[Win10] Probleem inloggen op Laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:24
Hallo allen,

mijn moeder heeft sinds gisteren een probleem met haar laptop, een Acer Aspire E5-772-55J3: ze kan niet meer inloggen en daardoor de laptop niet meer gebruiken. Win 10 Home kwam voorgeïnstalleerd op de laptop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jyf7xTqQaGvUN4cP5MyMfwkR/medium.png
Na het doorlopen van de bios verschijnt al snel een pre-login achtergrondfoto van Win10 (zie hierboven voor voorbeeld), met linksonder de correcte tijd, dag en datum en rechtsonder de 2 iconen van wifi en batterijstatus (ook correct, herkent netstroomverbinding). Normaal verschijnt na het drukken van enter de input prompt voor gebruikersnaam en ww, dat gebeurt nu niet meer. Alle tekst en iconen "verdwijnen naar boven" maar de prompt verschijnt niet, de toetsen "home" "pijl omhoog" en "Pg Up" brengen de tekst en iconen "weer naar beneden" maar vrijwel elke andere keyboardinput laat ze weer verdwijnen. Bij gebruik van de mousepad verschijnt de cursor maar niks is klikbaar of laat bij hoveren verdere info zien. Het klinkt alsof de hhd af en toe bezig is.

Wat heb ik geprobeerd:
- ctrl + alt + del en vrijwel elke toetsencombi mogelijk
- Turning it off and on again --> probleem blijft hetzelfde
- Aansluiten extern keyboard --> probleem blijft hetzelfde
- Online naar het probleem zoeken blijkt lastig en biedt oplossingen die onmogelijk/nvt zijn (opstarten in veilige modus etc)

Wat raden jullie aan om het probleem op te lossen, liefst met behoud van bestanden? Met mijn gebrekkige kennis kom ik helaas niet verder, en denk ik nu eerst aan hem lang (24+ uren) aan te laten staan. Kan dat überhaupt iets uitrichten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:01
Wat er precies aan de hand is durf ik niet te zeggen. Kan een falende Windows zijn, virus of een stuk hardware wat aan het overlijden is..

Om je bestanden te redden: maak eventjes een Linux stickje / Hiren boot CD en boot daarmee de pc. Dan kan je via het OS daarvan de harde schijf in. Met een 2e stickje / externe HDD kan je dan de data veilig stellen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:24
Dank voor de reminder (hoopte eerst nog op een quick fix). Nu iets vreemds: had nog een boot stickje liggen dus bedacht me dat ik die eerst nog kon proberen. Bleek een Windows bootstick te zijn, en die wilde ik niet eerst proberen (want wilde bestandsbehoud en had geen product key mocht dat nodig zijn). Dus de setup gecancelled na de eerste prompts, stick eruit getrokken waarna de laptop weer opstartte maar nu updates installeerde. Nu opeens wel de gebruikelijke login, en het lijkt nu weer ok te zijn.

Het initiële probleem lijkt dus verholpen te zijn, al heb ik geen idee hoe. Er mag dus een slotje op dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Vergeet niet om alsnog een backup te maken :)

Anjunabeats