Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red91
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-09 20:50
Hallo,

Mijn pa zocht gisteravond digitale foto's en dacht dat deze nog wel eens op een oude externe harde schijf konden staan. Deze heeft een aparte voeding nodig. Hij wist niet meer welke en heeft er dus een laptop voeding van 19v ingedouwd ipv de 12v welke deze normaal nodig heeft. Volgens hem gebeurde er niks. Maar als ik nu er de goede 12v voeding in plug dan gaat er alleen een ledje knipperen, maar de schijven gaan niet draaien en hij wordt niet door de computer herkent.

Weet iemand of het hogere voltage de harde schijf heeft gesloopt of dat er iets anders aan de hand kan zijn? De schijf heeft zeker 2 jaar niet gedraaid.

Ik heb nog geen poging gedaan om hem open te maken. Dat zou evt een volgende stap kunnen zijn.

Het gaat om een WD Elements Desktop met seriecode wdbaau0020hbk-01

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Red91 op 17-01-2017 13:03)

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:13

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Ik denk eerder dat iets circuit van de behuizing eromheen het heeft begeven dan de HDD zelf. Evt schijf eruit halen en via een behuizing/kabel aan de pc hangen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:13

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Ik denk eerder dat iets circuit van de behuizing eromheen het heeft begeven dan de HDD zelf. Evt schijf eruit halen en via een behuizing/kabel aan de pc hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Dit kan zeker de boel slopen en is niet heel handig, maar inderdaad grotere kans dat het circuit hier beveiliging voor heeft en dat deze dus enkel kapot is gegaan en de hardeschijf zelf nog helemaal intact is. Maar er zijn ook behuizingen die dat niet hebben. Rechtstreeks aansluiten en alles veiligstellen.

Denk ook aan je backup-strategie, een hardeschijf kan altijd zomaar ineens stuk gaan. Idealiter moet er dan helemaal niks aan de hand zijn.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Een familielid van me heeft een keer exact hetzelfde gedaan. Een laptopvoeding met een hoger voltage op een externe harde schijf aangesloten en dit heeft inderdaad de behuizing gesloopt.

Ik had hem opengemaakt, de harde schijf eruit gehaald en in mijn PC ingebouwd; dat werkte zonder problemen!

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red91
Dank jullie voor jullie berichten.

Ik zal hem binnenkort eens openmaken en kijken of er nog wat leven in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Direct aan sata hangen en NOOIT meer alles op 1 schijf.

Je hebt 2 typen mensen, mensen die backups maken en mensen die nog een catastrofale dataloss situatie gaan meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als er door de fabrikant over nagedacht is dan zit er in die externe behuizing controller een beveiliging tegen dit soort acties. Maar je weet dat natuurlijk nooit van te voren. Vooral niet bij de allergoedkoopste exemplaren. Enige manier om erachter te komen is de schijf in een andere behuizing of pc aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:54:
Direct aan sata hangen en NOOIT meer alles op 1 schijf.

Je hebt 2 typen mensen, mensen die backups maken en mensen die nog een catastrofale dataloss situatie gaan meemaken.
En het derde type mensen dat wel backups maakt, maar ze nooit controleert..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

zekerpixels schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:42:
Was die WD Elements er niet zoeen die de harde schijf rechtstreeks op het bord van de behuizing gesoldeerd had? Zo ja dan gaat uitbouwen geen optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red91
De externe harde schijf kon er uit worden gehaald en zit nu bij mij in de PC.

En hij doet het ook nog!

Allemaal bedankt.

(Ik zal de boel gelijk back-uppen naar de NAS) ;)
Pagina: 1