar uit van gemiddeld 60% verlies op de geadverteerde snelheid. Na dat verlies wil je 120Mbit overhouden (je internetsnelheid). Betekend dat de adapters die je gaat kopen minstens 300Mbit geadverteerde snelheid moeten geven en moeten beschikken over gigabitpoorten. Tijd om dus eens lekker te gaan filteren in de pricewatch ;)

[ Voor 5% gewijzigd door rodie83 op 17-01-2017 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:36
Voor de rest is de ping zeer goed voor een powerline. Denk zelf dat de bottleneck de adapters zelf zijn. Mijn advies: Koop een nieuwere liefst 650 of meer qua snelheid!

Heb volgens mij nog een nieuw setje pricewatch: Devolo dLAN 650+ Starter Kit liggen van KPN, deze werkt ook op Ziggo. Voor interesse stuur me maar ff een DM.

[ Voor 42% gewijzigd door BaZnGaNL op 17-01-2017 22:05 ]

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrJayMan schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:13:
[...]
rodie83 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:47:
Ik heb Devolo 1200+ powerlineadapters en die doen 400-600mbit. 50%-70% verlies dus.
:X

Bandbreedte van een verbinding in termen van "verlies" alsof het iets procentueels is, is onzinnig en misleidend. Een verbinding is een keten en is zo goed als de zwakste keten. Als je PLC je zwakste schakel is (en dat is al gauw het geval), dan ga je de bandbreedte daarvan halen, of dat nu 10% of 90% lager is dan de bandbreedte die je ISP levert :o
ZERO-B schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:47:

Huh :?

Je gaf hierboven toch echt aan:
ZERO-B schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:45:
[...]
ons snelheid via kabel is dan 120mbit rechtstreeks van de muur.
Het enige waar Ziggo voor verantwoordelijk is, is wat rechstreeks uit de modem komt. Als dat zoals je schrijft de volle 120Mbps is, dan is dat goed. Wat je verder binnenhuis haalt met een (overigens volstrekt verouderde) PLC set kunnen en zullen zij je niet bij helpen...

Dat overigens nieuw/andere geplaatste apparatuur invloed kan hebben op PLC performance is een waarheid als een koe. PLC stuurt data op betrekkelijk lage frequenties (2-30MHz over de fase-nulpaar in het geval van jouw AV1.1 200 set) over het stroomnet. Dat dat soms goed gaat is leuk, maar een stroomnet is er niet op gebouwd om dat stuk frequentiebereik schoon te houden en - belangrijker - apparaten zijn dat evenmin. Kleine geschakelde voedingen (zoals USB-laders maar ook 230V spaarlampen en - hier relevan - de adapters van modems en decoderboxen) zijn juist berucht dat ze zooi op die frequenties afgeven. Voeg meer van dat soort apparaten toe en je gaat meer zooi krijgen. Enige manier om optimale prestaties van PLC te krijgen is om geen enkel electrisch apparaat in huis aan te sluiten 8)7

De enige duurzame oplossing is om een kabel aan te leggen die ontworpen is voor gegevensoverdracht (en afscherming tegen instraling), namelijk een netwerkkabel gebruiken.

Heb je daar geen zin in, dan is de duurdere oplossing om te gaan naar betere PLC adapters. In dit geval is dat geen grote uitdaging, vrijwel alles wat je nu koopt is een vooruitgang. Er zijn drie dingen die beter kunnen:
- meer spectrum gebruiken: alles vanaf AV1.1 500 gebruikt 2-68MHz. Dat verdubbelt je potentiele bandbreedte zowat bij gelijke omstandigheden.
- hogere modulatie gebruiken: bij goed signaal levert dit nog eens ruim verdubbeling van prestaties met AV2 vanaf '600Mbps'. Nadeel is dat het soms slechter functioneert bij slecht signaal.
- ook de aarde-nulpaar gebruiken voor gegevens, MiMo dus, vanaf '1200Mbps'. In theorie levert dit nogmaals verdubbeling op, in praktijk hangt het af van je aarding. Heb je op beide locaties randaarde, dan geeft het je meer dan verdubbeling (want aarde vrijwel altijd schoner dan fase - al die gare schakelende voedingen zijn dubbelgeisoleerd, dus geen aarde), heb je dat niet, dan levert het een bescheiden stabiliteitsverbetering op, meer niet.

Hier kan Ziggo je trouwens wel bij helpen: ze hebben een scherp geprijste G.hn (vgl AV2 '1200Mbps') setje met ingebouwde WiFi voor EUR 100. Dat is EUR 30 goedkoper dan eerstvolgende goedkoopste set met vergelijkbare specs.

Maar goed, 15m Cat6 UTP kost nog geen tientje, en al moet je gereedschap (incl trekveren) en contactdozen kopen, dan nog gaat dat je geheid geen EUR 100 kosten. Sterker nog, voor dat bedrag kun je ws iemand op werkspot.nl inhuren om netwerkkabel te trekken voor je. Dat lijkt me een veel betere oplossing op langere termijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:20
Ik haalde vanuit de meterkast naar m'n (thuis)kantoor (1e etage) voorheen ongeveer 180Mbit/s (stabiel) met Devolo Powerline dLAN pro 1200+

De adapters zitten niet op dezelfde groep, maar aangezien 1 adapter in de meterkast zelf zit is dat verwaarloosbaar. De totale kabellengte tussen beide adapters is ongeveer 30 meter schat ik.

Vorige maand heb ik op mijn kantoor randaarde aangelegd (in de meterkast was er al randaarde) en sindsdien haal ik 760 Mbit/s stabiel (met uitschieters naar 850Mbit/s). Ping is 1 a 2 ms naar mijn router toe (via 2 switches).

Randaarde maakte dus al het verschil in mijn verbinding. Dit komt omdat de Powerline-adapters het schoonste aderpaar gebruiken, Dit kan zijn fase+nul, maar nul+aarde is vaak veel "schoner" qua storende signalen en hogere snelheden zijn hierdoor beter realiseerbaar.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grenco schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:49:
Ik haalde vanuit de meterkast naar m'n (thuis)kantoor (1e etage) voorheen ongeveer 180Mbit/s (stabiel) met Devolo Powerline dLAN pro 1200+
[...]

Randaarde maakte dus al het verschil in mijn verbinding. Dit komt omdat de Powerline-adapters het schoonste aderpaar gebruiken, Dit kan zijn fase+nul, maar nul+aarde is vaak veel "schoner" qua storende signalen en hogere snelheden zijn hierdoor beter realiseerbaar.
Fout. Deze MiMo-adapters kiezen niet tussen de paren, ze gebruiken zowel fase-nul als aarde-nul om zo maximale throughput te realiseren. Klopt wel dat aarde-nul veel schoner is :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
dion_b schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:54:
[...]

Fout. Deze MiMo-adapters kiezen niet tussen de paren, ze gebruiken zowel fase-nul als aarde-nul om zo maximale throughput te realiseren. Klopt wel dat aarde-nul veel schoner is :)
Ah, ok! Dan is mij dit verkeerd uitgelegd. Weer wat geleerd ;)

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grenco schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:55:
[...]

Ah, ok! Dan is mij dit verkeerd uitgelegd. Weer wat geleerd ;)
Het is exact zelfde techniek als bij WiFi, MiMo dmv twee antennes tegelijk aan te sturen. Enig verschil is de lagere frequentie en het feit dat de antenne bij de een uitmondt in een stroomdraad :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Ik heb een gare AV500 setje en houd 10% snelheid over bij gebruik van PLC: Van een 1Gb lijn ga ik naar 10Mb over een afstand van zeg, 10 meter? Ping is gelukkig wel goed. Ik ga ook eens een setje met MiMo techniek halen en kijken wat dat scheelt.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Chief schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 06:56:
Ik heb een gare AV500 setje en houd 10% snelheid over bij gebruik van PLC: Van een 1Gb lijn ga ik naar 10Mb over een afstand van zeg, 10 meter? Ping is gelukkig wel goed. Ik ga ook eens een setje met MiMo techniek halen en kijken wat dat scheelt.
Dat is dus zelfs maar 1%.

In dat geval is een ander kitje, of gewoon een kabel vast een betere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Ah ja, 1% ;). Niet dat het veel slechter wordt daardoor ;). Vaste kabel is geen optie dus op naar ander setje. WiFi AP ook geen optie omdat als de deur van die kamer dichtgaat, het signaal bizar slecht wordt :)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat je de powerline-adapters wel rechtstreeks in het stopcontact plugt en niet via een stekkerdoos? Want dat maakt bij mijn AV500-setje het verschil tussen +- 100MBit en +- 30Mbit.

En verder voordat je in iets (potentieel) snellers investeert zou ik wel proberen uit te zoeken waarom het nu langzamer gaat dan voorheen. Zoals gezegd probeer eens wat elektrische apparaten uit te zetten. En als je die Horizon-box vermoedt, trek daar de stekker dan eens uit en probeer 2 computers binnen je powerline-netwerk met elkaar te verbinden en een groot bestand over te zetten en kijken met welke snelheid dat gaat.

Andere optie is om een sneller setje te kopen bij de mediamarkt oid en als het niet sneller wordt deze weer terug te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZERO-B
dion_b schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:25:
[...]

[...]

Bandbreedte van een verbinding in termen van "verlies" alsof het iets procentueels is, is onzinnig en misleidend. Een verbinding is een keten en is zo goed als de zwakste keten. Als je PLC je zwakste schakel is (en dat is al gauw het geval), dan ga je de bandbreedte daarvan halen, of dat nu 10% of 90% lager is dan de bandbreedte die je ISP levert :o

[...]

Huh :?

Je gaf hierboven toch echt aan:

[...]

Het enige waar Ziggo voor verantwoordelijk is, is wat rechstreeks uit de modem komt. Als dat zoals je schrijft de volle 120Mbps is, dan is dat goed. Wat je verder binnenhuis haalt met een (overigens volstrekt verouderde) PLC set kunnen en zullen zij je niet bij helpen...

Dat overigens nieuw/andere geplaatste apparatuur invloed kan hebben op PLC performance is een waarheid als een koe. PLC stuurt data op betrekkelijk lage frequenties (2-30MHz over de fase-nulpaar in het geval van jouw AV1.1 200 set) over het stroomnet. Dat dat soms goed gaat is leuk, maar een stroomnet is er niet op gebouwd om dat stuk frequentiebereik schoon te houden en - belangrijker - apparaten zijn dat evenmin. Kleine geschakelde voedingen (zoals USB-laders maar ook 230V spaarlampen en - hier relevan - de adapters van modems en decoderboxen) zijn juist berucht dat ze zooi op die frequenties afgeven. Voeg meer van dat soort apparaten toe en je gaat meer zooi krijgen. Enige manier om optimale prestaties van PLC te krijgen is om geen enkel electrisch apparaat in huis aan te sluiten 8)7

De enige duurzame oplossing is om een kabel aan te leggen die ontworpen is voor gegevensoverdracht (en afscherming tegen instraling), namelijk een netwerkkabel gebruiken.

Heb je daar geen zin in, dan is de duurdere oplossing om te gaan naar betere PLC adapters. In dit geval is dat geen grote uitdaging, vrijwel alles wat je nu koopt is een vooruitgang. Er zijn drie dingen die beter kunnen:
- meer spectrum gebruiken: alles vanaf AV1.1 500 gebruikt 2-68MHz. Dat verdubbelt je potentiele bandbreedte zowat bij gelijke omstandigheden.
- hogere modulatie gebruiken: bij goed signaal levert dit nog eens ruim verdubbeling van prestaties met AV2 vanaf '600Mbps'. Nadeel is dat het soms slechter functioneert bij slecht signaal.
- ook de aarde-nulpaar gebruiken voor gegevens, MiMo dus, vanaf '1200Mbps'. In theorie levert dit nogmaals verdubbeling op, in praktijk hangt het af van je aarding. Heb je op beide locaties randaarde, dan geeft het je meer dan verdubbeling (want aarde vrijwel altijd schoner dan fase - al die gare schakelende voedingen zijn dubbelgeisoleerd, dus geen aarde), heb je dat niet, dan levert het een bescheiden stabiliteitsverbetering op, meer niet.

Hier kan Ziggo je trouwens wel bij helpen: ze hebben een scherp geprijste G.hn (vgl AV2 '1200Mbps') setje met ingebouwde WiFi voor EUR 100. Dat is EUR 30 goedkoper dan eerstvolgende goedkoopste set met vergelijkbare specs.

Maar goed, 15m Cat6 UTP kost nog geen tientje, en al moet je gereedschap (incl trekveren) en contactdozen kopen, dan nog gaat dat je geheid geen EUR 100 kosten. Sterker nog, voor dat bedrag kun je ws iemand op werkspot.nl inhuren om netwerkkabel te trekken voor je. Dat lijkt me een veel betere oplossing op langere termijn.
Wow bedankt nu weet ik wel weer een stuk meer :*) :*)

pricewatch: Devolo dLAN 1200+ Starter Kit (NL)

is zo setje voldoende ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ZERO-B schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:42:
[...]

Wow bedankt nu weet ik wel weer een stuk meer :*) :*)

pricewatch: Devolo dLAN 1200+ Starter Kit (NL)

is zo setje voldoende ? ;)
Voor EUR 130 zou ik *echt* iemand inhuren om netwerkkabel voor je te trekken. Dat is zeker voldoende.

Hoeveel zo'n MiMo set in praktijk bij jou gaat helpen kan niemand je op voorhand zeggen. Het zal vrijwel zeker verdubbeling van prestaties geven, maar hoeveel daarboven hangt af van:
- hoe de aarding bij jou in huis geregeld is
- hoe schoon je fase-nulpaar is tussen de 30 en 68MHz
- hoe schoon aarde-nul is, indien aanwezig.

Zoals ik aangaf kun je een between deal voor vergelijkbare specs bij Ziggo krijgen: EUR 100 voor set van 2 MiMo apparaten met daarbij ook nog een WiFi-AP in een van de twee (die jouw EUR 30 duurdere 1200+ most)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:25:
[...]

[...]

Ik denk dat je me verkeerd leest. Powerline adapters halen nooit hun maximaal geadverteerde snelheid. Zoals in mijn geval 1200Mbit. Hun maximale bandbreedte ligt rustig 50 tot 60 procent lager.

Zoals ik het lees heeft TS vanaf zijn modem 120Mbit, als er direct een apparaat op is aangesloten. Wil TS de rest van zijn LAN op die snelheid houden (qua internetten) via powerline adapters, dan heb je dus powerlines en kabels nodig die die 120Mbit ook kunnen leveren. Dat dat allemaal niet uitmaakt als je direct achter het modem een 10Mbit switch gooit, natuurlijk, daar heb je gelijk in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rodie83 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:37:
[...]

Ik denk dat je me verkeerd leest. Powerline adapters halen nooit hun maximaal geadverteerde snelheid. Zoals in mijn geval 1200Mbit. Hun maximale bandbreedte ligt rustig 50 tot 60 procent lager.
Ook daar moet je het meer nuanceren.

De geadverteerde bandbreedte is de maximale link rate. Die kan wel degelijk behaald worden, maar dat is iets anders dan netto haalbare throughput tussen twee apparaten. Om te beginnen zit er veel error correction in. Die redundancy kost je ongeveer 30% van de throughput bruto vs netto. Daarnaast is het zo dat je doorgaans de maximale throughput alleen kunt halen met meerdere apparaten op een netwerk, dus je zult tussen een enkele paar adapters minder dan die ~70% halen.
Zoals ik het lees heeft TS vanaf zijn modem 120Mbit, als er direct een apparaat op is aangesloten. Wil TS de rest van zijn LAN op die snelheid houden (qua internetten) via powerline adapters, dan heb je dus powerlines en kabels nodig die die 120Mbit ook kunnen leveren.
Kunnen leveren - en dat ook doen in zijn situatie. Grenco weet bijv snelheden te halen die ik zelfs in labomstandigheden nooit gezien heb. Hij heeft goede apparatuur, maar ook erg veel geluk qua signaalomstandigheden op z'n stroomnet. Zou jij, of TS, met zelfde apparatuur die snelheden halen? Dat is een tweede en ik betwijfel het. Ik haal ongeveer de helft ervan met zelfde apparatuur op een speciaal gefilterd stuk stroomnet. Thuis haal ik daar weer een kwart tot de helft van, afhankelijk van locatie. En dat is met goede aarding, wat TS mogelijk niet heeft.
Dat dat allemaal niet uitmaakt als je direct achter het modem een 10Mbit switch gooit, natuurlijk, daar heb je gelijk in.
Of een WiFi-AP erachter zet met beroerde specs en vervolgens ook nog met een 1x1 client verbindt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
dion_b schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:49:
[...]

Grenco weet bijv snelheden te halen die ik zelfs in labomstandigheden nooit gezien heb. Hij heeft goede apparatuur, maar ook erg veel geluk qua signaalomstandigheden op z'n stroomnet.
Ik dat geval pats ik nog even met een screenshotje >:)

Devolo speedtest
812MBit/s net na een Ziggo speedtest (waar ik de volle snelheid van mijn abonnement haal)

Pagina: 1